Viestin lähetti teroz
Uskon taas, että Axlin osuutta biisintekijänä on vähätelty. Tässä otteita AFD:n crediiteistä.
Jep. Itse olen saanut sellaisen käsityksen, että Axl = visiot, uudistumishalu ja luovuus, Slash+Izzy+Duff = se äijäosasto, jolle tärkeintä on sex, drugs & rock'n'roll ja kovaa soittaminen. Toki Slash on helvetin lahjakas kitaristi, mutta ilman kunnianhimoa pelkillä lahjoilla ei pitkälle mennä. Tämänhän huomaa jo, kun vertaa uutta GNR:ää (Madagascar ja The Blues) muiden äijien GNR:n jälkeisiin tuotantoihin. Esim. sitä, joka täällä väitti Izzyn olleen GNR:n tärkein biisintekijä, kehottaisin kuuntelemaan Izzyn soolotuotantoa. Ihan ok perusrockia, kuten myös Velvet Revolver, Neurotic Outsiders ja Slash's Snakepitkin, mutta ei mitään ihmeellisempää. Tusinakamaa, jota ei todellakaan muistella kymmenienkin vuosien päästä.
JHagin kommentit Velvet Revolverista ovat aivan totta. Vaikka Contraband onkin ihan kelpo paketti, ja itsekin kesällä sitä kuuntelin aika paljonkin, on se omasta mielestäni melko lyhytikäinen ja loppujen lopuksi harvinaisen tylsä kliseinen rock-levy. Duffista, Mattista ja Weilandista se onkin helppo uskoa, mutta ihmetyttää miksi Slashkin jaksaa moista kamaa kepitellä. Mies on niin uskomattoman hyvä ja taitava kitaristi, ja etenkin yksi parhaista soolokitaristeista ikinä (samassa kastissa kuin mm. Ritchie Blackmore), että on sääli, ettei tuon mielenkiintoisempaa musiikkia ole kiinnostunut soittamaan.
Itselle parasta GNR:ää ovat aina edustaneet ne vähän mielenkiintoisemmat, kunnianhimoisemmat ja vaikeammat biisit, kuten vaikka Sweet Child o'Mine, Rocket Queen, Coma, Estranged, Civil War, Locomotive ym. Juuri tuosta osasta uskoisin Axlin olleen paljon enemmän vastuussa kuin loppubändin. Toki jollekin toiselle iskee paremmin sitten vaikka Paradise City, Nightrain, You're Crazy, Anything Goes, Get in the Ring, Shotgun Blues ja vastaavat. Noissa uskon näkyvän enemmän juuri Slashin, Izzyn ja Duffin kädenjälki. Ja uskoisin, että ilman Axlia GNR:n tuotanto olisi ollutkin pelkästään noiden kaltaisia biisejä. Siinä tapauksessa bändistä ei ikinä olisi tullut minulle sitä kaikkien aikojen suosikkia.
Riippuu ihan tietysti mitä arvostaa. Itse en jaksa niin innostua tuosta perus-hardrock -linjasta. Samanlaisia biisejä vääntää joka toinen rock-asenteen omistava b-luokankin soittelija. Kyllä kai näillekin löytyy kuulijakuntansa, ja näiden tässäkin ketjussa esiintyvien tyyppien mielestä Axl onkin täysi pelle ja ikääntyvä entinen rock-tähti, ja Izzy, Slash ja Duff niitä wanhan hyvän rock & roll -asenteen omistavia loistavia muusikoita. Itse vaan en jaksa niin innostua pelkästä perusjunttauksesta, vaan odotan paljon suuremmalla mielenkiinnolla millaista materiaalia Axl saa The Bluesin ja Madagascarin rinnalle. Ainakin nuo biisit verrattuna muiden jäsenien myöhempiin tuotoksiin ovat vain vahvistaneet minun käsitystäni siitä, että Axl on aina ollut GNR:n aivot. Olkoot Izzy, Duff ja Slash sitten vaikka bändin pallit ja sydän.