Netin päivystäjille ja muillekin ilman lippua jääneille tiedoksi, että sikäli kun se ketään lohduttaa, näyttää Areenan lippukartta tällä hetkellä siltä, että nuo suoraan lavan vieressä olevat katsomot eivät ole vielä käytössä. Tulevat siis vielä myyntiin piakkoin, aivan kuten kaikkien muidenkin loppuunmyytyjen Areena-keikkojen kanssa. Liput yleensä olleet vähän halvempia kuin normaalit liput. Eri asia sitten, että kuka haluaa istua noilla jämäpaikoilla suoraan lavan vieressä tai pahimmassa tapauksessa jopa takaviistossa lavasta katsoen. Jotain ne kuitenkin ovat.
Ja sen verran vinkiksi vielä, että esim. viime kesän Black Sabbathin hetkessä täyteenmyydyn Hartwallin keikan lipuista pulitin myöhemmin huuto.netissä n. 20 e alkuperäistä korkeammat hinnat lipuista ihan tyydyttäville istumapaikoille, joten ei sinänsä mikään katastrofaalinen hinta. Itse mieluummin hommaan vaikka sitten kalliilla huuto.netistä kuin olisin jotain säälittäviä takarivin piippuhyllypaikkoja ottanut. Että katellaan nyt, ei ole toivo vielä mennyt kokonaan.
Mutta silti: HV vaan Lippupalvelulle. Tekisi mieli lähettää helvetin vihaista palautetta, mutta tuskin se niitä runkkareita kiinnostaa tai saa systeemeitään parantamaan, kun sama ongelma on ollut jo vuosia. Ensi kerralla jään suosiolla kotiin netin ääreen refreshiä hakkaamaan, vaikuttaa tänä päivänä olevan jopa helpompi tapa saada hyviä lippuja, eikä vitutuskaan ole niin suuri, jos ei saakaan.
Parilla yksinkertaisella parannuksella tällainen tavallinen junttiasiakaskin saisi systeemistä paljon toimivamman ja useampia faneja palvelevan:
1) Max 2 lippua per asiakas. Ei mitään vitun kimppaostoksia, hommatkoot kaverit omansa. (Ei sillä, itsekin olin tänään hakemassa neljää kenttälippua, mutta olen kyllä silti sitä mieltä, että hommatkoot kaverit omansa ja taataan sitä kautta, että useampi asiakas tulee palvelluksi.) Tekee myös trokarit työttömäksi. Tämä on käytössä jo Tiketin myymissä isompien bändien konserteissa, joten miksei onnistu Lippupalvelulle?
2) Ei voi olla niin vaikeaa tehdä järjestelmää, jossa Lippupalvelun omien myyntipisteiden päätteet eivät ruuhkautuisi, vaikka Lippupalvelun muu verkko onkin ruuhkapiikissä. Eli kotikäyttäjät ja paikan päällä jonottajat oltava eriarvoisessa asemassa, niin, että jonottaja on etusijalla. Sellainen on uskomattoman surkea järjestelmä, jossa koko myyntipisteen pääte ei pääse lippuja järjestelmästä valitsemaan, vaan on ruuhkajonossa, kuten kotikonekin.
3) Myyjät ammattitaitoisemmiksi hoitamaan pahimpia todella kiireisiä ruuhkatilanteita ja mahdollisuuksien mukaan joku varajärjestelmä ruuhkien varalle. Eli järjestelmä sellaisten tilanteiden varalle, että jos päätteeltä ei saakaan sitä kenttälippua ruuhkan takia tulostettua, niin taustalla on joku varajärjestelmä/toinen pääte, josta saadaan sitten vaikka istumalippuja tulostettua niitä haluaville sillä aikaa, kun toisessa pääteessä/järjestelmässä ihmetellään ruuhkajonoa kenttälippuihin. Tai vaihtoehtoisesti myyjien parempi ammattitaito voisi tässä tapauksessa toimia siten, että myyjä ymmärtäisi tilanteen ja kiireen ja osaisi toimia tilanteessa niin, että mahdollisimman moni jonossa saisi kuitenkin mahdollisimman hyvät liput, jos kenttälippuihin ei mahdollisuutta olisikaan. Nyt kävi omalla kohdallani niin, että jonon ensimmäinen halusi x määrän kenttälippuja, ja kun niitä ei saanut, koko pääte jäi ruuhkan alle jonoon. Samalla hetkellä hyvät istumapaikat revittiin käsistä muualla, ja kun oman pisteeni myyjä lopulta tajusi, että kenttäliput ovat menneet, oli jäljellä enää jämäpaikkoja istumakatsomoon. Ei näin.
Edit: 4) Ei mitään vitun yritysmyyntejä etukäteen. Asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan, mikä on täysin perseestä. Ymmärrän ja pureskellen myös hyväksyn kuitenkin tuon yritys-/etukäteismyynnin tarpeellisuuden firman kannalta, joten siihen nyt on turha mitään muutosta edes toivoa.