Ryanair taas otsikoissa
Brittien neloskanavalla päättyi juuri dokumentti Ryanairista. Kaksi toimittajaa kävi cabin crew -koulutuksen ja kuvasivat piilokameroilla opettajien toimintaa sekä myös viiden kuukauden ajan itse työtään lentoemäntinä.
Seuraavat muistiinpanot on parhaan muistikuvan mukaan kirjoitettu.
Pakollisen lentoturvallisuuskokeen aluksi "opettaja" sanoi, että missään ei määritellä onko kyseessä 'open book' vai 'close book' koe. Siksipä hän kehoittikin kokeeseen osallistuvia pitämään kaikkia kirjoja esillä kokeen aikana. Varmuuden vuoksi oikeat vastaukset luettiin ääneen kokeen aikana.
Henkilökunnan taustatutkimusta varten uusia työntekijöitä kehotettiin väärentämään dokumentteja ja tekemään toisilleen heiltä mahdollisesti puuttuvia todistuksia. Jotenkin kuvaavaa ettei yhtiö tuon viiden kuukauden aikana saanut selville kahden työntekijän toimittajataustaa, vaikka sitä ei mitenkään peitelty.
Itse työssä kiirellinen aikataulu pakottaa tinkimään monista normaaleista rutiineista. Muun muassa cabin crewn tehdessä tarkastusta porteilla, heille sanotaan ettei passeja tarvitse tarkastaa vaan riittää kunhan matkustajilla on passi mukana. Ei siis tarvitse katsoa itse kuvasivua. Kun "toimittaja" kuitenkin tarkastaa passit, hänelle tullaan erikseen tästä huomauttamaan.
Myöskään lentokoneiden tarkastus on puutteellista. Esimerkiksi pelastusliivien paikallaan oloa (siis ovatko ne yhä siellä vai lähtivätkö matkustajien mukaan) ei tarkasteta juuri koskaan.
Siivouksestakin tingitään. Lattialla oleva oksennuksesta pyyhkäistään paperilla suurimmat pois ja hajua yritetään peittää partavedellä. Matkustajia saatetaan ottaa vastaan koneeseen roskapussit kädessä tai heitä käsketään odottamaan alhaalla kunnes koneesta saadaan vähän siistimpi.
Cabin crew tekee 10 tuntisia työpäiviä ja palkkaa he saavat ainoastaan lentotunneilta. Lyhyistä lennoista 14 puntaa tunnilta ja pitemmiltä 19. Lontoo-Dublin-Lontoo -lennosta lentoemäntä tienaa 28 puntaa. Pitkät työpäivät ja olemattomat tauot pakottavat lepäämään silloin kun siihen mahdollisuus on. Niinpä piilokameraan tallentui kuvia henkilökunnasta nukkumassa lentojen aikana.
Hyvä esimerkki yhtiön toiminnasta tuli ohjelman lopulla, kun kone ei päässyt lähtemään teknisen vian vuoksi ajoissa. Matkustajat joutuivat istumaan paikoillaan koneen seistessä paikallaa ilman mitään tarjoilua. Kun lentoemäntä pyysi lupaa tarjota mehua tai kokista, lentäjän kommentti kiellon lisäksi oli rehellisen suora "You paid nothing for your ticket, so you get nothing".
Easyjet on todennäköisesti vielä huonompi tällä saralla mutta jos liput maksavat jotain yhden sentin ja 20 euron välillä, monet eivät välitä kuinka haiseva kone on. Itsehän en kyseisiä yhtiöitä käytä kuin muiden vaihtoehtojen täydellisestä puutteesta.
Lisäys: netistä löytyykin jo uutisia dokumentista
http://www.thesun.co.uk/article/0,,2-2006060880,00.html
“If you pay 1p for your ticket, don’t expect to see a lifejacket underneath your seat.” nuff said