Fuengirola

  • 8 925
  • 67

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Ja vähän kun jaksaa reippailla niin Uuteen Reflaan matseja katsomaan. Suosittelen ruokailua, välttämättä ei uskoisi miten hyvää sieltä saa.
Reflassa tulikin tänään kävelyretken yhteydessä pyörähdettyä yhdellä kun ketjun aloittaja käski käydä sanomassa sinne terveisiä. Nuo muut mainitut vielä kokematta.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Olin juuri vajaan pariviikkoa lomailemassa Fuengirolassa ja ainakin itse viihdyin paikassa.
Pääasiassa rantakadun ympärillä pyörin ja Mijasin frisbeegolf parkissa piipahdin pari kertaa.
Vaikea kenttä, mutta maisemat henkeäsalpaavat ja korkeuserojen takia saa kierroksesta varsin mukavan kuntoilun.

Viimeisenä iltana mentiin ihan sattumalta pikkaiseen tapasravintolaan Le Retro. Aivan mielettömän tunnelmallinen paikka ja voin sanoa että laskun tullessa yllättyy vielä iloisemmin. Suosittelen.

Varmasti tulen uudestaankin lomailemaan siellä. Nautin olostani suunnattomasti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja vähän kun jaksaa reippailla niin Uuteen Reflaan matseja katsomaan. Suosittelen ruokailua, välttämättä ei uskoisi miten hyvää sieltä saa.
Kyllä perusmättöä. Toki refla kärsii samasta kuin esimerkiksi kukko, että ollaan espanjassa, mutta palvelu ja hinnat ovat suomitasoa. Reflan perusmätöt on toimivia esim. just ennen matsiin menoa. Kukosta sen verran, että täysin turha paikka, ei kannata vaivautua. Kallis, ruoka paskaa ja palvelu kankeaa. Joskus voi nähdä Jukka Kuoppamäen laulamassa, jos semmoinen kiinnostaa.

Yksi mikä jäi mainitsematta, koska ei ole itse tullut enempää käytyä on tämä paseo 100. Rantakadulla @Czescku hotellista malagaan päin noin kilometri. Sieltä voi bongata valan tai jetin yms. seiska turhuuksia.

Reflasta kadun yli suunnilleen pyöreän hotellin juurelta lähtee ns. nälkäkatu. Kapea kävelykatu täynnä ruokapaikkoja ja baareja. Hyvä esimerkki miten markkinatalous toimii. Hyvää ja edullista ruokaa vaikka kuinka. Oma suosikkini on grilli kadun oikealla puolella puolivälissä vasemmalla olevan irkkubaarin jälkeen. Törkeän hyvä grilli mistä voi tilata jonkun neljän ruokalajin menun neljälläkympillä. Mutta tuolta saa mitä haluaa. Ainoa suositeltava mesta turistialueella. Muuten ne rantapaikat on perseestä eikä siellä varsinkaan öisin kannata yksin hillua ettei lompakko lähde.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Ja vähän kun jaksaa reippailla niin Uuteen Reflaan matseja katsomaan. Suosittelen ruokailua, välttämättä ei uskoisi miten hyvää sieltä saa.
Ei sieltä enää niin hyvää ruokaa saa, kuin sai keväällä -22, kun olin yllättäen vastoin odotuksia paikan ainoa kokki parin viikon ajan. :D
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
- Kaupunki on tasainen, mahdollistaa eläkeläisille liikkumisen omin jaloin. Kilometrien pituinen hiekkaranta, jonka vieressä ei mene maantietä mahdollistaa pidemmätkin ulkoilut merinäköaloilla. Eläkeläisiä suomalaista on ylivoimaisesti suurin osa.
Tämä ei alunperin ole ollut syynä, koska suomalaiset valtasivat juuri Los Pacosin alueen, joka on todella mäkinen. Siinä taisi mennä muutamia vuosikymmeniä, ennen kuin suomalaiset levittäytyivät laajemmalle alueelle. Syynä oli juuri tämä tasaisempi maasto, jossa eläkeläisten oli helpompi liikkua.
 
Tämä ei alunperin ole ollut syynä, koska suomalaiset valtasivat juuri Los Pacosin alueen, joka on todella mäkinen. Siinä taisi mennä muutamia vuosikymmeniä, ennen kuin suomalaiset levittäytyivät laajemmalle alueelle. Syynä oli juuri tämä tasaisempi maasto, jossa eläkeläisten oli helpompi liikkua.

Mielenkiintoista tarinaa Los Pacosin synnystä ja kasvusta:

 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Fugessa on tullut käytyä muutaman kerran, kun vanhemmat asuivat siellä vähän aikaa Huitsin Nevadassa (Nevada niminen hotelli/majatalo). Muistan lähinnä ruokakadun, jossa oli raflaa toisen perään. Suomalaisten paikat jätin väliin.

Toi Los Pacos kiinnostaa siinä mielessä, että lomailimme siellä vuosikymmeniä sitten isovanhempieni kanssa. Vaari veti vuorenrinnettä ylös ja alas. Me taas systerin kanssa lähinnä oltiin uima-altaalla. Paikasta jäi hyvät muistot, mutta en ole osannut aiemmin yhdistää sitä Fugeen. Ei ainakaan siellä käyty.
 

Paha Elvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vahva suositus Reflan reissuille koris- ja futismatseihin! Málaga pelaa kolmostasolla futista, mutta yleisöä riittää suurkaupungissa.

Vuoden asustelimme perheinemme Fugessa, kertaakaan emme käyneet syömässä Mäkkäriä. Roskaruoka-ateriaa halvemmalla saa vaikka koko menun kiinalaisessa tai paikallisessa raflassa.

Tapasravintolat kannattaa kokea, ihmettelin että niissä ei juuri turisteja näkynyt. Yllätyin kadunvarsitapaksien laadusta, jopa maksa oli hyvää (tilasin huonolla espanjalla vahingossa, mutta hyvin kävi) . Silloin hinta oli euron per tapas, muki olutta samoin.

Lihaa syövälle heteromiehelle suositus: Parilla Cosquin. Sijaitsee nykyään Paseolla. Silloin kun kävin, se oli vähän enemmän jemmassa. Aitoa argentiinalaista kohtuuhinnalla. Saman genren Ponchos on myös erittäin hyvä, mutta kalliimpi kuin Cosquin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei sieltä enää niin hyvää ruokaa saa, kuin sai keväällä -22, kun olin yllättäen vastoin odotuksia paikan ainoa kokki parin viikon ajan. :D
Olin keväällä 22 pari viikkoa siellä, että on tullut syötyä banaaninviljeliän tekemiä lihapullia. Keväällä siellä oli se La Calima, eli hiekkamyrksy ja pääsin nauttimaan mutasateesta. Taisi olla niin että saapumispäivänä oli kadut lievästi mutaisia eiliseltä myrskyltä, mutta se pahempi tuli joku viikon päästä. Kokemus sekin. Toki silloin oli myös el classico minkä katselin reflan sisätiloissa barca-paita päällä. 4-1 päättyi ja jäi mieleen.
 

Nukkemurhaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Läpsytinpoppoo
Vahva suositus Reflan reissuille koris- ja futismatseihin! Málaga pelaa kolmostasolla futista, mutta yleisöä riittää suurkaupungissa.
Aikoinaan tuli itsekkin asuttua Fugessa ja oltua Reflan poppoon kanssa tekemisissä erilaisissa merkeissä. Silloin otti tuulta alleen tuo Malaga C.F. fan club Finland ja itsekkin sen toimintaan hiukan vaikutin siinä sivussa. Muistaakseni taisi olla joukkuekkin pääsarjassa, joten siitä on alaspäin tultu. :')

Silloin en muissa suomikuppiloissa juurikaan pyörinyt ja eipä moni sen ajan kapakoista ole enää edes varmaan pystyssä. Muistan, että päivät alkoivat yleensä terveellisellä aamupalalla. Naapurin euron tapasbaarista una caña sekä tapakset naamaan ja alkoholisoitunut Nukkemurhaaja oli taas tikissä kohti päivän seikkailuita. Tuli siis ihan töitä tehtyä siellä sun täällä elääkseen, mutta kyllä sitä brenkkua upposi hyvä määrä päivittäin.

Tuli mielenkiinnosta myös silloin tutustuttua joihinkin "sillan alla asuviin" suomalaisiin ja heidän tarinoihinsa. Oli monenlaista seppää ja Suomen viranomaisia vältteleviä henkilöitä. Mieleen on tuolta ajanjaksolta jäänyt myös surullisen kuuluisa Jenna Lepomäen keissi joka vaikutti silloin yhteisöön syvästi.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Olin keväällä 22 pari viikkoa siellä, että on tullut syötyä banaaninviljeliän tekemiä lihapullia. Keväällä siellä oli se La Calima, eli hiekkamyrksy ja pääsin nauttimaan mutasateesta. Taisi olla niin että saapumispäivänä oli kadut lievästi mutaisia eiliseltä myrskyltä, mutta se pahempi tuli joku viikon päästä. Kokemus sekin. Toki silloin oli myös el classico minkä katselin reflan sisätiloissa barca-paita päällä. 4-1 päättyi ja jäi mieleen.
Juuri tuohon aikaan olin siellä kokkailemassa.

Muistan hyvin tuon Calima-aamun. Olin edellisenä iltana ottanut reippaasti miestä väkevämpää ja aamulla ensi ajatus oli, että hä??? En oo kyllä ottanut muuta kuin olutta ja pari salmaria ja nyt näen näkyjä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240412_105712_Facebook.jpg
    Screenshot_20240412_105712_Facebook.jpg
    139,1 KB · kertaa luettu: 251

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toi Los Pacos kiinnostaa siinä mielessä, että lomailimme siellä vuosikymmeniä sitten isovanhempieni kanssa. Vaari veti vuorenrinnettä ylös ja alas. Me taas systerin kanssa lähinnä oltiin uima-altaalla. Paikasta jäi hyvät muistot, mutta en ole osannut aiemmin yhdistää sitä Fugeen. Ei ainakaan siellä käyty.
Los Pacos on osa Fuengirolaan, joten kyllä te olette Fugessa siis käynyt. Kun Pacosista tulee alas, niin on käytännössä toisessa suomalaisten suosimassa kohteessa, eli Los Bolichesissa. Los Boliches sisältää kaiken mitä suomalainen eläkeläinen tarvitsee. On suomalaisia kauppoja, kahviloita ja tietysti Jeti's kebab ja jos hiljentymään haluaa, niin löytyy suomalainen seurakuntakoti.

Fuengirolassa on lisäksi ilmainen juna, jolla voit kulkea Fuengirolan ja Malagan väliä. Tällä välillä on noin 15 pysäkkiä, joten aika moneen eri kohteeseen voi matkustaa ilmaiseksi. Lipun pantti on 10€, mutta sen saa takaisin jos matkustaa riittävästi. Pidempiaikaiset asukkaat saavat lisäksi myös ilmaiset bussikyydit, mutta tämä vaatii sen, että rekisteröityy Fuengirolan viralliseksi asukkaaksi. Rekisteröitymiseen saa tarvittaessa apua suomiyhteisön kautta.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä ei alunperin ole ollut syynä, koska suomalaiset valtasivat juuri Los Pacosin alueen, joka on todella mäkinen. Siinä taisi mennä muutamia vuosikymmeniä, ennen kuin suomalaiset levittäytyivät laajemmalle alueelle. Syynä oli juuri tämä tasaisempi maasto, jossa eläkeläisten oli helpompi liikkua.
Kysymys oli alunperin:
Vaikka suomalaisia pitkin Espanjan aurinkorannikkoa lomailee ja asuukin, olisi mielenkiintoista tietää, miten juuri Fuengirolasta tuli niin suuri suomalaiskeskittymä.
Kaupungin tasaisuus ei ollut alunperin syynä suomalaisten "siirtokuntaan". Vaikka homma alkoi (Fuengirolaan kuuluvasta) Los Pacosista, itse kaupungin tasaisuus on mahdollistanut eläkeläisille olemisen tuolla, vaikka paikat ovat alkaneet kremppaamaan. Siksi toin tuon tasaisuuden esille, se "ylläpitää" suomalaiskeskittymää, koska mäkinen maasto ajaisi osan eläkeläisistä pois.
 

hege

Jäsen
Noilla hoodeilla on tullut oltua kun faijan jo edesmenneellä kaverilla oli parikin asuntoa Calahondassa ja joskus 80/90 taitteessa tuli siellä käytyä useasti kun omat vanhemmat vietti siellä keväät aina ehkä 2000 luvun alkuun asti. Itse tuli oltua lukemassa pääsykokeisiin intin jälkeen pätkä siellä ns omillaan mistä ihan posi muistot useammassakin mielessä. Nuoruus, tuo aika joka ei koskaan palaa jne.
 

redpecka

Jäsen
Juuri tuohon aikaan olin siellä kokkailemassa.

Muistan hyvin tuon Calima-aamun. Olin edellisenä iltana ottanut reippaasti miestä väkevämpää ja aamulla ensi ajatus oli, että hä??? En oo kyllä ottanut muuta kuin olutta ja pari salmaria ja nyt näen näkyjä.
En muista olinko Costalla tuolloin, mutta nappasin joitain hienoja screenshotteja lehdistä (nykyajan valokuvausta!). Harmi että enää ei muista paikkakuntaa tai lehteä, jotta voisi creditit antaa, mutta näillä mennään. On siinä ollut pesemistä kun muutenkin vedestä pulaa. Talot ja kadut, hirvee putsaaminen.
 

Liitteet

  • La Calima - copia.PNG
    La Calima - copia.PNG
    712,8 KB · kertaa luettu: 163
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
En muista olinko Costalla tuolloin, mutta nappasin joitain hienoja screenshotteja lehdistä (nykyajan valokuvausta!). Harmi että enää ei muista paikkakuntaa tai lehteä, jotta voisi creditit antaa, mutta näillä mennään. On siinä ollut pesemistä kun muutenkin vedestä pulaa. Talot ja kadut, hirvee putsaaminen.
Minulla kävi hirveen hyvä mäihä, kun oli vain yksi parvekelasi auki ja sekin juuri vastakkaiselta puolelta, mistä tuuli tuli, niin ei tarvinnut paljoa putsailla. Ja joo, tuo minun kuva on minun ottama muokkaamaton kuva.
 

redpecka

Jäsen
Minulla kävi hirveen hyvä mäihä, kun oli vain yksi parvekelasi auki ja sekin juuri vastakkaiselta puolelta, mistä tuuli tuli, niin ei tarvinnut paljoa putsailla. Ja joo, tuo minun kuva on minun ottama muokkaamaton kuva.
Sí sí, ymmärsin kuvan.

Suomi-baareja tässä lueteltu, mutta sitä Mundoa ei ole vielä sanottu, jossa kävin kerran Fugen reissullani kun Bantsku palstalla joskus siitä kertoi, eli rankemmasta musasta diggaavien mustanpuhuva mesta, avoinna joka päivä 6.66-6.66 tai jotain. Siinä PYR-hotellin (Pyromaanien?) vieressä.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tänään käytiin tuommoinen 4h kävelyreissu tekemässä. Ensin jonnekin puolisoni vanhaan kantakahvilaan (viinille) enemmän paikallisten kansoittamaan osaan kaupunkia. Sieltä Lidliin, josta olikin aivan upea puistoreitti takaisin kämpille. Kivaa, että löytyy ihan luontoakin läheltä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240412_192901_Gallery~3.jpg
    Screenshot_20240412_192901_Gallery~3.jpg
    412,8 KB · kertaa luettu: 213

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Näistä "suosituksista" testattu nyt Mundo, Tauski ja Hima (jossa nyt). Rouva käski yksin pihalle katsomaan meinikiä, joten lähdin.

Mundo ihan hanurista. Kallis kalja eikä yhtään minun tyyppistä ihmistä. Tauskissa vanhukset yksi kerrallaan veti karaokessa iskelmää ja loput tanssivat. Viini halpaa ja pihalla jääkiekkopuhetta. Himassa nyt. Näyttää tasokkaimmalta ja asiakaskunta vaikuttaa parhaimmalta. Silti edullinen. Tästä jopa tykkään.
 

redpecka

Jäsen
Tänään käytiin tuommoinen 4h kävelyreissu tekemässä. Ensin jonnekin puolisoni vanhaan kantakahvilaan (viinille) enemmän paikallisten kansoittamaan osaan kaupunkia. Sieltä Lidliin, josta olikin aivan upea puistoreitti takaisin kämpille. Kivaa, että löytyy ihan luontoakin läheltä.
Älä huijaa! Toi kuva on Hobittilasta ihan selvästi, siitä Rankkivuon sillan läheltä.
 
Näistä "suosituksista" testattu nyt Mundo, Tauski ja Hima (jossa nyt). Rouva käski yksin pihalle katsomaan meinikiä, joten lähdin.

Mundo ihan hanurista. Kallis kalja eikä yhtään minun tyyppistä ihmistä. Tauskissa vanhukset yksi kerrallaan veti karaokessa iskelmää ja loput tanssivat. Viini halpaa ja pihalla jääkiekkopuhetta. Himassa nyt. Näyttää tasokkaimmalta ja asiakaskunta vaikuttaa parhaimmalta. Silti edullinen. Tästä jopa tykkään.

Himaan uudestaan maanantaina. Makkaramaanantai.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Himaan uudestaan maanantaina. Makkaramaanantai.
Maanantaina on muutto Marbellaan. Tai teknisesti ottaen. Lähempänä Calahondaa taitaa tuo olla (Romana Playa).

Tänään käytiin testaamassa paikallisbussilla matka Miramariin eli paikalliseen ostoskeskukseen. Rouva sekosi Primarkissa, kun liian halvalla sai vaatteita. 1,20e muuten paikallisbussin hinta (maksetaan kuskille). Kätevä liikkumismuoto tuokin.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Kysäisen kokemusasiantuntijoilta seuraavaa.

Mikä siellä Fuengirolassa on tilanne hotellien / resorttien uima-altaiden kanssa? Ymmärtääkseni uimaan pääsee, eli vettä ei ole säännöstelty niin, että hotellit eivät saisi täyttää ja käyttää uima-altaitaan.

Parin viikon kuluttua olisi lähtö Fuengirolaan ja loma olisi pääosin tarkoitus viettää hotellin uima-altaalla. Ainakaan toistaiseksi hotellin sivuilla ei ole mitään mainintaa mistään käyttökiellosta tms.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Kysäisen kokemusasiantuntijoilta seuraavaa.

Mikä siellä Fuengirolassa on tilanne hotellien / resorttien uima-altaiden kanssa? Ymmärtääkseni uimaan pääsee, eli vettä ei ole säännöstelty niin, että hotellit eivät saisi täyttää ja käyttää uima-altaitaan.

Parin viikon kuluttua olisi lähtö Fuengirolaan ja loma olisi pääosin tarkoitus viettää hotellin uima-altaalla. Ainakaan toistaiseksi hotellin sivuilla ei ole mitään mainintaa mistään käyttökiellosta tms.
Uima-altaiden täyttökielto ei koske hotelleja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös