Viestin lähetti Poison
Parhaan ystäväni kanssa olisi tarkoitus karata heti kirjoitusten jälkeen huhtikuussa vieraille maille kaukaisille. Paikasta ei ole tietoa kuin sen verran, että Eurooppaan, ja kaikki muukin on täysin avoinna. Suurena kriteerinä matkalle on kuitenkin halpuus, meillä kummallakaan kun ei rahaa ainakaan liikaa ole. Eilen kävimme matkatoimistossa hieman kyselemässä, mutta ko. paikan täti ei oikein ymmärtänyt kysymyksiämme mm. äkkilähdöistä, joten tyydyimme vain nappaamaan pari esitettä mukaan.
Valmiit matkat kaupunkeihin (Amsterdam, Lontoo, Barcelona, Praha, Berliini, Wien jne) tuntuvat olevan melko tyyriita, joten seuraavaksi heräsi mietteitä täydellisestä omatoimimatkasta. Lennot kai löytäisi netistäkin kuten myös majoituksen, mutta hieman epäilyttää ja rohkeutta puuttuu. Tosin kyllähän majoituksetkin saisi varmasti jo valmiiksi varattua vaikkapa jostain retkeilymajasta (kummallakaan kun ei ole tarvetta viiden tähden hotelliin), joten pitäisi vain nyt alkaa aktiivisesti tutkia asioita ja vaihtoehtoja. Jollain jatkoaikalaisellakin on varmasti kokemusta vastaavista seikkailuista ominpäin?
- Berliini. Halvimmalla pääset varmaan Tallinnasta easyJetillä Berliiniin. Kun varaa aikaisin, on lennot halvat. Tosin Berliinissä on turistien määrä noussut huimasti viimeisten vuosien aikana, joten se näkyy majoituksen hinnassa, mutta ei silti pitäisi olla paha.
- Barcelona on nykyään jo ylisuosittu. Siellä on aina turisteja, kongresseja, messuja ja kaikkea muuta kivaa, joten majoitukset ovat täynnä, jos et varaa ajoissa. Mahtava kaupunki sinänsä ei siinä mitään. Aina silloin tällöin mukava liipaista.
-Lontoota ja Prahaa en voi kellekään suositella. Lontoossa tarvii nitroja koska mikään ei toimi, aina sataa ja englantilaiset nostaa vitutuskäyrän kybälle. Lisäksi maa on kallis. Olen todennut, että menen joka kerta mielummin jenkkeihin kuin Englantiin. Lontooseen vain pakolla. Praha on likainen, halvahtava paikka. Kaarlen sillalla sikana turisteja, joka paikassa halpaa turistirihkamaa kaupustelevaa porukkaa, talot ovat synkkiä, kadut huonosti valaistuja, keskustan kaava sekava, joten se on yksi niistä harvoista kaupungeista, missä olen tuntenut oloni epämukavaksi. En viitsi mennä tapahtumissa yksityiskohtiin, mutta Prahaa mielummin harkitsisin jopa Itä-Pasilaa tai Merihakaa.
- Wien on ihan kiva paikka, mutten tiedä onko se kesäkaupunki. Itse olen ollut siellä juuri tähän aikaan vuodesta nauttimassa punssia kadulla ja tekemässä ostoksia. Ostettavaa siellä toki riittääkin ja meno ihan leppoisaa.
- Amsterdamista en itse erityisemmin pidä, mutta se on makuasia. Kyllä siellä saa olonsa kotoiseksi ja varmasti viihtyy. Olut on halpaa hypermarketeissa jne. Vähän vain haittaa se epäsiisteys, mikä esim. baareissa on
Hotelleja kannattaa katsoa esim.
www.hotels.com. Sitä kautta otan lähes viikoittain hotellihuoneita. Lentoliput taas tilanteen mukaan esim. travellink.com, ebookers.fi tai lentoyhtiöiden sivuilta. Sun ikäisen kannattaa lisäksi tsekata statravel.fi ja miksei kilroykin, vaikka Kilroylla palvelu tarkoittaa jonottamista. Itse en koskaan mene valmismatkalle, vaan varaan lennot ja hotellit erikseen. Silloin pääsee minne haluaa ja kuinka pitkäksi aikaa tahansa. Suosittelen.