Mainos

Golfin harrastajat

  • 518 816
  • 3 022

Fordél

Jäsen
Jos ostan alottelijan settiini yhden hybridin ja driverin niin millä kulmilla nuo pitäisi olla?
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
No menipä jokin vihdoinkin kuin Sabrina Ferilli Circo Massimolla. Peuramaalla, edellinen ikuinen paras kierros 115, nyt uppos 90. Putti kulki kuin Jarkko Ruutu palkkaneuvotteluissa, alle parin siis. Uskomaton kierros, eka birdie ikinä, 11 metrin putilla. Nettona 72 lyöntiä.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Riippuu aikalailla siita(kin) mita muuta alottelijan setissasi on. Oletan sulla olevan joku tallanen 4-AW setti...? Alottelijan on aikalailla turha edes draiverilla pelata, koska se on vaikea maila lyoda toistettavaa tulosta. Mutta kun kaikki joka tapauksessa haluaa draiverilla huitoa, niin ehdotan, etta ostat korkea loftisen draiverin. Jonkun tollasen 13-15 asteisen, ja lyhennat vartta tuumalla lisataksesi kontrollia entisestaan. Talla tavalla sulla on esim 13 asteinen draiveri ja pisimpana rautana rauta-4, jonka lofti on yleensa 24n huitteissa. Siihen valiin kun plajjaytat 18 asteisen hybrakan, niin settisi on valmis rundille.

Toivottavasti varsien flexit on suht samat ja jos tekee mieli ja on extra-rahaa taskussa, niin vaihda kaikkiin mailoihin samat gripit. Talla tavalla tuntuma pysyy suht samana lapi setin.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alottelijan on aikalailla turha edes draiverilla pelata, koska se on vaikea maila lyoda toistettavaa tulosta.
Tästä on pakko kysyä, että mihin tämä perustuu ? Minä tiedän lähipiiristäni useamman aloittelijan, jolle perusdraiveri 10-13 asteen kulmalla on helpoin maila pelata ? Tarkoitatko ehkä sitä, että löisi draiverilla väylälyöntejä ?

Minä heittäisin Fordelille, että draiveri 11-13 astetta ja hydridi sitten vaikka 17-19 astetta. Väliin jää "perus puukolmonen", mutta sillä ei ole tulokseen merkitystä ennen ammattilaisuraa.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kertokaa nyt joku mitä nämä brutot ja netot ovat golfin yhteydessä? Mulla mennyt jo vuosi bogeypisteiden laskemisen oppimiseen, joten rautalankaa nyt peliin, kiitos.
Veli hyvä, netto on omat lyöntisi miinus tasoitus. Esim. lyön 90 kertaa, tasoitus on 12 niin nettotulos on 78. Bruttotulos on sitten se aito tulos eli tuossa esimerkissä 90.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Kertokaa nyt joku mitä nämä brutot ja netot ovat golfin yhteydessä? Mulla mennyt jo vuosi bogeypisteiden laskemisen oppimiseen, joten rautalankaa nyt peliin, kiitos.
SE MEINAA ETTÄ JOKERIT SUCKS, että mun ja partnerin tasoituksellla oltiin yhdessä 90 lyöntiä, slopella 72 ja koko kisan kolmas.

edit: Se voisi myös tarkoittaa, että otettaisiin kierros bozikin ja sinun kanssasi Stadin mestaruudesta?
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....että mun ja partnerin tasoituksellla oltiin yhdessä 90 lyöntiä, slopella 72 ja koko kisan kolmas.
Tämähän ei sitten enää ole golfia ;) Siinä vaiheessa kun tasoituksia yhdistellään, otetaan niistä käyttön vaikkka 2/3 osaa ja sitä rataa niin silloin pelataan jotakin ihan omaa kivaa, ei kuitenkaan golfia ;)
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Tämähän ei sitten enää ole golfia ;) Siinä vaiheessa kun tasoituksia yhdistellään, otetaan niistä käyttön vaikkka 2/3 osaa ja sitä rataa niin silloin pelataan jotakin ihan omaa kivaa, ei kuitenkaan golfia ;)

Tsau bozik. we just play some balls :D
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tsau bozik. we just play some balls :D
Siis pääasiahan on aina, että on kivaa !! Ja sitä gofl helposti on, pelimuotoja voi viritellä. Aloittelijoille minusta parhaiten sopii John Daly nimisen pelaajan opit. Simple: Ensin kiskaiset palloa niin paljon kun lähtee ja jos se löytyy niin toistat saman! Jos ei löydy, heitä uusi pallo kehiin ja toista ohje. Tuolla pääsee pitkälle ;)

Noista Gagsin kysymyksistä vielä;
- Brutto = oikea lyöntimäärä = scratch
- Netto = noi edellä mainitut miinus tasoitus.

Jos kisa pelataa scratchina niin se pelataan ilman tasoitusta <<< eli silloin pelataan golfia.

Netot ja muut tulee sitten vaihtelevien kusetusten ja hauskanpidon jälkeen, perussääntönä se, että ihan aitoa tulosta vääristellään vähentämällä lyöntejä eri laskukaavoilla ;)
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Siis pääasiahan on aina, että on kivaa !! Ja sitä gofl helposti on, pelimuotoja voi viritellä. Aloittelijoille minusta parhaiten sopii John Daly nimisen pelaajan opit. Simple: Ensin kiskaiset palloa niin paljon kun lähtee ja jos se löytyy niin toistat saman! Jos ei löydy, heitä uusi pallo kehiin ja toista ohje. Tuolla pääsee pitkälle ;)

Noista Gagsin kysymyksistä vielä;
- Brutto = oikea lyöntimäärä = scratch
- Netto = noi edellä mainitut miinus tasoitus.

Jos kisa pelataa scratchina niin se pelataan ilman tasoitusta <<< eli silloin pelataan golfia.

Netot ja muut tulee sitten vaihtelevien kusetusten ja hauskanpidon jälkeen, perussääntönä se, että ihan aitoa tulosta vääristellään vähentämällä lyöntejä eri laskukaavoilla ;)

Hei, mulle riittää että jälleen kerran Oulun Kärpät on Etelä-Suomen paras golfyhteisö. Daje Roma Daje :D
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Tästä on pakko kysyä, että mihin tämä perustuu ? Minä tiedän lähipiiristäni useamman aloittelijan, jolle perusdraiveri 10-13 asteen kulmalla on helpoin maila pelata ? Tarkoitatko ehkä sitä, että löisi draiverilla väylälyöntejä ?

Minä heittäisin Fordelille, että draiveri 11-13 astetta ja hydridi sitten vaikka 17-19 astetta. Väliin jää "perus puukolmonen", mutta sillä ei ole tulokseen merkitystä ennen ammattilaisuraa.

Mun on kyllä pakko kompata Matsia ja sanoa, että jotain on pahasti pielessä jos varmin maila on draiveri. Alkuun tekee parhaat tulokset kuin jättää draivit ja puut väliin. Rautaa rautaa ja rautaa. Pelin etenemisen kannalta on tärkeää olla ns. perusvarma rauta pelaaja. Jos ei ole, ei draiveista ole paljoa hyötyä.

Sanoisin että aloittelijalle 12-13 kulman draiveri on ihan ok. Tällöin saa draiviin helpommin oikean profiilin ja kierteet vähenevät. Hallitsemattomista kierteistä ei ole kellekkään hyötyä.

Myös 17-19 hybridillä ei paljoa tee. Yli 13 pelaaja aniharvoin paiskaa palloa griinille 200metristä joista näillä mailoilla lyödäään. 22-24 hybridi siis on mielestäni järkevä hankinta. Tällä pystyy karkottamaan vaikeahkot - mailanpään nopeutta vaativat - pitkät raudat.

Tyttöystäväni - vanha smtason tennispelaaja - oli aloittaessaa maaginen draivaaja tytöksi. Löi 200m draivia, mutta raudan tökkiessä (rauhallinen draivi piti lyöntiä kasassa muttei toiminut raudassa) tulos ja hcp kieppuivat 28 pinnassa. Tänä kesänä korjasin hänen gripin vuosien jälkeen, sekä opetin lyömään rautaa ja hcp tipahti heti 20 - draivi tosin katosi mutta siitä viis. Pelistä saa enemmän irti kun tuloskortin isot skoret katoavat ja tasaisuutta tulee. Toki kukin tyylillään.

On vain vähän hassua lukea ja kuulla aina kun jengi sanoo että ihan sama, ei mitään tavoitteita, mutta silti händäristä aina puhutaan ja sen laskemisesta. Mielestäni nämä aina viittaavat siihen että olisi kiva pelata paremmin. Tästä pääsee aasinsillalla Sarasvuon Jarin teesiin "on olemassa vain yksi asia, joka estää ihmisiä kehittymästä. Se on se pyhitetty ja palvottu syy jolla ihminen todistaa itselleen, ettei pysty siihen". Harvinaisen totta. Golf ei ole rakettitiedettä, korkeaksi singeliksi pystyy kuka vain :)
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mun on kyllä pakko kompata Matsia ja sanoa, että jotain on pahasti pielessä jos varmin maila on draiveri. Alkuun tekee parhaat tulokset kuin jättää draivit ja puut väliin. Rautaa rautaa ja rautaa. Pelin etenemisen kannalta on tärkeää olla ns. perusvarma rauta pelaaja. Jos ei ole, ei draiveista ole paljoa hyötyä.
Nyt varmaankin puhutaan eri asiasta. Mulla on ollut mielessä todellinen aloittelija, joka tiin päältä lyödessä saa takuulla pallon pidemmälle ja paremmin peliin kuin jollakin raudalla. Kun mietitään nykyajan draivereita, niin sehän on kuin tennismailalla huitaisisi.

Hybridien puolelta taas mietityttää, että kun heitin ajatuksena 17-19 niin noillahan juuri aloittelijakin voi päästä johonkin, eikö ? Ihan esimerkkinä Suomessa ei taida 200 metristä palloja paiskia griinille juuri kukaan (Ilonen hyvänä päivänä, ehkä) eli eihän aloittelijan tarkoituskaan ole kuin saada 120-150 metriä aikaan suht tarkasti.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Vaikka et minulta kysynytkään, niin vastaan silti.

Tästä on pakko kysyä, että mihin tämä perustuu ? Minä tiedän lähipiiristäni useamman aloittelijan, jolle perusdraiveri 10-13 asteen kulmalla on helpoin maila pelata ?
Draiverin helppous on siinä, että lapahan on kuin mopon tankki. Sillä on kohtuullisen helppo osua palloon, vaikka pitkällä varrella lyödään. Ja kun näillä ns. anteeksiantavilla ajureilla vedellään menemään, niin pallo lentää suhteellisen kauas huonollakin osumalla. Toki vinoutta tulee helposti mukaan, mutta sitä ei kukaan muista mainita.

Kyllä Mats Bedö tietää mistä puhuu. Eka vuosi voisi mennä aivan hyvin ilman draiveria, mutta silti pystyy pelaamaan samaan tasoon mitä ajurin kanssa. Isoa nostokulmaa vaan, niin sillä saa palloon sitä kierrettä enemmän, jolla taas pidetään pallon suuntavakaus paremmin kontrollissa. Ja varreksi joku soft tai regular. Sitten taitojen kehittyessä nostokulmaa pienemmäksi ja vartta jäykemmäksi.

Mä pelaan n. 9 HCP:lla ja mulla on 9,5 asteinen draiveri jäykällä varrella. Vielä viime vuonna varsi oli regular, mutta olen saanut hieman mailan päähän nopeutta lisää ja kuvauttamalla draivini, päädyin Pron kanssa siihen tulokseen, että varren voi jäykentää. Suosittelen muillekin, että käyttäkää ammattilaisten palveluja hyväksi, he kun ovat sitä varten olemassa meille klubituuppareille.
 

Fordél

Jäsen
Jep, joku täällä totesi kuinka aloittelijoilla on suuri hinku päästä vetämään driverilla, mutta en kuulu kyllä tähän ryhmään. Itse ajattelin keskittyä ensin ihan vain rautamailoihin ja saada niilla pelaamisen edes siedettävälle tasolle. Ostin kaiken lisäksi aika haastavat mailat aloittelijalle, joten noissa raudoissakin riittää varmasti opettelemista. Ehkä kaveriksi voisi ostaa ton n.22 asteisen hybridin ja jättää draiverin oston myöhemmälle.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Jos ostan alottelijan settiini yhden hybridin ja driverin niin millä kulmilla nuo pitäisi olla?

Oletan sun olevan urheilullisesti orientoitunut kaiffari, joten nollasta et lähde => siispä itsellä toiminutta draiveria suosittelen, eli 11,5 asteista regular varrella.

Hybridiä on vähän mietittävä, mihin "rakoon" sen haluat => 25-asteinen vastaa about rauta-5:sta, eli se tai pari/kolme astetta alaspäin?

Alle 20-asteiset menee puu3 / puu-5 kategoriaan ja ovat vaikeampia...
 

Fordél

Jäsen
Oletan sun olevan urheilullisesti orientoitunut kaiffari, joten nollasta et lähde => siispä itsellä toiminutta draiveria suosittelen, eli 11,5 asteista regular varrella.

Hybridiä on vähän mietittävä, mihin "rakoon" sen haluat => 25-asteinen vastaa about rauta-5:sta, eli se tai pari/kolme astetta alaspäin?

Alle 20-asteiset menee puu3 / puu-5 kategoriaan ja ovat vaikeampia...

Jep, uskallan todeta, etten lähde ihan nollasta liikkeelle vaikka toki menen heittämällä aloittelija-kategoriaan (ilmenee varmasti jo kysymyksistänikin:).

Mulla on raudat nelosesta ylöspäin, joten kannattaisiko siis ostaa vaikka se öpaut 22 asteiden hybridi ja sitten vaikka puu3 ja kenties jossain vaiheessa draiveri tolla reilulla 10 asteella?
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Nyt varmaankin puhutaan eri asiasta. Mulla on ollut mielessä todellinen aloittelija, joka tiin päältä lyödessä saa takuulla pallon pidemmälle ja paremmin peliin kuin jollakin raudalla. Kun mietitään nykyajan draivereita, niin sehän on kuin tennismailalla huitaisisi.

Hybridien puolelta taas mietityttää, että kun heitin ajatuksena 17-19 niin noillahan juuri aloittelijakin voi päästä johonkin, eikö ? Ihan esimerkkinä Suomessa ei taida 200 metristä palloja paiskia griinille juuri kukaan (Ilonen hyvänä päivänä, ehkä) eli eihän aloittelijan tarkoituskaan ole kuin saada 120-150 metriä aikaan suht tarkasti.

No kyllä useat paremmat klubipelaajat (singelit) lyövät suhteellisen varmaa pitkäärautaa tai hybridiä (i4 tai h3 '19loft) vielä 200m. Tarkoittaen tällä, että kyllä lähestymislyöntinä on järkevämpää hakea jo griiniä kuin ottaa välilyönti 50m päähän.

Kun sanot että lähtee johonkin, muutaman asteen matalampi lofti ei kompensoi lyönnin keskipituutta niin paljoa mitä kuvittelisi. Isommalla loftilla pallo ei ota niin paljoa kierteitä lentää suorempaa -> pidemmälle. Matalampi lofti ja vaaditaan taas puhtaampia osumia jotta pysytää ladulla. Toki jokainen saa hakata palloa mistä haluaa, väylältä ja first cutilta löydessä pelaaminen on vain järkyttävän paljon helpompaa kuin raffista.

Myöskään, draiverin lofti ei ole suora kompensaatio lyönnin pituuteet. Useilla klubipelaajilla on ongelmia saada oikea profiili draiviin. Tällöin isoloftisempi draiveri nostaa pallon helpommin optimaaliselle lyöntiradalla ja draivipitenee.

Ja jos miettii vielä lyöntimatkoja 22-24 hybrid on rauta 4 korvike ja sillä voi lyödä helposti myös rauta 5 lyönnit gripatessa alempaa, feidaamalla hieman, sviigaamalla rauhallisemmin - jos on pakko. Itse en näe järkeä pitää kahta hybridia enempää bägissä.

edit: jos ihan aloittelijoista puhutaan, niin kyllähän he lyövät sitä sairaasti peliä hidastavaa draivia. mennään 100m eteenpäin ja 150 sivuun tms. Todellisuudessa alkuun raudan ja draivin ero ei ole ihan hirveän paljon kun otetaan kierteet ja duffit yms. pois pyörimästä. Toki joskus voi lähteä hyvin, mutta harvemmin mitä olen nähnyt. Tietysti poikkeuksiakin on, ja puhun nyt kentällä pelaamisesta. RAngella varmasti helpompi pelata draiverilla kun on 50palloa vieressä niin hyviä osumia tulee helpommin mutta kun on yksi yritys jokainen tietää miksi draiveri on ehkä puu3 ja i3 jälkeen vaikein perusmaila.
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Mulla on raudat nelosesta ylöspäin, joten kannattaisiko siis ostaa vaikka se öpaut 22 asteiden hybridi ja sitten vaikka puu3 ja kenties jossain vaiheessa draiveri tolla reilulla 10 asteella?

Nämä ovat tietty mieltymysasioita. Oma kantani on se että 20+ -asteinen hybridi on hyvä lisä arsenaaliin puhtaasti jo sen vuoksi että mailana hybridi tarjoaa pitkään rautaan verrattuna enemmän monikäyttöisyyttä. Kohtuullisen pitkästäkin raffista pääsee vielä yrittämään pidempää lyöntiä, kun taasen nelosraudalla alkaa olla jo pitkästä raffista hankaluuksia.

Tiiltä ja väylältä tosin mulla nelosrauta on ollut tarkempi ja varmempi maila kuin hybridi... jostain kumman syystä. Hybridillä on yleisesti toki selvästi helpompi saada pallo "ilmaan" ja osua puhtaammin, varsinkin aloittelijalle.

Puu-3 on hyvä maila avauksiin pidempäänkin pelanneille. Harvassa ovat ne harrastelijat joille draiveri tuo selkeää etua vs hyvin toimiva puu-3, joka on sekä tarkempi että varmempi. Kuitenkaan en itse kaihtaisi draiverin käyttöä heti alusta alkaen. Nykymailat ovat kohtuullisen helppoja lyödä ja kyllähän raipalla mäiskiminen on suuri osa golfin iloa. Toki tuhoakin sillä saa tuloskorttiin todella helposti.
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
jos ihan aloittelijoista puhutaan, niin kyllähän he lyövät sitä sairaasti peliä hidastavaa draivia. mennään 100m eteenpäin ja 150 sivuun tms. Todellisuudessa alkuun raudan ja draivin ero ei ole ihan hirveän paljon kun otetaan kierteet ja duffit yms. pois pyörimästä. Toki joskus voi lähteä hyvin, mutta harvemmin mitä olen nähnyt. Tietysti poikkeuksiakin on, ja puhun nyt kentällä pelaamisesta. RAngella varmasti helpompi pelata draiverilla kun on 50palloa vieressä niin hyviä osumia tulee helpommin mutta kun on yksi yritys jokainen tietää miksi draiveri on ehkä puu3 ja i3 jälkeen vaikein perusmaila.

Paljon hyviä pointteja Hassella. Rangeharjoittelu ja kenttäpeli eroavat niin huikeasti toisistaan, että kierroksella ei tosiaan kannata käyttää työkaluja jotka tuntuvat vähänkään epävarmoilta. Rangella on lyöntirytmin löydyttyä todella helppoa mäiskiä palloja mailalla kuin mailalla. Kentällä tilanne on täysin toinen. En ole varmaankaan pelannut yhtään kierrosta jossa lyönnin rytmi olisi säilynyt vastaavalla tasolla kierroksen kuin rangella treenatessa. Varsinkin draiverin kanssa tämä tarkoittaa monesti pahasti "karkaavia" lyöntejä sekä oikealle että vasemmalle.

Yksi peliä eniten hidastavista tekijöistä onkin tuo draiverilla suoritettujen avausten karkailu ja sitä myöten pallojen etsiminen. Kentällä näkee runsaasti tapauksia jossa pallo slaissaa megalomaanisesti ja tiiboksissa seisova pettynyt pelaaja ei jaksa edes katsoa pallon lentorataa loppuun saakka. Varapalloa ei tietenkään lyödä. Lopputuloksena avausta etsitään kanttiinsa kymmeniä metrejä olevalta alueelta usein metsästä tai raffista tms ja aikaa kuluu.

Omat peruslyönnit alkoivat aikanaan hieman parantua kun kavensin selvästi bägin 14 mailan valikoimaa kierroksille. Tämän jälkeen kierroksilla tuli käytettyä enemmän luottamusta omaavia mailoja ja pelifiilis pysyi parempana + lyöntivalikoima hieman kehittyi. Tuli väkisinkin lyötyä vajaita lyöntejä kun joku tietty maila puuttui välistä. Monet tietty sanovat että aloittelijoille on helpointa lyödä samanlaista "täyden" svingin lyöntiä ja vaihtaa vain mailan numeroa eri matkoilta. Toisaalta samalla mailanumerolla erilaisten lyöntien lyöminen kehittää tekniikkaa ja lyöntituntumaa. Eli parasta lienee tehdä niin kuin itselle hyvältä tuntuu?

Mä olin aikanaan todella varma draivaaja ja parina alkuvuonna löin selvästi muita aloittaneita kavereitani pidemmälle varmaankin juuri hyvien osumien vuoksi. Nykyisellään rautapeli on parantunut reippaasti mutta draivaaminen on ottanut pituuden ja osumien puhtauden suhteen kovasti takapakkia. Pitäisi joskus mennä taas proolle selvittämään syitä, mutta kun ei ole kuitenkaan aikaa treenata niitä muutoksia niin lopputulos on entistä enemmän sekaisin menevä peli. Tyydyn siis toistaiseksi tähän...
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Tästä on pakko kysyä, että mihin tämä perustuu ? Minä tiedän lähipiiristäni useamman aloittelijan, jolle perusdraiveri 10-13 asteen kulmalla on helpoin maila pelata ?

Se perustuu kahteen asiaan: 1) omaan kokemukseen opettavana ammattilaisena (tuhansiin oppitunteihin seka omaan peliin ja muinaiseen pelini/svingini opiskeluun ) ja 2) ihan fysiikan faktoihin. Ihan lahtokohtaisesti draiveri on sun bagin vaikein maila, koska siina on pisin varsi (olet kauimpana pallosta) ja koska siina on vahiten loftia (paitsi putteri), joka tekee siita vahiten anteeksiantavamimman mailan.

Niin kauan kun ma oon opettanut (alottelijoista tour-pelaajiin ja muiden lajien ammattilaisia), ma en ole ikina nahnyt ketaan, jolle draiveri olisi ollut "right off the bat" se helpoin maila pelata. En silti sano sita, etteiko sinun lahipiirissasi voisi sellaisia pelaajia paljonkin olla. Ma en vaan ole koskaan sellaista nahnyt. Minulle meinaan se helpoin maila on sellainen, jolla edes 75%sti saat pallot menemaan suurin piirtein sinne(pain) minne haluat. Esim juuri niin kuin putterilla, pikkuharjoittelulla. Minun bagissani putteri on siis se helpoin maila pelata...

Ihan yleisesti haluan sanoa, etta en taalla (enka taalla livenakaan) jaa mitaan "absoluuttista" totuutta golfiin liittyvista asioista. Varsinkaan fittauksen (myoskaan tassa kyseessa olevan maila-set-upin kohdalla) liittyvissa kysymyksissa, silla hyva ja onnistunut fittaus on tulos vain "face to face" tilanteessa, jossa fittaaja antaa suosituksensa numeroiden ja nakemansa perusteella ja fitattava antaa selkean kuvan siita milta maila(t) tuntuu ja nayttaa hanen kasissaan ja silmissaan. Lopputuloksena on tod nak hyvin fitatut mailat. Nain keskustelupalstan valityksella ei siihen pysty kukaan. Nama suositukseni onkin vain juuri sita itseaan: suosituksia. Jotka tulee kokemuksesta, milla on tehty alottelijoista esim singeleita kolmessa kuukaudessa ja milla mailoilla on oltu mm top-3:ssa PGA Tourin kisoissakin... Eika tama siis silla, etta "kylla loytyy", vaan silla, etta kayttamani tavat niin opetuksessa kuin mailojen valmistuksessa on ihan hyvaksi havaittuja ja toimivia.

Eli siis kun ehdotin tuolle yhdelle jannulle korkealoftista ja lyhyempaa draiveria seka helposti lyotavaa pitkaa "rautaa", siis hybridia, niin se perustui vaan niihin faktoihin, milla vaikeasti lyotavista mailoista saadaan edes hieman helpommin kontrolloituja. Hanen tilanteessa olisin kokeillut hybrakan sijaan myos 4 tai 5 puuta, koska taalta en tieda mille hanen svinginsa sopii paremmin: puille vai raudoille.

Jotkut puhui taalla jopa draiverin varren flekseista... Olisin erittain varovainen suosittelemaan flekseja pelaajalle, jota ei ole nahnyt lyovan palloa. Varsien profiilien tietamiseksi, pitaa tietaa paljon muutakin kun svingininopeus, jota tassakaan ei kai kyseinen jannu ilmoittanut. Mikaan ei meinaan pilaa hyvaakaan svingia helpommin kun vaaranlaiset varret mailoissa... Ellet sitten ole taitava pallonlyoja.

Noh, tama tasta...
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Rangeharjoittelu ja kenttäpeli eroavat niin huikeasti toisistaan, että kierroksella ei tosiaan kannata käyttää työkaluja jotka tuntuvat vähänkään epävarmoilta. Rangella on lyöntirytmin löydyttyä todella helppoa mäiskiä palloja mailalla kuin mailalla. Kentällä tilanne on täysin toinen.

Kylla kylla. Ma yritan opettaa ihmisia, jotka juuri valittaa tasta tallaisesta, siihen, etta myos rankella suhtaudutaan jokaiseen lyotavaan palloon, kuten siihen pelipalloon siella kierroksella. Jonkinlainen pre-shot rutiini, jonka toistat kerta toisen jalkeen myos siella rankella. Ja ehdottomasti se, etta jokaista palloa lyodessa sulla on selkea, hyvin pieni, target/kohde, johon lyot sita palloa. Nain teet harjoittelusta pelinomaista ja se auttaa myos siihen peliin siella kentalla. Turhan useat tulevat rankelle hakkaamaan palloja, ei treenaamaan. Palloa pallon peraan, ilman minkaanlaista imitointia siita mita tehdaan kentalla silla yhdella pallolla, ja mika ihmeellisinta, ilman yhtaan harkkasvingia. Eika siina ole mitaan pahaa tietankaan, jos ei ole mitaan tavoitteita golfissa. Monilla meilla kuitenkin on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös