Tarkoitin, että isompi osakasmäärä teettää enemmän työtä perinteisellä paperiosakemenetelmälläkin. Työmäärän kasvu puolestaan nostaa aina kuluja, ellei joku hoida hommaa talkoohengessä ilman palkkaa.
Osakkaiden kanssa kun pitää kommunikoidakin (ja joissakin muissa firmoissa niille maksettaisiin osinkoakin). Mieluummin omistajille lähettää kymmenen kirjettä kuin tuhat.
Sehän on miten sen järjestää. Kärpille on ainakin riittänyt yhtiökokouskutsu sanomalehdessä kerran vuodessa.
Jotkut pörssiyhtiöt lähettävät automaattisesti vuosikertomuksen, jotkut jopa osavuosikatsauksia. Lähes kaikilta sen voi kuka vaan tilata. Mutta niillä onkin hyvä syy promota osaketta mahdollisille sijoittajille. Näkisin että tässä tapauksessa se ei olisi niin tärkeää, vain osakeanteihin pitänee panostaa.
En kyllä näe että kulut kovin paljoa olisivat isommat jos omistajia olisi 50 vs 500. Yhtiökokoukseen vaivautuisi maksimissaan 150 uteliasta verrattuna johonkin kolmeenkymmeneen. Jos vaikka kahvit tarjoaa jokaiselle niin ei se paljoa tee.
Pörssin ulkopuoliselle yhtiölle omistajista aiheutuvat kustannukset saa tarvittaessa aika minimiin. Nettisivulle tuloslaskelmat ja taseet näkyviin niin ei kukaan omistajista ala kyselemään niitä postin kautta. Yhtiökokouksessa voi kopiot jakaa jokaiselle.
edit: Juu, kyllähän se on järkevä rajata kohderyhmää. Tappiolliseen firmaan joka ei listaudu, ei myöskään kovin herkästi piensijoittajat lähde rahojaan laittamaan, että siinäkin mielessä markkinointiponnistuksen tulokset voisivat kovista puheista huolimatta jäädä vähäisiksi.