Iltapäivälehdet kauhistelevat suureen ääneen Tasavallan presidenttimme pukeutumista. Mielestäni asiasta on noussut liian suuri haloo; silloin kun Halonen on Halonen eikä presidentti, niin hän saa mielestäni pukeutua tavallisen kansan lailla (eli lippis vinoon ja menoksi), mutta Tasavallan presidenttinä toimiessaan pitää pukeutumista katsoa. :rolleyes:
Voi tietysti sanoa, että tuo virka on 24/7 eikä "vapaa-aikaa" tunneta, mutta mielestäni hän ansaitsee "tavallisena ihmisenä" olon ja vapaan pukeutumisen. Mielestäni on hienoa, että Halonen tulee näin lähemmäksi kansaa eikä piiloudu hienoihin vaatteisiin ja koruihin..:cool:
Tässä juttu copy&pastena..
--------
lähde: IL
Voi tietysti sanoa, että tuo virka on 24/7 eikä "vapaa-aikaa" tunneta, mutta mielestäni hän ansaitsee "tavallisena ihmisenä" olon ja vapaan pukeutumisen. Mielestäni on hienoa, että Halonen tulee näin lähemmäksi kansaa eikä piiloudu hienoihin vaatteisiin ja koruihin..:cool:
Tässä juttu copy&pastena..
--------
Arvostelijoiden mukaan presidentti-instituutio arkipäiväistyy liiaksi
Halosen lippalakin käyttö herättää hämmennystä
Presidentti Tarja Halosen lippalakkimuoti hämmästyttää kansalaisia. Viimeksi hän herätti huomiota esiintymällä lippalakki päässään Marimekon ystävyysmarkkinoilla viikonloppuna.
Halonen saapui Marimekon Helsingin Herttoniemen toimitiloihin viime perjantaina iltapäivällä lehdistöavustajansa Maria Romantschukin kanssa.
Presidentti kierteli kaikessa rauhassa alennusmyynnissä asusteita etsien - lippalakki päässä.
Myymälässä oli samaan aikaan jopa satoja asiakkaita, joiden keskuudessa Halosen lippalakki herätti hilpeitä, mutta myös kummastelevia katseita.
- Aika erikoiselta presidentin päähinevalinta vaikutti, vierailua seurannut kertoi IL:lle.
"Presidentti on presidentti"
Ex-kansanedustaja Jutta Zilliacus pitää sopimattomana, että presidentti tuon kaltaisessa tilaisuudessa esiintyy lippalakki päässään.
- Sanon suoraan, ettei minua lippalakkimuoti kiehdo lainkaan. Presidentti voisi kyllä esiintyä ilman lippistä.
Zilliacuksen mielestä Halonen käytöksellään tietoisesti laskeutuu ruohonjuuritasolle.
- Ja nähtävästi kansa tykkää siitä.
Zilliacus harmittelee vain, että Halonen arkipäiväistää koko presidentti-instituution, mutta "se on hänen päämääränsäkin".
- Itse olen ehdottomasti eri mieltä, sillä presidentin pitäisi minun mielestäni olla kansan yläpuolella. Liiallinen arkipäiväistäminen ei ole hyväksi.
- Olen niin vanhanaikainen, että pidän perinteisistä arvoista kiinni. Presidentti on presidentti ja tavallinen likka on tavallinen likka, Zilliacus linjaa.
"Rakastaa lippistä"
Tapakasvattajana tunnettu Kaarina Suonperä on eri mieltä kuin Zilliacus.
- En näe yhtään syytä, miksi presidentiltä pitäisi kieltää lippiksen käyttö hänen vapaa-aikanaan.
- Hän ilmiselvästi viihtyy lippiksessä ja haluaa olla uskollinen omalle itselleen.
Suonperä muistuttaa, ettei Halonen varmastikaan mennyt ostoksille presidenttinä, vaan Tarja Halosena.
- Hänelläkin täytyy olla oikeus kulkea vapaa-aikanaan vapaasti pukeutuneena.
Suonperän mukaan Halonen ei rikkonut käyttäytymissääntöjä, vaikkei ottanut lippalakkia päästään sisätiloissa.
- Naisen ei tarvitse ottaa päähinettä pois ja lippalakki on päähine siinä missä hattu tai pipo.
"Hämmästely ymmärrettävää"
Suonperä sanoo ymmärtävänsä, että jotkut kansalaiset varmasti aidosti hämmästelevät presidentin lippalakin käyttöä.
- Olisi kuitenkin epähienoa vaatia luopumaan häntä siitä, koska hän jostakin syystä rakastaa sitä.
Suonperä myöntää, ettei itse esiintyisi lippalakki päässään myymälässä.
- Käytän lierihattua ja toivoisin Halosenkin käyttävän enemmän hattuja, en protokollan takia, vaan siksi, että hatut sopivat hänelle hurjan nätisti.
- Se lisäisi varmasti naisten hattupukeutumista Suomessa eikä presidenttikään herättäisi sellaista huomiota, koska hattu on yleisesti hyväksyttävämpi kuin lippalakki.
"Presidenttiä seurataan"
Myös Suonperä katsoo, että Halosen lippalakkimuoti saattaa arkipäiväistää presidentti-instituutiota.
- Presidentti on presidentti ympäri vuorokauden ja kaikkien katseiden kohteena. Häntä seurataan mahdollisesti myös matkimismielessä, joten hänen pitää miettiä myös pukeutumistaan.
- Halonen sanoi jossakin, että hän on presidentti, joka pesee sukkahousunsakin itse.
- Ei se tietenkään ole väärin, mutta jäin itsekseni miettimään, tarvitseeko sitä sanoa ääneen, Suonperä huomauttaa.
IL ei tavoittanut tiistaina Halosen lehdistöavustajaa.
lähde: IL