Fortnite – Battle Royale: paras ilmainen survival-peli

  • 19 027
  • 60

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Peli on tosissaan koukuttava. Mutta ainakin pleikkarilla tuntuu näin viikon pelaamisen jälkeen todella haastavalta. En ole aikaisemmin pelannut ohjaimella mitään vastaavia pelejä, joten tähtääminen on hankalaa. Rakentaminen tuokin sitten vielä aivan uudenlaisen haasteen.

Suosikkipelimuotona on nyt tuo squad mutta ongelmana on, että kukaan kavereistani ei peliä pelaa, joten omien joukkuekavereiden taso on hyvin vaihteleva. Ei sillä että siis itse olisin lähes koskaan joukkueen vahvimpia pelaajia. Lähinnä yhteispeliä kaipaisin. Olisiko täällä ketään PS pelaajaa, joka olisi valmis ottamaan yhden kivireen vedettäväksi joukkueeseensa silloin tällöin?
Suosittelen viettämään illan tai pari vaan laskeutumalla johonkin Tilted Towersiin tai vastaavaan paikkaan, johon tulee paljon pelaajia ja yrität vaan tappaa mahdollisimman paljon porukkaa ennen kuin itse kuolet. Ampumista oppii parhaiten ampumalla ja joka kierroksen jälkeen olet taas vähän parempi. Itse pelasin aluksi turhan passiivisesti ja pelit olivat sitä, että käytin 15 minuuttia loottaamiseen ja muiden pelaajien välttelyyn, kunnes viimeistään top vitosessa kävi kylmät, kun ei ollut mitään jakoa hyviä pelaajia vastaan. Nykyään pelaan vähän aggressiivisemmin ja satunnaisen voiton lisäksi tulee yleensä ainakin se pari kolme tappoa per kierros, ellei joku pääse yllättämään todella pahasti. Se tappo tai pari on aika tärkeää saada ennen loppua, jotta saa riittävät aseet itselleen lopun rähinöihin.

Rakenteluun suosittelen ehdottomasti tuota builder pro-asetusta. Jonkun aikaa menee opetteluun, mutta kun nuo näppäimet saa lihasmuistiin niin rakentelu sujuu huomattavasti nopeammin kuin muilla asetuksilla. Kannattaa myös viettää jokunen peli vaan laskeutumalla johonkin Wailing Woodsiin ja rakentelemaan niin kauan kunnes myrsky vie. Tuo uusi 50v50-pelimuoto on myös hyvä suhteellisen stressitön paikka harjoitella rakentelua. Nuo rakennusnamiskat on hyvä saada kunnolla takaraivoon, jotta niitä osaa käyttää stressaavammissakin tilanteissa panikoimatta.

Kannattaa myös katsella vaikka Youtubesta, miten pro-pelaajat (esim. Ninja, Muselk, Cizzorz, Daequan, Myth jne.) rakentavat ja pelaavat tietyt tilanteet, joista sitten voi yrittää ottaa mallia omien kykyjen mukaan. Suuri osa kierrosten top5-pelaajista apinoi näitä taktiikoita ihan surutta, joten samalla myös näet hyvin mitä vihollisten puolelta on odotettavissa. Itse en ennen Fortniteä jaksanut katsella muiden pelaamista juuri ollenkaan, mutta pelin luonteesta johtuen taitavien pelaajien matsien katsominen on myös pirun viihdyttävää hommaa. Toki pitää muistaa, että nämä kaikki pelaavat PC:llä ja padilla ohjatessa ei ole mahdollista päästä ihan samalle levelille.

Itsekin pelaan pleikkarilla ja toki voit lisäillä jos kaipaat peliseuraa (nimimerkki sama kuin täällä). Solona olen lähinnä pelannut ja satunnaiset matsit duona kaverin kanssa. Squadeja vaan joku parikymmentä alla ja randomien kanssa tuo on kyllä ihan kamalaa arpapeliä, joten ehkä niistä itsekin innostuisi jos on varmuudella edes yksi tyyppi squadissa joka ei sooloile jossain toisella puolella karttaa kuin mihin muut laskeutuvat. Itsekään en mikään huippu tässä pelissä ole, mutta jotain on ehkä tullut opittua ja satunnainen voittokin tulee hyvänä päivänä.
 

Antt1s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joensuun Maila, Manchester United, TPS
Suosittelen viettämään illan tai pari vaan laskeutumalla johonkin Tilted Towersiin tai vastaavaan paikkaan, johon tulee paljon pelaajia ja yrität vaan tappaa mahdollisimman paljon porukkaa ennen kuin itse kuolet. Ampumista oppii parhaiten ampumalla ja joka kierroksen jälkeen olet taas vähän parempi. Itse pelasin aluksi turhan passiivisesti ja pelit olivat sitä, että käytin 15 minuuttia loottaamiseen ja muiden pelaajien välttelyyn, kunnes viimeistään top vitosessa kävi kylmät, kun ei ollut mitään jakoa hyviä pelaajia vastaan. Nykyään pelaan vähän aggressiivisemmin ja satunnaisen voiton lisäksi tulee yleensä ainakin se pari kolme tappoa per kierros, ellei joku pääse yllättämään todella pahasti. Se tappo tai pari on aika tärkeää saada ennen loppua, jotta saa riittävät aseet itselleen lopun rähinöihin.

Rakenteluun suosittelen ehdottomasti tuota builder pro-asetusta. Jonkun aikaa menee opetteluun, mutta kun nuo näppäimet saa lihasmuistiin niin rakentelu sujuu huomattavasti nopeammin kuin muilla asetuksilla. Kannattaa myös viettää jokunen peli vaan laskeutumalla johonkin Wailing Woodsiin ja rakentelemaan niin kauan kunnes myrsky vie. Tuo uusi 50v50-pelimuoto on myös hyvä suhteellisen stressitön paikka harjoitella rakentelua. Nuo rakennusnamiskat on hyvä saada kunnolla takaraivoon, jotta niitä osaa käyttää stressaavammissakin tilanteissa panikoimatta.

Kannattaa myös katsella vaikka Youtubesta, miten pro-pelaajat (esim. Ninja, Muselk, Cizzorz, Daequan, Myth jne.) rakentavat ja pelaavat tietyt tilanteet, joista sitten voi yrittää ottaa mallia omien kykyjen mukaan. Suuri osa kierrosten top5-pelaajista apinoi näitä taktiikoita ihan surutta, joten samalla myös näet hyvin mitä vihollisten puolelta on odotettavissa. Itse en ennen Fortniteä jaksanut katsella muiden pelaamista juuri ollenkaan, mutta pelin luonteesta johtuen taitavien pelaajien matsien katsominen on myös pirun viihdyttävää hommaa. Toki pitää muistaa, että nämä kaikki pelaavat PC:llä ja padilla ohjatessa ei ole mahdollista päästä ihan samalle levelille.

Itsekin pelaan pleikkarilla ja toki voit lisäillä jos kaipaat peliseuraa (nimimerkki sama kuin täällä). Solona olen lähinnä pelannut ja satunnaiset matsit duona kaverin kanssa. Squadeja vaan joku parikymmentä alla ja randomien kanssa tuo on kyllä ihan kamalaa arpapeliä, joten ehkä niistä itsekin innostuisi jos on varmuudella edes yksi tyyppi squadissa joka ei sooloile jossain toisella puolella karttaa kuin mihin muut laskeutuvat. Itsekään en mikään huippu tässä pelissä ole, mutta jotain on ehkä tullut opittua ja satunnainen voittokin tulee hyvänä päivänä.

Kiitos hyvistä vinkeistä!

Tullut pelattua liian passiivisesti ja käynyt juuri noin, että ensin 10 - 15 minuuttia keräilen tavaroita ja sitten kuolen sijalla 10 - 20 ensimmäisen vastaantulijan sattuessa kohdalle. Nyt yrittänyt ottaa agressiivisempaa lähestymistapaa ja tappojakin tulee pelin alussa enemmän. Ongelmana hypätessä suosittuihin paikkoihin on se, ettei muista vielä ulkoa mistä arkut löytyvät ja välillä jääkin sitten ilman asetta ennen ensimmäistä viholliskontaktia. Mutta nämäkin varmasti oppii nopeasti.

Nuo builder-pro kontrollit vaihdoinkin jo viikonlopun aikana, kun katsoin youtubesta jonkun vinkkivideon. On kyllä helpottanut rakentelua huomattavasti. Onhan tuo Ninjan pelaaminen esimerkiksi ihan uskomattoman näköistä vaikka hiiri ja näppäimmistö käytössä onkin. Pelaatko muuten itse padilla vai hiirellä ja näppäimistöllä? Ja miten se pleikkarilla menee, toimiiko mikä tahansa hiiri&näppäimistö combo vai pitääkö olla jotkut Sonyn omat vehkeet? Ei ole aiemmin tarvinnut asiaa miettiä, kun lähinnä Fifaa ja NHL:ää tullut pelattua.

Lisään sinut, kunhan töiden jälkeen pelaamaan ehdin.
 

6sto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Kiitos hyvistä vinkeistä!

Tullut pelattua liian passiivisesti ja käynyt juuri noin, että ensin 10 - 15 minuuttia keräilen tavaroita ja sitten kuolen sijalla 10 - 20 ensimmäisen vastaantulijan sattuessa kohdalle. Nyt yrittänyt ottaa agressiivisempaa lähestymistapaa ja tappojakin tulee pelin alussa enemmän. Ongelmana hypätessä suosittuihin paikkoihin on se, ettei muista vielä ulkoa mistä arkut löytyvät ja välillä jääkin sitten ilman asetta ennen ensimmäistä viholliskontaktia. Mutta nämäkin varmasti oppii nopeasti.

Nuo builder-pro kontrollit vaihdoinkin jo viikonlopun aikana, kun katsoin youtubesta jonkun vinkkivideon. On kyllä helpottanut rakentelua huomattavasti. Onhan tuo Ninjan pelaaminen esimerkiksi ihan uskomattoman näköistä vaikka hiiri ja näppäimmistö käytössä onkin. Pelaatko muuten itse padilla vai hiirellä ja näppäimistöllä? Ja miten se pleikkarilla menee, toimiiko mikä tahansa hiiri&näppäimistö combo vai pitääkö olla jotkut Sonyn omat vehkeet? Ei ole aiemmin tarvinnut asiaa miettiä, kun lähinnä Fifaa ja NHL:ää tullut pelattua.

Lisään sinut, kunhan töiden jälkeen pelaamaan ehdin.
Lisään vain sen että itse en anna yhdellekään pelaajalle joka pelaa pleikkarilla hiirellä ja näppäimistöllä yhtään arvostusta. Ei se turhaan konsolipeliturnauksissa ole aina kielletty. Tasapuolisuus kaikille...Jos et pärjää PC:llä hiirellä ja näppäimistöllä niin sitten reenaa kovempaa tai lopeta pelaaminen jos tarvii kusettaa.
 

Antt1s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joensuun Maila, Manchester United, TPS
Lisään vain sen että itse en anna yhdellekään pelaajalle joka pelaa pleikkarilla hiirellä ja näppäimistöllä yhtään arvostusta. Ei se turhaan konsolipeliturnauksissa ole aina kielletty. Tasapuolisuus kaikille...Jos et pärjää PC:llä hiirellä ja näppäimistöllä niin sitten reenaa kovempaa tai lopeta pelaaminen jos tarvii kusettaa.

No näin itsekin ajatellut. Älytöntähän se on, että tuo ylipäätänsä on konsolilla pelatessa mahdollista..
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pelaatko muuten itse padilla vai hiirellä ja näppäimistöllä? Ja miten se pleikkarilla menee, toimiiko mikä tahansa hiiri&näppäimistö combo vai pitääkö olla jotkut Sonyn omat vehkeet?
Padilla tosiaan pelailen, niin kuin mielestäni konsolilla kuuluukin. Kyllähän siinä ikävästi antaa tasoitusta, mutta ei voi mitään kun hiiren ja näppiksen käyttö on tehty mahdolliseksi.
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Itsekin tuli peli pari päivää sitten ladattua, kun tätä on niin paljon viime aikoina kehuttu. Oma tausta räiskintäpeleistä on lähes nolla, ainoastaan Unchartedia on tullut Ps4:lla pelattua. Fortnitea olen nyt pelannut koneella, joten on tämä aika opettelua vielä ollut. Ampuminen ei suju yhtään johtuen kokemuksen puutteesta, rakentelu jotenkuten. Täytyy alkaa itsekin pelaamaan agressiivisemmin, kun on mennyt pääosin syrjäseuduilla tavaroita keräillessä ja ensimmäisen vastustajan tullen kuollessa. Eihän ampumista muuten opi, ellei harjoittele, joten ei muuta kuin kohti Tilted Towersia. Paras sijoitus tähän mennessä squadissa 6, jota olen pääosin pelaillut. Huomenna jos ehtii pelaamaan, niin alan varmaan harjoittelemaan ampumista solona agressiivisella tyylillä. Eiköhän se tästä, jos kuukauden päästä osaisi jo pelatakin.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Lisään vain sen että itse en anna yhdellekään pelaajalle joka pelaa pleikkarilla hiirellä ja näppäimistöllä yhtään arvostusta. Ei se turhaan konsolipeliturnauksissa ole aina kielletty. Tasapuolisuus kaikille...Jos et pärjää PC:llä hiirellä ja näppäimistöllä niin sitten reenaa kovempaa tai lopeta pelaaminen jos tarvii kusettaa.
Itse pelaan konsolilla hiirellä ja näppäimistöllä ja olen äärettömän huono siitäkin huolimatta. Taustalla vuosia fps-pelejä pc:llä eikä tuo padilla sotapelien pelaaminen tuo nautintoa kun se ampuminen on iskostunut aikoinaan niin vahvasti hiiren käyttöön. Sen takia en pelaa konsolia tuolla kombolla etten pärjäisi pc:llä, vaan siksi että on yksinkertaisesti mukavampi ostaa 30€ hiiri&näppäimistö-combo kuin 800€+ tietokone pelin pelaamiseen. Toki menestyminen pelissä olisi yhtä surkeaa myös pc:llä. Asioilla on aina kaksi puolta, mutta toki se kiukuttaa jos joku osaava pelaaja saa kilpailuetua tuosta yhdistelmästä. Aim assist tuota eroa kuitenkin tasoittanee aika vahvasti, sillä tuota ominaisuutta ei hiirellä ja näppäimistöllä pelatessa ole.
 

6sto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Nostetaan ketjua ylöspäin tuolta pohjamudista. Tänään siis on ensimmäinen turnaus, jossa jaossa hieman isompaa rahapottia. Käsittääkseni yhteensä 250 000 dollaria. Pelit pelataan duo-muodossa ja turnaus alkaa noin klo 23 Suomen aikaa. Ainakin Twitchistä pitäisi näkyä.

Itse olen jäänyt ihan koukkuun tähän peliin ja tulee noita parempia striimaajiakin välillä katseltua. Voittoja minulla on kaikista muodoista yhteensä noin 100, mutta suurin osa squad-muodosta. Uusi season alkoi tällä viikolla ja omaan makuun hyviä muutoksia tuli karttaan mm. aavikon tulon myötä. Lisäksi uudella autolla on kiva painella menemään ympäri karttaa.
Lisään tähän vain sen, että tuo turnaushan oli täysfarssi! :D kauheeta lagia kokoajan. Toivottavasti korjaa homman seuraavaan!
 

Vislami

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Lisään tähän vain sen, että tuo turnaushan oli täysfarssi! :D kauheeta lagia kokoajan. Toivottavasti korjaa homman seuraavaan!

Ja kyllähän ne korjattiin. Mukavat 8 viikkoa Summer Skirmishin parissa, joista suurimpia osia Yhdysvaltojen turnauksia ainakin katselin. Hyvin nostaa Fortnite itsensä e-sports kartalle.

Season 5 ollut kyllä mukava. Tarina liikkunut, positiivista kehitystä tapahtunut niin aseiden ja lisävälineiden kannalta. Itse pelin meta on aina vähän pomppiva pelissä, kuin pelissä, mutta siihen pitää osata mukautua. Odotan innolla, mitä kuutio tulee tekemään
 

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Vanhan ketjun ylösnosto. Löytyykö pelikavereita vanhalle ennen tällaisia pelaamattomalle? Battle Royalea pelailen iltaisin. Pääasiassa Squad modea ja muutama voittokin plakkarissa. Seuraavaksi ajattelin uskaltautua kokeilemaan pääsenkö Solossa alkua pidemmälle.
 

Rairama

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL & Vaasan Sport
Tuli eilen pelattua ensimmäinen peli noin kolmeen kuukauteen ja siitä voitto viidellä tapolla. Onhan tuo muuttunut paljon helpommaksi kun varmaan neljäsosa pelaajista on botteja. Toki se on hyvä uusia pelaajia ajatellen, mutta mieluusti sitä voittaisi oikeita ihmisiä vastaan.
 

Vislami

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Tuli eilen pelattua ensimmäinen peli noin kolmeen kuukauteen ja siitä voitto viidellä tapolla. Onhan tuo muuttunut paljon helpommaksi kun varmaan neljäsosa pelaajista on botteja. Toki se on hyvä uusia pelaajia ajatellen, mutta mieluusti sitä voittaisi oikeita ihmisiä vastaan.

Eka peli tällä uudella seasonilla oli kokonaan botteja vastaan. (Ekan pelin tunnistaa siitä että hyppäät suoraan bussiin kun käynnistä peliä, ei mene valikkojen kautta) Normi pelejä kun lähtee sitten hakkaamaan nii skills based matchmaking huolehtii tason kondikseen. Cross-Play antaa vielä oman tasotuksen laitteiden välillä. Bottien määräkin tuntuu vähenevän, omissa peleissä niitä ei kamalasti enää näy.
 

Torsti56

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stars, Blue Jackets
Eka peli tällä uudella seasonilla oli kokonaan botteja vastaan. (Ekan pelin tunnistaa siitä että hyppäät suoraan bussiin kun käynnistä peliä, ei mene valikkojen kautta) Normi pelejä kun lähtee sitten hakkaamaan nii skills based matchmaking huolehtii tason kondikseen. Cross-Play antaa vielä oman tasotuksen laitteiden välillä. Bottien määräkin tuntuu vähenevän, omissa peleissä niitä ei kamalasti enää näy.
Joo niitä botteja saattaa se parikymmentä olla pelissä normaalisti ettei niitä kyllä liikaa onneksi ole. Voittoja napsuu kyllä vähän helpommin nykyään.
 

Undrafted

Jäsen
Pojan pelaamisen kautta tullut tähänkin sekaannuttua ja ihan kiva kahdestaan pelattuna. Kokeilin PUBG:ä joskus viime keväänä, mutta kyllästyin valikkojen kanssa. Tämä Fortnite riittävän yksinkertainn ykainkertaiselle mielelle. Vähän valittavaa, ase kouraan ja menoksi :)
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Pojan kanssa kaksin pääasiassa pelataan. Yleensä niin, että poika pelaa nintendo switchillä ja itse ps4:llä. Sen verran tullut pelattua, että kaksin pojan kanssa tulee voittoja jonkun verran ja jopa soolossa pari voittoa olen onnistunyt saamaan. Hauskinta kuitenkin on pelata squadia niin, että pojan kavereita on mukana tiimissä ja niiden kommentit:"siis eihän toi sun iskä ookkaan ihan kärrättävä" :-) Peliin vahvasti kuuluva rakentaminen on kuitenkin juttu jota itse pidän typeränä toimintana taistelussa enkä sitä yleensä silloin teekkään ja siitä tulee pojalta noottia. :-)

Poika pelaa sitten toki yksin pelatessa pleikalla.
 
Jos jotakuta kiinnostaa Fortniten kilpailullinen puoli, niin siellä on parhaillaan menossa EU:n Fortnite Championship Seriesin Grand Finalin toinen eli ratkaiseva päivä. Yhtään suomalaista ei tällä kertaa ole finaalissa mukana, mm. Raifla ja SliX tippuivat semifinaaleissa. Euroopassa on yleisesti ottaen kovin taso Fortnitessä, ja palkintosummat suurimpia. Tästä turnauksesta voittajatrio tienaa yhteensä 300 000 € (vai olikohan $).

 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Nostellaas ketjua. Uusi season alkoi juuri pari minuuttia sitten. Löytyykö täältä aikuisempaa peliseuraa? Itse olen erittäin aktiivinen Fortniten parissa, joskaan en mikään loistava taidoiltani. Hurttia ja paskaa huumoria kuitenkin nyt ainakin luvassa.

Löytyypi Epic accolla Pukamajenkka
 

Rairama

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL & Vaasan Sport
Löytyykö täältä kevyesti pleikkarilla vääntäjiä eikä mitään sellasia, joilla kainalot hiessä joka matsissa? Uusin kausi vaikuttaa pitkästä aikaa ihan hyvältä, niin saattaisin innostua pellailemaan välillä.
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Löytyykö täältä kevyesti pleikkarilla vääntäjiä eikä mitään sellasia, joilla kainalot hiessä joka matsissa? Uusin kausi vaikuttaa pitkästä aikaa ihan hyvältä, niin saattaisin innostua pellailemaan välillä.
Täältä löytyy ainakin. Epictunnus Pukamajenkka.
 

bart

Jäsen
Löytyykö palstalta muita Fortniten puhelinpelaajia? Millaisella tekniikalla pelaatte peliä? Pojan kautta innostuin itsekin tätä pelailemaan ja kun talosta löytyy vain yksi konsoli, niin aloin itse pelailemaan puhelimella.

Viikonloppuna sitten pojan kaverin kanssa keskusteltiin pelitekniikoista ja hänen mukaan pelaan peliä "väärin" kun en aktiivisesti hakeudu face-to-face taisteluihin. Syy tähän on toki se, etten taidollisesti pärjää toisille pelaajille alkuunkaan - esimerkiksi omalle pojalle häviän harjoittelussa sata taistelua sadasta. Oikeassa pelissä sitten taisteluja välttämällä ja puskista vihollisia selkään ampumisella voittojakin kyllä ropisee laariin aina silloin tällöin. Esimerkiksi statistiikan mukaan olen eliminoinut keskimäärin 2.15 vihollista peliä kohden. Kaksi kertaa olen voittanut pelin jopa ampumatta laukaustakaan - toisella kertaa onnistuin vahingossa tuhoamaan viimeisen vastustajan kranaateilla ja toisella kertaa viimeinen vastustaja kuoli myrskyyn.

Miten muuten nuo vastustajat valitaan; jos pelaan puhelimella, niin ovatko vastustajatkin kaikki puhelinpelaajia? Silloin tällöin tulee nimittäin vastaan pelaajia, jotka osaavat kyllä rakentaa todella nopeasti. Itseltä tuo ei puhelimella onnistu; hyvällä tuurilla face-to-face taistelussa saattaa etsiä hätätilanteessa rakentaa seinän itseni ja vastustajan väliin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Löytyykö palstalta muita Fortniten puhelinpelaajia? Millaisella tekniikalla pelaatte peliä? Pojan kautta innostuin itsekin tätä pelailemaan ja kun talosta löytyy vain yksi konsoli, niin aloin itse pelailemaan puhelimella.

Viikonloppuna sitten pojan kaverin kanssa keskusteltiin pelitekniikoista ja hänen mukaan pelaan peliä "väärin" kun en aktiivisesti hakeudu face-to-face taisteluihin. Syy tähän on toki se, etten taidollisesti pärjää toisille pelaajille alkuunkaan - esimerkiksi omalle pojalle häviän harjoittelussa sata taistelua sadasta. Oikeassa pelissä sitten taisteluja välttämällä ja puskista vihollisia selkään ampumisella voittojakin kyllä ropisee laariin aina silloin tällöin. Esimerkiksi statistiikan mukaan olen eliminoinut keskimäärin 2.15 vihollista peliä kohden. Kaksi kertaa olen voittanut pelin jopa ampumatta laukaustakaan - toisella kertaa onnistuin vahingossa tuhoamaan viimeisen vastustajan kranaateilla ja toisella kertaa viimeinen vastustaja kuoli myrskyyn.

Miten muuten nuo vastustajat valitaan; jos pelaan puhelimella, niin ovatko vastustajatkin kaikki puhelinpelaajia? Silloin tällöin tulee nimittäin vastaan pelaajia, jotka osaavat kyllä rakentaa todella nopeasti. Itseltä tuo ei puhelimella onnistu; hyvällä tuurilla face-to-face taistelussa saattaa etsiä hätätilanteessa rakentaa seinän itseni ja vastustajan väliin.
Etenkin nuorisoa vastaan pelatessä välillä vitutti nuo mestarirakentajat joille ei tuntuvat mahtavat mitään. Mutta kas nythän on no buolding ainakin jonkin aika ja jopa muuttui peli taas paremmaksi, :-)
 

Teresa

Jäsen
Itse olen nyt baltiarallaa vuoden ajan pelaillut säännöllisen epäsäännöllisesti. Fortnitessä viehättää varmaan tosiaan lähinnä, että se on melko rentoa tekemistä loppujen lopuksi, vaikka tokihan adrenaliinitasotkin tuppaavat välillä ihan kiitettävästi nousemaan. Pelaaminen on kyllä varsin mukaansatempaavaa, mutta ei kognitiivisesti kovin rasittavaa – tosin harkintaakin on tietysti syytä toisinaan käyttää eikä pelata aivan aivot narikassa, sillä joskus on kannattavampaa esimerkiksi odottaa aikaansa tai juosta karkuun sen sijaan että ryntäisi suinpäin taistoon – joten se on mainio tapa nollata päätä. Yleensä kulutan lähinnä raskastunnelmaisia kauhupelejä tai muuten vain vakavasti otettavia aikuisten pelejä, joten Fortti toimii disneymäisine grafiikkoineen ja humoristisine pelihahmoineen oivana vastapainona niille. Muuten pidän kyllä enemmän visuaaliselta ilmeeltään realistisista peleistä, mutta enpä tiedä – ehkä tällainen battle royal -tyyppinen tekele voisi olla aidon oloisena turhan ankea ja nykyisessä maailmanajassa vielä tavallistakin enemmän.

Pelaaminen on myös riittävän monipuolista: ampumista, varusteiden etsimistä, kämppimistä, ajamista, uimista, tanssimista (no se nyt on aika turhaa)... Moninpeli duona tai triona on erityisen hubaa, niin tule sosiaalinen ja tiimipelaamisen aspektikin mukaan. Sitten on tietysti rakentaminenkin siitä pitäville ja sille kai peli on tarkoitettu suurilta osin perustumaankin, mutta itse en ole koskaan oikein päässyt hommasta jyvälle. Onhan sitä tullut yritettyä, mutta yleensä kun alan muistella mistä nappulasta minkäkinlainen rakennelma pykättiin, niin joku ehtii jo ampua aivoni pihalle. Toistojen myötähän tuo varmasti alkaisi sujua, mutta toistaiseksi ei ole ollut motivaatiota kun ilmankin on kerran pärjännyt. Toki se hieman ärsyttää, jos vihu katoaa yhtäkkiä jonkin jumalattoman kokoisen pytingin taakse kesken vimmatun taiston ja tuleehan siinä väkisinkin annettua tasoitusta, kun ei itse moiseen pysty. Joskus tekisikin mieli tekaista jonkinmoinen rakennelma itsekin – vaikkapa jos jostakin päin tulitetaan mutta ei ole pystynyt paikantamaan luotien lähdettä – mutta pääsääntöisesti minulla on kuitenkin toiminut ihan luonnonsuojien ja valmiiden rakennusten suojissa piileskely tarvittaessa.

Taktiikkani on siis varsin taistelupainotteinen, vaikka kämpittyäkin tulee jonkin verran. Yleensä pyrin pelin alussa aktiivisesti etsimään kähinöitä ja pudottaudun pääsääntöisesti johonkin suuremmista kaupungeista. Välillä sitten kuolenkin heti mutta jos selviän hengissä noista alkurähinöistä, niin loppua kohden alan pelata varovaisemmin ja saatan piileskellä jossain suojaisessa sopessa kunnes vastustajia on enää yksi tai pari jäljellä. Ja sitten pistetään tuulemaan, tai yritetään ainakin.

Aseista on tullut vannottua konepistoolityyppisten vehkeiden nimiin ehkä vähän liikaakin, sillä loppujen lopuksi ne tärisevät käsissä turhan paljon. Toki niiden avulla saa kunnon luotisuihkun aikaiseksi vain painamalla tulitusnappulan pohjaan ja sitä luotisuihkua puolelta toiselle liikuttelemalla saattaa aina välillä osua maaliinkin, mutta tähtääminen tuntuu vähän huteralta. Haulikoilla tähtääminen taas on tarkempaa ja yhdellä kudillakin saa parhaimmillaan kunnon damaget aikaan, mutta niillä pitäisi pääsääntöisesti sitten oikeasti osuakin kerrasta maaliin, sillä niiden uudelleen lataaminen kestää ikuisuuden. Poikkeuksen muodostaa ehkä auto shotgun, jonka latausaika on vielä inhimillinen ja ampuminen sinänsä luonnistuu muutenkin mallikkaasti, mutta tuohon vaan on aika vähänlaisesti yleensä kuteja saatavilla, joten muitakin aseita on käytettävä. Ranger assault rifflestä ja vastaavista tykkään myös, mutta niillä taas pitää tulittaa aika kauan, että saa vihun maahan. Snaipperi puolestaan olisi varmaan pelin paras ase oikeissa käsissä, mutta itseltäni menee yleensä tähtäys pitkältä matkalta vituiksi, niin ei siitä sitten ole vastaavaa hyötyä. MK-seven assault rifle ja muut vastaavat vammaisen isolla tähtäimellä varustetut aseet ovat myös ihan roskiskamaa ainakin minun käyttämänäni, kun en koskaan kehenkään niillä osu. Jotenkin sellaisen jättiläismäisen tähtäimen liikuttelu vain tuntuu kömpelöltä. Pistoolilla ja revolverilla taas saatan kyllä osuakin, mutta ne puolestaan ovat teholtaan niin pilipalikamaa, että hermothan siinä menee, kun joutuu tulittamaan hampaat irvessä eikä silti saa koskaan keneltäkään henkeä pois. Ehdoton inhokkipyssyni on kuitenkin nykyään charge smg -niminen konepistoolin irvikuva. Senkin lataaminen kestää nimittäin järkyttävän kauan ja sitten se ruikkii kaikki kudit samassa syssyssä – yleensä vieläpä päin tyhjää, kun vihu on ehtinyt jo mennä menojaan sen naurettavan pitkän latausajan aikana.

Säännöllisin väliajoin tulevat päivitykset pitävät homman vireänä, kun saadaan kuvaan mukaan uusia aseita ja muita varusteita ja pelialuekin sopivasti muokkaantuu. Alkaisihan tuo nimittäin varmaan melko nopeasti maistua puulta, jos joutuisi tahkoamaan jatkuvasti ihan sitä samaa vanhaa. "Zero build" -moodi varsinkin on ollut tervetullut uudistus, kun se rakentelu ei tosiaan minun juttuni ole. Välillä olen kyllä huomannut kaipaavanikin rakentelumahdollisuutta; etenkin jos pitäisi päästä korkeisiin paikkoihin tai niistä alas, niin kyllähän sellainen siltakyhäelmä helpottaisi kummasti. Toisinaan lopputaisteluissakin olisi ihan refleksinomaisesti tehnyt mieli edes yrittää suojan rakentamista. Pääsääntöisesti olen kuitenkin tykännyt tuosta zerosta tosi paljon. Siinä ollaan ikään kuin kaikki samalla viivalla, kun ne rakenteluekspertit eivät saa etulyöntiasemaa, niin päästään mittelemään ihan ampumisessa vain. Sen sijaan inhoan muista viimeaikaisista uudistuksista – niiden uusien käsiaseiden lisäksi – panssarivaunua, koska se on mielestäni aivan liian ylivoimainen (oma tiimini tosin joskus onnistui ryssimään hommat silläkin, mutta joo).

Menestykseni on ollut omasta mielestäni ihan ookoo, vaikka olisihan se toki parempaakin voinut olla. Solovoittoja taitaa olla nyt kuusi, duovoittoja yhteensä yhdeksän ja triovoittoja kolme. Eli ei kovin messevästi, mutta olen silti ihan tyytyväinen pelituntien määrään nähden. Matchmaking-algoritmi toimii mallikkaasti niin, että peli tuntuu vaikeustasoltaan juuri sopivalta. Voitot ovat sen verran harvinaista herkkua, että tekevät varsin gutaa, mutta liiaksi pään seinään hakkaamiseksikaan pelaaminen ei yleensä mene. Tänä kesänä jatkuva toiseksi tuleminen tosin synkisti mieltäni, mutta toisaalta siitä vain sisuuntui, että pakko pelata ahkerasti ainakin kunnes se voittokin tulee. Ja tulihan se sitten lopulta.

Eli Fortnite on parhaimmillaan todella koukuttava, mutta puuskittain tulee silti pelattua. Viime kesänä hakkasin peliä hysteerisenä yöt läpeensä ja tänä kesänäkin aika tavalla, mutta välissä on ollut kuukausienkin taukoja. Sen verran aktiivista tekemistä tuo kuitenkin on, ettei sitä työpäivän päätteeksi oikein jaksa – vaikkei sohvalla löhöäminen ja ohjaimen nappuloiden nakuttaminen toki varsinaisesti ole fyysisesti raskasta, niin sympaattinen hermosto aktivoituu aivan kuin tekisi reaalielämässä jotakin rasittavaa. Jos pitää liian pitkiä taukoja, taidot herkästi rapistuvat eikä laukauksiin tai pelaamiseen ylipäätään saa aluksi juuri mitään tuntumaa, joten pitäisi kyllä varmaan yrittää säännöllistää tottumuksia.

Viime aikoina olen laajentanut tonttiani myös Arena-moodin suuntaan. Pelillisestihän se ei sinänsä juuri eroa normaalista Battle Royalista – saari taitaa vain olla vähän pienempi eikä "zero build" -vaihtoehto ole mahdollinen. Homma tuntuu kuitenkin heti paljon tavoitteellisemmalta, kun peleissä hyvin sijoittumalla ja tappoja haalimalla voi edetä ensin division- ja sitten league-tasolla ylöspäin. Tietty normi-Fortissakin pystyy kehittämään leveleitään, mutta siitä ei ole käytännössä mitään hyötyä. Eikä levelöinti ole muutenkaan niin iso juttu, kun se tapahtuu huomaamatta ihan vain pelitunteja kartuttamalla, vaikka menestys olisikin ihan surkeaa. Eipä noilla divisioneilla tai leagueillakaan kai mitään todellista merkitystä ole, paitsi että peliseura määräytyy niiden mukaan, mutta nousu on silti tietyllä tapaa palkitsevaa – ihan kuin olisi oikeasti saavuttanut jotakin.

Mieluiten kuitenkin pelaan sellaisia pelejä, joissa on selkeä alku ja loppu. Niiden parissa vietetään jonkin aikaa, jonka jälkeen homma on taputeltu ja voi nautiskella maaliin pääsemisen synnyttämistä hyvänolontuntemuksista. Sitten taas reippain mielin kohti uusia haasteita, eli muita pelejä. Tämmöiset nettipelit taas jatkuvat maailman tappiin eikä valmista tule koskaan. Luulisi tuon olevan vain positiivista, jos kerran pelistä tykkää ja sen pauloissa viihtyy, mutta itse asiassa se on samanaikaisesti jotenkin turhauttavaa.

Eli ei tämä mikään lempipelini ole, mutta ihan kivaa ajanvietettä kumminkin.
 

MT Corso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aika samanlaisia ajatuksia itselläkin, kuin edellisessä viestissä. Tosin pelattua on tullut vasta muutama viikko, mutta melkein päivittäin sitä tulee muutama matsi otettua.

Yhtään rahaa tuohon ei ole tullut laitettua kiinni, vaikka selkeästi tuosta on tehty loputon tulomylly, mihin voi laittaa vaikka kaikki rahansa. Tähän liittyen oikeastaan kysymys, kun näyttää tuo season vaihtuvan huomenna.

Onko tuosta battle passin ostamisesta mitään oikeaa hyötyä? Noita skinejä ja tilpehöörejä mitä tuolla kaupassa myydään, en koe tarpeelliseksi.
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tätä tuli pelailtua vanhimman pojan kanssa paljon, mutta etenkin rakentaminen ei onnistu kovin nopeasti itseltäni. Apex legends on mielestäni paljon parempi, koska 3 hengen joukkueet tasoittaa tasoeroja, sekä ei ole turhaa rakentamista pelissä

Mutta olenpa joskus pleikalla fortnitessäkin matsin voittanut, mutta apex enemmän oma juttu. Ylivoimaisesti paras nettiräiskintä mielestäni oli bad company 2 ja hc modi missä kuoli osumasta tai kahdesta
 
Tätä tuli pelailtua vanhimman pojan kanssa paljon, mutta etenkin rakentaminen ei onnistu kovin nopeasti itseltäni. Apex legends on mielestäni paljon parempi, koska 3 hengen joukkueet tasoittaa tasoeroja, sekä ei ole turhaa rakentamista pelissä

Mutta olenpa joskus pleikalla fortnitessäkin matsin voittanut, mutta apex enemmän oma juttu. Ylivoimaisesti paras nettiräiskintä mielestäni oli bad company 2 ja hc modi missä kuoli osumasta tai kahdesta
Nykyäänhän Fortnitessä on Zero Build -pelimuoto, jossa ei nimensä mukaisesti rakenneta ollenkaan. Itse olen pelannut pelkästään tuota muotoa julkaisunsa jälkeen. Fortnitessä on myös 1-4 pelaajan joukkueet.

Aika samanlaisia ajatuksia itselläkin, kuin edellisessä viestissä. Tosin pelattua on tullut vasta muutama viikko, mutta melkein päivittäin sitä tulee muutama matsi otettua.

Yhtään rahaa tuohon ei ole tullut laitettua kiinni, vaikka selkeästi tuosta on tehty loputon tulomylly, mihin voi laittaa vaikka kaikki rahansa. Tähän liittyen oikeastaan kysymys, kun näyttää tuo season vaihtuvan huomenna.

Onko tuosta battle passin ostamisesta mitään oikeaa hyötyä? Noita skinejä ja tilpehöörejä mitä tuolla kaupassa myydään, en koe tarpeelliseksi.
Battle passista ei varsinaista hyötyä pelaamiseen saa, ainoastaan kosmeettisia juttuja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös