Pakko tutustua tuohon Utopianistiin, saman kunnan - ei kun kaupungin - miehiä kun olemme. Nimi oli tuttu, mutta musiikista en tiennyt mitään, en edes tyylilajia. Korjataan tilanne ehdottomasti.
Itse olen yrittänyt tutustua viimeisen parin vuoden aikana progen lisäksi myös fuusiojazziin. Pekka Pohjolan tekeleet Kätkävaaraan asti, Miles Davisin Bitches Brew ja Tribute to Jack Johnson, Mahavishnu Orchestran Birds of Fire, Return to Foreverin Romantic Warrior sekä Jaco Pastorius -debyytti löytyvät levyhyllystä, ja kaikki ovat kaikki toimineet oikein hyvin. Zappan fuusiolevyjä olen myös kuunnellut, ja hyvin nekin pääsääntöisesti toimivat, vaikka vaatisivat ehkä vielä syvällisempää tutustumista. Kotimaisista Eero Koivistoinen on myös vaikuttanut varsin pätevältä, mutta tutustuminen on kuitenkin toistaiseksi ollut varsin pintapuolista.
Uudemmista Verneri Pohjola toimii myös, vaikka hänet käsittääkseni lasketaan ehkä enemmän jazz- kuin fuusiomieheksi. Bullhorn ja Pekka ovat kuitenkin mielestäni aika fuusiohenkisiä levyjä. Ja noiden määritelmien erot lienevät muutenkin veteen piirrettyjä... Pääasia on, että hyvältä kuulostaa.
Olisiko kanssapalstalaisilla antaa jotain vinkkejä artisteista, joihin kannattaisi tutustua? Muita kuin tuo Utopianisti?