Gallup: Kuinka monen eri puolueen ehdokasta olet äänestänyt?

  • 5 690
  • 70

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jatkoajassa käydään muutamassakin eri ketjussa poliittista väittelyä. Rintamalinjat ovat puoluekannasta riippuen hyvinkin jyrkkiä.

Oikeisto vs vasemmisto asetelma elää ja voi hyvin täällä Jatkoajassa. Vihreät vs ydinvoima asetelmakin on on ollut esillä. Kepu vastaan kaupunkilaiset.. Listaa voisi jatkaa pidemmällekin. Vastustajien mustavalkoinen demonisointi saa välillä jopa huvittaviakin piirteitä.

Suomessa sentään vielä äänestetään ketkä poliitikot meitä edustaa, kuka missäkin. Rajataan gallup seuraaviin vaaleihin:

-Presidentinvaali
-Eduskuntavaali
-Kunnallisvaali
-Europarlamenttivaali

Itse olen äänestänyt varmaankin yli parikymmentä kertaa erilaisissa vaaleissa. Taitaa ainakin itsellä pitää paikkansa että ei tuolla puolueella ole niin määräävää vaikutusta meikäläisen äänestyskäyttäytymiseen.

Eli meikäläiseltä on saanut vuosien varrella ääniä seuraavat puolueet aakkosjärjestyksessä:

Keskusta
Kokoomus
Kristilliset
RKP
SDP

En nyt jaksa muistaa kaikkia ääniäni ihan tarkkaan mutta aika tasan taitaa äänet jakautua ed. mainittujen puolueiden kesken..

Ei muuta kuin oma lista kehiin.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ensimmäisen kerran sain käyttää äänioikeuttani vuoden 1991 eduskuntavaaleissa. Sen jälkeen olen yksiä eurovaaleja lukuunottamatta käynyt joka kerta sen kirkkoveneen piirtämässä.. Ei vaan, kyllä siihen lappuun joku numero on aina raapustettu.

Nuorempana kykypuolue Kokoomuksen aatemaailmaa tuntui olevan lähimpänä omaani. Mutta iän kartuttua olen harpannut enemmän poltiikan vasemmalle kenttäpuoliskolle.

Vastaus gallupiin on että kahden puolueen ehdokkaita: Kokoomus ja SDP. Keskustan tupajumit eivät ole koskaan saaneet ääniäni. Pienemmistä puolueista voisin harkita ehkä KD:n äänestämistä.

Mainittakoon vielä, että edellisissä pressanvaaleissa "työväen" Sauli sai ääneni molemmilla kierroksilla, mutta nykyisessä Eduskunnassa istuu demari, jolle annoin äänen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ensimmäisen kerran sain käyttää äänioikeuttani vuoden 1991 eduskuntavaaleissa.
Taitaapi olla sama juttu mulla, ainakin sinä vuonna täysi-ikäistyin. Äänestänyt olen kuitenkin vain kahdesti elämässäni, pressanvaaleissa -94 ja -06. Velttoa ja Soinia. Eli vissiin yhtä puoluetta, kun Veltto oli sit.

Neuvoa-antavassa EY-vaalissa oli tarkoitus käydä raapustamassa "nay" mutta en viitsinyt kun oli krapula.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kolmea muistaakseni, ja vuoden 2003 eduskuntavaalit olivat ekat. Vähän kyllä riippunut aina vaaleistakin, mitä puoluetta tullut äänestettyä.

Sen verran sanottakoon, että en ole vielä koskaan äänestänyt sellaista, joka on ollut silloin siinä virassa, on sitten kansanedustaja, europarlamentaarikko, kunnanvaltuutettu tai presidentti. Ja todennäköisesti jatkan samalla linjalla ainakin kolmessa ensimmäisessä tapauksessa jatkossakin.
 

Viljuri

Jäsen
Kokoomus, keskusta ja RKP.

Ja huvittavaa sinänsä, eurovaaleissa kerran nukkuvien puoluetta. Tämä tosin johtui yllättävän pitkään kestäneestä "ekskursiosta" eli kunto ei sallinut hankkiutumista omalle äänestysalueelle äänestyspäivänä.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Vasemmistoliitto ja SDP on omat valinnat. Kummankaan puolueen tukijoukoissa en seiso, vasemmiston vähän enemmän, mutta se vähiten huonoin vaihtoehto on näitä puolueita yleensä edustanut, niin äänestämään on lähdetty tällä linjalla.
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, HJK
Perussuomalaiset
Kokoomus
Keskusta

Edellämainittuja puolueita on tullut äänestettyä. Tästä lähtien äänestän kyllä vain ja ainoastaan PS:ää. Keskustaan ja Kokoomukseen on mennyt luotto aivan täysin ja demareita taas en äänestäisi mistään hinnasta muutenkaan. Vihreät, KD ja RKP sen sijaan aiheuttavat taas lähinnä oksennusrefleksin.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Muistanpa eraissa kunnallisvaaleissa aanestaneeni komukkaa. Sen lisaksi aania on saanut

- Kokoomus
- SDP
- RKP

Kahta en aanesta(nyt) mistaan hinnasta:

- Keskusta
- Perussuomalaiset (ym niiden edeltajat)

Naissa kahdessa ryhmassa ei ole ihmisia, jotka kelpaavat ajamaan asioitani.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Edellämainittuja puolueita on tullut äänestettyä. Tästä lähtien äänestän kyllä vain ja ainoastaan PS:ää. Keskustaan ja Kokoomukseen on mennyt luotto aivan täysin ja demareita taas en äänestäisi mistään hinnasta muutenkaan.

Kiinnostaisi oikeasti kuulla, miksi PS on niin varteenotettava vaikka Keskustan ja Kokoomuksen rinnalla? Suuria lupauksia, suuria vaalipuheita, ei mitään tekoja. Kongreettisin esimerkki tietysti surkuhupaisa Halme. Miksi PS?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kaikissa vaaleissa tullut äänestettyä. Ja kun yrittäjä-perheessä on kasvettu niin aika lailla oikeaa puolta tullut äänestettyä (vähän muustakin syystä), vieläkin vaikka nykyään vedetään "duunari"-statuksella.

Elikkäs:

Kokoomus
Nuorsuomalaiset, vai mikä helvetti se oli
RKP (Rehn)

ja sitten kunnallisvaaleissa

SDP, (futiskaveri)
Vasemmistoliitto (appiukko), tiukkaa teki mutta kun ei tuntenut ketään muutakaan. Meni muuten arvalla läpi (tasaäänin). Arvatkaa vaan pääsikö kuittaamaan kenen ansiosta/äänellä?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Meinasin jo vastata, että ainoastaan yhtä. Mutta sitten muistin, että onhan presidentin vaalitkin olemassa, tai siis lähinnä toinen kierros. Ja silloin on yleensä pitänyt valita kahdesta pahasta vähemmän paha. Kerran tosin äänestin hetkellisessä mielenhäiriössä ihan väärin, mutta onneksi demokratia toimi.

Kolme puoluetta siis. Kunnallisvaaleja on tainnut jäädä väliinkin.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kolmea puoluetta olen äänestänyt. Nämä puolueet ovat olleet Vasemmistoliitto, SDP ja Perussuomalaiset.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Vihreät (eduskuntavaalit pohjoisessa asuessa)
Vasemmistoliitto (eduskuntavaalit etelässä asuessa)
Kokoomus (pressanvaalit)

Eduskuntavaaleissa pyrin äänestämään fiksuinta vaihtoehtoa, joka ei ole muutenkin vahvoilla. Pohjoisessa vasemmisto pärjää ilmankin mun ääntä, etelässä ei. Pressanvaalit ovatkin sitten henkilövaalit mutta jätetään nyt tuohon. Häveten täytyy tunnustaa että muut vaalit ovat menneet jotenkin ohi...
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vastaus gallupiin on että kahden puolueen ehdokkaita: Kokoomus ja SDP. Keskustan tupajumit eivät ole koskaan saaneet ääniäni.
Täytyy korjata sen verran, että yhden kerran on ääni mennyt Keskustalle. Se tapahtui vuoden 2000 presidentinvaalien toisella kierroksella. Silloin en varsinaisesti halunnut äänestää Esko Ahoa, vaan pikemminkin äänestin Tarja Halosta vastaan.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Täytyy korjata sen verran, että yhden kerran on ääni mennyt Keskustalle. Se tapahtui vuoden 2000 presidentinvaalien toisella kierroksella. Silloin en varsinaisesti halunnut äänestää Esko Ahoa, vaan pikemminkin äänestin Tarja Halosta vastaan.

Täälä sama juttu. Ahosta en ole ikinä pitänyt, mutta myös minun mielestä oli "parempi" vaihtoehto kuin Halonen.

Muuten olen aina äänestänyt kokoomusta, vaaleista riippumatta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Äänestän aina ihonvärin perusteella, joten puolueella ei ole juurikaan merkitystä. Eli siis aika montaakin on varmasti tullut. Ainakin noi isoimmat ja sitten kristilliset. Mitä tahansa puoluetta en tietenkään silti äänestä.

Yhden isältäni saadun neuvon pidän myös joka kerta mielessä ja toimin sen mukaan:

"Tee poika mitä haluat, mutta kepua et äänestä."
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, HJK
Kiinnostaisi oikeasti kuulla, miksi PS on niin varteenotettava vaikka Keskustan ja Kokoomuksen rinnalla? Suuria lupauksia, suuria vaalipuheita, ei mitään tekoja. Kongreettisin esimerkki tietysti surkuhupaisa Halme. Miksi PS?

Koska sattuvat vain ajamaan meikäläiselle tärkeitä asioita. Keskusta ja kokoomus ovat itse lianneet oman pesänsä ainakin meikäläisen silmissä näiden viimeaikaisten tekstiviestisekoilujen takia. Toki perussuomalaisissakin on mokailtu, esimerkkinä tämä Halme episodi, mutta en pidä sitä lähellekkään samantason töppäyksenä kuin sitä, että oma (ex) ulkoministerimme lähettelee pervoja tekstiviestejä 30 vuotta nuoremmille povipommeille ja kehtaa vielä valehdella ettei mitään ole oikeasti tapahtunut.

Perussuomalaiset vain sattuu olemaan tällä hetkellä ainoa puolue joka haluaa ajaa kansan asioita, eikä vain omia asioitaan.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Perussuomalaiset vain sattuu olemaan tällä hetkellä ainoa puolue joka haluaa ajaa kansan asioita, eikä vain omia asioitaan.

Juh. Ymmärsin tuon luoton menemisen eri tarkoitusperässä mitä sitten meinasitkaan. Puoluevalintoja sinällään en ole tavannut lähteä kyseenalaistamaan.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Perussuomalaiset vain sattuu olemaan tällä hetkellä ainoa puolue joka haluaa ajaa kansan asioita, eikä vain omia asioitaan.

No en halua tämän enempää alkaa keskustelemaan politiikasta tällä foorumilla, mutta suosittelen tutustumaan Vasemmistoliittoon vähän tarkemmin.
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Neljän puolueen ehdokasta olen äänestänyt sen mitä vuodesta 1985 alkaen olen äänestellyt. Kertaalleen ääneni on mennyt RKP:n ja kertaalleen myös nuorsuomalaisten ehdokkaalle. RKP:lle ääni meni kun presidentinvaalien toisella kierroksella olivat vastakkain Ahtisaari ja Rehn.

Useimmiten ääni on kolahtanut kokoomuslaiselle ehdokkaalle ja aina joskus keskustalaiselle.

Old TJ
 

scholl

Jäsen
Kahta. Muuten aina kokoomusta, mutta kerran toisella kierroksella Rehniä, jossa voidaan sanoa, että rkp, vaikka puhuttiinkin porvareiden yhteisestä ehdokkaasta.

Kepulaista en seuraavissa pressanvaaleissa pystynyt äänestämään, joten käytin demokraattisessa järjestelmässä käytössäolevaa mahdollisuutta eli äänestin tyhjää. Pyysin toki "vastustan saatanan kommari tarja stasi kgb halosta" -lippua, mutta sellaista minulle ei annettu. Tuota äänestystapahtumaa ennen kävin päivien pituisen moraalisen pohdinnan. Olisin halunnut tukea Ahoa, mutta en voinut sitä tehdä. Oli erittäin erittäin vaikea äänestyspäätös.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös