Herääkö Suomen kansa pian vuosisadan illuusiosta?

• 2 617
  • 29

apostoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JALKAPALLO, NJ Devils
Nyt kun olen tämänkin kauden aikana tätä foorumia seuraillut, niin yhä kasvavassa määrin on ollut teksteistä luettavissa väen tympääntymisen kasvu jääkiekon SM-liigaa kohtaan. Herää siis kysymys, miksi kansa sitten itsepintaisesti vain seuraa kiekkoa vuosi vuoden jälkeen. Vastaus on se ettei muka ole vaihtoehtoa. Lapsesta saakka on katsottu kun Möllit, Lallit, Teemut ja Villet ovat vaihtelevalla menestyksellä luistelleet milloin mitäkin vastustajaa vastaan. Seurojen otteethan eivät ennen 1990-luvun mainosvyöryä(tyyliin hokinaitti) paljoakaan liigapaikkakuntien ulopuolella kiinnostusta herättäneet, tärkein oli maajoukkueen menestys ja haaveena CCCP:n ja Ruotsin, noiden kahden katkeruuden kohteen voittaminen.

Herätys ihmiset, on olemassa vaihtoehtoja! Itse olen viimeisen vuoden aikana huomannut että jalkapallon seuraaminen on paljon antoisampaa kuin iänikuisen kiekon. Itseäni ei ainakaan enää nappaa suljetun liigan seuraaminen, jossa on vain kaksi, tai joskus jopa kolme mestariehdokasta(nykyisin enää yksi?), kun on tarjolla laji jonka taiteelliset ulottuvuudet ovat aivan eri luokkaa ja jonka ympärille rakentunut kulttuuri on jotain aivan uskomatonta. Itse en enää nykyisin kää..kiekkoa seuraa kuin sunnuntaiden rattona. Mainittakoon nyt kuitenkin, että NHL on mielestäni ihan kelpo viihdettä.

Ovatko Kummola, Harkimo ja Helkovaara & co. siis tekemässä Suomen kiekkoilulle karhunpalvelusta, jonka seurauksena vihdoinkin murtuu suomalaisten uomiinsa jämähtänyt käsitys urheilusta ja samalla kiekon ylivalta, mikä on vallinnut varmaan jo 1940-luvun lopulta alkaen? Jalkapallo ja Eurooppalainen sivistys ovat siis vihdoinkin saapumassa myös tänne koilliseen, tältä ainakin nyt näyttää. Illuusio on murtumassa, on suuren muutoksen aika..

PS. Älkää ottako tekstiäni minään julmana miekaniskuna kiekkoa kohtaan, vaan neuvona kokeilla jotain uutta, jotain uutta mikä varmasti tulee rantautumaan myös Suomeen ja pian. Minusta kiekko on lajina ihan OK, mutta että maan ykköslajina? Tshekin tilanne on mielestäni ihanteellinen: Sekä pallo että kiekko kiinnostavat väkeä, ja ne saavat mediankin puolesta melko tasavertaisen kohtelun. Menkää ulkomailla käydessänne stadioneille ja kokekaa se huuma, itse menen katsomaan Ajax - Arsenalin hiihtolomalla ja Huhtikuussa suuntaan Torinoon katsomaan Juven peliä. Hallissa minua ei nähdä ainakaan ennekuin liiga on avattu. Suosittelen kokeilemaan, ette pety!

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti apostoli
Herätys ihmiset, on olemassa vaihtoehtoja! Itse olen viimeisen vuoden aikana huomannut että jalkapallon seuraaminen on paljon antoisampaa kuin iänikuisen kiekon

Tuskin se siitä on kiinni, että täällä kiekkoasioita puivat ihmiset olisivat täysin tietämättömiä olemassaolevista vaihtoehdoista.

Itse olen intohimoinen HIFKin kannattaja nimenomaan jääkiekossa, aina ollut, mutta jalkapallo on silti ollut minulle aina se "ykköslaji", jos nyt joku järjestys pitää hakea.

Jo nyt kutkuttaa keskiviikkoinen Champions Leaguen tv-peli, ManU - Juventus. Mikään ei ole mielestäni parempaa katseltavaa kuin huippufutis, mutta käyn silti nordiksella katsomassa HIFKin pelejä, ja aina on tunteet täysillä mukana.

Itse löysin jalkapallon kuusivuotiaana, n. 15 vuotta sitten, enkä sen jälkeen ole sen pelaamista jättänyt seuratasolla. Mutta en silti voisi kuvitella kokevani, että vain koska liigassa ja kannattamassani seurassani on huonoja puolia, eli "Pena ja Alpo on perseestä, IFK pelaa huonosti, vahvistukset ovat huonoja, liiga ei salli taklauksia, blaa blaa", niin jättäisin lätkän seuraamista.
Kaikki Hockey Nightit tulee väijyttyä, kuten myös MM-kisat ym NHL-tulokset, vaikkakin SM-liiga välillä "ottaakin aivoon".

Viimeksi muokattu:

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Viestin lähetti apostoli

Herätys ihmiset, on olemassa vaihtoehtoja! Itse olen viimeisen vuoden aikana huomannut että jalkapallon seuraaminen on paljon antoisampaa kuin iänikuisen kiekon.

PS. Älkää ottako tekstiäni minään julmana miekaniskuna kiekkoa kohtaan, vaan neuvona kokeilla jotain uutta, jotain uutta mikä varmasti tulee rantautumaan myös Suomeen ja pian.

No onnea sitten vaan sinulle. Minua taas jalkapallo ei nappaa ollenkaan. Liian hidastempoinen peli minun makuuni. Mutta kuten sanottua, hienoa että olet löytänyt paremmin itsellesi sopivan lajin.

Sen voin kyllä sanoa, että jalkapallo ei tule koskaan rantautumaan Suomeen, jos rantautumisella tarkoitetaan jonkinlaisen jalkapallokulttuurin kehkeytymistä Suomessa. Ja jos jalkapallokulttuurilla tarkoitetaan väkivaltaan taipuvaisten tyhjäpäiden joukkomellakoita, niin saa olla rantautumattakin.

Ihmetyttää vain tämä jalkapallofanien evankeliointi. Miksi minun pitäisi kiinnostua jalkapallosta? Minä pidän jääkiekosta. Kaikkine kummoloineen ja helkovaaroineen se on kuitenkin kiinnostavampaa katseltavaa - minun mielestäni.

Itse pidän vielä jääkiekkoakin enemmän amerikkalaisesta jalkapallosta, mutta agitoinko täällä ihmisiä vaihtamaan jääkiekon seuraamisen jenkkifutikseen? En, koska tämä on jääkiekkoaiheinen foorumi.

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Minä olen seurannut sekä jalkapalloa että jääkiekkoa yhtä intohimoisesti jo pitkään. Hyvin on onnistunut ja hyvin onnistunee tulevaisuudessakin. On ihmisiä, jotka suosivat vain lätkää ja vastaavasti ihmisiä, jotka suosivat vain futista. Se heille suotakoon. Minun ymmärrykseni raja tulee vastaan siinä, kun aletaan solvaamaan toisten älykkyyttä vain sen takia, että kehtaavat mokomat pitää eri lajista kuin itse.

Kummankaan lajin menestys tuskin on toiselta pois ja odotankin innolla Suomen ensiesiintymistä jalkapallon arvokisoissa ja sen mukanaan tuomaa futisbuumia. Siihen tullee todennököisesti kuitenkin menemään vielä jokunen vuosi, ehkä EM-kisat 2008 ovat seuraava realistinen tavoite.

laredo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sipoon Wolf, Malaga, Barcelona, työväen ampujat
Rakennemuutos

Itsestäni ja noin puolesta tusinasta lähipiiristäni (kaikki entisiä fanaattisia sm-liigan seuraajia) voin kertoa että tuo lamavuosien "väliaikainen" välisarja, suljettu liiga sekä muut ärsyttävät asiat (mm. puolityhjässä hallissa persettä keikuttavat cheerleaderit - älkää nyt käsittäkö väärin mutta katselen ao. mimmejä mieluusti esim. ns. alan mestassa mutta mitä helvettiä ne tekevät jääkiekkokatsomossa) ovat karkoittaneet pois seuraamasta.

Tilalle on tullut jalkapallo. Ei suomen liiga (sekin tosin mielummin kuin jääkiekko) vaan mestarien liiga, maaottelut ja suuret kv. turnaukset. Onneksi on tuo televisio keksitty sekä satelliittikanavat.

Viimeinen maku jääkiekon sm-liigasta katosi sarjan sulkemisen jälkeen. Jäljelle jäi vain pelkkä pelailu ja tarkoitus tuottaa rahaa organisaatiolle. Veri suussa käytävät putoamiskamppailut ovat historiaa. Tilalla on mm. 8 kertainen paikallispelikierros ja muuta "jänskää". Moni on viereltäni jo äänestänyt jaloillaan ja vielä useampi on menettämässä kiinnostuksen mennä hallille enkä rehellisesti sanottuna usko että n. tusinan vuoden takaisia liigan tunnelmia koskaan tulee enää koettua. Se aika on jo mennyt.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä tuota jalkapalloakin on tullut seurattua ja oikeastaan se oli ykköslajini ennenkuin sain jääkiekkokärpäsen puraisun. Hiukan on jäänyt futiksen seuraaminen takaa-alalle, mutta kiinnostava laji se on siinä kuin jääkiekkokin. Tässä jääkiekossa ehkä se on viimeaikoina kiinnostanut, kun Suomi siinä keskimäärin paremmin pärjää ja taistelee yleensä myös mitaleistakin. Jalkapallossa se korkeamman tason saavuttelu on vasta alkuvaiheillaan. Tällä en todellakaan tarkoita sitä ettenkö kuitenkaan seuraisi yhtä suurella mielenkiinnolla Suomen jalkapallomaajoukkueen edesottamuksia. Tällä hetkellä jääkiekko kuitenkin vie hiukan suuremman huomion minulla.
Toinen seikka on tietysti se että SaiPa pelaa, joskin vaatimattomalla menestyksellä pääsarjatasolla ja valitettavasti paikallinen jalkopalloseura, eli FC Rakuunat ei kisaile vielä ainakaan toistaiseksi Veikkausliigassa. Mielellään sen siellä näkisin ja kyllä Rakuunoidenkin otteet kesäisin kiinnostaa toki. Kiinnostaisi vielä enemmän jos siis pelaisi korkeammalla sarjatasolla.

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Viestin lähetti apostoli

Herätys ihmiset, on olemassa vaihtoehtoja! Itse olen viimeisen vuoden aikana huomannut että jalkapallon seuraaminen on paljon antoisampaa kuin iänikuisen kiekon.
Minäkin seuraan molempia. Olen "intohimoinen" Rovers-fani, ja yksi hienoimpia hetkiä elämässäni oli visiitti Ewood Parkille vuonna 2000. Näin oman joukkueen pelaavan ja sain olla kerrankin paikalla. Kaksi päivää siinä mukavassa pikkukaupungissa, jossa kaikki olivat pirun ystävällisiä ja mukavia, jopa yllättyneitä kun kaksi suomalaista tuli seuraamaan peliä.

Futis on minulle täysin samanarvoinen kuin lätkä, mutta Veikkausliigaa en seuraa. Siellä ei minulle ole omaa joukkuetta mikä nappaisi. HJK on sympatiaseura, mutta ei sen enempää. Pelaan futista alasarjoissa, ja sitenkin se on tärkeä laji, mutta mielestäni kumpikaan laji ei sulje toista pois. Molempi parempi.

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Avausviesti on vähintäänkin kummallinen. Apostoli jakaa ilosanomaansa jalkapallon ylivertaisuudesta. Miksi ihmeessä täällä, jääkiekkofoorumilla? En oikein näe näitä kahta laijia omalta kohdaltani toistensa kilpailijoina ja siksi vastakkainasettelu ei ole edes tarpeen. Niiden molempien seuraaminen on mukavaa ja ne täydentävät toisiaan.

Kiekkoa olen seurannut yli 20 vuotta ja kyllähän se ajoittain kyllästyttää. Itselläni ajoittaisia hylkimisreaktioita aikaansaa kertakaikkinen ylitarjonta ja lajin ympärillä pyörivä ylimääräinen hössötys.

Homma huipentuu joka kevät, kun SM-liiga on päättynyt ja aletaan valmistautumaan lajin ns. MM-kisoihin. Kauden aikana on jo tietysti tahkottu erilaisia maajoukkueturnauksia parin viikon välein, joissa meidän Ara yhdessä tiiminsä kanssa on tieteellisen tarkasti punninnut eri pelaajien otteita. Nykyään kai noin 4.5% liigapelaajista ei kauden aikana pääse pukemaan maajoukkuepaitaa ylleen.

Kun kisat sitten vihdoin alkavat, heräävät syrjäkylienkin pertsat seuraamaan lätkää, onhan se pakko kun SUOMI pelaa. Leijonapaita päälle ja pubin jättiscreeniä tapittamaan! Hitaammatkin ehtivät mukaan, kun ottelulähetykset kestävät viitisen tuntia. Ja onhan se niin kivaa, kun katsojatkin saavat lähettää tekstareita ja faxeja studion kaikkitietäville kiekkoguruille! Voi sitä hössötystä. Oma tv pysyy varmasti kiinni, vaikka lajista pidänkin. Ja suihkulähteelle en lähde hihhuloimaan, vaikka Suomi ns. maailmanmestaruuden voittaisikin. Urheilunationalismi alas!

Vuodatus jatkuu vielä. Älä lue, jos jo ärsyttää.

SM-liiga on sekin menossa/mennyt pilalle. Miksi peliä katsoessa täytyy syödä ruokaa? Miksi läskiperseisten tanssityttöjen pitää peittää puolet näkökentästä, kun minä yritän seurata peliä (Espoossa tanssijat on tajuttu laittaa sivummalle)? Miksi peleistä on tullut TAPAHTUMIA? Miksi itse lippunsa ostava yleisö on tallottu bisnesvieraiden alle? Miksi paikallispelejä pelataan niin usein? Miksi ylipäätään pelataan niin usein? Ja varsinkin: miksi Tappara aina vaan kahvaa?

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä en ole juurikaan tavannut jalkapalloväen keskuudesta tuttua lajiuskovaisuutta jääkiekkoa seuraavien parissa. Tai tarkemmin ajatellen mistään muualtakaan. En tunne yhtäkään ihmistä, joka pitäisi esimerkiksi jääkiekkoa, koripalloa tai rugbya ainoana oikeana lajina. Kenties ääriliikkeen miehen silmin on hieman hankala hahmottaa moniarvoista ajattelua myös niinkin vakavalla elämänalueella kuin urheilu ja/tai penkkiurheilu ovat, ja siksi tasaiseen tahtiin tälläkin palstalla käydään paljastamassa meille suuri salaisuus vaihtoehtojen olemassaolosta.

Henkilökohtaisesti en juuri jalkapallosta katsottuna välitä. Koen sen tylsänä ja ennalta-arvattavana pelinä, ja siksi ihmettelenkin puheitasi SM-liigan harvoista suosikeista. Eihän se kivaa ole missään, mutta ei se vaihtamalla toiseen yhtä huonoon parane. Itse pelattuna jalkapallo sen sijaan on erinomainen laji ihan minunkin makuuni.

Tiedostan ja tunnustan muuten jalkapallon kiistattoman aseman kuningaspelinä. Ei siis ole tarvetta lukea siitä tällä kertaa. Ongelma ei ole siinä, etten tietäisi tai ymmärtäisi, vaan siinä, ettei se minun mielestäni ole kauhean olennaista silloin kun jotain matsia pelaa tai katsoo.

ruoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Real Madrid,Skellefteå AIK
Kyllähän jääkiekko välillä kyllästyttää ja olen itsekin huomannut, että jos esim. telkusta tulee jääkiekkoa tai jalkapalloa niin jalkapallo vie kyllä voiton. Pilipali pelit maajoukkueella ei herätä minkäänlaista kiinnostusta.

Ainoa joukkue jääkiekossa jota kannatan on Porin Ässät ja jos kyseistä joukkuetta ei olisi en luultavasti seuraisi kovinkaan paljoa jääkiekkoa.

Jääkiekossa maaleja tulee nykyään todella vähän, taklata ei saa, kahvataan ja ronkitaan, jääkiekko on muuttunut. Kaipaan sitä kunnon hokia mitä nykyään näkee vain ikävä kyllä satunnaisesti.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jalkapallo - pelien kuningas jonka kunginasideaa minä en vaan ole löytänyt. Kuulunko lätkäfanina vähemmistöön? En tiedä, eikä kiinnostakaan tietää.

Jalkapallon suhteen olen kuitenkin tavattoman rajoittunut, eli ehdoton ei koko pelille. En ole keksinyt koko pelistä mitään viihdyttävää tai se mikä siinä joskus on minua edes hitusen viihdyttänyt on paljastunut makeaksi kuorrutukseksi kätkemään paskan näkösältä. Pahoitteluni sivistymätönkielenkäyttöni mutta luen potkupallon, sitä se minulle on - palloahan siinä potkitaan, samaan kastiin pesäpallon ja saappaanheiton kanssa. Potkupallon MM-kisojen loppuottelu ei saa minua hihkumaan innosta, ei vaikka toisensa kohtaisivat Suomi ja Saksa. Eikö Saksa kuitenkin ole suhteellisen hyvä potkupallomaa?

Tietty, nyt moni potkupallofani istuu siellä niskavillat pystyssä soimaamassa minua rajoittuneeksi idiootiksi. So? Tämä on vain minun, yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen mielipide kyseisestä pelistä. En tietoisesti levitä sitä kanssaihmisilleni mutta nyt koen oikeutuksekseni avautua koskapa tällä ei-jalkapallollisella keskustelupalstalla tuo pelien kuningas otetaan esille jollain muotoa ylivertaisena lajina.

Jatkakaa vain keskustelua pelien kuninkaasta jonka kuningasidea on kateissa.

vlad#16.

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Älä suotta tunne syyllisyyttä mielipiteestäsi. Olen kanssasi samassa veneessä. Jalkapalloilun nerokkuus on jäänyt minultakin huomaamatta. Kuningaslajiksi sitä voi minusta kutsua vain harrastajamäärän perusteella ja sekin johtuu minusta pitkälti siitä, että jalkapallo on ehkäpä maailman edullisin joukkueurheilu harrastajan kannalta. Tarvitaan vain 1 pallo 22 pelaajaa kohden, tyhjä palsta maata, vähän puuta maalikehikkoja varten ja kaljupäinen viisikymppinen äijä, jolla on rannekello ja pilli.

Mutta kuten sanottu. Kukin tulkoon uskossaan autuaaksi. Kaikki jalkapallofanit saavat minun puolestani aivan vapaasti nauttia suosikkilajistaan. De gustibus non est disputandum väitti edesmennyt latinanopettajani eli makuasioista ei sovi kiistellä.

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Kyse nyt on vaan siitä, että jalkapallo on lajina huomattavasti tylsempi kuin jääkiekko, tapahtumat kentällä ovat kuin jostain hidastetusta elokuvasta ilman juonta ja ääniä. Ikävä nähdä, että jalkapallofanien mielestä jääkiekko koetaan jonain absoluuttisena pahana, sillä jääkiekko on pelastus aivojen rappeutumiselta jota jalkapallo aiheuttaa. No, kaikki eivät voi olla voittajia, joidenkin täytyy joskus hävitä. Ja tällä kertaa se nyt on se futis mikä häviää, ja murskalukemin vielä. Mutta eihän se ole jääkiekon vika, että se on urheilulajina valovuosia jalkapalloa edellä.

Eli illuusiosta on vaikea herätä, jos sitä ei ole. Sen sijaan jalkapallofanit voisivat herätä omasta illuusiostaan reaalimaailmaan ja kohdata elämän karut totuudet.

JanJ

Jäsen
Kannattaa hyvät ihmiset muistaa, että jalkapallo on ensisijaisesti kuntoilulaji. Jääkiekko sensijaan on urheilulaji, ja vieläpä vaativa sellainen.

Jalkapalloa pelataan jo mainituista syistä huomattavasti laajemmalla alueella kuin jääkiekkoa. Tietenkin. Esimerkiksi Brasiliassa ja Argentiinassa on vaikeaa kuvitella ihmisten innostuvan kalliista ja monimutkaisesta lajista, jota pitäisi vielä harrastaa jossain sisätiloissa.

Illuusiota ei ole. Eikä vastakkainasettelua. Sitäpaitsi jääkiekkoilijat tarvitsevat jalkapalloa. Kuntoiluun.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Brasiliassakin muuten taidetaan pelata jääkiekkoa? En sitten tiedä kuinka hyvät edellytykset on ja etenkään että mikä taso, mutta kuitenkin näin muistelisin olevan... Rikkaiden huvia?

Mitä tulee tuohon vastakkaisasetteluun, niin minustakin se on hivenen naurettavaa. Kun ei ole olemassa mitään sellaisia yleismaailmallisia totuuksia tässä asiassa vaan henkilökohtaisia. Toiset tykkää tyttärestä, toiset äidistä. Siihen tapaan. Itselleni jääkiekko on muodostunut kaikkine haittoine ja hyötyineen suosikkilajiksi ja ei johdu siitä ettenkö ymmärtäisi jalkapalloa ja sen viihdyttävyysarvoa. Se ei vaan kaikessa yksinkertaisuudessaan ole niin mukaansa tempaavaa kuin lätkä. Toinen asia on myös se että nämä on kaksi eri lajia ja sillä tavalla jotenkin hankala verrata keskenään... ainoastaan siinä että kumpi viihdyttää enemmän.

Oikeastaan tämä koko keskustelu milteinpä olisi ollut enemmän tuon "provoketjun" matskua. Vähän siltä alkaa tuntua.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos televisiosta tulee suorana Stanley Cupin 7. loppuottelu ja MM-futiksen finaali niin valinta on helppo, kanava pysyy lätkässä niin kauan kun lähetystä riittää.

Suomi-futista en katso kirveelläkään, maalin kuivuminen ja ruohon kasvaminen ovat paljon mielenkiintoisempaa seurattavaa kuin suomi-futis.

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Turhaa?

Minä en pidä niinkään urheilun katsomisesta paitsi kun on kyseessä HIFK tuo kaikista suurin asisa. Ei minua jääkiekko kiinnosta nyt niin hirveästi että pitäisi katsoa jotain Hockey Nightia paitsi jos HIFK pelaa. MM-turnaukset katson totta kai. Jalkapallo en myöskään jaksa kattoa, paitsi MM-skaboja.

Jos telkkarista tulee vaikka samaan aikaan HN, joukkeilla X ja Y, tai valioliigaa niin minä lähden ulos pelaamaan lätkää ja pelaan sitä omaa peliä tai vastavuoroisesti fudista, jos on kesä. Suosittellen

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
HIFKin täytyy tehdä aika paljon, että livenä lähden paikalle.

HN kuuluu samaan kategoriaan kuin Salkkarit.

Onneksi ESPN laittaa Drag Racingin MMt ja siihen voi
jatkoksi ottaa STAR Sportsilta F1:t , riittää, kiitos.

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Itse seuraan jääkiekkoa tiiviisti niin paikan päällä kuin tv:stä. Jalkapallo on hyvä kakkonen. Paikan päällä en käy pelejä katsomassa, mutta aina kun vain mahdollista tv on auki myös futismatsin aikaan. Varsinkin englantilainen jalkapallo alasarjoineen on minun makuuni.

Olisi outoa kuvitella että eurooppalainen jalkapallosarja olisi suljettu sarja. Harkimolla olisi iskun paikka. Kaikki palloilusarjat haltuun ja sulkeminen päälle....

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti nedomansky
HIFKin täytyy tehdä aika paljon, että livenä lähden paikalle.

HN kuuluu samaan kategoriaan kuin Salkkarit.

Onneksi ESPN laittaa Drag Racingin MMt ja siihen voi
jatkoksi ottaa STAR Sportsilta F1:t , riittää, kiitos.

Missä päin maailmaa noita kattelet??

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Molempia lajeja seuraan mielelläni. Käyn katsomassa TPS:n niin kiekko kuin jalkapallo-ottelut aina kun on mahdollista. Eivät lajit toisiaan pois sulje vaan täydentävät toisiaan. Eipä tarvitse kesällä potea, että ei näy oman joukkueensa otteluita, vaan voi vaihtaa vaan lajia. Taisi yksi peli mennä viimekaudella päällekkäin Palloseuran osalta.

Oikeastaan ihmettelen suomalaisen jalkapallon jatkuvaa aliarvostamista. Onhan se selvä, että pelin taitotaso ei sitä samaa, mihin pystyvät Euroopan isojen maiden sarjat. Silti parhaat futiskokemukseni ovat Suomen sarjoista. Ainakin minusta tuntuu paremmalle, kun Hyyrynen taistelee pallon räntäsateessa maaliin ruuhkasta kuin katsella telkkarista Ronaldon todella kaunista maalia. Kyllä vaan on huomattavasti helpompi samaistua kotikaupungin joukkueeseen kuin johonkin englantilaiseen tiimiin. Sen kyllä ymmärrän, että suosikkeja löytyy, mutta en enää sitä että ne syrjäyttävät kotikaupungin joukkueet, ainakaan siinä suhteessa kuin Suomessa on tapana. Oikeastaan minusta on ihmeellistä, että samaistutaan joukkueeseen, minkä pelissä ei olla edes käyty koskaan tai muutaman hassun kerran. Onhan minullakin Euroopan sarjoissa omat suosikkini, mutta en koskaan jättäisi menemättä niiden takia TPS:n peliin.

Suomalaisen jalkapallon ongelma on se, että siellä on liian vähän yleisöä. Jos Turun paikallisottelun katsomot tietokoneella muutettaisiin Juven ja Inter Milanin väliseksi otteluksi, niin moni pitäisi sitä varmasti parempana pelinä, mitä nyt pitäisi. Tosin ehkäpä uusi stadion saa Turussa muutaman uuden henkilön katsomoon.

Enpä itsekään usko, että jalkapallo Suomessa voisi jääkiekon ykkösasemaan helposti horjuttaa, pelkästään sen takia, että sitä pelataan kesällä ja ulkokentillä tunnelman luominen on vaikeampaa kuin halleissa. Jalkapallolla on kyllä paljon kehittymisen ja nousemisen varaa täällä pohjoisessa valtiossa.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Väärin katsottu

Tämä on säännöllinen valitus tietyltä osalta jalkapallofaneja: menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni. Jotenkin jääräpäinen kansa: seuraa urheilulajeja kiinnostuksensa mukaan eikä niinkuin pitäisi ja niinkuin melkein kaikki muutkin tekevät. Menkää laumaan siitä, tyhmät juntit. Tähän ei taida auttaa muu kuin emigraatio; Suomen kansa on tyhmä kansa. Luulisi että se olisi pois asian harrastukselta, jos täytyy jatkuvasti paapoa ja miettiä asiaa harrastamattomia. Luullakseni on enemmän osoitus sen jalkapallokulttuurin vähäisyydestä kuin paljoudesta, että tämä asenne ja ajantuhlaus on useilla jalkapallofaneilla enemmän kuin puolivakavaa. Eikö hyvä asia puhu puolestaan? Vai eikö se ole hyvä?

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Miksi miettiä, kumpi on parempi laji, jalkapallo vai jääkiekko? Tai kumman isä on vahvempi? Tilastojen valossa jalkapallo on aivan ylhäisessä yksinäisyydessään maailman suosituimpana urheilulajina. Jääkiekko on maailman mittakaavassa kuriositeetti pelotan, hevospoolon tai vastaavien kanssa. Entäs sitten? Se ei silti estä minua ja tuskin muitakaan lätkän ystäviä seuraamasta kiekkoa ja myötäelämästä seurani ja maajoukkueen mukana.

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Onhan sitä jo pitkään puhuttu, että se nahkakuulalla pelattava peli tänne rantautuisi. Tietääkseni joku Hjallis-niminen kaverikin elätteli suuria unelmia Suomifutiksen noususta ja kuinka kävi? Jättimäiset tappiot ja ilman suuren ja muuten hyvin voivan konsernin tukea futisseura olisi jo kuopattu.

Toivottavasti futiksen taso Suomessakin joskus nousee sellaiseksi, että siitä jaksaa kiinnostua. Lähitulevaisuudessa tällaista kehitystä ei ole edes kaukoputkella havaittavissa.

Suomessa se vaan menee niin, että lätkä on kuningas, muut lajit vikisevät kaukana perässä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy