Gallup: Kuinka monen eri puolueen ehdokasta olet äänestänyt?

  • 5 690
  • 70

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Minut saa taluttaa käsipuolesta kankareelle ja laskea täyteisellä läpi, mikäli ikinä vedän äänestyslippuun punaisen viivan.

Tässähän Kääpiö asian hienosti muotoilikin jo kohta kuusi vuotta sitten.

Olen äänestänyt kahta puoluetta, kokoomusta useimmin ja rkp:n ehdokasta muistaakseni kahdesti.

Pirskatti, joko vuodesta 2008 on kuusi vuotta? Hämmentävää.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Kahden. Ei periaatteessa mitään estettä olisi äänestää useammankin, muttei ole tullut vastaan sopivaa ehdokasta.

Ja ihmettelen, että nimimerkki Mustatkortit on ollut alaikäinen vuoden 2000 pressanvaalien aikaan. Olen ollut käsityksessä että olisi ollut vähintään samaa ikäluokkaa kuin itse (minulle v.2000 pressanvaalit olivat toiset joissa voin äänestää). Junnuja palsta täynnä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ja ihmettelen, että nimimerkki Mustatkortit on ollut alaikäinen vuoden 2000 pressanvaalien aikaan. Olen ollut käsityksessä että olisi ollut vähintään samaa ikäluokkaa kuin itse (minulle v.2000 pressanvaalit olivat toiset joissa voin äänestää). Junnuja palsta täynnä.

Heh, minä tosiaan olen äänestänyt presidenttiä vasta 2006 vaaleissa ensi kerran. Toki äänioikeuden olin saanut jo muutamaa vuotta aiemmin ja muissa vaaleissa olin ehtinyt äänestääkin.

Semmoinen mielenkiintoinen yksityiskohta mainittakoon, että Niinistön valinta 2012 oli ensimmäinen kerta, kun äänestämäni henkilö pääsi siihen hakemaansa pestiin.

Aiempien vuosien aikana paras "tulokseni" oli jonkun kokoomuslaisen varasija eurovaaleissa. Ja Niinistöhän hävisi toisella kierroksella vuonna 2006, vaikka ekalta kiekalta jatkoon menikin.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Semmoinen mielenkiintoinen yksityiskohta mainittakoon, että Niinistön valinta 2012 oli ensimmäinen kerta, kun äänestämäni henkilö pääsi siihen hakemaansa pestiin.

Aiempien vuosien aikana paras "tulokseni" oli jonkun kokoomuslaisen varasija eurovaaleissa. Ja Niinistöhän hävisi toisella kierroksella vuonna 2006, vaikka ekalta kiekalta jatkoon menikin.

Minullakin on yleensä eduskunta- ja kunnallisvaaleissa ollut huono ehdokasonni. Osin kyllä ihan tietoisesti. Olen nimenomaisesti karttanut tunnetumpia ja kokeneempia kasvoja ja pyrkinyt äänestämään yleensä nuoria fiksuilta vaikuttaneita ehdokkaita joita olen äänelläni halunnut tsempata eteenpäin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minullakin on yleensä eduskunta- ja kunnallisvaaleissa ollut huono ehdokasonni. Osin kyllä ihan tietoisesti. Olen nimenomaisesti karttanut tunnetumpia ja kokeneempia kasvoja ja pyrkinyt äänestämään yleensä nuoria fiksuilta vaikuttaneita ehdokkaita joita olen äänelläni halunnut tsempata eteenpäin.

Niin, siis sama juttu täällä. Sanomattakin on selvää, että voisi tietoisesti äänestää aina jotain kokenutta kansanedustajaa tai meppiä...joka valittaisiin hakemaansa tehtävään joka tapauksessa.

Itsekin olen näissä eduskunta- ja kunnallisvaaleissa äänestellyt jotain omasta mielestäni fiksua ja nuorempaa ihmistä..Suomen vaalijärjestelmässä on se hyvä puoli, että ääni menee kuitenkin samanaikaisesti myös puolueen laariin.

Minä olen pitkään kaipaillut sitä, että suomalaisessa politiikassa ja yhteiskunnassa olisi - vaikkapa kunnallisvaalien yhteydessä - myös suora pormestarinvaali.

Uskoisin tämän vaikuttavan nostavasti myös äänestysprosenttiin kunnallisvaaleissa, sillä kyseessä olisivat henkilövaalit, jotka herättävät tunteita (vrt. pressanvaali) suomalaisissa.
 
Suosikkijoukkue
VAR
.Suomen vaalijärjestelmässä on se hyvä puoli, että ääni menee kuitenkin samanaikaisesti myös puolueen laariin.

Tuo seikka on toisaalta estänyt minua äänestämästä ehdokkaita joita muuten olisin saattanut äänestää. Lähinnä kyseeseen olisi tullut pari kepulaista liberaalin siiven ehdokasta. Mutta jätin äänestämättä koska tiesin että puolueensa enemmistö on kaukana heidän aatteistaan.

Sinänsä yleisempi taitaa Euroopassa olla malli jossa ei äänestetä ehdokasta lainkaan vaan listaa jonka puolue valitsee.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Reilu puolenkymmentä kertaa on tullut uurnilla käytyä ja kerran on ääni lipsahtanut Kepulle, mutta muuten on menty Kokoomuksella.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Minä olen pitkään kaipaillut sitä, että suomalaisessa politiikassa ja yhteiskunnassa olisi - vaikkapa kunnallisvaalien yhteydessä - myös suora pormestarinvaali.

Tää on vähän kakspiippunen juttu. Eli jos Pormestari on kaupunginjohtaja (kuten Tre ja Pirkkala ainoina pormestarikuntina), niin suorassa vaalissa saattas käydä niin, että pormestari ois opposition edustaja. ei kauheen hedelmällistä. Itse pitäisin järkevämpänä tehdä niin, kuten eduskunnassakin, että pormestari on isoimman puolueen PJ/pormestariehdokas, joka sitten kokoaa sen valtakoalition (Tampereella nyt XL ryhmä). Hallitustahan kunnissa ei kasaa Pormestari/valtapuolue, vaan hallituspaikat jakaantuu kannatuksen mukaan kaikille (tai siis tietty neuvotteluin, mutta painoarvot tulee vaalituloksesta). Jos yksilönä suosittu henkilö voittasi pormestarivaalin, mutta edustaisi selkeää vähemmistöä valtuustossa, niin saatasko kaupungissa mitään päätöksiä aikaan?

Oma äänestyskäytös: Eduskuntavaalit: Vihr. Kuntavaalit: Vihr
Pressanvaalit 1 kierros: Liike 88 (Kivistö, miksi –tussa, en pysyt muistaan), Valitsijayhdistys (Kuuskoski), Vihreät (2xHautala, Haavisto),
Pressanvaalit 2 kierros: SDP (Ahtisaari, Halonen), Vihreät (Haavisto)
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä ne, joita suurin osa jatkoaikalaisista kenties olisi voinut äänestää:

Kok
SDP
Pers
Vas
Vih
RKP
KD
Muutos 2011
Vapauspuolue VP - Suomen tulevaisuus
Itsenäisyyspuolue
KTP
Köyhien asialla
Piraattipuolue
SKP
Suomen työväenpuolue STP
Sinivalkoinen rintama
-------
Isänmaallinen Kansanliike IKL
Suomen Kansan Sinivalkoiset SKS
Suomen eläkeläisten puolue SEP
Suomen senioripuolue
Yhteisvastuu puolue
SKDL
SMP
Liberaalit
Suomen Yksityisyrittäjäin Puolue SYP
Suomen kansan yhtenäisyyden puolue SKYP
Perustuslaillinen oikeistopuolue POP
Demokraattinen vaihtoehto Deva
Kirjava puolue - Elonkehän puolesta
Ihmisyyden puolue IPU
Naisten puolue
Luonnonlain puolue
Nuorsuomalaiset
Remonttiryhmä
Muutosvoimat Suomi

Oma kokoelmani koostuu viidestä eri brändistä. Periaatteessa voisi olla kuusikin, mutta RKP:lla ei kyseisenä vuotena ollut lainkaan ehdokasta kunnassani. Osa äänteni haravoijista on ollut sitoutumattomina itselleni hieman vieraassa ryhmittymässä, mutta kun usein olen ensisijaisesti äänestänyt pätevää ja osaavaa henkilöä, niin olen antanut armon käydä oikeudesta.

Nuorempi kansanosa ei välttämättä muista tätä puoluetta joka toi yleiskokouskulttuuriinkin oman värikkään sävynsä: Luonnonlait puolue. - YouTube
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tässä ne, joita suurin osa jatkoaikalaisista kenties olisi voinut äänestää:[/url]

Presidentivaaleissahan on ollut sitten erillisiä valitsijaliikkeitä

Liike 88 (Kalevi Kivistö)
Valitsijayhdistys Keijo Korhonen 1994
Valitsijayhdistys Eeva Kuuskoski 1994
Valitsijayhdistys Pekka Tiainen 1994
Valitsijayhdistys Veltto Virtanen 1994
Valitsijayhdistys Arto Lahti 2006

Lisäksi Koivston takana 88 oli myös Pro Koivisto, Åländsk Samling. Kyseessä oli valitsijamiesvaali, joten puoluekannan mukaista äänestystä on vaikeampi hahmottaa
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Presidentinvaaleissa olen antanut ääneni seuraaville puolueille tai ehdokkaille: Vihreät, SDP ja 1994 vaaleissa ensimmäisellä kierroksella Pertti "Veltto" Virtaselle.

Eduskuntavaaleissa ääneni on mennyt seuraaville puolueille: Vihreät, SDP ja Nuorsuomalaiset.

Kunnallisvaaleissa on tullut äänestettyä seuraavasti: Vihreät, SDP sekä viimeisimmissä vaaleissa Myö-kansanliikettä Lappeenrannassa.

Eurovaaleissa ääneni on mennyt Vihreille tai SDP:lle.

Ja tämän vuoden puolella listalle nousi uusi puolue äänestettyäni Perussuomalaisten ehdokasta (Jussi Halla-aho) Eurovaaleissa. Eli lista puolueiden osalta kaikki vaalit huomioiden on seuraava: SDP, Vihreät, Perussuomalaiset ja Nuorsuomalaiset. Muiden osalta sitten seuraava: Pertti "Veltto" Virtanen presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella 1994 ja viimeisimmässä kunnallisvaalissa Myö-kansanliikettä (L:ranta kyseessä).

vlad.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
- Vasemmistoliitto. Sellaiset 5-6 vuotta melkein kaikki äänet menneet vassareille.
- SDP. Kuuluin aikoinaan jopa demarinuoriin.
- Vihreät. En tästä kokoomuksen puisto-osastosta hirveästi välitä mutta Haavistoa äänestin toisella kierroksella.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
SDP, KOK, VIHR ja SIT ovat saaneet ääneni vuosien varrella. En muista onko muut saaneet.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Kepun ehdokkaitahan se minä aina, paitsi kerran S Niinistöä. Ja kerran jätin väliin, kun piti valita Lillan vai Bullan. Väyrystä olen aina äänestänyt, kun on ollut mahdollisuus. Eka kerran muistaakseni 1988.
 

Hirvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kokoomusta, Vihreitä, Keskustaa ja Piraattipuoluetta on tullut äänestettyä. Koskaan ei ole oma ehdokas läpi mennyt, mutta haitanneeko tuo mitään. Seuraavissa vaaleissa valinta onkin vaikeampi kuin koskaan, kaikki puolueet ovat suoraan sanottuna niin perseestä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kokoomuslaista ehdokasta olen äänestänyt useimmiten, paitsi silloin kun on vituttanut liikaa, tai jos ehdokkaana ei ole edes ollut kokoomuslaista. Pressanvaaleissa tällaiseen tilanteeseen törmää joka kierroksella moni isojenkin puolueiden äänestäjä, kun tokalle kierrokselle ei viimeksi päässyt esim. demaria, kepulaista, eikä persua.

Jos Kokoomuksessa on tehty paskasti politiikkaa kuten esim. Ville Itälän aikana tehtiin, niin sellaiseen touhuun on ihan oikein reagoida äänestämällä jonkin muun puolueen ehdokasta. Silloin voi äänestää esim. ruotsalaisia tai kepua, edellyttäen että ainakin jompi kumpi on sillä erää tolkku vaihtoehto. Muita ei voi äänestää oikein missään oloissa, kun ääni vihreille, demareille, persuille, kristillisille ynnä vasureille ja muille kommareille on nettoarvoltaan vahingollinen teko. No sitten varmaan voisi, jos olisi taas jokin Nuorsuomalaisten tapainen puolue. Tai vähän alkuperäistä liberaalimmalla agendalla toimiva Perustuslaillinen Oikeistopuolue.

Nykyinen Kokoomus on tehnyt hölmöjä virheitä, mutta se tekee silti nykypuolueista ylivoimaisesti vähiten paskaa politiikkaa, joten toistaiseksi ei ole tarvetta äänestää mitään varaporvaria. Jos tarvitsisi, niin Callen ansiosta RKP on vaihteeksi ihan tolkullinen vaihtoehto, kunhan varmistaa ettei tule tukeneeksi samalla ketään Eva Biaudetia. Ei tuollaista masentavaa tätiä saisi mitenkään olla samalla listalla jonkun järkevän Haglundin kanssa. Jonkinlainen kuluttajavastuu pitäisi sentään muistaa kun listoja laaditaan. Ja kepua ei voi nykyisellään äänestää mitenkään, edes protestina, koska kepu koomailee puolustuspolitiikan kanssa syvissä vesissä.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
SDP, KOK, VIHR ja RKP!

Demareille meni eräissä kuntavaaleissa ääni tutulle. Kokoomukselle eduskuntavaaleissa ja yksissä eurovaaleissa. Vihreistä Haavistoa 1 ja 2. kierroksilla (vihreitä en missää nimessä äänestäisi muissa vaaleissa). Sekä RKP:ta yksissä Eurovaaleissa, harvinaisen fiksun ehdokkaan vuoksi.

Ainoastaan äänestämäni demari meni vaaleissa läpi. Risto E. J. Penttiläkin taisi eurovaaleissa varalle päästä, muuten ei ole "onni" suosinut ehdokkaitani.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Seuraavissa vaaleissa valinta onkin vaikeampi kuin koskaan, kaikki puolueet ovat suoraan sanottuna niin perseestä.

Tämä se on minullakin suurena ongelmana tulevissa eduskuntavaaleissa. Tällä hetkellä ei ole sopivaa puoluetta jonka ehdokasta äänestäisin, eipä kyllä tunnu olevan edes sopivaa ehdokastakaan (mistä tahansa puolueesta). Huonossa tapauksessa käy jopa siten, että sitten aikanaan on käytävä tyhjää äänestämässä.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös