Yli 50 ℅ yli 20 v.tietäisi Sagrada Familian? Ei mene läpi. Kovat luulot suomalaisten yleissivistyksen tasosta. Hyvä jos 50 ℅ tietäisi Espanjan pääkaupunkia. 10 ℅ olisi kova luku, jos tuon tietää. Ehkä 2-3 ℅ tietäisi katugallupissa 500 vastaajasta. Tietysti jos yliopiston luona kysytään, on asia hieman eri.
Tämän on kyllä huomannut tätä ohjelmaa seuratessa. Tässä on tullut pari vuotta seurattua ohjelmaa siinä toivossa, että kisaamaan pääsisi vihdoin jooku joka oikeasti tietää jotain, mutta ei. Pari tällaista tapausta on ollut, mutta ne on eliminoitu heti alussa jollain tubettaja-kysymyksellä.
Koen itse kuuluvani yleistiedossa mitattuna "parhaaseen" kymmenykseen. Lonkalta voisin heittää sinne samaan kymmenykseen myös kaikki muut tähän ketjuun kirjoittavat. Ehkä oma tuttavapiirini ja pari seuraamaani nettifoorumia hieman hämärtää tasoa suomalaisten yleistiedosta. Sellainen käsitys itselläni ainakin on, että suurin osa esimerkiksi Jatkoaikaan kirjoittavista on keskiverto suomalaista fiksumpaa porukkaa.
Mitä tuohon kysymykseen tulee, niin itselleni se on ollut itsestäänselvyys noin 12-vuotiaasta. Tosin tietoa edesauttoi ensimmäinen Barcelonan vierailu, tosin väitän kyllä tietäväni tuon kysymyksen vaikka ei olisi koko hökkeliä koskaan nähnytkään. Aivan kuin olisin tiennyt Kööpenhaminan merenneitopatsaan tai Brysselin Manneken Pisin vaikka en ole koskaan käynytkään Tanskassa tai Belgiassa. Vaikka kuinka objektiivisesti yritän tarkastella niin onhan tuo yksi Euroopan tunnetuimmista nähtävyyksistä, vaikka ei mikään Eiffel-torni olekaan.
Vaikea sanoa, onko opetettu peruskoulussa vai ei. Itse en pysty jokaisen tapauksen kohdalla muistamaan mitä olen oppinut peruskoulussa, mitä lukiossa ja mitä omalla ajallani. Koko "opetettu peruskoulussa" -fraasin ainakin itse olen käsittänyt tarkoittavan yhtä kuin "tuon nyt olisi 15-vuotiaankin pitänyt tietää." Summa summarum, eiköhän katugallupissa Sagrada Familian tietäminen sijoittuisi sitten johonkin 10-50% väliin. Mikäli 10%, niin joutuisi todella huolestumaan yleistiedon tasosta.