Näin tämän kiinnostavan ketjun aiemmin, mutta silloin ei ollut oikein aikaa vastata, joten tässä nyt sitten joitakin omia ajatuksiani:
Itse ihmettelen tätä ns. kilpailuasemaa, joka Suomessa on asetettu jääkiekon ja jalkapallon taholle - lähinnä joidenkin fanien toimesta. En näe, että mitä virkaa tällaisella kilpailumentaaliteetilla edes on? Jos jääkiekko on Suomessa suositumpi laji, niin miksi jalkapallosta pitäisi tulla Suomessakin ykköslaji? Vainko siksi, että tuo ykköasema eräiden henkilöiden mielestä kuuluu "kuningas jalkapallolle" (viitaten tässä lähinnä FutisForumin porukkaan)? Mitään tällaista on aivan turha mennä FF:lle kirjoittamaan, koska siellä vastineeksi tällaisesta saisi lähinnä jotakin tyyliin: "trolli", "kääkkä-ääliö", "jääkoronaharrastaja" tai vaikkapa "mene takaisin sinne Katko/Natsiaikaasi!".
Omalta puoleltani voin sanoa sen, että itse nautin noin ylipäätänsä kummankin lajin seuraamisesta. SM-liigassa suurimmat tunteet herättää se kotipaikkakuntani ainoa Oikea. Jalkapallon osalta eniten seuraan Lontoon ykköstä eli Tottenhamia. Silti en ymmärrä miksi minun muka jostain syystä pitäisi päättää siitä, kummasta lajista pidän eniten tai kumman seuraaminen on mukavampaa. Tavallaanhan Suomessa on hyvä tilanne, koska pääsääntöisesti kiekkoa pelataan talvella ja palloa kesällä. Ihanteellinen tilanne mielestäni olisi kuitenkin se, että jalkapallo oli Suomessa suosittua ilman, että jääkiekon asema mitenkään kärsisi tästä. Joka tapauksessa itse koen jotenkin vaikeaksi samaistua jonkun suhteellisen uuden suomalaisen jalkapalloseuran kannattajaksi. Saan tästä vain ns. "muoviseurafiiliksen". Ihmettelen vaan taannoin Tampereen kaupungin kaavoitusjohtajan (?) Jyrki Laihon kommenttia, jossa hän kysyi jotain siihen suuntaan, että miksi Suomessa kannatetaan vain jotain ulkomaista brändia/seuraa, miksi ei juuri jotain suomalaista seuraa. Tähän vastaisin, että miksei seuroille voida vaikkapa antaa ihan supisuomalaisia nimiä? Kaikkialle vain tungetaan englantia. Ajatellaanko siis yleisesti, että englanninkielinen nimi on jotenkin hienompi? Samaahan se suomeksi joka tapauksessa tarkottaa. FC-liite nyt on ihan sinänsä kelpo, mutta toisaalta - miksi ei voi olla vaikka jalkapalloseuroja, palloseuroja, pallokerhoja, palloklubeja, urheiluseuroja (jne.)?
Yritän siis pitkän kaavan mukaan kysyä, miksi jalkapallon tarvitsisi olla suositumpaa Suomessa kuin jääkiekon?
(Toivottavasti en unohtanut mitään)