Kirjoita jääkiekkoaiheinen haikuruno; suosikkipelaajastasi, -joukkueestasi, tuomaritoiminnasta tai ihan mistä vain. Haiku on japanilainen kolmirivinen runo, jossa ensimmäisellä rivillä on viisi tavua, toisella seitsemän ja kolmannella jälleen viisi. Haiku on toki paljon muutakin, mutta ei tehdä asiasta liian vaikeaa. Eli keskitytään noihin rivi- ja tavumääriin. Jos joku haluaa päästä lähemmäksi aitoa haikua niin lisätietoa voi katsoa esim. tuolta http://teppo.tv/haikueditori/haiku.html
Itse olen aina halunnut kirjoittaa, myös runoja, mutta en vain ole saanut aikaiseksi. Nyt innostuin haikuista koska niissä on selkeät raamit. Sanoma on tiivistettävä 17 tavuun, mikä sinänsä on jo haaste.
Esimerkiksi:
Ros-kis pomp-pa-si
bus-si-kus-ki-a pää-hän
o-sui tie-ten-kin
Tuo ihan havainnollistavana esimerkkinä, oikeassa haikussa ei tietenkään käytetä tavuviivoja, eikä yleensä välimerkkejäkään. Oma haikuni myöhemmin..
Itse olen aina halunnut kirjoittaa, myös runoja, mutta en vain ole saanut aikaiseksi. Nyt innostuin haikuista koska niissä on selkeät raamit. Sanoma on tiivistettävä 17 tavuun, mikä sinänsä on jo haaste.
Esimerkiksi:
Ros-kis pomp-pa-si
bus-si-kus-ki-a pää-hän
o-sui tie-ten-kin
Tuo ihan havainnollistavana esimerkkinä, oikeassa haikussa ei tietenkään käytetä tavuviivoja, eikä yleensä välimerkkejäkään. Oma haikuni myöhemmin..