Minä liityin Facebookiin paineen alla vasta viime kesänä, koska tiesin palvelun olevan kertakaikkisen paska teknisesti ja varsinkin kaikkine lieveilmiöineen. Jos sivuutetaan FB:n muut massiiviset ongelmat, niin suurin klikki tuli siitä, että se on teknisesti täysin irti kaikesta. Siellä on omat albuminsa, omat eventtinsä, omat yhteystietonsa, oma sijaintijuttunsa yms. yms ts kaikki mitkä olisi jo Googlessa ja Googlen pilvikäyttäjälle tuttuja juttuja. Vihdoinkin lähes kaiken saa samaan koriin Google plussan myötä ja tekniikkakin on toiselta planeetalta.
Google plussan yksi merkittävin ero FB:hen on mielestäni siinä, että tässä ei tarvitse ottaa kaksisuuntaisesti kantaa, että onko tuo minun kaveri vai ei. Minä lisään kaikki ihmiset omiin ympyröihini (circles) ja sillä selvä. Jos joku tuon jälkeen blokkaa minut, niin siitä vaan. Kaksisuuntainen kaveripyyntö+hyväksyntä jää pois. Homma menee siis niin, että lisään vaikka Hannu Jortikan "Jäkiskaverit"-ympyrääni ja kun julkaisen tuossa ympyrässä kuvan kenkätatuoinnistani, niin se menee Hannullekin. Julkaisuvaiheessa teen valinnan, että lähteekö julkaisusta meili myös niille, jotka eivät käytä palvelua. Senkin voi joku nähdä ongelmana, että tässä ei ole sivustoista tykkäämisiä, eikä sivuja. Niiden tilalla on "Sparks". Sparksit ovat kiinnostuksen kohteita, joihin Googlen hakumoottori työntää tavaraa. Edellisestä en laita kiveksiä pölkylle, mutta jotenkin noin se menee.
Jonkunmoinen haaste on tosiaan se, että ympyrät ovat jo useimmilla FB:ssä. Omalla kohdalla "parhaat" valveutuneet kaverit ovat onneksi edelleen FB:n ulkopuolella ja FB on enimmäkseen trollauskanava. Ei siis tuota tuskaa vaihtaa palvelua. Käytännössä toteutus mennee siten, että FB-tili jää passiiviseksi ja sulkeutuu kokonaan kunhan kriittinen massa on Googlen puolella.
Jo Google-tilin omaavilla vaihto sujuu siis yhtä luontevasti kuin se olisi uusi tv-kanava, kunhan tämä alkukankeus (invitet, pääsee/ei pääse) on ohi. Jäljelle jää se suuri massa yksityishenkilöitä, jotka eivät ole Googlen palveluita koskaan käyttäneet. Näiden meiliboksit ovat nettiliittymän palveluntarjoajalta, puhelin on jotain muuta kuin Android jne. Pihalla olevaan joukkoon voi myös lisätä yritykset, jotka ovat juuri liittyneet FB:hen, koska toimitusjohtaja luki Kauppalehdestä, että sosiaalinen media blaa blaa. Yksittäiselle FB:hen tottuneelle käyttäjälle tuosta tulee vaivaa siksi, että monille firmoille FB on jo pääkanava tiedotukselle. Esim. HC TPS kuuluu tuohon joukkoon. Hätäisesti voi ryhmitellä, notta urheiluseurojen kannattajat ja bändien fanit joutuvat eniten miettimään, että mitäs nyt sitte.
Google plussan perusnäkymä tietsikalla muistuttaa suht paljon FB:tä. Facebookin lakimiehet ovatkin jo aika varmasti valvoneet yötä päivää kellarissa, joten saa nähdä mitä tulee. Toivottavasti FB ei heitä ainakaan teknisesti kapulaa Googlen rattaisiin. Tällä hetkellä FB:n ja Googlen rajapinnat ovat käsittääkseni suht avoimet, enkä näe teknistä estettä sille, etteikö kohta FB:n sivujen feedejä saisi Google+ streamiin ja toisinpäin, mutta ans kattoo mitä ne lakiapinat keksivät. Toivottavasti kohta nähdään sovelluksia, joissa integrointi suuntaan ja toiseen on läpinäkyvää.
9 Reasons to Switch from Facebook to Google+ | PCWorld