Hei, me trollataan!

  • 7 644
  • 30
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Trollaus (engl. trolling) on internet-aikakaudella yleiseen kielenkäyttöön vakiintunut käsite, jolla viitataan tietoiseen provokaatioon tai muuhun ärsyttämistarkoituksessa tehtyyn ulostuloon. Vaikka trollaus on alunperin tarkoittanut verkkoyhteisöissä tapahtuvaa kärjistettyä ja tietoista ärsyttämistä, jonka tarkoituksena on aikaansaada laajamittaista provosoitumista, on se laajentunut nykyisellään koskemaan myös sähköisten toimintaympäristöjen ulkopuolista kanssakäymistä.

Trollauskulttuuria on tehnyt viime vuosina Suomessa osaltaan tunnetuksi Trolli-Finlandia -palkinto, joka "jaetaan tunnustuksena vuoden ansiokkaimmasta suomalaisesta trollauksesta." Trolli-Finlandian Facebook-sivujen mukaan "[a]nsiokas suomalainen trollaus on merkittävä kulttuuriteko, joka kuvastaa suomalaisen yhteiskunnan tilaa. Se luotaa kansamme sielunmaisemaa ja tuo esille uusia näkökulmia maailmasta, jossa elämme." Palkinto jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 2011, jolloin Mikael Granlund valitsi voittajaksi Kaksplus.fi-keskustelupalstan Homotalo-keskustelun. Viime vuoden T-F jaettiiin puolestaan dosentti Johan Bäckmanille Ajoneuvos-ohjelman juontajan Jussi Hallin tekemän valinnan perusteella.

Viimeisin suomalaista yhteiskuntarauhaa syvästi ravistellut mediatrollaus nähtiin viikon alussa, kun Bäckmanin ohella valtakunnantrolliksi vahvasti profiloitunut Kotiteollisuus-yhtyeen kärkihahmo Jouni Hynynen arvosteli muutamalla ärräpäähöysteisellä lausella erään hollantilaisen tv-formaatin suomalaisversiota, joka yhdisti kansakuntamme lähes churchilliläisellä hengellä viime syksynä. Laskin, että esimerkiksi Jatkoajassa Hynynen leimattiin kommenttiensa perusteella ainakin viidessä eri ketjussa "juntiksi" ja Kotiteollisuuden musiikki "paskaksi". Sarjassa esiintynyt Jonne Aaron julkaisi samaan aikaan Ilta-Sanomien verkkosivuilla vastineensa kritiikkiin, ja Pertti "Nipa" Neumann kertoi, että "Hynysen kommentit satuttivat". Voi sitä partanaurun määrää, joka kaikuu parhaillaan Etelä-Karjalassa.

Olenkin alkanut pohtia Hynysen, ja ennen kaikkea Bäckmanin, interventioiden myötä, mikä on näkyvän mediatrollaamisen syvin motiivi; kummankin mediapersoonan provokatiivisimmat ulostulot kun ovat olleet jo lähtökohtaisesti sitä luokkaa, että molempien on ollut pakko tiedostaa niskaan satavan paskan sekä aiheutetun ärsytyksen määrä jo hyvissä ajoin ennen suunsa avaamista. Tästä huolimatta Hynynen sohaisee aika ajoin muurahaispesään ja Bäckman kertoilee sujuvasti "suomalaisista keskitysleireistä" ynnä muista.

Hynysen jutut ovat toisaalta täysin harmittomia, ja ne pönkittävät tietysti miehen habituksellista imagoa ärsyttävänä sekä jurona "karjalaisjunttina": "all publicity is good publicity". Bäckmanin osalta tilanne on monimutkaisempi; esimerkiksi verkkolehtien kommenttiosioissa sekä keskustelupalstoilla spekuloidaan usein tämän yhteyksistä Venäjän valtaapitäviin. Mielestäni on kuitenkin kummallista olettaa, että Bäckmanin kommenttien aikaansaamat reaktiot voisivat sataa millään tavoin miehen itsensä tai Kremlin laariin - päinvastoin.

Kerätään siis tähän ketjuun trollaustapahtumia. Aloitan viime päivien kouluesimerkillä:

1) Uistin vesille:
Hynynen lyttää Vain elämää -ilmiön: "Paskaa" (16.1.2013, Iltalehti.fi, 11 000 Facebook-tykkäystä)

2) Ja kalaa tulee:
-Jonne Aaron vastaa Hynysen Vain elämää -kritiikkiin (17.1.2013, Ilta-Sanomat.fi, 530 Fb-tykkäystä, 261 kommenttia)
-Neumann suuttui: Hynysen mollaus satuttaa (17.1.2013, Iltalehti.fi, 920 Fb-tykkäystä)
-JA:n keskustelupalstan "Vain elämää - kovimmat vedot?" -ketjun 45. viesti
-JA:n keskustelupalstan "Junttimaisinta mitä tiedät" -ketjun 3624. viesti
-JA:n keskustelupalstan "Junttimaisinta mitä tiedät" -ketjun 3625. viesti
-JA:n keskustelupalstan "Junttimaisinta mitä tiedät" -ketjun 3626. viesti
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Ehkäpä Hynynen vain kertoi asiasta oman mielipiteensä ilman sen kummempia provo aikeita.

Minusta tuo Hynysen kritiikin aiheeksi joutunut formaatti on todellakin paskaa, enkä voi käsittää, miten se on niin suosittu.
 

kovalev

Jäsen
Vaikka Hynynen vaikuttaakin jossain määrin huomionkipeältä juntilta, niin paljon enempää ei voisi olla ytimessä tuota ohjelmaa arvioidessa. Yksi käsittämättömimpiä hypetyksen kohteita viime vuosina. Varjopuoli asiassa on roskalehdistön ruokinta. Montako kymmentä päivää lööpeissä kirkuu vastineita ja vastineiden vastineita.
Tyylikkäintä olisi ladata kerralla putket tyhjiksi, ja perustella näkemyksensä; sen jälkeen totaalinen mediahiljaisuus.
Bätmänin kohdalla tuo ei tietenkään toimi, sillä hän on Bätmän.

Martti Syrjä haukkui aikoinaan "Mestareita" Metsureiksi.
Pepe mököttää kuulemma vieläkin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Täytyy sanoa, että luulisin Hynysen pystyvän parempaan sanailuun kuin mitä nyt antoi kyytiä aiheelle. Olen mieheltä lukenut parempiakin tekstejä. Toki tuossa silti nauratti muutamat yksityiskohdat ja pääkohdista olen hemmon kanssa samaa mieltä tuosta kikkareesta joka tuntuu menevän vähän useammallakin oudosti läpi vaikkeivät siinä esiintyneiden artistien musiikista edes pidä. No, kuka mitenkin, toki.

Röyhkä mielestäni toi mielipiteensä aiheesta paremmin esiin ja häntä oltiin sentäs kait pyydettykin tuohon ohjelmaan mukaan? Hynysen tuskin tarvitsee enää pelätä, että tulisi kutsua ohjelmaan. =)

Ja todettakoot vielä, että en ole Kotiteollisuuden fani millään lailla. Joitain hyviä biisejä toki pukanneet ulos ja pari melko vahvaa levykokonaisuuttakin, mutta muuten parasta ennen päiväys on vähän mennyt jo. Kohtuu viihdyttävä livebändi ja Hynysen pakinat hauskaa luettavaa.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Minä taas olen sitä mieltä että Mari Perankoski on trollaillut melko huolella hengaillessaan niin ruman jätkän kuin Hynysen kanssa. Laskin tuossa kaapelia ja lueskelin Seiskaa (en edelleenkään tiedä kuka minulle sen on tilannut) ja tulin siihen johtopäätökseen että Perankoski on joko helvetin hyvä trolli tai saatanan hyvän kropan ikäisekseen omaava idiootti.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Hynysen sinänsä aiheesta avautuminen on kyllä enemmän huomiohuoraamista, kuin trollausta. Ja ihan hyvä, että joku sanoo suoraan, että paska on paskaa.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Hynysen sinänsä aiheesta avautuminen on kyllä enemmän huomiohuoraamista, kuin trollausta. Ja ihan hyvä, että joku sanoo suoraan, että paska on paskaa.
Hynynen on bisnesviisas mies. Pitää itsensä ja bändinsä mukavasti esillä silloinkin kun ei ole vetämässä keikalla paskaa läppää juntille yleisölle. Siinä sivussa tekee helvein hyvää ja helppoa (kuuntelijalle helppoa) musiikkia ja takoo Suomen mittapuulla ihan mukavia eurosummia keikkaillessaan.

Koomista on, että jonneaaronit sun muut ovat heti perään ihmettelemässä kohtaloaan lehtien sivuilla. Toki tietysti nämä vastaavat kun "toimittajat" heille soittavat.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
En ole katsonut yhtään jaksoa Vain Elämää:äää, koska en ole kovin kiinnostunut tuntemattomien elämistä, eikä tuolla taida musiikillisella puolellakaan olla tarjolla meikäläisen kamaa. Mutta ohjelmahan kuulostaa erinomaiselta jo sen takia, että siellä itketään. Harvempi tv-ohjelma saa aikaan voimakkaita tunteita ja harvemmassa käsitellään kovinkaan syviä asioita. Jos tämä vielä kiinnostaa ihmisiä niin hieno juttu. En ihan käsitä miten voi nähdä negatiivisena asiana kun samalla alalla työskentelevät jakavat elämänkokemuksiaan ja osoittavat arvostusta kollegoidensa elämäntyölle tulkitsemalla toistensa kappaleita. Kyllähän ainakin lähtökohdiltaan tv:hen mahtuu paljon paskempaakin ohjelmaa. Kun Hynynen jossain vaiheessa saa viimeisetkin teinipojan angstinsa puhallettua pihalle, ehkä se auttaa katsomaan maailmaa nätimmin. Koska kyllähän Hynynenkin ihan nätti poika on vaikka koittaakin sitä parhaansa mukaan parralla ja sekaisella tukalla peittää. Faktahan on se, että Hynynenkin itkee pahaa maailmaa ja kamalaa kohtaloaan iltaisin omissa oloissaan. Joillain on vaan ballseja tehdä se koko kansan edessä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Oli Hynysen kannalta kuitenkin varmasti hyvä asia, ettei ruvennut muistelemaan omaa menneisyyttään televisiossa, Äijät- sarjassa.

Siinä oli puhdasta paskaa.
 
Vain elämää-sarja ei ollut miellyttävää katseltavaa. Katsoin yhden jakson, mikä sekin oli jossain määrin liikaa. Traumojen käsittelyn viihteellistäminen ja viihteen nimissä tehtävä teennäinen herkistely ovat mielestäni perseen näyttämistä oikeissa vaikeuksissa oleville ihmisille.

Joka tapauksessa tulkisten Hynysen halunneen ylläpitää omaa brändiään ja siksi avautui. Mikäli kyseinen ohjelma tuotti joillekin katsojille hyvää mieltä, niin Hynysen tai minun tai monen muun ärsyyntyminen on täysin toisarvoista. Ohjelmaa kun ei ollut pakko katsoa.
 

kovalev

Jäsen
Röyhkä mielestäni toi mielipiteensä aiheesta paremmin esiin ja häntä oltiin sentäs kait pyydettykin tuohon ohjelmaan mukaan? Hynysen tuskin tarvitsee enää pelätä, että tulisi kutsua ohjelmaan. =)


Onko Kakelta tullut jotain muutakin asian tiimoilta kuin tämä "Limainen Kokoomusräppäri Cheese..."?
Kahvit meinaa lentää vieläkin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo on se Nynny-Hynynen kyllä aika reppanan oloinen tyyppi. Miten mä en ole koskaan kuullut yhtään biisiä siltä bändiltä, tai ei ainakaan tule mieleen. Tykkääkö tuosta bändistä edes kukaan sellainen, jolla ei ole mitään siteitä Itä-Suomeen?

Se Holopainen on toinen vastaavanlainen tyyppi, tai itse asiassa vielä nolompi, mutta Nightwishiltä mä sentään tiedän biisejä.

Älkää vanhemmat antako lastenne lukea pienenä mitään fantasiakirjoja tai niistä tulee isona vittu holopaisia. Uuh, Taru sormusten herrasta.. Aah, velholla on salavoimia.. Uuh, noidat lentelee sumussa.. Mutta ei hätää, Harry Potter pelastaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Hynysen verkot pullistelevat ympäri maata. Tässä yksi esimerkki.

Trollasi Murmeli tässä tai ei, niin mun mielestä jengi täällä(kin) antaa ehkä hieman liikaakin kredittiä Hynyselle jonkin asteisena mestaritrollina.

Itse en nähnyt koko jutussa muuta kuin hieman surullisen avautumisen, jonka pääsyy lienee yhtä aikaa niin kateus kuin huomionhakuisuuskin.

Eipä silti, tänään ihastelin Seiskan kantta Ärrällä, niin ilmeisesti Hynysellä sen verta oma lehmä ojassa, että huomiota on toivottavaakin siirtää muihin asioihin.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Hynysen avautuminen oli ihan aiheesta, mutta ulosanti oli ihan lapsellinen. Luulisi keksivän parempaa läppää. Hynysen avautumisesta tuli mieleen kun muutama vuosi sitten eräässä baarissa uhmakas kaveri sanoi minulle "lyön sua niin että tulee veri nenästä!". Nauran vieläkin tuolle. Jos alkaa pullistelemaan, niin perkele se tehdään kunnolla sitten. Röyhkältä tuli sentään hieman parempaa tekstiä ja varsinkin Cheek läppä osui ja upposi. Itse henk. koht. en voi kyllä käsittää että tuon ohjelman levy on vissiin myydyin suomalainen levy 2000-luvulla. Siis mitä? Vain suomessa ja kivaan kultasuoneen on tekijät iskenyt "mä oon levyttänyt jo tän biisin, mutta jos sä laulaisit sen ja mä laulan jonkun sun vanhan biisin, niin Suomi on ihan pähkinöinä!".
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo tuosta Vain Elämää -sarjasta. Noin lähtökohtaisestihan sen ohjelman idea oli hyvä, erilaiset muusikot esittävät toistensa biisejä. Ja kyllä mä tykkäsin sitä katsoa, mutta kieltämättä joo hieman muakin häiritsi siinä se tunteellisuus, tosin sama ongelma on nykyään monessa muussakin ohjelmassa, oikeastaan paljon enemmän.

Moniin leffoihinkin pistetään nykyään jokaiselle jotain, jotta ne tuottaisivat enemmän rahaa. Vissiinkin sen takia sitten niihin käsikirjoitetaan miehet itkemään tai muuten vaan tunteilemaan kuin mitkäkin pikkutytöt. Ehkä se vetoaa naisiin tai jotain, en tiedä, mutta mua se ainakin suuresti vituttaa. Sotaleffoissakin aina joku vetää kypärästään tyttöystävän valokuvan esiin ja sitten ikävöidään sitä ikiomaa kullannuppua, tui tui hanipöö. Siis kyllä mä ymmärrän että vähän pitää olla, mutta hitto kun se monesti vedetään ihan överiksi.

Soitetaanko Viron bordelleissa taustamusiikkia?
Jotkut tytöt joo pistävät radion tai telkkarin päälle aktin ajaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös