Golfin harrastajat

  • 494 160
  • 2 968

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kukaan tilannut Golfbidderistä, kokemuksia?
Homma toiminut loistavasti. Pari kertaa olen tilannut. Kunnot on arvioitu alakanttiin ja kotiintoimitus on ollut sähäkkä. Viimeksi tilasin driverin keväällä, eli brexitin jälkeen. Tilasin 15.5. ja maila oli minulla kädessä 21.5. Ups hoiti tullauksen lähettäjän piikkiin tuossa välissä.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Wanha Tahko tuli kierrettyä tänään, voi perse että oli vetistä. Väylistä n. 85% oli tilapäistä vettä. Kenttähän on aika lyhyt, tai ainakin kaikki par neloset oli todella lyhyen tuntuisia, osalla väylistä riitti että draivin jälkeen nappasi putterin bägistä.
Mihinkään ei pallo rullannut, väylillä avaukset upposi juuri siihen ja greenilläkin sai putata ihan kunnolla. Lähestymiset oli wedgeillä aivan karmeita, jätin lyhyeksi melkein jokaisen. Chipit sitten taas toimivat hienosti ja pitkiä putteja ei ollut kuin yksi-kaksi.
71 korttiin, 5 greeniä ja 20 puttia. Huomenna sitten uusi kenttä.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Wanha Tahko tuli kierrettyä tänään, voi perse että oli vetistä. Väylistä n. 85% oli tilapäistä vettä. Kenttähän on aika lyhyt, tai ainakin kaikki par neloset oli todella lyhyen tuntuisia, osalla väylistä riitti että draivin jälkeen nappasi putterin bägistä.
Mihinkään ei pallo rullannut, väylillä avaukset upposi juuri siihen ja greenilläkin sai putata ihan kunnolla. Lähestymiset oli wedgeillä aivan karmeita, jätin lyhyeksi melkein jokaisen. Chipit sitten taas toimivat hienosti ja pitkiä putteja ei ollut kuin yksi-kaksi.
71 korttiin, 5 greeniä ja 20 puttia. Huomenna sitten uusi kenttä.
Oliks siellä satanut niin paljon vaii?
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Oliks siellä satanut niin paljon vaii?
Joo ilmeisesti, märkää oli. Itse rundilla vettä tuli vain 13 väylän verran, mutta tuli sen ajan ihan kiitettävästi.
Ja range oli aivan suota, vettä tuli silloin kun saavuin klubille ja lätkin rangella, silloin tuli taas mietittyä koko homman mielekkyyttä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Itse kävin torstaina Lakesidessa Sastamalassa ja oli sielläkin vettä tullut ilmeisesti viikon verran päivittäin. Pelasin Järvenrannan ja se oli jo melkein järvi. Viheriöt olivat ok-kunnossa, mutta toivottavasti sade väistää ko. alueen muutamaksi viikoksi. Valoa, lämpöä ja tuulta tuonne kaivataan, että kentät kuivuvat.
 

Pertsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vanha Tahko on kenttänä yksi omista suosikeista, toki tähän vaikuttanee omalla kohdalla vierailun aikana(pelasin kentän reissulla 2 kertaa) olleet kelit, aurinkoisella kelillä visuaalisesti todella kiva kenttä.

Tahkon uuden kentän osalta en tykännyt varaussysteemistä, ainakin 2019 tuo oli jaettu kahteen ysiin(Lake ja Forrest) ja esim mulle tuli reilun tunnin tauko ysien väliin. Kenttänä uusikin on kyllä aivan ok, ei sikäli valittamista.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Joo itsekin tykkäsin vanhasta enemmän, uuden Lake osuus oli myös kiva mutta Forest aika tylsä.
Tänään oli laitettu kolmen naisen ryhmään, oikein mukavasti meni rundi siinäkin seurassa.
Itse peli ei sujunut samaan tahtiin kuin eilen avauksia lukuunottamatta. Lähestymiset oli edelleen aivan karmeita ja puteillakaan ei tullut pelastettua samaan tahtiin, lopulta 74 korttiin kun pari birkkua sai 16 ja 18 tehtyä.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Taas tuli uusi kenttä itselleni, kun käytiin @banaaninviljelijä kanssa pelaamassa Hiekkaharjun Kehä-6. Kaveri toista kertaa kentällä ja meinasi jo tekaista eaglen, kun lähestyminen par nelosella osui lipputankoon. Onnistui kyllä pupeltamaan siitä vielä bogin, kun ei keskittynyt putteihin.

Kenttä oli kyllä ihan kiva, mutta todella ruuhkainen eikä jaksettu toista 6 reikää yrittää edes pelata, kun koko ajan joutui odottelemaan. Pitänee joskus vähemmän ruuhkaisena ajankohtana käydä tuolla uudestaan.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Taas tuli uusi kenttä itselleni, kun käytiin @banaaninviljelijä kanssa pelaamassa Hiekkaharjun Kehä-6. Kaveri toista kertaa kentällä ja meinasi jo tekaista eaglen, kun lähestyminen par nelosella osui lipputankoon. Onnistui kyllä pupeltamaan siitä vielä bogin, kun ei keskittynyt putteihin.

Kenttä oli kyllä ihan kiva, mutta todella ruuhkainen eikä jaksettu toista 6 reikää yrittää edes pelata, kun koko ajan joutui odottelemaan. Pitänee joskus vähemmän ruuhkaisena ajankohtana käydä tuolla uudestaan.
Ja tasoituksen turvin 6 alle par ja muutenkin vain kolme lyötyä enemmän kuin sinulla. Ehkä mä joskus opin tämän lajin.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Swingin tempoa pitäisi päästä seuraamaan ja harjoittelemaan enkä tarkoita niitä tempo trainer -keppejä vaan saada sen datan haluaisin omista golfmailoista. Zepp Golf 2:sta olen katellut, mutta ehkä vähän turhan kallis kuten Arccoskin. Onko täällä tiedossa muita vastaavia tai onko kokemusta tuon Zeppin toimivuudesta?
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosituksia golfsetistä aloittelijalle?
Ja kätisyyshän on tosiaan left, joka rajaa aika paljon vaihtoehtoja. Eipä tuolla netissäkään ihan hirveästi ainakaan enää ole "aloittelijoiden" settejä myynnissä.

https://cdon.fi/urheilu-vapaa-aika/wilson-prostaff-sgi-graphite-steel-full-set-left-p49722222

Executive - Spalding

Esimerkiksi jompi kumpi näistä?
Suosittelen sitä Facebookin vasenkätisten ryhmää. Sinne tulee joka päivä mailoja myyntiin, myös rautasettejä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosittelen sitä Facebookin vasenkätisten ryhmää. Sinne tulee joka päivä mailoja myyntiin, myös rautasettejä.
Joo, itseasiassa kahdessakin vasenkätisten ryhmässä olen jo.
Ennemmin sitä tietysti ostaa käytetytkin (hyväkuntoiset) mailat halvemmalla, kuin täysin uutta settiä.

Yksittäin en viitsi lähteä ostamaan, kun tietotaito on vähän heikkoa vielä, niin ennemmin juuri valmiina pakettina koko homma.
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Esimerkiksi jompi kumpi näistä?

Omakohtaista kokemusta ei kummastakaan edellä mainitsemastasi setistä ole, mutta mitä olen parin alalla olevan kanssa aiheesta jutellut, niin Wilsonilla on ollut ongelmia laadun kanssa. Mailoja on mennyt poikki lavan kohdalta ja syyksi tähän esim. prona toimiva ammattimies epäili aiempaa huonompia komponentteja. Myös tuota Wilsonin valmisessetin bägiä ei ole suuremmin ylistetty. Toki on syytä pitää mielessä setin hinta, se kun on edullisempi kuin esim. isojen brändien pelkkä draiveri.

Mitä settien kokoonpanoja ja speksejä katsoin niin Spaldingissa oli mm. draiverin lofti 12 astetta ja se sopisi paremmin ihan vasta-alkajalle kuin Wilsonin 10,5, eli pallon saa paremmin ilmaan hieman hitaammallakin svingillä. Myös Spaldingin bägi näytti kuvan perusteella paremmalta kuin Wilsonin.

Näistä kahdesta vaihtoehdosta itse ottaisin Spaldingin. Toki ehkä pidemmällä tähtäimellä ensimmäisen setin koostaminen käytetyistä mailoista voisi olla järkevämpää, mutta etenkin jos alussa ei ole tietämystä välineistä tai vaikkapa kaveria, joka voisi käytetyn setin kokoamisessa neuvoa niin nämä valmissetit ovat kyllä helppo ja nopea tapa saada kaikki tarvittavat mailat kerralla haltuun.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@king of the jungle Meinasin myös suositella facebookin vasuriryhmää, mutta ihan vasta-alkajana voi olla aika hankala alkaa sieltä settiä koostaa, ja tarjontaakaan nyt ei ihan jatkuvalla syötöllä tule mettän puolelta lyöville.
Tuollaisesta vasta-alkajan setistä pääsee kyllä eroonkin sitten kun sen aika on, eli kun on pikkuhiljaa korvannut siitä mailoja ja bägin.
En osaa sanoa kumpi noista olisi parempi. Mailoina varmaankin aivan ok, ts hyvä pelaaja pelaisi niillä hyvin ja huono huonosti, mutta kehittymisen esteenä ne eivät varmaankaan ole kuin vasta sitten kun hätyytellään singelirajaa.

Puolikas settikin toki riittää aloittelijalle (no oikeastaan kenelle tahansa klubituupparille) hyvin, ja sitten on ehkä matalampi kynnys ja enemmän budjettia alkaa hankkia settiin lisää mailoja tarpeen ja mieltymysten mukaan. En kyllä tiedä onko puolikkaita vasurin aloittelijan settejä senkään vertaa tarjolla. Ehkä ebay/amazon.
 

JaSa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks
Suosituksia golfsetistä aloittelijalle?
Ja kätisyyshän on tosiaan left, joka rajaa aika paljon vaihtoehtoja. Eipä tuolla netissäkään ihan hirveästi ainakaan enää ole "aloittelijoiden" settejä myynnissä.

https://cdon.fi/urheilu-vapaa-aika/wilson-prostaff-sgi-graphite-steel-full-set-left-p49722222

Itse ostin tälle kaudelle Wilsonin aloittelijan setin ja tuo bägi on aivan kauhea niin käytettävyydeltään kuin laadultaan. Hain kaupasta paremman bägin ja vanha pönöttää nyt tuolla nurkassa.

Mailoihin olen ihan tyytyväinen, omat on teräsvartiset.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Armlock-putteri tuli kuriirilla eilen ja hyvin nopean lämmittelyn/tutustumisen jälkeen suoraan kentälle. Kyllähän se perkele toimii, kun tuntuu väkisin lähtevän linjaan putit. Alkuun oli todella paljon hakemista asennon, pallon paikan yms. kanssa eikä se vielä yhden kierroksen kokemuksella mitenkään luontevalta tuntunut, mutta mielelläni jatkan tällä pelaamista. 30 puttia kylmiltään ei ole huono ja kierroskin hämmentävästi alle tasoituksen eli 79 (+7).

Swingille käynyt sama mitä aiempinakin vuosina, täydellisen hajalla. Pitää yksi tunti ammattiapua varata vielä, tuntuu todella paskalta lyöminen. Onneksi tuloksenteko on kehittynyt todella paljon ja pystyy ihan hyvin pelaamaan, mutta ei kauhean hauskaa kun mikään lyönti ei lähde niin kuin pitäisi.

Tässä siis vielä tuo putteri, jos joku kiinnostui: Evnroll ER2v MidLock Golf Putter
Aika nopeasti myytiin loppuun, itse ennakkotilasin kai joskus kesäkuussa.
 

F#21

Jäsen
Armlock-putteri tuli kuriirilla eilen ja hyvin nopean lämmittelyn/tutustumisen jälkeen suoraan kentälle. Kyllähän se perkele toimii, kun tuntuu väkisin lähtevän linjaan putit. Alkuun oli todella paljon hakemista asennon, pallon paikan yms. kanssa eikä se vielä yhden kierroksen kokemuksella mitenkään luontevalta tuntunut, mutta mielelläni jatkan tällä pelaamista. 30 puttia kylmiltään ei ole huono ja kierroskin hämmentävästi alle tasoituksen eli 79 (+7).

Swingille käynyt sama mitä aiempinakin vuosina, täydellisen hajalla. Pitää yksi tunti ammattiapua varata vielä, tuntuu todella paskalta lyöminen. Onneksi tuloksenteko on kehittynyt todella paljon ja pystyy ihan hyvin pelaamaan, mutta ei kauhean hauskaa kun mikään lyönti ei lähde niin kuin pitäisi.

Tässä siis vielä tuo putteri, jos joku kiinnostui: Evnroll ER2v MidLock Golf Putter
Aika nopeasti myytiin loppuun, itse ennakkotilasin kai joskus kesäkuussa.
Mä itseasiassa mietin Armlock-putteria myös itselle kun putterin kanssa on isoimmat ongelmat. Eilenkin 39 puttia kun muuten sujui ihan hyvin. Ehkä se treenaus auttaisi...

Mutta siis, näin vasurin pelaajana ei oikein noita puttereita löydy. Mietin josko hommaisi jonkun perus bladen, vaihtaisi siihen pidemmän varren itse, armlock-gripin Superstrokelta ja kävisi vääntää loftit kuntoon jossain liikkeessä. Täytyykin tsiigata jos löytyisi halvalla jokin lapa!
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä itseasiassa mietin Armlock-putteria myös itselle kun putterin kanssa on isoimmat ongelmat. Eilenkin 39 puttia kun muuten sujui ihan hyvin. Ehkä se treenaus auttaisi...

Mutta siis, näin vasurin pelaajana ei oikein noita puttereita löydy. Mietin josko hommaisi jonkun perus bladen, vaihtaisi siihen pidemmän varren itse, armlock-gripin Superstrokelta ja kävisi vääntää loftit kuntoon jossain liikkeessä. Täytyykin tsiigata jos löytyisi halvalla jokin lapa!
Tuota oman mailan grippiä taitaa löytyä myös Suomesta: Evnroll MidLock Grip - Black - 14 - Klintrade Oy

Harkitsin myös oman mailan rakentamista, mutta laiskuuspäissäni tilasin upouuden. Tuossa Evnrollin gripissä on ainakin se helppoa, että pituuden kanssa ei tarvitse arpoa, vaan omaan putteriin lisätään 6 tuumaa. Varren pidentäminen ja lavan kulmien vääntäminen ei ole iso temppu ainakaan GolfBalancessa tai GolfCenterissä, jälkimmäisessä Gripsterin Mika osaa todennäköisesti neuvoa parhaiten.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: F#21

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Armlockputteria oon itsekin miettinyt kun olen surkean strokeni kanssa taistellut. Ei vaan vielä ole antanut luonne ja lompakko periksi (enemmän vaikuttaa tuo jälkimmäinen).

Suomen reissu ja vatsatauti takana, ja eilen ensimmäistä kertaa 1,5 viikkoon mailat kädessä. Tuloksena surkealla lähipelillä ja 14 griiniosumalla 74 kotikentällä Los Lagosilla. Yllättävän pitkäksi olivat antaneet ruohon kasvaa sekä väylillä että griineillä. Nyt kun hankin mestaruuskisoja varten jäsenyyden Suomesta, olen laittanut kaikki pelaamani neljä kierrosta (kaksi mestaruuskisakierrosta, yksi viikkokisa ja yksi puhdas harkkakierros) tasoitusjärjestelmään. Tämän johdosta mulla on Suomessa ja Espanjassa eri tasoitukset (Espanjassa vanha ykkösryhmä ei vieläkään saa jättää muita kuin kisakortteja). Suomen tasoitus on nyt kaikkien aikojen alhaisin 0,7 ja Espanjassa 1,5.

Mietin, että pitää jatkossa osallistua kaikkiin oikeisiin kisoihin täällä "ulkomaalaisena", että pääsee sisään, ja tasoituksellisiin kisoihin sitten Espanjan lisenssillä. Oikein johdonmukainen tämä "maailmanlaajuinen" tasoitusjärjestelmä, kun kaikki lajiliitot noudattavat ohjeistuksia :)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikös armlockputtereiden kieltämisestä ole jo ollut aika paljon juttua? Jos napaputtaaminen kiellettiin, niin vaikea nähdä miksi armlockia ei kiellettäisi, jollain aikataululla. Mailasta saa pitää kiinni vain kämmenillä tms, perusteella?

Oma peli heittelee nyt luokkaa aivan helvetisti. Tämän huipentumana tulitin eilen Meri-Teijon takaysillä 61 kertaa ja joukkoon mahtui kuitenkin kolme paria ja 14 puttia. Miettikääpä sitä. Noiden parien jälkeen pienilyöntisin reikä olikin sitten 7 lyöntiä, par3:lla... OIkeastaan vain lobit yms pellelyönnit onnistui ja selittää tuota puttimäärääkin kun vetelin mickelsonina puoleen metriin.

Edit: Se piti sanomani, että säälittävän vähän oli Teijolla pelaajia. Kenttä oli kuitenkin omassa huippukunnossaan, ja eilen oli viikon paras golf-sää, ja maanantai vielä Veikkauksen puoleenhintaan päivä. Luulen että olimme ehkä ainoat vieraspelaajat klo 14 jälkeen. Muutama osakas autoili pitkin poikin, mutta muuten ei ketään.
 
Viimeksi muokattu:

HokiHero

Jäsen
Swingille käynyt sama mitä aiempinakin vuosina, täydellisen hajalla. Pitää yksi tunti ammattiapua varata vielä, tuntuu todella paskalta lyöminen. Onneksi tuloksenteko on kehittynyt todella paljon ja pystyy ihan hyvin pelaamaan, mutta ei kauhean hauskaa kun mikään lyönti ei lähde niin kuin pitäisi.

Tämä tuloksen teko on kyllä hämmentävä juttu mikä itselläkin on kehittynyt tänä kesänä. Tuntuu että svingi on välillä aivan sekaisin ja milloin tulee hookkia ja milloin ohutta ja paksua osumaa, mutta silti tulokset on pysyneet tiukasti 81-89 välillä. Kun kesän ennätystulos on 78 lyöntiä niin ero on tosi pieni loppujen lopuksi.

Eli jotenkin tuntuu, että lyöminen on välillä jopa huonompaa kuin viime kesänä, mutta silti tulokset eivät pääse karkaamaan toisin kuin vaikka viime kesänä tuli useampi yli 100 lyönnin kierros.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös armlockputtereiden kieltämisestä ole jo ollut aika paljon juttua? Jos napaputtaaminen kiellettiin, niin vaikea nähdä miksi armlockia ei kiellettäisi, jollain aikataululla. Mailasta saa pitää kiinni vain kämmenillä tms, perusteella?
Paljon on ollut vasta viime vuosina puhetta, vaikka Langer voitti Mastersin armlockilla jo ysärillä. Tähän syy on mielestäni melko selkeästi DeChambeau, joka syystä tai toisesta ärsyttää jengiä ja luonnollisesti puttaustyyliin on helppo tarttua.

Armlockissa on selkeä ero ns. ankkurointiin, sillä mailan pää (grippipää) ei pyöri tietyn kiinteän pisteen ympärillä. Tämä on siis se sääntö, millä kiellettiin ankkurointi.

Loppujen lopuksi "ongelma" on aika pieni, kun tourilla Brysonin lisäksi voittoja taitaa olla ottanut lähinnä Simpson ja Kuchar, Zalatoris myös hyvin pärjännyt. Schauffele kokeili ison mediashown kera, mutta luopui tyylistä parin kisan jälkeen. Jos armlock olisi oikeasti niin kova juttu, niin paljon useampi sitä käyttäisi. Tour-pelaajilla ne kädet pysyy niin vakaana joka tapauksessa, etten usko isoon hyötyyn sillä tasolla. Tavan luusereilla kuten allekirjoittaneella tuosta näyttäisi olevan aika iso hyöty.

Itse kategorisoin armlockin kritisoinnin vanhojen jäärien ulinaksi. Laji kehittyy ja eteenpäin mennään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös