Mainos

Franchise Hockey Manager 2

  • 14 721
  • 66

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Uusi jääkiekkomanagerointi peli julkaistaan 28.9.2015.

Announcing Franchise Hockey Manager 2 - Available September 28, 2015! - OOTP Developments Forums

Franchise Hockey Manager 2 - Available September 28, 2015!

Elikkäs tämä on toinen versio pari vuotta sitten ilmestyneestä Franchise Hockey Manager pelistä jossa oli kyllä potentiaalia mutta toteutus jätti loppujen lopuksi paljon toivomisen varaa. Mutta nyt on tulossa uusi peli jota tekijät ovat viilanneet hyvinkin pitkään ja odotukset ovat todellakin korkealla tämän pelin suhteen. Peli on ollut Betatestaajien käsittelyssä todella kauan ja peli on hiottu viimeiseen asti. Ja mikä parasta pelissä on Online League mahdollisuus joten ei muuta kuin jatkoajan NHL liigaa perustamaan!
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Mikäli tätä kehutaan ja hehkutetaan, aion tilata. Muuten ei kiitos. Sen verran paha pettymys se edeltäjänsä oli.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Aika moni varmasti ajattelee samalla tavalla kuin lake joten pitää toivoa että peli vie mukanaan koska näitä lätkämanagerointeja ei hirveästi markkinoilla pyöriskele.

Melkoisen edullisella hinnalla pelin saa ensimmäisen viikon ajan ja ainakin tää enemmän herättää mielenkiintoa kuin EA:n tuleva versio ;-)
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Laken kanssa samoilla linjoilla. Ensimmäinen peli oli NIIN SUURI pettymys, että taitaa jäädä väliin.

Paljon suuremmalla mielenkiinnolla odottelen EHM:n tulevaa versiota, jonka pelattava BETA-versio on paljon parempi kuin FHM:n ykkösversio.
 

Grand-Pierre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Blackburn Rovers
Toivottavasti tämä tosiaan olisi parempi kuin ensimmäinen versio, koska tuo online-liiga mahdollisuus kiinnostaa. Saman firman OOTP:ssa ainakin nuo ovat parasta hupia, ja lätkän puolella olisi varmaan euroopassakin kiinnostusta noiden pyörittämiseen ettei tarvi kärsiä jenkkien aikatauluista.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Itsellä ainakin olisi tarkoitus perustaa Online liiga kunhan peli on julkaistu. Joten olishan se hienoa saada jatkoajan oma liiga pystyyn. Mutta tätä pitää pyöritellä jossain vaiheessa Lokakuuta.
 
Edellistä versiota ei pystynyt 11 tuumaisella Macilla pelaamaan, koska peli ei skaalautunut koko näytölle. Jos tätä puutetta ei ole korjattu, niin ihan sama vaikka sitä jaettaisiin ilmaiseksi. Hukkaan meni edellisetkin rahat.
 

MrDownhouse

Jäsen
Suosikkijoukkue
KJK & NasKi (R.I.P)
Edellistä versiota ei pystynyt 11 tuumaisella Macilla pelaamaan, koska peli ei skaalautunut koko näytölle. Jos tätä puutetta ei ole korjattu, niin ihan sama vaikka sitä jaettaisiin ilmaiseksi. Hukkaan meni edellisetkin rahat.
Sama vika täälläkin. Vaikka peliä ei tullut lopulta pelattua tuntiakaan, en kyllä koe silti hukanneeni niinkään rahoja, vaan haluan ajatella ennemminkin sijoittaneeni rahat pelin kehitykseen. Ilman meitä "sijoittajia" ei tämä seuraava versio olisi todennäköisesti koskaan nähnyt päivän valoa.

Toivottavasti beta-testaajien puheet pitävät paikkansa ja peliin voisi koukuttautua kuin 15 kesäisenä teinipoikana EHM:n kanssa.
 

Teloch

Jäsen
Final beta asentui juuri. Hieman jännittää katastrofaalisen ykkösen jälkeen, mitähän paskaa sitä onkaan lapasessa tällä kertaa. Toivottavasti yllättää positiivisesti. Parempaa raporttia jokusen päivän kuluttua, kun saan vähän tunteja alle.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Final beta asentui juuri. Hieman jännittää katastrofaalisen ykkösen jälkeen, mitähän paskaa sitä onkaan lapasessa tällä kertaa. Toivottavasti yllättää positiivisesti. Parempaa raporttia jokusen päivän kuluttua, kun saan vähän tunteja alle.
Jos vaan mahdollista Teloch niin kokeile historia peliä? Se kiinnostaa itseä ainakin eniten ja ilmeisesti aika hyvin ovat saaneet mallinnettua pisteet ja esim jäähymäärät siinä pelimuodossa? Eli Gretzkyt, Orrit, Bossyt, Howet, Hullit tekee hirmutehoja ja Probertit ja Domit ottaa paljon jäähyjä? Aikaisemmassa versiossa pahiten kusi tuo homma. Kun tilastot jäivät pahasti jälkeen siitä mitä oikeasti aikoinaan tapahtui.
 

Teloch

Jäsen
Eli Gretzkyt, Orrit, Bossyt, Howet, Hullit tekee hirmutehoja ja Probertit ja Domit ottaa paljon jäähyjä?
Pitääpä koittaa. En usko että ihan tuonne Howen päiviin asti pakitan, mutta tuosta 90-luvun alun tuntumasta voisin päräyttää pelin tulille tässä loppuviikosta. Sieltähän ne omat, kultaisimmat NHL-muistotkin ovat.

E:
Se kiinnostaa itseä ainakin eniten ja ilmeisesti aika hyvin ovat saaneet mallinnettua pisteet ja esim jäähymäärät siinä pelimuodossa?
Simuloin 92-93 -kauden tuossa yhtäkkiä. Ainakin NHL:n ennätyksiä laitettiin uusiksi, sillä Lemieux napautti 94 häkkiä ja McSorley otti 576 minuuttia jäähyjä.
 
Viimeksi muokattu:

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Oho melkoisia lukemia Miltäs peli noin muuten vaikuttaa?
 

Teloch

Jäsen
Kirjoittelin toiselle foorumille ajatuksiani, joten copy-pastea sieltä:

Franchise Hockey Managerin lyhyt historia : Vuosia kestänyt, jääkiekon kotimanagereita piinannut kuiva kausi päättyi vuonna 2013, kun Out of the Park Developments julkaisi Franchise Hockey Managerin nimeä kantavan pelin. Ennakkoon odotukset olivat kovat ja peli löytyikin ostoslistalta heti ensimmäisenä mahdollisena päivänä, early accessin beta-versiona. Bugeja ja hiomista tuotoksessa riitti, mutta luotto pelin tekijöihin oli kova. Olihan saman firman baseball-managerointi hyvinkin arvostettu tapaus. Kuukausien saatossa kuitenkin usko alkoi loppumaan, kun mitään ei saatu korjattua ja tekijätkin tuntuivat vetäytyvän kuoreensa, kun kritiikin hyökyaalto kasvoi kasvamistaan. Lopulta myös OOTP myönsi julkaisseensa ensimmäisen FHM:n täysin keskeneräisenä ja vannoi tekevänsä seuraavaa peliä tasan niin kauan, että se on oikeasti julkaisukelpoinen, kunnioitettava teos. Karvan päälle kaksi vuotta on kulunut ja viimeinkin FHM2 laskeutuu keskuuteemme syyskuun 28. päivä. Onko kyseessä sitten Messiaan vai Saatanan toinen tuleminen, asiaan piti perehtyä.

Heti alkuvalikossa päästän epätoivoisen parahduksen, sillä uuden pelin aloittavan namiskan alla lukee, että peli alkaa 2014-15 -kaudesta, joka siis päättyi jo kuukausia sitten. Tekijöille esittämäni toive 2015-16 -aloituksesta lienee siis mennyt kuuroille korville. Heti perään kuitenkin innostun, sillä aloitus on alkuvalikon teksteistä huolimatta nimenomaan tässä kaudessa. Valitsen kaikki pelin sisältämät liigat mukaan uralleni, ihan vain testatakseni pelin simulointinopeutta raskaimmalla mahdollisella tietokannalla. NHL:n ja AHL:n ollessa pakollisia, mukaan valikoituu myös 19 vapaaehtoista liigaa aina Kanadan junnusarjoista Japanin liigaan asti. Kahden tai 21:n liigan peleissä simuloinnin nopeudessa eron toki huomaa, jos simuloi viikkoja tai kuukausia kerrallaan, mutta päivä kerrallaan pelailevaa manageria tuskin asia kiinnostaa.

Itse käyttöliittymässä peli on ottanut tärkeitä askeleita eteenpäin, vaikka edelleen ollaankin hieman perisaksalaisen valikkohelvetin puolella. Suurilla linjoilla liikuttaessa asiat ovat varsin mallikkaasti esillä ja helposti löydettävissä, mutta vähänkään yksityiskohtaisempiin asioihin mentäessä sormi meinaa helposti lipsahtaa suun puolelle. Myös itse ottelutapahtumassa on pieni outous, sillä jos pelin on venäyttänyt 1920x1080-resoluutiolle, kaikki muu toimii paitsi ottelunäkymä, joka ei skaalaa millään tavalla resoluutioon nähden, vaan jää rapsakan neljännesruudun kokoiseksi esitykseksi ruudun vasempaan yläkulmaan.

Aiempi kuvaus käyttöliittymästä sopii oikeastaan myös pelin tapaan esittää informaatiota - suuret linjat toimivat, tarkempi informaatio voikin sitten olla jo kiven alla. Esimerkiksi NHL:n puolella pitää ihan itse tietää kesällä voimassa olevasta 10% puskurista palkkakatossa, tai hämmennys saattaa olla kauden alkaessa suuri, kun onkin yhtäkkiä pakotettu hävittämään muutaman miljoonan edestä pelaajia päästäkseen palkkakaton alle. Ensimmäisessä versiossa nurinaa herätti myös pelin kyvyttömyys pelaajien vertailun suhteen. FHM2 jatkaa valitettavasti edeltäjänsä linjoilla, eikä pelaajia saa vertailtua toisiinsa mitenkään erityisen helposti. Jos pelaajien arvot saisi samalle ruudulle vierekkäinen kilpailevan Eastside Hockey Managerin tyyliin, virtuaalimanagerin elämä helpottuisi huomattavasti. Jostain on kuitenkin otettu myös onkeen, sillä FHM2 esittelee tänä vuonna pelaajille ottelukohtaisen arvosanan, joka oli myös pelaajien toivelistalla koko ensimmäisen pelin elinkaaren. Kaltaiselleni tilastofriikille valkeni myös se tosiasia, että pelin tietokanta kattaa pelaajien historiasta ainoastaan NHL:ssä pelatut kaudet. Jos nyt ei ihan junnusarjoista asti tilastoja välttämättä tarvitakaan, olisihan se nyt vähintäänkin suotavaa, että edes muiden maiden pääsarjoissa tahkotut pelit ja tehot olisivat näkyvissä pelaajan historiassa.

Pelaajien tiedoista kun puhutaan, tälläkään kertaa FHM:llä ei ole liigojen virallista lisenssiä, joten keksityt logot hyppivät silmille joka käänteessä. Pelaajien nimet sentään ovat aitoja heti alusta lähtien. Pelaajien kuvia ei luonnollisestikaan ole tarjolla, mutta OOTP päätti pultata FaceGen-nimisen hirvityksen peliinsä kiinni. Ohjelma luo suhteellisen aidon näköisiä kasvoja jokaiselle pelaajalle ja poppoon oman mielipiteen mukaan auttaa luomaan paremman suhteen pelin luomiin pelaajiin. Vaikka idean tasolla tästä pidänkin, lopputulos on suhteellisen karmeaa katsottavaa. Peli toki tarjoaa mahdollisuuden käyttää omaakin kuvapakettia pelaajien kasvojen suhteen ja FaceGen-naamaa ainoastaan pelin luomilla pelaajilla, joten tähän mahdollisuuteen on myös tarrattava.

Niin ensimmäisen FHM kuin minkä tahansa muunkin lätkäsimulaattorin suurin kompastuskivi on aina ollut tekoäly ja sen aiheuttamat, immersion täysin tuhoavat typeryydet. FHM2 ei onnistu tämän sudenkuopan välttämisessä sekään, vaan jo ensimmäisen kauden aikana sain todistaa useampaakin typeryyttä. Milloin waivers-listalta löytyi organisaation kärkijunnuja, milloin pelaajavaihdot saivat minut huokaisemaan pettymyksestä ja pyörittelemään päätäni...ei ollut ihan yksi tai kaksi kertaa. Jälleen kerran on kuitenkin sanottava, että tässäkin suhteessa on menty huomattavasti eteenpäin. Enää en törmännyt ykkösketjulaisensa waiversiin heittäviin NHL-joukkueisiin tai supertähtensä myyvään sarjakärkeen. Pientä viilausta tekoälyyn ja pelaajien arvotukseen vaihtokaupoissa, ja alamme lähestyä varsin mallikasta toteutusta suhteen.

Viimeisenä asiana listalla on pelin tarjoama historic mode, jossa pelaaja pääsee minkä tahansa NHL-joukkueen puikkoihin aina vuodesta 1931 alkaen. Tokihan tämä pelimuoto oli mukana edellisessäkin pelissä, mutta niin kammottavan toimimattomana versiona, etten siihen uskaltanut lopulta koskea pitkällä tikullakaan. Tänä vuonna oli odotettavissa isompikin harppaus tämän moodin suhteen, sillä toinen pelin pääjehuista on avoimesti julistanut historic moden lempilapsekseen. Pakkohan se on muutaman kauden perusteella uskoa, että äpärästä on kasvanut varsinainen mallioppilas. Simulointinopeus on huippuluokkaa ja pelaajat tuottavat sekä itselleen että aikakaudelleen ominaisia saldoja niin pisteissä kuin jäähyissäkin. Olihan se aivan hemmetin hankalaa nykyiseen cap-sohellukseen tottuneelle hypätä 20 vuotta taaksepäin aikaan, jolloin joukkueilla oli vain oma budjettinsa ja Gretzkykin tienasi vain miljoonan vuodessa, mutta kyllä se oli sen arvoistakin. 90-luvun alussa NHL:a seuraamaan alkanut fani kiittää.

Kaikkiaan FHM2 jättää varsin positiiviset tuntemukset ensimmäisten peliin sijoitettujen tuntien jälkeen. Toki vieläkin pelissä on omat tyhmyytensä ja viilausta kaivataan yhteen jos toiseenkin paikkaan, mutta mitään ensimmäisen FHM:n kaltaista katastrofia on vaikea nähdä horisontissa tämän pelin osalta. Testaamatta jäi esimerkiksi kotimainen Liiga, joten siitä en voi lähteä kommentoimaan mitään. Toivottavasti ainakin joukkueiden budjetit ja koko liigan yleinen finanssipuoli on saatu kuntoon tällä kertaa. Heti julkaisussa on luvassa myös online-tuki, joten ihan yksin ei tarvitse tätä lätkä-exceliäkään kenenkään tuijottaa, ellei välttämättä halua. Toimivuus toki jää nähtäväksi, mutta käytännössä kyseinen koodi on jo hiottu toimivaksi OOTP Baseballin puolella.

Nämä fiilikset on kirjoiteltu betan pohjalta, joten jotkut asiat saattavat toki vielä muuttua viikon päästä julkaistavaan myyntiversioon mennessä, toivottavasti toki parempaan suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

Sienihattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitos tästä, hiukan toivonut josko tästä olisi mihinkään. Ei mitää superfiilareita nostattava arviointi. Pelin saa alennettuun hintaan ilmestyessään ja kestää vissiin useamman päivän, ehtii sitten kyttäillä arvioita enne lopullista ostopäätöstä. Itselle toimiva online pelailu on tärkeimmästä päästä.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Hyvää tarinaa Teloch ja oli mielenkiintoista lukea. Ainakin itsellä odotukset nousi ylöspäin toisinkuin palstaveli Sienihatulla. Vaikka lisenssiä liigoille ei ole eikä pelaajien kuvia niin veikkaan että ensimmäisen viikon aikana tulee jo ensimmäinen kuvapaketti tarjolle jolla saadaan kaikki oikeat logot ja tunnukset käyttöön. Mitenhän hyvin toimii se jos laittaa treidaamista vaikeammalle pykälälle? Kun edellisessä versiossa pystyi säätämään kauppojen määrää jne.

Mutta itselle iski eniten tuo historic mode jota tulen kyllä pelaamaan pääsääntöisesti ja hyvä että siihen on nyt panostettu. Ensi maanantaina pääsee tätä sitten vihdoin pelaamaan.
 

Teloch

Jäsen
...veikkaan että ensimmäisen viikon aikana tulee jo ensimmäinen kuvapaketti tarjolle jolla saadaan kaikki oikeat logot ja tunnukset käyttöön.
Ellen ihan väärin ole käsittänyt, naamat ja suurimpien liigojen logot ovat jo valmiina ja vain odottavat julkaisupäivää. Ilmeisesti sama homma myös facegen-pökkelöiden pelipaidoilla. Mitä paria kuvaa ovat vilauttaneet, ovat olleet ihan nätin näköistä tavaraa.
Testailen tuota treidaamista vielä erikseen tässä kun joudan. En ehtinyt varsinaisesti paneutumaan siihen niin paljoa kuin olisin halunnut. Jäi esim. nämä 3 x 1 st <-> Crosby -testit sun muut tekemättä normaalin pelailun ja testailun ohessa.
 

Teloch

Jäsen
En ainakaan yhtäkkiä löytänyt säätöjä treidien vaikeutta ajatellen. Mahtoiko sellaista olla edellisessä pelissä? Joka tapauksessa koitin hommata Crosbya ja Stamkosia Torontoon. Crosby olisi irronnut Bozak + kolme 1st rounderia -paketilla, Stamkosiin olisi riittänyt Bozak + kaksi 1st rounderia. Jos tuota nyt ei suuremmin säädetä, jäänee pelaajan omalle vastuulle tuo treidien realistisuus.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
En ainakaan yhtäkkiä löytänyt säätöjä treidien vaikeutta ajatellen. Mahtoiko sellaista olla edellisessä pelissä?
Viime versiossa pystyi säätämään Trade Frequencyä (löytyi Edit League kohdan alta) mutta en sitten tiedä mihin se vaikutti. Ilmeisesti treidien määrään. Koska siinä oli info että higher --> more trades. Ja oletusarvo oli 25. Itse pudotin sitä aina johonkin 15-20 väliin.
 

vallu12

Jäsen
Suosikkijoukkue
Passissa lukee Tampere, Blackhawks, Steelers
Pystyykö kukaan pelin ostanut vähän kuvailemaan online pelin toimivuutta?
 

Teloch

Jäsen
Itse odottelen pari päivää, millaiseksi vastaanotto muodostuu. @Teloch Kuinka vertaisit FHM2 ja EHM: EA keskenään? Kumpaa pelaat mielummin?

Paha kysymys. EHM:n suurimmat plussat ja miinukset ovat varmasti kaikille tuttuja. Olen pitänyt parin kuukauden tauon koko pelistä ja odotellut 15-16 -päivitystä ja rostereita. FHM2:n suhteen taas on vielä tässä vaiheessa vaikeaa sanoa mitään erityisen painavaa, sillä sain pelin lopullisen version käsiini vasta hetki sitten, enkä ole ehtinyt edes lataamaan sitä koneelle vielä. FHM:n online-ominaisuus toki houkuttelee eniten, joten jos siellä saa edes kaksinpelin toimintaan jonkun kanssa, veikkaisin että FHM2 on tällä hetkellä piikkipaikalla, ellei siitä paljastu mitään armottoman kammottavia pelintappaja-bugeja.
 

Teloch

Jäsen
Aloitin pelin Penguinsilla ja pistin Scuderin ja Dupuisin trade blockille, jos joku haluaisi vaihtaa papat vaikkapa pariin kiekkoon. Winnipeg rysäytti paikalle ja tarjosi suoraa vaihtoa Ehlers <-> Dupuis. Ehkä se AI kaipaa...jotain?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös