Tärkeää taas!
Seuraavia asioita kannattaa ottaa huomioon, kun mietitte, kuka pelaa joukkueessanne milläkin paikalla. Osa on jo ennenkin esille tullutta asiaa, mutta osa on ilmeisesti uutta.
1. Pelaajat ovat täsmälleen niin hyviä, kuin faceoff-arvot osoittavat. Jos pelaaja on oikeassa elämässä ollut toissa vuonna liekeissä, ei se kuitenkaan näy pelaajan arvoissa enää nyt.
2. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää pelaajien pelipaikkoihin, ottelumääriin ja peliaikaan. Pelipaikathan menevät seuraavasti: W=laitahyökkääjä, F=hyökkääjä (myös sentteri), RW=oikea laitahyökkääjä, LW=vasen laitahyökkääjä, C=sentteri ja pakit voivat pelata kummalla puolella tahansa. Myös näiden yhdistelmiä saattaa esiintyä, esim. C/RW (sentteri/oikea laituri).
Ottelumäärien suhteen tulee varmistaa, että jokaiselle pelipaikalle löytyy pelaaja/pelaajia, joka/jotka kykenevät pelaamaan yhteensä 82 ottelua. Kannattaa ottaa huomioon myös se, että pelaajat saattavat loukkaantua samaan aikaankin. Tämän vuoksi ei ole pahitteeksi, vaikka joka paikalle olisi enemmänkin kuin 82 peliä, jos pelipaikalla tulee pelaamaan useampi pelaaja.
Peliaika määrittää hyvinkin pitkälle sen, missä ketjussa pelaaja voi pelata. Jos katsotte yahoon files-osiosta Vancouver Butchersin esimerkkitaulukon lines-sivua, niin huomaatte, että ketjujen vasemmalla puolella on %-kohta, johon määritetään kyseisen ketjun peliaika prosentteina kokonaisajasta (tasakentällisin pelattaessa). Tämän vuoksi on aika oleellista, että ketjun joka pelaaja pystyy pelaamaan tässä kohdassa määritetyn ajan. Käytännössä kannattaa ajatella, että n.10min/ottelu on erikoispelaamista (yv tai av) ja loput 5-5 vastaan pelaamista. Tällöin 10% tarkoittaa 5 minuutin peliaikaa ja jos ketjulle määritetään peliajaksi 30%, ei kyseisessä ketjussa voi pelata pelaaja, jonka peliaika faceoff-arvoissa on 12 minuuttia. Jonkun verran todellinen peliaika voi ylittyä määritetystä ajasta, mutta tällöin ylimenevän ajan pelaaja pelaa huonommin (eihän sitä jaksa jos hapot jyllää jaloissa). Yhteensähän ketjujen peliajan tulee olla 60 minuuttia = 100%.
3. Myös hyökkääjien puolustusarvo (D/C) on tärkeä. Jos ketjussa on ainoastaan pelaajia, joiden D/C-arvo on 0/0 tai 1/0, on todennäköistä, että omissa soi suhteellisen reippaasti. Tietenkin hyvällä mokella ja puolustavilla pakeilla saa tilannetta parannettua. Ja eihän siinä mitään sitten, jos pelaajat on niin hyviä, että ne pitää kiekkoa hallussaan koko ajan :)