Giljotiini

• 6 839
  • 64

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Jouduinpa sitten Giljotiiniin kilpailijaksi:eek:

Onko kellään kokemusta asiasta? Kesäkuun alussa alkavat alkuerät. Ja olisi kiva tietää mikä meininki siellä on?

Wau...Giljotiini on hauska ohjelma. Sekin oli hauskaa kun viime vuonna se koko kisan voittanut herra taisi tienata uskomattomat 1000 markkaa...Finaalivastustajalla taisi olla vaatimattomat 173 000 markkaa.

Ainakin Giljotiinin juontaja vaihtuu. Iltalehdessä luki niin.

Onnea matkaan vaan Jiille...!

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Kannattaa vastata kokoajan, että et tiedä. Silloin sinulta ei ainakaan uskalleta kysyä :)

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Viestin lähetti vilpertti
Kannattaa vastata kokoajan, että et tiedä. Silloin sinulta ei ainakaan uskalleta kysyä :)
Jotain tämän tyylistä taktiikkaa ajattelinkin. Esitän tyhmää, mutta todellisuudessa olenkin uskomaton nero ;) No, jos kysymykset ovat samantasoisia, kun alkuhaastattelussa, niin ei ongelmia. Tässä teille trivian omaisesti pari kysymystä, joita multa kysttiin:

1. Kuka toinen Engelin ohella kirjoitti Kommunistisen Manifestin?
2. Millä vuosikymmenellä hän kuoli?
3. Kuka suomalainen on voittanut kirjallisuuden Nobelin?
4. Mikä on Sardinian viralinen kieli?
5. Missä sijaitsee Sargassomeri?
6. Kuka kokosi Kalevalan?
7. Mikä maa voitti jalkapallon Euroopan mestruuden 1984?
8. Minkä maan hengellinen johtaja on Dalai Lama?
9. Mikä maa tuottaa eniten viinejä?

Yhteensä kysmyksiä oli noin 20.

Miguel

Jäsen
Uskoisin ällän ylioppilaspapereilla liikkuvan sällin (Jii) omaavan tietoa hiukan enemmän kuin moni muu kilpaileva onnenonkija. Hyvä, että uskallat mennä kilpailemaan, sillä kilpailut ovat täynnä vähemmän fiksuja henkilöitä. Fiksummat nauravat kotonaan television kilpailijoille, mutteivat itse uskalla syystä tai toisesta mennä kilpailemaan. Näin ainakin äitini, jota olen yrittänyt taivutella lähtemään johonkin kilpailuun, sillä hänellä todella hyvä yleistieto.

Silloin jos tiedät vastauksen, esitä epävarmaa tai hermostunutta. Jos et tiedä, väitä kovasti että et tiedä. Sekään ei aina toimi, mutta älä missään nimessä lähde 'en ole varma'- tai 'mulla on epäilys'- linjalle, kun et tiedä vastausta.

Jos minä johonkin menisin kilpailemaan, niin en ainakaan Giljotiiniin. Olen nähkääs todella huono valehtelemaan, varsinkin jännittyneenä. Senhän takia kirjoittelenkin tänne, sillä valehtelu on helppoa kun kukaan ei näe ilmettäni kirjoitushetkellä (paitsi nyt --->:D).

Onnea matkaan, Jii. Pidä Jatkoajan lippu korkealla ja ilmoittele kilpailupäivämäärästäsi, jos viitsit. Toki on ymmärrettävää pysyä anonyymina.

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti Jii
No, jos kysymykset ovat samantasoisia, kun alkuhaastattelussa, niin ei ongelmia. Tässä teille trivian omaisesti pari kysymystä, joita multa kysttiin:

1. Kuka toinen Engelin ohella kirjoitti Kommunistisen Manifestin?
2. Millä vuosikymmenellä hän kuoli?
3. Kuka suomalainen on voittanut kirjallisuuden Nobelin?
4. Mikä on Sardinian viralinen kieli?
5. Missä sijaitsee Sargassomeri?
6. Kuka kokosi Kalevalan?
7. Mikä maa voitti jalkapallon Euroopan mestruuden 1984?
8. Minkä maan hengellinen johtaja on Dalai Lama?
9. Mikä maa tuottaa eniten viinejä?

Yllättävän helpon oloisia siihen nähden, mitä lähetyksessä yleensä kysytään. Jopa minä mielestäni tiedän noista useimmat, arvauksen puolelle menisivät 2. (1880-luv. ?) ja 9. (epämääräinen muistikuva, että ei yllättäen olisikaan Ranska vaan Italia).

Valmistaudu pahempaan - kuka oli Jasmin Mäntylän kolmas bi-seksuaali kulissiaviomies jonka kanssa hänellä EI ollut avioehtoa jne.

n0lla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Espoon Oilers
Kyllähän se on parasta sanoa vaan ettei tiedä. Siinä vastustajat menevät sekaisin ja sitten pahoilla kysymyksillä voi tiputella vastustajia pois, mikäli vain refleksisi ovat kohdallaan.

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti Miguel
Fiksummat nauravat kotonaan television kilpailijoille, mutteivat itse uskalla syystä tai toisesta mennä kilpailemaan. Näin ainakin äitini, jota olen yrittänyt taivutella lähtemään johonkin kilpailuun, sillä hänellä todella hyvä yleistieto.

Nämä TV-visailut ovat käsittääkseni suhteellisen suosittua materiaalia käyttötarkoitustutkimuksen saralla. Siis yritetään selvittää, miksi niitä katsotaan. Jos en aivan väärin muista, omanarvontunnon kohottaminen kilpailemaan eksyneiden pölvästien typeryydelle naureskelemalla on yksi käyttösyiden pääluokista ;).

On yllättävän helppoa sivuuttaa kysymykset joihin ei tiedä vastausta, tai ainakin selittää ne itselleen melkein-tiesin-kielen-päällä -kaavalla.

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Viestin lähetti Miguel
Onnea matkaan, Jii. Pidä Jatkoajan lippu korkealla ja ilmoittele kilpailupäivämäärästäsi, jos viitsit. Toki on ymmärrettävää pysyä anonyymina.
Kilpailupäivä on kesäkuussa, mutta lähetys tulee ulos joskus syksyllä.

Viestin lähetti Kaivanto
Yllättävän helpon oloisia siihen nähden, mitä lähetyksessä yleensä kysytään. Jopa minä mielestäni tiedän noista useimmat, arvauksen puolelle menisivät 2. (1880-luv. ?) ja 9. (epämääräinen muistikuva, että ei yllättäen olisikaan Ranska vaan Italia).
Oikein nuo molemmat.

Viestin lähetti Kaivanto
Jos en aivan väärin muista, omanarvontunnon kohottaminen kilpailemaan eksyneiden pölvästien typeryydelle naureskelemalla on yksi käyttösyiden pääluokista
Kiitokset kannustuksesta:D

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Äläkä...

... ikinä paina nappia, jos kysymys alkaa sanalla kumpi tai onko tai ylipäätään jos kysymyksessä on pieni rajattu joukko mahdollisia vastauksia. Sillointällöin tulee ohjelmaa katsottua ja ihmetystä ovat heräättäneet ääliöt, jotka lähtevät haastamaan kysymyksissä, joissa on 50/50 mahdollisuus saada vastaus arvaamalla oikein. Samoin näyttää kovasti siltä, että alussa ei kannata haastaa, koska mahdollisen voiton jälkeen kasvanut rahapotti houkuttelee muiden haasteita. Eihän se tietysti mitään haittaa, jos tietää kaikki vastaukset, mutta harvahan meistä tietää.

Pepe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kiri, MuurLe
Mitä olen ohjelmaa seurannut, niin suurin osa kilpailijoista pelaa tyhmästi eli omaa voittomahdollisuutta on helppo nostaa. Seuraavassa oma näkemykseni järkevimpään pelaamiseen tämän kevään säännöillä.

Ehdottomasti tärkeintä on pysytellä mahdollisimman mielenkiinnottomana muiden silmissä. Rahaa ei siis kannata missään tapauksessa alkaa keräämään ennen finaalin mainoskatkoa. Näin saa arviolta 80% rahasummasta, jonka rahaa jatkuvasti keräävä saisi, mutta monin verroin todennäköisemmin.

Älä haasta normaalitilanteessa, jos tiedät oikean vastauksen. Riski kasvaa turhaan ja tulet halutummaksi haastettavaksi. Haastaessasi älä kuitenkaan myönnä, ettet tiedä vastausta. Ennen mainoskatkoa ei muutenkaan kannata koskaan haastaa, sillä todennäköisyys tippua on suurempi, vaikka et tietäisikään vastausta.

Jos ennen lähetystä tulee sopiva tilaisuus (vessassa tms., ei muita paikalla) ja sopivan näköinen kilpailija eteen, pyri liittoutumaan. Sovitte, ettette haasta kumpikaan toista ennen loppukilpailua ja näin vähennätte molempien riskiä.

Loppukilpailussa (1 vs. 1) tulee harvoin useampaa kysymystä. Niinpä kannattaa haastaa ensimmäisessä kysymyksessä jo ennen kuin juontaja ehtii lukea kysymystä. Tämänhän voi perua, jos tulee helppo kysymys. Lisäksi vastustajan on täysin mahdotonta tietää tiedätkö vastausta.

Pyri saamaan vastustajille kuva, että tiedät todella paljon. Kysymyksen jälkeen kysyttäessä kommenttia, sano ainakin useimmiten tietäneesi kysymyksen. Älä tee tätä liian läpinäkyvästi. Jos sinulla on joku todella vahva ala voit tehdä päinvastoin säilyttääksesi uskottavuuden.

Jotta sinulla olisi rahaa mahdollisimman vähän, pyri aina (pl. seuraavan kappaleen poikkeus, finaalin loppu ja joka lähetyksen loppukilpailu) pois haastetilanteesta. Mieti jo valmiiksi sopivia sanomisia, joista vastustajat eivät voi päätellä mitään tyyliin "Vastaus on melkein sama kuin koirani nimi". Jos tiedät vastauksen, yritä silloinkin keksiä vastaava lausahdus, jotta saat arvostusta kilpailijoiden keskuudessa.

Ensimmäisessä lähetyksessä olisi optimaalinen tilanne voitto 600 euron loppusummalla. Tällöin haastava kilpailija saa toisessa lähetyksessä mahdollisimman vähän rahaa. Pitäisi siis onnistua tulemaan haastettavaksi kertaalleen tai toisinpäin. Tämä ei kuitenkaan ole niin tärkeää, että kannattaisi lähteä ehdoin tahdoin haastamaan. Haasta vain, jos tulee vaikea kysymys, johon et tiedä vastausta, kun kilpailijoita on 3 tai 4 jäljellä. Haastettavaksi valitse vähärahainen kilpailija, jonka et luule tietävän vastausta.

Pyri menemään toinen lähetys ja finaalin alku mahdollisimman huomaamattomasti. Toisen lähetyksen mainoskatkon jälkeen voit taas haastaa vaikean kysymyksen tullessa vähärahaisen. Finaalin mainoskatkon jälkeen aloita rahankeruu, mahdollisesti vasta sitten kuin on enää kolme kilpailijaa jäljellä.

Yritä soveltaa näitä ohjeita, kun tilanne ei mene ennalta halutusti.

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Pepe oli tosiaan miettinyt asiaa:eek:

Tässä on sen verran saanut neuvoja, että paineet kasvavat kuin Janne Ojasella välierän rankkarikisassa.

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Jii, minä päivänä sinulla on kuvaus? Itsekin olen menossa siihen ohjelmaan ja nauhoitus on kesäkuun alussa, taisi olla tiistaina 4 pvä. Noissa sinulle esitetyistä kysymyksistä ei ollut yhtään samaa, joten se "teoria" että kaikilta kysytään samoja kumoutui samantien. Tässä on muutama minulle esitetty kysymys:

Mikä on Irakin pääkaupunki?
Kenellä James Bondia näytelleellä on tatuoitu Skotlanti?
Suomen lippulaiva?
Mikä oli Enolagay?
Kuka soitti Notredamen kelloja?
Missä meressä sijaitsee Gotlanti?
Mihin maahan matkustat, kun saavut Madeiralle?
Millä nimellä tunnetaan paremmin Jorma Kääriäinen?
Missä elokuvassa on maailman ehkä tunnetuin suihkukohtaus?
Millä nimellä tunnetaan paremmin Hillary Rodham?

Lähemmäksi 20 kysymystä niitä oli ja 4-5 oli mitä en tiennyt.

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Noutaja#9

Suomen lippulaiva?
Mikä oli Enolagay?

Vitsi, nämäpä vaikeita.
Mikä oli Enolagay? Kysymyksen asettelu tuottaa ongelmia, mutta vastaus: " En ole gay".
Millä nimellä tunnetaan paremmin Jorma Kääriäinen? Olisiko agentti Kääriäinen. James Kääriäinen.
Millä nimellä tunnetaan paremmin Hillary Rodham? Dennis...

Eikun oikeasti, tietokilpailut ovat mukavia. Mammakin oli Maailman ympäri- kisassa taannoin mukana. Mutta paras tietokilpailu kautta aikain oli se Eesti TV:n pari vuotta sitten esittämä visailu, jossa oli kolme osanottajaa, ja kysymykset tulivat kuin liukuhihnalta. Näkyivät ruudussakin, mutta tietenkin eestiksi. Kun ensin piti yrittää miettiä, mitä kysytään ja sitten yrittää funtsata joku kolmesta vaihtoehdosta oikeaksi. Sanaakaan eestiä ymmärtämättä.

Loppuhuipennus oli siinä ohjelmassa jotain toudella hienoa. Yhtäkkiä vain ohjelma loppui, ilman mitään selvitystä kuka voitti ja miksi. Tai miten. Eikä hymyn häivää yhdelläkään kilpailijalla, tuuletuksista puhumattakaan.

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Viestin lähetti Noutaja#9
Jii, minä päivänä sinulla on kuvaus? Itsekin olen menossa siihen ohjelmaan ja nauhoitus on kesäkuun alussa, taisi olla tiistaina 4 pvä. Noissa sinulle esitetyistä kysymyksistä ei ollut yhtään samaa, joten se "teoria" että kaikilta kysytään samoja kumoutui samantien. Tässä on muutama minulle esitetty kysymys:

Suomen lippulaiva?
Mikä oli Enolagay?

Lähemmäksi 20 kysymystä niitä oli ja 4-5 oli mitä en tiennyt.

6. päivä. Tavatkaamme finaalissa :)

Ja nuo sun kysymykset ovat hieman hankalampia. Tuota Madeiraa ja Gotlmantia kysyttiin multakin. Notre Dame kysymys oli asetettu toisinpäin.

Miguel

Jäsen
Koska tietokilpailut todellakin ovat mukavia, kokeillaan vastata tähänkin.

-Teheran
-Sean Connery
Suomen lippulaiva?
-Hävettää, en tiedä
Mikä oli Enolagay?
-Hiroshiman pommia kuskannut lentokone
-Quasimodo
-Itämeressä
-Portugaliin
-Agentti (?)
-Psyko
-Hillary Clinton (?)

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
taisi mennä Irak ja Iran sekaisin :)

Itsekin olen ajatellut että pakkohan noihin kisoihin on mentävä mutta toistaiseksi en ole saanut itseäni pahemmin liikkeelle.
HM on ehkä kaikista mukavin koska olemme jos pitkään suunnitelleet broidien kanssa sellaista CD-fakta tekniikkaa jossa hätätilassa selvitämme about jokaisen kysymyksen alta 20 sekkaa eli aikaa jää jaaritteluunkin. Homman idishän on siis hankkia joku luotettava kaveri tietokoneen ääreen nauhoitusten ajaksi mikäli nakki napsahtaisi. Sitten soittaessa unohtaa sen jaarituksen (A sitä tätä B tota jne.) vaan sanoo suoraan vaikkapa (eräs hankala kysymys pari kk sitten) - Konikapina, Nilsiä. Milloin?

FAktaan syöttää sanan konikapina ja heti löytyy tieto.

Pepe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kiri, MuurLe
Viestin lähetti varjo
taisi mennä Irak ja Iran sekaisin :)

Itsekin olen ajatellut että pakkohan noihin kisoihin on mentävä mutta toistaiseksi en ole saanut itseäni pahemmin liikkeelle.
HM on ehkä kaikista mukavin koska olemme jos pitkään suunnitelleet broidien kanssa sellaista CD-fakta tekniikkaa jossa hätätilassa selvitämme about jokaisen kysymyksen alta 20 sekkaa eli aikaa jää jaaritteluunkin. Homman idishän on siis hankkia joku luotettava kaveri tietokoneen ääreen nauhoitusten ajaksi mikäli nakki napsahtaisi. Sitten soittaessa unohtaa sen jaarituksen (A sitä tätä B tota jne.) vaan sanoo suoraan vaikkapa (eräs hankala kysymys pari kk sitten) - Konikapina, Nilsiä. Milloin?

Itse olen suunnitellut vastaavasti.

HM:ään tai Greediin kannattaa ehdottomasti pyrkiä kimpassa. Sopiva koko voisi olla esimerkiksi 9 henkeä, josta oikea voittaja saisi 20% ja muut 10%. Miksi tämä sitten kannattaa? Puhelinkulut ja voittopotti (keskimäärin) pienenevät yhdeksäsosaan, mikä ei vaikuta alkuperäiseen voiton odotusarvoon, mutta kun kaikki 9 suorittavat oikean vastausrivin (puhelinkulut kasvavat vain hieman) kasvaa kilpailuun pääsevien pelaajien (tästä kimpasta) odotusarvo 9-kertaiseksi ja samalla voiton odotusarvo jopa niin, että toiminta saattaisi olla kannattavaa. Lisäksi monien kohdalla saattaisi olla helpompi pelata, kun ei olisi aivan niin suuret rahat kyseessä.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti varjo
Homman idishän on siis hankkia joku luotettava kaveri tietokoneen ääreen nauhoitusten ajaksi mikäli nakki napsahtaisi. Sitten soittaessa unohtaa sen jaarituksen (A sitä tätä B tota jne.) vaan sanoo suoraan vaikkapa (eräs hankala kysymys pari kk sitten) - Konikapina, Nilsiä. Milloin?

Toimii ihan vastaavalla tavalla vaikkapa googlea käyttäen. Olen meinaan kokeillut HM:n kanssa esim. tuota konikapinaesimerkkiä. Tehtävää helpottaa huomattavasti se, että on olemassa vaihtoehdot. Itse sivuille ei tarvitse mennä, vaan oikea vaihtoehto pompsahtaa silmään jo hakutuloksista.

fullkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Jii
Jouduinpa sitten Giljotiiniin kilpailijaksi:eek:

Onko kellään kokemusta asiasta? Kesäkuun alussa alkavat alkuerät. Ja olisi kiva tietää mikä meininki siellä on?

Wow... meitähän on täällä sitten yhteensä kolme (minä, Jii ja Noutaja#9) ketkä on menossa Giljotiiniin!

Mä näköjään pääsen ensin, mulla on kuvaukset jo 31.5. Hmm... mitähän laittais päälle... :D

King Harvest

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers, Seahawks, Die Mannschaft
Siis vaihtuuko tosiaan Giljotiinin juontaja? Siis ainoa oikea juontaja siihen on J-P Palo. Hän osaa olla tarpeeksi pirullinen ohjelmaan. Cosmic_rodeo mitä muuta siinä Iltalehdessä sanottiin? Kuka on uusi juontaja? Miksi J-P Palo lähti Giljotiinistä?

Viimeksi muokattu:

Lukkolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Lemieux#68
Siis vaihtuuko tosiaan Giljotiinin juontaja? Siis ainoa oikea juontaja siihen on J-P Palo. Hän osaa olla tarpeeksi pirullinen ohjelmaan. Cosmic_radio mitä muuta siinä Iltalehdessä sanottiin? Kuka on uusi juontaja? Miksi J-P Palo lähti Giljotiinistä?

Se on kattos se joka juonsi ensi ilta ohjelmaa kaljunaama ja silmälasit

King Harvest

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers, Seahawks, Die Mannschaft
Viestin lähetti Lukkolainen

Se on kattos se joka juonsi ensi ilta ohjelmaa kaljunaama ja silmälasit

Siis kai tämä oli joku pila? Siis jos se on se yksi pelle niin...:mad: Siihen loppui Giljotiinin katselut minun osaltani. Taas on onnistuttu pilaamaan hyvä ja tuore ohjelma jollain paskalla juontajalla. Tälläistä se on täällä Suomessa. :mad:

Playmaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Helsinki
Kokeilemisen arvoinen taktiikka on myöskin se, että ilmoittaa harrastuksiksi juuri ne asiat joista ei ymmärrä hölkäsen pöläystä.

Esimerkiksi jos et tiedä taiteesta mitään niin yksinkertaisesti laita harrastukseksesi taide. Tällöin kukaan ei uskalla haastaa sinua mikäli kysymys koskee taidetta.

Vai toimiikohan tällainen ylipäätään..?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy