Half Life 2 - pelaamisen uusi messiasteos

• 4 352
  • 43

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Joo-o, vetäisin sellaisen 3 h session ja olen yhä aivan sekaisin.

Pelimaailma on uskomattoman aidonoloinen, ei vielä aito (tai ei ainakaan omalla koneellani, 1024x768 2xAA ja muut herkut high:lla) mutta tarpeeksi lähellä.
Sama vittumainen ahdistava fiilis pakoonjuoksemisesta pysyy päällä tuon alkuosan ja muutenkin huolimatta karusta "tunnelijuoksusta" niin pelimaailma on tarpeeksi ison oloinen, ettei Doom3-maista ahtaan paikan fiilistä synny.

Havokin eteen polvistun ja uhraan pari kpl mekaniikan peruskurssin laskuharjoitusta, tällaisia pelien pitäisi olla fysiikaltaan.

Jokajannu pääsee leikkimään rokkaria kun voi heitellä telkkareita ikkunoista alas.

Kaikki ne pienet yksityiskohdat, aah.
Oikeastaan olisin toivonut pidempää "haahuiluosiota" siinä alussa, kun kukaan ei vielä tahtonut tappaa sinua jne.

Fiboja on, mutta FPS:istä rankkaan tämän kaikkia muita edelle. Se mikä eniten ottaa päähän on taistelusysteemi, joka on optimoitu Wanker Striken spedeilyä varten.
Oisivat Valven pojat ottaneet oppia Mafiasta.

Ei mulla muuta, taas sinne män, alkaa vaan vähitellen rasittamaan ne lentävät sirkkelit.

Kenu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Jep, en minäkään voinut Jumbossa käydessäni välttää tuon kakkososan viemistä kassalle. Kävi tosiaan kuten varmasti kovin monelle muullekin, että tuon hemmetin Steamin takia ei onnistunut pelin pelaaminen kun oli euroopan palvelimet alhaalla tjsp.

Nyt vaikuttaisi pelittävän, ja tuo on tuossa kauan ruksuttanut tuota "Unlocking Half-Life 2 game files...".
Kyllä tuossa tuli jokunen kirosana kiroiltua aiemmin kun ei homma "yllättäen" pelittänyt.
Harmi vaan kun tuossa aiemmin olisi ehtinyt tuota jopa pelailemaan. Nyt on käytännössä ehkä ensi maanantaina kunnolla aikaa vasta tuohon tutustua. No voi voi... :)

No, pääasia että ruksuttaa. Kylläpä ruksuttaa kauan tuo Product registration. Varmaan kymmenen minuuttia kohta.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ai niin sen activation pendingin saa forcettua toimimaan kun naputtaa työpöydälle asentunutta Counter Striken ikonia, niin että CS yrittää käynnistää itseään.
Parin yrityksen jälkeen tuohon "pending"-ruutuun tuleekin mahdollisuus pistää Nextiä ja kaskas pelin aktivointi onnistuukin.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Jaa mitä? Onko se peli dvd-levyllä? Huomaatte varmaan, miten tarkkaan olen ottanut asiasta selvää.

Hankintalistallahan tuo peli toki on, ja jos ei synttärilahjaksi tule niin sitten kirjoitetaan joulupukille. Samalla toivotaan sitä dvd-asemaa, hyvin mahtuu tuohon romppuaseman alle. Peliin olen tutustunut toistaiseksi vain screencappien ja videoclippien välityksellä, mutta kyllä nekin ovat vaikutuksen tehneet.

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti Designer
Jaa mitä? Onko se peli dvd-levyllä? Huomaatte varmaan, miten tarkkaan olen ottanut asiasta selvää.

Kyllä. Sinänsähän on ihan hyvä, että joku HL2:n kaltainen meganimike julkaistaan vain dvd:nä, saavat viimeisetkin vihdoin syyn korvata wanhat romputtimensa ajanmukaisemmalla laitteella. Kirjoittavat dvd-asemathan maksavat n. 70 euroa, lukevien ollessa tosiaan parin kympin luokkaa halvimmillaan, joten rahastakaan ei luulisi jäävän kenellekkään kiinni.

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oli tämäkin, piru vie, pakko Steamin kautta tilata, vaikka en ole Halo 2:stakaan ehtinyt lätkiä kun on omakin (puoli)elämä. En vain malttanut jättää verkkoon lojumaan näin paljon kehuttua peliä.

En kyllä piiruakaan kadu, tänään ensimmäisen kerran pelasin, ja täytyy myöntää että eteenpäin on menty. Uskomaton pelimaailma, ja Valvelle kiitokset tästä silver-paketista, koska en ole ikinä pelannut (uskokaa tai älkää) HL-ykköstä, CS:ssää, tai näistä etukäteen kiehtovinta, eli Day of Defeatia.

Eli melko pienellä rahalla paljon uutta tähänkin koneeseen.

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kaveri tuli kyläään HL-kakkosen kanssa ja viime yö pelattiinkin sitten Counter-Strikea. Taidot on umpiruosteessa, mutta kyllä Dustit ja muut vanhat kunnon kartat tuntuivat kotoisilta. Flash-kranaatin efekti on nykyään aika hieno ja ruumiit lentelee joskus aika hienosti. Muuten CS:ssa ei ole vielä juurikaan mitään uutta.

Ei pitäisi pelata Countteria kämppiksen koneella ja kaverin levyltä. Nyt on hirveä himo ostaa itsellekkin kunnon kone ja siihen HL2. Harmi vaan, että rahatilanne on huonoin vuosikausiin.

Rakas joulupukki: "I need backup!"

Ramses

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tökkii

Eli peli tuli eilen ostettua ja ikävä kyllä on nyt ongelmia koska peli tökkii todella rumasti ja pelattavuus kärsii, muutenkin tuntuu toimivan samalla lailla kun esim. dc:stä haetut pelit pahimmillaan. Ati radeon 9800pro , amd athlon 2800 ja 1024 ddr muistia, eli ei pitäis laitteista olla kiinni? Olen nyt pelannut oletusasetuksilla ja kokeilin vielä laskea niitä pienemmälle, mutta apua ei ollut . Myös uudet ajurit olen hakenut näytönohjaimeen.

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Re: Tökkii

Viestin lähetti Ramses
Eli peli tuli eilen ostettua ja ikävä kyllä on nyt ongelmia koska peli tökkii todella rumasti ja pelattavuus kärsii, muutenkin tuntuu toimivan samalla lailla kun esim. dc:stä haetut pelit pahimmillaan. Ati radeon 9800pro , amd athlon 2800 ja 1024 ddr muistia, eli ei pitäis laitteista olla kiinni? Olen nyt pelannut oletusasetuksilla ja kokeilin vielä laskea niitä pienemmälle, mutta apua ei ollut . Myös uudet ajurit olen hakenut näytönohjaimeen.

Koitappa etsiä apua esim. täältä.

Tuolla kerrotaan useita kikkoja joilla pelin saa pyörimään jouhevammin. Ilmeisesti pikakuvakkeen perään pitää lisäillä jotain käskyjä (mm. pelin käyttämää keskusmuistia saa lisättyä ym. kaikkea muuta mitä en ymmärrä).

Edit: Ei onneksi loppunut munkaan CS-sotiminen. Kiitokset Luziferille!

Viimeksi muokattu:

KARHU III

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Myydään vähänkäytetty HL 2! No en nyt sentään vielä myy, kun en ole verkossa edes kokeillut vielä, mutta yksinpeli meni läpi keskimmäisellä vaikeustasolla ja pelitunteja kertyi jotain 30 luokkaa.
Mitäpä tuosta nyt sanoisi.. "Ihan OK".. EI tuo nyt mitään kauheita mullistuksia minun sisällä aiheuttanut, mutta muutamia oikeen perkeleen hienoja kohtia/asioita peliin oltiin kyllä tehty.
Tähän ei varmaan ei ole kovin soveliasta kirjoittaa tuosta loppukohdasta mitään, mutta kun tekisi NIIIIN paljon mieli kommentoida.. olkoon!
Voisi sanoa, että pyöri hyvin (ei kiitettävästi) amd 2600/512ddr/club 3d 9600 pro 128Mb -kokoonpanolla 1028 (vai onko mikä se nyt oli) resolla. Joissakin kohdissa tuli eteen pientä pätkimistä, mutta ei mitenkään haitaksi asti.

Loppupeleissä tuosta jäi yhden asian takia "vain" ihan hyvä fiilis. sen yhden asian pelaajat huomaavat ennen pitkää!

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti KARHU III
Myydään vähänkäytetty HL 2! No en nyt sentään vielä myy
HL2 on muuten ensimmäinen tietokonepeli, mitä ei voi myydä eteenpäin... Se yksi cd-key toimii vain yhdessä koneessa.

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti vilpertti
HL2 on muuten ensimmäinen tietokonepeli, mitä ei voi myydä eteenpäin... Se yksi cd-key toimii vain yhdessä koneessa.

Epäilen vahvasti. Ainakin kaverini peliä on pelattu todistettavasti hänen ja minun koneella. Ei yhtäaikaa, mutta kuitenkin.

Ja nyt sukellankin taas Counter-Striken hyperaktiiviseen maailmaan. Koskas pidetään Jatkoajan CS-kisa?

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS

Totaaa... Milläs perusteella se tunnistaa sen koneen? Jos siis vaihdat osia, niin peli ei enää toimi? Ainakin HL1:ssä pelin piraattiversioita oli melkenpä mahdoton saada toimimaan monipelien kanssa, joten tuo takasi hyvät myyntilukemat.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Ei pidä paikkaansa. Olen itse asentanut pelin kahteen koneeseen. Toimi. Sitä en tiedä voiko yhdelle pelille luoda kaksi steam accountia. Tai itse asiassa ei toimi enää: Vaihdon resoksi jonkun 752*xxx ja OK:n klikkauksen jälkeen näyttö meni valmiustilaan ja siihen tuli teksi "Cannot Display This Video Mode" tai jotain. Tuo teksti on siis näytön oma vikailmoitus, ei pelin tai xp:n. Nyt heti kun käynnistän pelin, tuo teksti tulee ruutuun, eikä lähde pois kuin ctrlaltdellillä pitkän miettimisen jälkeen. Aika ikävää. Tosin näin viikolla ei olisi edes mahdollisuutta pelata, joten ehtiihän tota sitten viikoloppuna tutkailla.

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Niin siis joo, kirjoitin väärin ja tarkoitin toisin =)

Pelin CD-key on mahdollista liittää vain yhteen Steam-tiliin. Ja pelin pelaaminen tarvitsee sen internet-liittymän juuri tuon keyn takia.

<3 Magneettinosturi!

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Niin siis joo, kirjoitin väärin ja tarkoitin toisin =)

<3 Magneettinosturi!

Litsläts sanoo Combinen solttu kun kolme tonnia rautaa tulee päälle.

Itse olen tällä hetkellä Sandtraps-episodissa ja pelitunteja on takana ehkä ~15, aikalailla nautiskellen olen pelaillut ja paikkoja tutkiskellen (ilmeisesti nolifer-teini vetää pelin läpi 13 tuntiin, ainakin muropaketin perusteella).
Peli on kyllä tähän mennessä loistavasti tasapainotettu synkän tunnelijuoksun ja avointen kaupunki/maaseutukohtausten välillä.
Vaikka Ravenholm (voi v*ttu että mä vihaan niitä mustia headcrabeja ja sitten niitä kaupunkitarzaneita, joihin ei sitten osu millään kunnes ne kynsivätkin vatsalaukkuasi auki) jossain määrin nostikin kylmiä väreitä selkään tunnelmallaan niin helpotus oli sittemmin suuri kun pääsi taas avoimelle rälläämään autolla.

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itselläni oli eilen kaverivauhditettu (HEI NÄYTÄ MILLANEN SE ON!!!) pitkähkö pelisessio, ja nyt ollaan Anticitizen Zero -episodissa liikkeellä. Episodin alussa oli aika vaikuttavia kohtauksia Koiran kanssa, älyttömän mahtava fiilis koko pelistä...

Pitäisiköhän syödä vai pelata..

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Noin, tulihan sekin läpi pelattua ja tallennuslokeja tutkimalla pitkälti 30 tuntia siihen meni, tunti pari päivässä rauhalliseen tutkiskelevaan tahtiin.

Aivan uskomaton peli, täytyy vielä mainostaa niille, jotka kaipaavat tekemistä joululomaksi.
Äänimaailma on paras missään pelissä ikinä ja satunnaiset musiikkijaksot (siis taustamusa soi) sopivat täydellisesti pelirytmiin.

Pelin rytmitys on myös loistava, välillä mennään avoimessa maastossa ja keskitytään puzzleihin, sitten taas hetkeksi syöksytään pimeisiin tunneleihin ja Ravenholm - yksi episodi, oikeasti välillä pisti kello neljän aikaan yöllä pimeässä huoneessa pienet kauhufiilikset päälle.

Juoni ei sinänsä ole mitään erikoista, mutta monessa mielessä tarpeeksi moniulotteinen.

Grafiikka ja fysiikka ovat parhaat tähän mennessä näkemäni, kenties Doom3:ssa oli tosisuperhyvät varjot, mutta kun ei niitä varjoja paljoa alle supertietokoneella pystynyt pyörittämään niin mitä hyötyä siitä. Doom3:sen ympäristö oli liian keinotekoinen luodakseen kunnollista immersiota todellisuudesta, toisinkuin half-lifessä, jossa useaan otteeseen vain pysähtyi ihastelemaan maisemia. Siitä annan suuret kiitokset Valvelle, että he uskalsivat pistää peliin myös näitä hidastempoisia ja rauhallisia vaiheita, eivätkä ahtaneet peliä täyteen äksöniä (mikä tosin konsolispedesukupolvelle on ainoa myyvä muotti...prkl valittivat homot Operation Flashpointin Status Quo-tehtävästä että on ihan nynnyä).

Ainoa miinus on taistelusysteemi ja ehkä jossain määrin liiallinen taistelu ja ammuskelu. Kyllä niitä isoja stridereitä vastaan tappelu oli ihan jees, mutta muuten lopussa alkoi vähän vituttaa kun sidekickejä kuoli minuutin välein ja uusia spawnasi jostain koloista samalla kun vastaan tuli taas komppania vihuja. Toki tämäkin loi hyvän ilmapiirin "toivottomasta" taistelusta.

Jossain paikoissa on kitisty "liian avoimesta" lopusta, mutta ilmeisesti ko. arvostelijat eivät ole pelanneet alkuperäistä halffista, jonka loppu oli myöskin varsin avoin.
Toki sitä olisi ollut kiva tietää asioita lisää, mutta aina ei voi voittaa.
Positiivista on se, että valvelta ollaan hieman mainittu hl3:sta, joten odotus taas käynnistyy.

Summa summarum:

Parempi kuin ykkönen?
-Vaikea sanoa, molemmissa on hyvät puolensa, ykkösessä toki epätoivoinen pääsy maanpinnalle loi oman motivaationsa ja tunnelmansa, mutta toisaalta kakkosessa taas immersio ja juonenkuljetus olivat toki askeleen edellä.
Antaisin samat arvosanat molemmille ja hyvillä mielen maksoin pelistä oikeaa rahaa.
Hyvin harva peli oikeastaan on rahasummansa arvoinen, mutta tämä on ainakin omasta mielestäni sitä.

Kannattaako pelata, jos ykkönen on pelaamatta?
- Varsinaisesti pelit eivät nojaa toisiinsa lukuunottamatta muutamaa insidejuttua, mutta muuten HL2:sen voi pelata täysin tietämättä ykkösen tapahtumia. Kokemus tosin saattaa olla silloin paljon vahvempi, koska ei ole ykkösen "painolastia" harteilla peliä pelatessa.

Messiasteos?
-
Gabe Nevell, joka olet Valvella.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun pelivisiosi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös teillä Valvella niin kuin myös Vivendillä.

Anna meille tänä päivänä
meidän jokapäiväinen Half-lifemme.
Ja anna meille meidän myöhästymisvalituksemme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme sinulle,
pelin viivästymisen ja kehnot tekosyyt.
Äläkä saata meitä kiusaukseen pelata Halokakkosta,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on pelimaailma
ja voima ja kunnia iankaikkisesti.
Aamen.

joojoo, se on paska, mutta ei jaksa kiinnostaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy