Sami Helenius on kehittynyt Dallasin leirissä
<BR>
<BR>Jääkiekkoilija Sami Heleniuksen ura on ollut täynnä matkustelua, varsinkin Pohjois-Amerikassa. Seuroista tutuiksi ovat tulleet Saint John Flames, Calgary Flames, Las Vegas, Tampa Bay, Chicago Wolves, Hershey Bears ja Colorado. Noissa joukkueissa Heleniukselle ei kertynyt järisti onnistumisia. Nyt Helenius pelaa NHL-joukkue Dallasissa - onnistuen.
<BR>
<BR>Helenius vuorotteli alkukaudesta Gerald Diduckin kanssa kuudennen puolustajan paikasta.
<BR>- Kun Diduck loukkaantui pelasin 21 ottelua putkeen. Pääsin hyvin mukaan systeemeihin. Olen pelannut 35 Dallasin 40 viime pelistä ja kaiken kaikkiaan 44 kamppailua, Helenius kertoo.
<BR>
<BR>Kookas (196 sm, 102 kg) puolustaja kiittää seuran valmennusjohtoa saamastaan mahdollisuudesta.
<BR>- Minun on annettava suuri kiitos valmennusjohdolle, varsinkin Rick Wilsonille, joka peluuttaa pakkeja. Hän työskenteli alkukaudesta kanssani paljon. Kyseessä ei ollut pelkästään sitä normaalia luistelua vaan nimenomaan kiekonkäsittelyä, Helenius toteaa.
<BR>
<BR>
<BR>Sopiva rooli
<BR>
<BR>
<BR>Sami Helenius on tunnettu kiekkokentillä \"tappelijana\". Nykyisellään hänen tunnetut avunsa ovat monipuolistuneet Wilsonin opastuksen myötä. Helenius on 27-vuotiaana keksinyt, kuinka hänen on mahdollista menestyä NHL:ssä.
<BR>
<BR>
<BR>- Olen ehdottomasti kehittynyt tällä kaudella. Sanotaan näin, että olen \"late bloomer\". Silloin kun olin Calgaryssa ja Tampassa en ollut henkisesti valmis, enkä fyysisestikään, Helenius arvioi.
<BR>
<BR>
<BR>Äkkisempi saattaisi arvioida, että Heleniukselle riittäisi enemmän peliaikaa huonommassa seurassa kuin Dallas. Toisaalta Dallasin peluuttamispolitiikka sopii suomalaiselle oivasti. Helenius tekee sen mitä häneltä halutaan.
<BR>
<BR>
<BR>-Minulle ei voisi käydä paremmin kuin, että olen päässyt tällaisen hyvän joukkueen kuutospakiksi. Odotuksia ei juuri ole, joten pidän oman ruutuni, heitän kiekon omasta päästä ulos. Silloin tällöin vähän tappelen ja pelaan varman päälle, Helenius miettii.
<BR>
<BR>
<BR>Hanskatkin jäähän
<BR>
<BR>
<BR>Dallasin valmentajien käskyihin saattaa kuulua myös tuttu määräys tintata/taklata tiettyä vastustajaa. Helenius on moiseen edelleen valmis, vaikka tärkeintä hänelle on vakiintunut pelipaikka.
<BR>
<BR>
<BR>-En ole enää pitänyt lukua. Olisikohan sellaiset kymmenen tappelua. Mutta ei heidän täällä tarvitse sanoa että \"mene tappelemaan\". Silloin, kun on paikka ja aika, niin silloin mennään. Se pitää itse hoksata. Jos meidän tähtihyökkääjiä taklataan erikoisen kovaa tai väärin, silloin pitää vähän mennä sanomaan että \"nyt lopetat\" tai \"tuollainen pelaaminen ei vetele\". Tähtipelaajille pitää antaa työrauha, hän filosofoi.
<BR>
<BR>
<BR>Heleniuksella lienee mahdollisuuksia päästä jäälle myös pudotuspeleissä. Ainakin, jos Dallasin päävalmentajan Ken Hitchcockin lausuntoon on uskominen, suomalaista ei olla vaihtamassa kokeneempaan puolustajaan.
<BR>
<BR>
<BR>-Olemme peluuttaneet Heleniusta koko vuoden. Miksei hän pelaisi myös pudotuspeleissä? Sitäpaitsi meillä ovat Diduck ja Richard Jackman varalla, Hitchcock sanoo.
<BR>
<BR>
<BR>Helenius itse varmistaa vielä lisäksi, että hänen pelaamisensa on tällä hetkellä pudotuspelikelpoista. -Ehdottomasti urani paras kausi. Jääkiekollisesti ja henkisesti. Dallas on hyvä kaupunki. Perhe viihtyy, ja kuten olen sanonut, suuret kiitokset valmennusjohdolle, että se on antanut näyttää, että Heleniuskin pystyy pelaamaan tätä peliä.
<BR>
<BR>
<BR>(MTV3)
<BR>
<BR>
<BR>[addsig]