Re: Flu
Viestin lähetti mixu
Cobol on koko kevään kertonut että esisopimusta vahvempi paperi on tehty ja sopimus odottaa vain Metron allekirjoitusta.
Lisäksi Cobol kertoi että agentin yli ei kävellä.
Ja kolmantena Cobol on kirjoittanut että jatko jokereissa on äärimmäisen epätodennäköistä niin sen takia kysyn.
Olen monta kertaa todennut, että Metro ei pelaa Suomessa HIFK:ssa. Metron sopimus oli käytännössä Urheilulehden mukaan tehty naapuriin ja jo ennen tämän "sopimuksen" julkistamista Metron ympärille pyöri erittäin paljon huhua seuran vaihtamisesta Suomessa.
Metrohan totesi itse, että hän ei vaihda seuraa Jokereista mihinkään ja että on kunnia pelata Jokereissa (IL 26.3. 2004)
Tämä vääntö Metron tapauksessa lähti samaan malliin kuin lähti tasan samaan aikaan viime kaudella Peltosen kontrahdista. Se ei ollut sattuma. HIFK:n toimisto ruokki Isakssoninkin mukaan Urheilulehteä asiassa. Metron seura Suomessa on Jokerit, aivan kuten olen todennut. Yksi jos toinenkin on ilmoittanut tässä ketjussa, että kirjoitan pelkkää paskaa kun kirjoitan, että ei HIFK ja Suomessa Jokerit. Viimeeksi nyt Renegade.
Talven aikana Metro sai minun tietojen mukaan hyvät tarjoukset kolmelta seuralta. Kaksi niistä on Sveitsissä, yksi Venäjällä. Erilaisten kanavien kautta kävi selville, että Metro joko palaa Pohjois-Amerikkaan tai saattaa siirtyä Sveitsiin. Edelleenkin Metron prioriteetti numero yksi on Pohjois-Amerikan manner eli Ottawa Kanadassa.
Tiedän 100 varmasti, että Jokereiden asema parani tarjouskumppanina tietyistä ja varsin hyvin pääteltävistä syistä viime vaiheessa. Tästä erityisesti kiitokset Jortikalle ja Virmaselle. Voi olla, että Sens olisi myös sopiva kohde kiitoksille...
Olen Metron tilannetta yksilöinyt tarkalleen seuraavasti:
"No, se on edelleen aivan sama tilanne, joka on ollut tässä casessa koko ajan. Ja minkä olen myös tänne dokumentoinut. Metro joko jatkaa Jokereissa (olisi aivan loistavaa ja on myös mahdollista) tai lähtee Suomesta. Siis 100 % on, että ei pelaa vaikkapa HIFK:ssa. Ja samat 100 % jos jatkaa Suomessa, niin se on Jokerit. Kuten on ollut koko ajan. Minun tietojeni mukaan Metro miettii valintaa Jokereiden, Sveitsin ja Yhdysvaltoihin paluun välillä. Sen kummemmin en voi asiaa yksilöidä seuran osalta. (21.3. 2004)
Ja sitten ns. esisopimusta koskien: "Kyllä niissa lapuissa silti ehtoja on... " (21.3. 2004).
Talvella näytti lähes varmasti, että jos Metro Jokereista lähtee, hän saattaa myös suunnata Sveitsiin. Tätä ei kukaan ole kiistänytkään, ei edes Metro itse. Sen sijaan minä olen koko ajan kiistänyt nämä HIFK-kytkennät.
Mun tietojen mukaan suhtkoht pitkällä ollut lappu oli tehty ehdollisena (jos siis ei jatka Jokereissa, jos ei pelaa Pohjois-Amerikassa jne) Sveitsiin ja kuten annoin ymmärtää, se odotti Metron allekirjoitusta. Sitä ei koskaan tullut. Voi olla, että ihan näin pitkällä ei asiassa oltu. Mutta voi olla myös, että oltiin vielä pitemmällä. Molemmista löytyy faktaa henkilöiltä, jotka asian myös tietävät ja minulla on ollut kunnia keskustella heistä muutaman kanssa. Niin tai näin, Metro olisi saanut Sveitsistä rahakkaamman sopimuksen kuin Jokereista.
Koko ajan oli kuitenkin täysin selvää se, että jos Euroopassa jatkaa ja lähtee Jokereista, niin suuntana ei todellakaan ole Nordis vaan luultavimmin Sveitsi. Siis aivan jotain muuta kuin HIFK:n toimisto satuili vielä viikko, pari sitten.
Mutta. Nyt se kaikkein tärkein. Sanon edelleen aivan kuten olen sanonut tai kirjoittanut tähänkin asti: Metron pelaaminen Suomessa on edelleen epätodennäköistä. Valitettavasti. Syynä on pitkälti se, että hänelle löytyy NHL:n Ottawasta kyllä paikka ainakin kahden suunnan lapulla.
Toinen syy on siinä, että Ottawalla on ainakin jonkinlainen käsitys Jokereista ja Jokereiden mahdollisuuksista kehittää Amerikan sarjoista saapuvan pelaajan harjoittelua, luistelua ja monia muita asioita. Eräs tunnettu naapurissa vaikuttanut savolainen on alunperin tämänkin suhteen taustalla ja sen seurauksena Raimo Summanen vietti Jokereiden valmentajana ollessaan pitkän pudotuspelikiertueen Senatorsien matkassa. Merkittävä tapahtuma, joka on harvojen tiedossa vieläkään.
Joten ei ehkä ollut aivan sattuma, että Ottawa hankki Glen Metropolitin oikeudet itselleen. Ja aikoo niitä myös käyttää. Eikä ehkä sattuma ole sekään, että Metro jatkanee Jokereissa, jos Euroopassa pelaa. Uskoisin hiukan jopa niin, että Sens on saattanut häntä tähän kannustaa sopivin tavoin.
Edit: pari selvennystä.