Mainos

Genesis

• 6 783
  • 38
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ehkä tuon voisi käydä katsomassa, jos Genesis näille kulmille myöhemmin rantautuu. En olekaan koskaan nähnyt yhtyettä livenä, mikä on tietysti noteerattava puute. Paitsi siltä osin, ettei osimoilleen Gabrielin jälkeisen Genesiksen näkemättömyys harmita paljoakaan.

Kun penskana ryhdyin naama villeniemisenä tutkimaan musiikin maailmaa, niin en jaksanut syventyä levyjen Abacab, Genesis ja Invisible Touch perusteella yhtyeen back-katalogiin minkään vertaa. Sen aikainen Genesis oli ja on mielestäni tylsää ja kliinistä poppia, joskin taitavasti ja omassa sarjassaan tyylikkäästi tehtyä, mutta ihan totaalisen epäkiinnostavaa. Vasta parikymppisenä hetken mielijohteesta hankkimani Trespass herätti huomiota, ja varsinkin tuon perään levyhyllyyn päätynyt mestariteos Selling England by the Pound. Avautui, että Genesis oli ollut joskus hieno progepumppu, jonka se känisevä-ääninen rumpali meni kuohitsemaan pilalle. Taloudellisessa mielessä tuota siirtoa ei tietenkään voi moittia, rahaa alkoi tulla kunnolla kun Genesis pääsi voimalla radioon.

Mutta onneksi Genesis-herrat menivät tekemään ne 70-luvun mestariteoksensa meitä progejurnuttajia varten. Niihin on edelleen mukava palata, vaikka myöhempi tuotanto ei niin kiinnostaisikaan.

Hombre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft , Olli Jokinen
Hauska kyllä kun aina puhutaan, että Phil Collins pilasi Genesiksen popilla. Todellisuudessahan homma on mennyt niin, että Collins olisi halunut jatkaa proge tiellä ja nimenomaan Tony Banks ja Mike Rutherford olivat ne jotka halusivat mennä popinpaan suuntaan.

Ja kun Gabriel lähti Genesiksestä soolouralle, niin kyllähän se 80-luvulle mentäessä oli Sledgehammerin ja Big timen johdolla melkoista popin ilotulitusta. Kuka tietää olisiko Genesis mennyt jopa Gabrielin johdolla 80-luvulla stadionrockin/popin maailmaan?

Noh minulle uppoaa niin Gabrielin kuin Collinsin aikakausi. Molemmissa aikakausissa aivan käsittämättömän hienoja biisejä ja mielestäni Collins oli kyllä oiva paikkaaja vetää Gabriel ajan biisejä.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Post-Gabrielin Genesis on ihan ok bändi, mutta valovuoden sitä kulta-aikaa perässä. Siksi mua ei oikeastaan tuo henkiinherätys kiinnosta. Gabrielin olen nähnyt pari kertaa livenä ja hyvä niin.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hauska kyllä kun aina puhutaan, että Phil Collins pilasi Genesiksen popilla. Todellisuudessahan homma on mennyt niin, että Collins olisi halunut jatkaa proge tiellä ja nimenomaan Tony Banks ja Mike Rutherford olivat ne jotka halusivat mennä popinpaan suuntaan.

Ja olivathan kaksi ensimmäistä Gabrielin lähdön jälkeistä albumia vielä varsin progea. Hackettin lähdön jälkeen sitten ilmeisesti tyyli muuttui siihen popin suuntaan. Itse en tosin niitä ole käytännössä yhtään edes kuunnellut...

Tämä lienee tyylipuhtaasti pop-aikakauteen painottuva kiertue, ehkä joitain yksittäisiä progekappaleita lukuunottamatta. En tällä tiedolla menisi, vaikka Suomeen tulisivatkin. Hackettin Genesis Revisited tuli viime vuonna nähtyä, kun soittivat Selling England by the Poundin kokonaisuudessaan. Se oli hieno keikka, ja solisti sopi tyyliltään ja äänellään tuohon komeasti ollen hyvä korvike Gabrielille.

Omasta levyhyllystäni löytyvät kaikki Trespassista A Trick of the Tailiin. Trespass on minusta mainettaan parempi. Sitä seuraava kolmikko (Nursery Cryme, Foxtrot ja Selling England by the Pound) on huikeaa tykitystä, mutta sitten tulevaa The Lamb Lies Down on Broadway -tuplaa en ole ikinä täysin ymmärtänyt. Ja A Trick of the Tail on sellainen "ihan OK".

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Omasta levyhyllystäni löytyvät kaikki Trespassista A Trick of the Tailiin. Trespass on minusta mainettaan parempi. Sitä seuraava kolmikko (Nursery Cryme, Foxtrot ja Selling England by the Pound) on huikeaa tykitystä, mutta sitten tulevaa The Lamb Lies Down on Broadway -tuplaa en ole ikinä täysin ymmärtänyt. Ja A Trick of the Tail on sellainen "ihan OK".
Mulla nyt hamsterina löytyy melkein koko tuotanto. Invisible Touchia en ole viitsinyt toista kertaa hommata, LP:n myin muiden mukana pois aikanaan. Ja Wuthering Heigtsia en ole koskaan hommannut missään muodossa, tylsä levy. Mutta joo, mulle TLLDoB on yksi suosikkeja, Foxtrot silti ehkä ykkönen. Lamb jne. nyt vaan on huikea kokonaisuus.

Sen sijaan kaikkien suosikkiklassikko SEbtP ei ole koskaan ihan täysin uponnut mulle. Jotenkin hajanainen suoritus minusta. Parhaat biisit toki huippuja, mutta tylsääkin tavaaraa löytyy. Trespassista olen samaa mieltä kanssasi. Se oikeastaan avautui mulle viimeisenä noista vanhoista. Parempi myöhään kuin ei ollenkaan. TotT on mulla erityisasemassa, vaikkei se musiikillisesti ihan huippu olekaan. Ostin sen itselleni joululahjaksi ja se oli eka oma Genesis-levy. Muut nauhoitin kavereilta c-kasetille. Jonnet ei muista.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla nyt hamsterina löytyy melkein koko tuotanto. Invisible Touchia en ole viitsinyt toista kertaa hommata, LP:n myin muiden mukana pois aikanaan. Ja Wuthering Heigtsia en ole koskaan hommannut missään muodossa, tylsä levy. Mutta joo, mulle TLLDoB on yksi suosikkeja, Foxtrot silti ehkä ykkönen. Lamb jne. nyt vaan on huikea kokonaisuus.

Sen sijaan kaikkien suosikkiklassikko SEbtP ei ole koskaan ihan täysin uponnut mulle. Jotenkin hajanainen suoritus minusta. Parhaat biisit toki huippuja, mutta tylsääkin tavaaraa löytyy. Trespassista olen samaa mieltä kanssasi. Se oikeastaan avautui mulle viimeisenä noista vanhoista. Parempi myöhään kuin ei ollenkaan. TotT on mulla erityisasemassa, vaikkei se musiikillisesti ihan huippu olekaan. Ostin sen itselleni joululahjaksi ja se oli eka oma Genesis-levy. Muut nauhoitin kavereilta c-kasetille. Jonnet ei muista.

C-kasetti oli kova juttu aikoinaan. Yläasteella, eli joskus 1990-luvun puolivälissä, tuli kaverin kanssa kerättyä Beatlesin kaikki siihen mennessä julkaisemat kappaleet. Moneen kertaan äänitetyt C-kasetit sekä suoraan radiosta tehdyt nauhoitukset olivat osa tuota kokonaisuutta.

Tuo ei liity Genesikseen, vaikka toki sielläkin oli Beatles-vaikutteet taustalla. Ja yläasteiässä minä en edes Genesistä tiennyt. Tutustuin yhtyeeseen kypsässä hieman alle 40 vuoden iässä.

Lamb on itse asiassa juuri kuuntelussa. On tällä hetkensä, mutta jotenkin nämä parhaat hetket eivät vain yllä samalle tasolle noiden aiempien levyjen kliimaksien kanssa. Kokonaisuus on toki enemmän kuin osiensa summa, mutta ei se ihan riitä.

Selling Englandista olen jokseenkin samaa mieltä. On siellä vähän täytettä mukana, mutta täytteen määrä on selvästi pienempi kuin Lampaassa. Ja nuo parhaat hetket ovat huikeita.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Genesis tuuttaa kannattajiensa iloksi youtubeen tukun vanhoja keikkojaan.

Tulevina viikkoina nähdään siis seuraavat Genesis-keikkataltioinnit:

25.4. – The Mama Tour (1985)
2.5. – Live at Wembley Stadium (1988)
9.5. – The Way We Walk (1993)
16.5. – When in Rome (2008)

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Genesis tuuttaa kannattajiensa iloksi youtubeen tukun vanhoja keikkojaan.

Erinomaisuutta!

Muutama päivä sitten kuuntelin lenkkimusiikkina Calling All Stations -albumin ja heräsi sellainen ehkä jopa harhaoppinen ajatus, että todella kova albumihan sekin on. Nimikkoraita aiheuttaa kylmät väreet joka kerta kun sen kuulee.

Hombre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft , Olli Jokinen
Muutama viikko sitten on julkaistu Genesiksen keikasta vuodelta 1973 4k-versio. Täytyy sanoa, että on kyllä hienosti tehty restoraatio. Jo pelkästään upean musiikin lisäksi toi tunnelma on jotenkin mieletön. Kuvaaja lavalla tuo kyllä jotenkn sellaisen tunnelman, että ihan kuin olisi itse lavalla läsnä.

Peter Gabriel, punainen mekko ja ketun pää on kyllä melkoista. Koko bändi rullaa niin upeasti ja Phil Collinsin rumpalointi on silkkaa timanttia.

Mikäli Genesis ja ennen kaikkea proge uppoaa, niin suosittelen.

Linkki vie YouTubeen kyseiseen keikkataltiointiin.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muutama viikko sitten on julkaistu Genesiksen keikasta vuodelta 1973 4k-versio. Täytyy sanoa, että on kyllä hienosti tehty restoraatio. Jo pelkästään upean musiikin lisäksi toi tunnelma on jotenkin mieletön. Kuvaaja lavalla tuo kyllä jotenkn sellaisen tunnelman, että ihan kuin olisi itse lavalla läsnä.

Peter Gabriel, punainen mekko ja ketun pää on kyllä melkoista. Koko bändi rullaa niin upeasti ja Phil Collinsin rumpalointi on silkkaa timanttia.

Mikäli Genesis ja ennen kaikkea proge uppoaa, niin suosittelen.

Linkki vie YouTubeen kyseiseen keikkataltiointiin.

Kiitos. Tämä on pakko väijyä. Joitan livetaltiointeja olen kyllä nähnyt 70-luvun alusta, mutta ne ovat olleet aika heikkolaatuisia.

Tämä on juuri sitä aikakautta, jolloin populaarimusiikki saavutti minusta sen jonkinlaisen huippunsa. Vielä 1970-luvun puolivälissä ja osin sen jälkeenkin tehtiin hienoja levyjä, mutta moni todella kunnianhimoinen bändi siirtyi hiljalleen kohti popimpaa ja helpompaa ilmaisua. Ja kun 1980-luku koitti, oli progestakin vain utuinen muisto jäljellä... Vaikea sanoa, että johtuuko minun syntymästäni vuonna 1980, että musiikki muuttui joksikin aikaa oikeastaan aika paskaksi. Ajallinen yhteys on ainakin melko vahva. :)

No, Suomessa tuli Hassisen Kone, mikä pelasti kyllä paljon. Ja onhan niitä 80-luvultakin hienoja progealbumeita, vaikka ne eivät enää parrasvaloihin oikein päässeetkään....

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sattumalta olisin Lontoossa samana iltana kun Genesis on jäähyväiskiertueellaan ja (törkeän kalliita) lippujakin saisi, mutta kun katsoi Youtubesta pätkiä kuihtuneen näköisestä Phil Collinsista laulamassa tuolilla istuen niin totesin, että ehkä en haluakaan nähdä tätä enää. Rumpuja Collins ei pysty enää koskaan soittamaan ja äänikin on jo vanhan sairaan miehen.

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
äänikin on jo vanhan sairaan miehen.

No jaa, ihan hyvältä Collins soundaa. Yllättävänkin hyvältä. Ei ääni ole nuoruus vuosien tasolla, mutta ihan jees seitsenkymppiselle, jolla ollut terveysongelmia. Parempi kuin itse odotin. Tässä muutama video The Last Domino? - kiertueelta:

No Son Of Mine:

Mama:

Second Home By The Sea:

I Can't Dance:

Fading Lights/Cinema Show/Afterglow:

Rumpuja Phil ei soita eikä tanssi, mutta who cares.
Itse menisin kattomaan, jos pääsisin.

Settilista liitteenä.

Liitteet

• Screenshot 2021-09-25 at 09-49-30 The Last Domino Tour - Wikipedia.png
    Screenshot 2021-09-25 at 09-49-30 The Last Domino Tour - Wikipedia.png
    47,9 KB · kertaa luettu: 73
Viimeksi muokattu:

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

Se oli sitten siinä. Genesisin 55 vuotta kestänyt ura tuli eilen päätökseensä Lontoon O2-areenalla. Peter Gabriel myös kunnioitti vanhaa yhtyettään läsnäolollaan, vaikka lavalle asti häntä ei saatukaan. Phil Collins myös ilmoitti yleisölle Gabrielin olevan paikalla.

"Tonight is a very special night. It's the last stop of our tour, and it's the last show for Genesis. It's difficult for us to believe that, uh, you still came out to see us! Yes, after tonight we've all got to get real jobs. Later in the 23-song set, he announced Gabriel's presence, joking: Maybe he's the one shouting for Supper's Ready I don't know!"

Keikan viimeisenä biisinä kuultiin The Carpet Crawlers, joka siis sai kunnian päättää rock-historian komeimpiin kuuluvan uran.

Genesis - Firth of Fifth + I Know What I Like (In Your Wardrobe) - O2 Arena, London, 26/3/22

Genesis - Domino live from London last EVER live show 26 March 2022

Tässä vielä koko keikan settilista:

1. Behind the Lines / Duke's End
2. Turn It On Again
3. Mama
4. Land of Confusion
5. Home By the Sea
6. Second Home By the Sea
7. Fading Lights (first two verses)
8. The Cinema Show (second half; with "Riding the Scree" & "In That Quiet Earth" snippets")
9. Afterglow
10. That's All (acoustic)
11. The Lamb Lies Down on Broadway (acoustic)
12. Follow You Follow Me (acoustic)
13. Duchess (followed by crew and band introductions)
14. No Son of Mine
15. Firth of Fifth (instrumental excerpt)
16. I Know What I Like (In Your Wardrobe) (with "Stagnation" snippet)
17. Domino (Phil adressed Peter Gabriel sitting in the audience before the song)
18. Throwing It All Away
19. Tonight, Tonight, Tonight (first two verses)
20. Invisible Touch''

Encore
21. I Can't Dance (with the crew doing the "ICD walk')
22. Dancing With the Moonlit Knight (intro & first verse only)
23. The Carpet Crawlers

Viimeksi muokattu:

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy