Gallup: Kirkko ja valtio erotettava toisistaan

  • 4 104
  • 34

Tulisiko kirkko ja valtio erottaa toisistaan?

  • Kyllä.

    Ääniä: 141 83,9%
  • Ei.

    Ääniä: 11 6,5%
  • En osaa sanoa, molemmissa ratkaisuissa on omat hyvät puolensa.

    Ääniä: 16 9,5%

  • Äänestäjiä
    168

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jokainen sitten miettiköön asioita kun paha päivä koittaa. Itsekin kädet olen ristinyt...

Niin kirkollisverollako olet ajatellut taivaspaikkasi ostaa? Oletkos miettinyt, että jos sillä Muhammedilla onkin se Raamatun 3.0 versio ja sinä koitat pelastautua vanhalla 2.0 versiolla, johon sen julkaisija ei enää tarjoa teknistä tukea. Ja ihan matemaattisestikin ajatellen kotimaisen ev-lut kirkon veikkaaminen pelastuksen tuojana on aika riskisijoitus, jonka voittotodennäköisyys ei kovin korkeaksi nouse.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eihän tässä ole ollut kyse taivaspaikasta tms. Kunhan tokaisin.

Paha rasti sulle?

Ei suinkaan. Itsehän sinä kehoitit miettimään ja tuollaista tuli minulle mieleen.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ei suinkaan. Itsehän sinä kehoitit miettimään ja tuollaista tuli minulle mieleen.

Niin...kehoitin miettimään kun paha päivä koittaa. Sulla paha päivä nyt...? Oma jengi hävisi tai pomo oli töissä ilkeä...?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun asiat ovat totaalisesti huonosti niin on auttanut.

Itselläkin on ollut joskus asiat totaalisen huonosti. Silloin on hyvä jutella asiasta jonkun kanssa ja toki jos ei sopivaa ihmisseuraa löydy, niin parempi se on mielikuvitushenkilölle puhua kun ei puhua ollenkaan. Se on ilmaistakin vielä.
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
Mukava kuitenkin kuulla että viihdyt omassa yhteisössäsi ja koet tämän nähtävästi voimavarana. Moni on kokenut yhteisöllisyyden vähemmän positiivisessa valossa esimerkiksi vapaiden suuntien puolella.

Siis itse olen törmännyt kuristavaan hengellisyyteen juuri vapaissa suunnissa. Ongelmat ovat todella monitasoiset, ja aika veikeiltä kantimilta lähtöisiä. Mutta ei ole tämän ketjun aihe.

Pääasiassa ongelmat minusta tiivistyy kapean johtoporukan ympärille, joka vieläpä on ns. toisessa, kolmannessa ja jopa neljännessä polvessa tietyn sukunimen kautta jumuitunut porukka. Kaikki tietää kuinka käy kun synnytään tiettyihin saappaisiin, kuin Pohjois-Koreassa konsanaan. Silloin ihmisten omat tavat ja muotit ohjaa toimintaa ja lauman uskoa. Ei sana, rukous ja näiden ympärille nivoutunut yhteisöllisyys.

Itse olen tullut siihen tulokseen että jos (ja kun) lapsia syntyy seurakuntalaisille. Pitäisi olla pakollisena olla jonkun muun porukan kirjoilla, jos haluaa kirkolla/seurakunnassa käydä. Se että lässähdetään syntymästä saakka seurakuntaan, ja sen tapoihin, ollaan tilanteessa jossa lapsi oppii tavat ja maneerit, sen kummemmin kokematta mitään niiden kautta sisimmässään. Mm. uskontunnustuksen, laulujen ja sananpaikkojen kohdalla. Näistä tulee helposti niitä käveleviä Raamatunlause-automaatteja, jotka hurskaasti osaa kaiken, mitä uskovat elämässään oppivat, mutta toiminnaltaan syövät heikot ja muutenkin elämässään päähän potkitut jotka monessa kohtaa toimivat kuten lapset konsanaan uudestisynnyttyään uskon kautta.

Tjaaaah...alkoipa taas tulemaan paatosta.
 

Isle of Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, TuTo
Mielestäni parasta uskonnon opetusta olisi se että opettetaisiin eri uskonnoista ja niiden historiasta.
Hommahan on helppo ratkaista muuttamalla uskonnonopetus elämänkatsomustietoon, jossa käydään läpi eri maailmanuskonnot historioineen sekä sotketaan sekaan vähän filosofiaa. Etiikkaa ehkä nyt lähinnä. Uskontojen totaalihylkääminen perusopetuksessa olisi tosiaan hieman ikävää koska niin paljon kulttuurihistoriaa niiden takana on ja eittämättä joka uskonnossa löytyy positiivisia elämänohjeita pohdittavaksi.

Joo, mutta gallupkysymykseen 100% kyllä.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Niin. Itse olen kristitty ja olen myös sitämieltä ja Raamattukin sen minusta selkeästi sanoo, että Kirkko ovat uskovat ihmiset ei mikään rakennus tai järjestö kuten nykyinen luterilainen kirkko mielestäni on. Heillä valtion ja kirkon kanta menee Raamatun sanan kanssa monessa asiassa edelle, mikä ei mielestäni ole oikein. Monissa maissa, joissa on paljon kristittyjen vainoja, kirkkoina toimii pakettiautot ja kellarit, joissa voidaan kokoontua yhteen kuten Raamattu kehottaa kristittyjä kokoontumaan (ei siis mitään salaseuroja). Raamattuun kytkeytyneet salaseurat ovat myös mielestäni todella kyseenalaisia, sillä kristityn sekä kirkkojen yleisesti pitäisi olla mahdollisimman läpikuultavia ja myös avoimia ihan jokaisenlaisille ihmisille.

Vastasin siis, että luterilainen kirkko tulisi erottaa valtiosta.

Eivätkös nuo eri herätysliikkeet ole pystyssä ihan ilman ulkopuolista tukea, ja pystyvät silti pitämään hommaa pystyssä omissa tiloissaan? Luulisin, että eron jälkeen toiminnan laajuus vain kohtaisi kysynnän paremmin. Minusta on hieman tuhlausta pitää tyhjyyttään ammottavia kirkkoja pystyssä kansan rahoilla.

Juurikin näin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös