Juurikin näin. Tämä pelaajien aliarvioiminen ja turha kädestäpitely on jo pidemmän aikaa ollut trendinä ja yhä pahenee vain. Itse roolipelejä suureksi osaksi pelaavana tämä suuntaus turhauttaa aivan järjettömästi. Joku on joskus päättänyt että dialogin ääninäyttely on nykyään pakollista, koska Pekka 12v ei jaksa lukea pitkiä tekstejä muuten. No, koska kaiken dialogin on oltava ääninäyteltyä, keskustelujen määrä ja laatu on kärsinyt vuosi vuodelta yhä enemmän. Esim Baldur's Gate kakkosessa sitä dialogia oli aivan järjettömästi, lähes joka keskustelussa se 4-8 vastausvaihtoehtoa joista ehkä 1 yltiöhyvis, 1 tosipahis ja ne muut enemmän tai vähemmän neutraalin harmaan eri sävyjä. Nykypeleissä (vaikka Dragon Age 2 samalta firmalta) on joku 3 vastausvaihtoehtoa keskusteluissa, repliikit on lyhennetty ja vaihtoehtojen vieressä on vielä joku saatanan ikoni joka näyttää suoraan että onko teksti kiltisti, tylysti vai flirtisti sanottu. Minä haluan pelata peliä, en katsoa interaktiivista elokuvaa joka pitää minua helvetti soikoon vielä tyhmänäkin. Mikään ääninäyttely ei vedä vertoja ihmisen mielikuvitukselle.Tänä kasuaalipelaamisen tylsänä aikakautena pelejä on tyhmennetty ja helpotettu siihen pisteeseen asti, että vaikeimmatkin pelit ovat parin illan läpijuoksuja. Bilepelit ja lyhytjänteisyys ovat korvanneet haasteen ja hien tuoman voiton tunteen. Tasopomot kaatuvat ensimmäisellä yrityksellä, että piltitkin voivat ostaa sen uuden kummitusjunaräiskinnän yms., ja pelata sen läpi turhautumatta.
Sitten se toinen syöpä, eli grafiikan kehitys. Pelien kehittämisestä on tullut niin kallista hommaa, että pienet pelitalot joko kaatuvat tai liittyvät jonkun suuren yhteyteen. (esim EA ja BioWare) Koska nykyään pelin grafiikan täytyy olla kuuminta hottia, pelifirmat keskittävät siihen aivan liikaa resursseja ja se on kaikki pois sisällöstä. Itse pelaan mielummin 80 tuntia pelin yksinpelikampanjaa kelvollisilla grafiikoilla kuin 10 tunnin putkijuoksun karkkigrafiikoilla. Esim. Baldur's Gate 2 on suurelle osalle roolipelaajista edelleenkin se "the peli" ja sitä valtikkaa ei olla lähiaikoina viemässä jos koskaan. Se sisällön määrä ja laatu on jotain mitä nykypeleissä ei nähdä enää ikinä.
Tänä kädestä pitelyn aikakautena valopilkut ovat vähissä, mutta jo tässä ketjussakin mainittu Demon's Souls oli upea poikkeus trendiin. Peli, joka ei anna virheitä anteeksi ja jossa täytyy ihan oikeasti miettiä jokaista liikettään etukäteen. Peli, joka pakottaa opettelemaan, harjoittelemaan ja etenemään yrityksen ja erehdyksen kautta. Peli, joka saa pahimmillaan ohjaimen lentämään pitkin seiniä ja parhaimmillaan tuo sellaisen onnistumisen euforian ettei paremmasta väliä. Tämä tuli pelattua noin kuusi kertaa läpi ja saatana että meni hermot ekalla parilla kertaa. Ihana peli!