Gary Bettman & the Terrible Thirty

  • 3 059
  • 1

Ronning

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Vancouver Canucks, Cliff Ronning
Ajattelin avata tällaisen ketjun jossa voi keskustella NHL:n ylimmän johdon tekemisistä, taka-ajatuksista, toimintatavoista sekä vaikutuksesta jääkiekon nykyisyyteen ja tulevaisuuteen. Monet fanit pitävät Bettmania kaiken pahan ruumiillistumana ja uskovat hänen pyörittävän NHL:ää täysin oman mielensä mukaan. Oma ymmärrykseni on että vaikka GB onkin varsin vaikutusvaltainen mies on hän silti enimmäkseen juoksupoika liigan omistajiin nähden. Hänet palkattiin 1993 omistajien toimesta tuomaan liigaa tunnetummaksi USA:n puolella, oletettavasti Gretzkyn LA-sukseen rohkaisemana. Tai siis tämähän on spekulaatiota omalta osalta koska niihin aikoihin olin liian nuori seuraamaan P-Amerikan kiekkokartan leviämistä ja sen perusteluita. Tuo laajennushan tietysti alkoi ennen Bettmanin saapumista kun San Joseen, Ottawaan ja Tampa Bayhyn saatiin organisaatiot. Garyn aikana lisää joukkueita liigaan tuli vuosien 1993 - 2 000 välissä 6.

No, nämä on suureksi osaksi kaikille tuttua tavaraa joten tuskimpa joka lock out-käännettä tässä kannattaa läpi käydä, niitä voi sitten muistella samalla kun taitellaan peistä edestakaisin. Tässä Kovalchuck-jupakassa tapahtuneen uusimman käänteen myötä törmäsin taas "Bettman needs to go and all of the NHL's problems will magically dissapear"-kommentteihin. Kuitenkin tuolta World Hockey Summitista kuultuna Bettman itse puhui useaan otteeseen kuinka hänen henkilökohtaiset mielipiteensä eivät aina ole yksi yhteen sen kanssa mitä hän saa toimeksiannoksi johtokunnalta. Yhtenä esimerkkinä oli draftausikä josta puhuttaessa GB sanoi itse olevansa myöhemmän iän kannalla, mutta ei silti ollut muuttamassa nykyistä systeemiä. Hän sanoi jotain tyyliin "In my book older is better, but I don't think they'll be changing it anytime soon".

Miksi siis Gary Bettman on niin suuri punainen vaate jääkiekkofaneille? Onko kyseessä vain perinteinen vastareaktio pomoa kohtaan vai onko mies oikeasti niin kova manipuloimaan seurapomoja että hän pyörittää oikeasti liigaa oman mielensä mukaan? Ja onko GB niin osaamaton työssään että hänet pitäisi erottaa ja mikäli hänet korvattaisiin pyöritettäisiin liigaa jotenkin eri tavalla? Tämä oli mielestäni liian laaja kysymys että olisin viitsinyt sitä johonkin toiseen ketjuun laittamaan. Samaan ketjuunhan voi sitten uutisoida komissionäärin uusimmat seikkailut ja myös omistajien aivoituksia jotka liittyvät muuhunkin kuin vain heidän omiin seuroihinsa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Miksi siis Gary Bettman on niin suuri punainen vaate jääkiekkofaneille? Onko kyseessä vain perinteinen vastareaktio pomoa kohtaan vai onko mies oikeasti niin kova manipuloimaan seurapomoja että hän pyörittää oikeasti liigaa oman mielensä mukaan?
Tästä asiasta olen itsekin meinannut kirjoittaa monia kertoja. Se että Bettmania haukutaan ei oikeastaan johdu siitä mitä hän on tehnyt, vaan siitä että missä asemassa hän on. Olen siis itse eri mieltä aika monista asioista Bettmanin kanssa ja tiedän etten ole yksin, mutta sillä ei ole tämän jutun kanssa kuitenkaan mitään tekemistä. Ihan samalla tavalla John Ziegleriä haukuttiin ja ihan samalla tavalla tullaan haukkumaan Bettmanin seuraajaakin. Ja kuitenkin NHL-kiekko on maailman parasta kiekkoilua ja monien mielestä loistavaa viihdettä.

Ei tämä silti ole mikään NHL-spesifinen piirre, vaan ihan samalla tavalla Suomessa on aina haukuttu vuorollaan Kummolaa, Helkovaaraa ja Vuorista. Ja samalla tavalla haukutaan jääkiekkoliiton Hietasta (Nurminen on sen verran uusi, että häntä ei ole vielä ehditty). Ja jos mennään kansainväliseen kiekkoon, niin sitten haukutaan Fasel. Håkan Loob on sen verran etäinen, että häntä on ehkä jossain piireissä mediaseksikästä sympata hillitysti (mitään varsinaisia näyttöjä tälle ei liiemmin kaivata).

Haukkuminen ei muutenkaan rajoitu pelkästään liittojen johtajiin vaan ihan sama pätee kurinpitäjiin, tuomareihin (jokaista omasta mielestä hyvää kohden on aina 20 huonoa) ja muihin puolueettomiin jääkiekon parissa toimiviin tahoihin. He kun eivät ole koskaan omalla puolella. Valmentajilla on sentään useimmiten oman joukkueen kannattajien tuki, joten niinpä heidän arvioistaan ainoastaan 95% on negatiivistä.

Jos tätä asiaa ajattelee objektiiivisesti, niin vaihtoehtoja on kaksi; joko jääkiekon pariin työskentelemään hakeutuvat ihmiset ovat pääsääntöisesti idiootteja tai sitten heitä arvostelevat fanit ovat pääsääntöisesti idiootteja. En nyt lähde vahvoja arvioita esittämään, että kumpi on totta, mutta jossakin määrin olen taipuvainen kallistumaan jälkimmäisen vaihtoehdon puoleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös