Framom främsta linjen ja Tali-Ihantala 1944

  • 1 112
  • 7

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Åke Lindman on työstämässä kahta elokuvaa,joista tullaan varmasti puhumaan tällä saitilla.Näistä elokuvista ensimmäinen kertoo Pohjanmaan ruotsinkielisistä miehistä kootun jalkaväkirykmentti JR 61:sen vaiheista Syvärin eteläpuolella vuosina 1942-43.Toinen elokuva kertoo Tali-Ihantalan-torjuntataisteluista.Pidän näitä hankkeita todella merkittävinä,sillä ohjaajana toimii Åke Lindman,joka toimi muuten TS:ssa apulaisohjaajana.Lindmanille nämä projektit ovat todella tärkeitä,sillä hän on suunnitellut niitä jo vuosien ajan.Luvassa on Taistelutoverit-tyylistä dokumentaarista elokuvaa,jotka kertovat aidoista henkilöistä sodan keskellä.Pidän tätä asiaa uuden ketjun arvoisena,sillä odotan näiltä elokuvilta todella paljon.

Lopuksi tahtoisin tietää mitä mieltä te olette näistä projekteista.Minun mielipiteeni te jo tiedätte,mutta mikä on teidän mielipide?Eli:tarvitaanko näitä elokuvia,vai onko meillä tehty jo tarpeeksi sotaelokuvia?Kommenttia kehiin....TÄMÄ ON KÄSKY!!!!

(Lähde:IS)
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Ensinnäkin Åke Lindman on IFK:n mies. HYVÄ!

Itse asiaan, niin minä kyllä pidän sodanaikaisia dokumentteja mielenkiintoisina. Åke Lindmanilla on mielestäni hyvä tapa esittää ja tehdä elokuvia, joten siitä vaan, Åke.

Toisaalta onhan noita sotaelokuvia ja sodanaikaisiakin jonkun verran mutta vanhemmat taitavat sisältää "hieman" materiaalia, joita siihen aikaan laadittiin ja katseltiin määrätyn värisin lasein.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
+ kertoo kaukopartiomiehistä
+ todennäköisesti ei sisällä romansseja
- ruotsin kieli
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Anteeksi

Viestin lähetti Svante
Ensinnäkin Åke Lindman on IFK:n mies. HYVÄ!

Itse asiaan, niin minä kyllä pidän sodanaikaisia dokumentteja mielenkiintoisina. Åke Lindmanilla on mielestäni hyvä tapa esittää ja tehdä elokuvia, joten siitä vaan, Åke.


Veli Svante:Minun ulosantini on perseestä!Nämä elokuvat eivät ole dokumentteja,vaan Åken näkemys tapahtumista siellä.Elokuvissa esiintyy kyllä oikeilla nimillä esiintyviä sankareita,mutta näkemys on Åken.(Näin olen käsittänyt)
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Herkullinen aihe

Viime kesänä Hämeenlinnan tykistömuseossa pyöri dokumenttielokuva Tali-Ihantalan jytinästä. Se oli varsin tyylikkäästi tehty sekoittaen uutta fiktiivistä kuvaa ja aitoa materiaalia. Taktiikat selvitettiin ja kaikesta päätellen tämä kenties itsenäisyytemme pelastunut riemuvoitto on herkullinen aihe täyspitkäksi elokuvaksi.

Toivottavasti Lindman ei tee mitään kasvotonta dokumenttia, mutta toisaalta ei mitään sentimentaalista sankaritarukaan kaivata. Venäläisten ilmeitä kehiin; mikä siellä oikein tökkii?

Olen käynyt paikanpäällä. Kahden mäntymetsäkannaksen välissä on laakso, silta, peltoa. Laaksossa luikertelee joenpahanen ja kuiva tuuli ravistelee tuleentunutta viljaa. Stolichnaya kohisee päässä ja soratien hiekka pölisee saappaissa. Täytyypä kusaista kareikkoon. Taivas on syvän sininen. Joskus siellä on lentänyt rautaa ja verisiä vittuja.
 

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
Hyvä hyvä, näitä leffoja tarvitaan, vaikka jos ei muuten niin historian tunnille, vaikka Åke olisikin Hifk:n mies:)
Ainoa toivomus mitä elokuvan tekijijöille esitän on että pysytään faktassa, vaikka fakta olisi sitten pikku nyansseja, kuten pukeutuminen, arvomerkkien käyttö sota-aikana ym. muut vastaavat pienet mutta ärsyttävät yksityiskohdat.
Eli, ei muuta kuin leffaa ulos ja kunnon rahoitus jotta myös efektit olisi tämän päivän tasoa.
 
K

kangaroo

Vituttaa... kirjoitin pitkän vastauksen, ja painoin jotain (?) namiskaa jolloin se hävisi eikä palannut. Mutta lyhyesti: Åke on ÄIJÄ, ja jos hän katsoo aiheelliseksi jotain ohjata, niin ohjatkoon ehdottomasti. Ja me katsotaan. Tommoisia äijiä kuin Åke ei enää valmisteta. Ne ovat aikansa tuotteita.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Åke kai on näissä sotakuvissa ollut mukana aiemminkin ja takuulla
näkemystä löytyy. Åke on lisäksi karski ukko ja viisas, joten
varmasti elokuvilla tulee olemaan selkeä sanoma. Tarinoita
pitää kertoa aina uusille sukupolville ja nähtäväksi jää mistä
tulevat käsikirjoitukset. Toivottavasti Markus Selin tuottaa nämä,
jolloin näytteillepano tehosteineen on kunnossa.

Voisiko osan III tehdä sitten maailmalla arvostetuin ohjaajamme,
Aki Kaurismäki? Dialogi olisi ainakin sotilastehtävämäisen
jämptiä ja selkeää. No sen leffassa olisi tietty pakko olla
Kati Outinen mukana. Ehkä tämä osa sitten kattaisi vaikka
kotirintaman tapahtumia, kun desantit laskeutuivat heinä-
seipäistä valmistettuihin vartaisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös