Jokereiden jengistä nimenomaan odotettua paremmin ovat pelanneet tasaisesti tyyliin ainoastaan Lind ja Risikko, ehkä Kuusla. Saa korjata, jos on eri mieltä jostain tai unohdan jonkun. Noita kolmea positiivista yllättäjää yhdistää nuoren iän lisäksi se, että pelasivat jo viime kaudella Määtän jengissä - eli nuo kundit joko pelaavat hyvin Määtästä huolimatta tai sitten aidosti diggaavat pelata Määtälle.
Kyllä mä tätä näkemystä vähän haastan. Asenteesta homma ei jää kundeilla koskaan kiinni, mutta kyllä mä odotin vähintään tätä mitä nyt ollaan saatukin. Jätkät on junnuja joo, mutta samanikäisiä ukkoja pelaa isoissa rooleissa Liigassakin ja toki maailman kärki jo NHL:ssä. Mestiksen keski-ikä on sen verran matala, ettei aikuisille ihmisille oikein voi antaa iän takia asioita anteeksi.
Risikko on jo 21v, eli siinä iässä että pitää alkaa jo ottaakin steppejä ylöspäin. En odottanut että nappaa ykkösvahdin paikkaa Auviselta saati pystyisi Kolppasta pitämään takanaan, joten posin puolella ehdottomasti ollaan. Hot takena kuitenkin sen verran, että monet torjuntansa näyttävät huomattavasti vaikeammilta kuin oikeasti ovat, koska pelityyli on niin aktiivinen. Jos joku rauhallisempi ja isompi veskari torjuisi samalla tasolla, niin sanottaisiin että helppohan se noiden laukausten kanssa on kun seisoo vaan tiellä. Ehdottomasti kuitenkin positiivisin yllättäjä meidän junnujen jatkajista siitä syystä, että odotuksetkin olivat ainakin minulla maltilliset.
Lind on ollut ihan täsmälleen sitä mitä odotin. Kova energia, hyvä alivoimalla ja karvaamaan, mutta kiekollisena ei juuri mainetekoja. Sitä voidaan miettiä pitäisikö junnumaajoukkueiden vakiokasvolta odottaa enemmän. Kyse on kuitenkin 19-vuotiaasta pelaajasta ja Jokereissa pelataan Mestistä.
Kuusla sitten on jo ihan aidosti pettymys. Kävin paljon katsomassa A-junnujen matseja Pirkkolassa keväällä ja siellä ihastuin Kuuslan meininkiin. Taitoa ja tahtoa kuin pienessä kylässä ja todella lyhyt sytytyslanka. Aina kun Emil on kentällä, tapahtuu jotain. Yleensä joko hieno harhautus, maali tai vähintään nujakka. Vielä harkkapeleissä Kuusla oli todella vahva ja olin aika varma, että hänestä saadaan maksimissaan yksi kausi nauttia tällä tasolla. Nyt mennään tammikuuta ja pisteitä on kasassa kuusi. On ollut loukkaantuneena joo, mutta kokoonpanossa ollessaan ei ole yhtään sellainen uhka kuin olin ajatellut. On edelleen aina siellä missä tapahtuu, mutta tyhmiä jäähyjä on kertynyt paljon enemmän kuin muita mainetekoja. Pelaa kärkiketjuissa hyvien senttereiden kanssa, mutta ei vain ole tehnyt tulosta. Nuori mies kehittyy vielä ja loukkaantumiset takuulla hidastavat menoa, mutta enemmän kyllä odotin. Suosikkipelaajani se on silti.
Luulen, että u-20 joukkueesta nostettuja pelaajia katsellaan ymmärrettävästi vähän ruusunpunaisten lasien läpi. Hyvä asenne auttaa paljon ja koska kaikki toivovat pojille onnistumisia, nähdään heidän suorittamisensa parempana kuin junantuomien pelaajien. Väitän että koko tämä kolmikko saisi huomattavasti enemmän kritiikkiä, jos selässä lukisi Auvinen, Korhonen tai Liuksiala.
Häkkilään tämä liittyy siten, että hänen kohdallaan ilmiö toimii aivan päinvastoin. Hän on Risikon ikäinen pelaaja, jolta Liiga-statuksen vuoksi odotettiin paljon, mutta saatiin vain kiekollisesti lahjakas ja fyysisesti raakile pakki. Ei ole oma poika, joten virheet katsotaan suurennuslasin kanssa ja onnistumiset kuitataan poikkeuksina. Jos olisi viime kauden pelannut Jukureiden u-20 sijaan Jokereissa, oltaisiin me varmaan Häkkilänkin potentiaalista ja onnistumisista innoissamme. Nyt meillä on topicci täynnä ihmettelyä siitä, miten joku voi olla näin huono. Urheiluromantiikka toimii sillä tavalla.