Formula 1 -kausi 2025 – todellista mielenkiintoa tarjolla?

  • 10 769
  • 74

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Kun katsoo minne F1 sarja on laajentumassa niin ei nuo linjaukset mitenkään yllätä.
F1 alkaa lopullisesti menettämään sitä gloriaa mistä se aikoinaan tui tunnetuksi.

Nyt tarvitaan keinotekoisia tv-tuotantoja ja kuljettajia suitsitaan ettei vahingossakaan mitkään ihmisoikeusrikkomuksista vihjailevat puheet tule pilaamaan vanhojen äijien sikailuja. Kuskit on täysin persoonattomia robotteja jotka tulevaisuudessa saanevat käsikirjoituksen miten kehutaan järjestäjämaata ja sun muuta sontaa.

Onneksi vielä on edes Monza ja Silverstone + pari muuta oikeaa legendaarista kilparataa mukana tuomassa edes pienen muistutuksen millaista se voisi olla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joku Saudi-GP jossa Hamilton, Perstappen, Norris, Leclerc, Russell ja Piastri kilpailukiellossa ei varmaan myöskään houkuta.
Katseet kohdistuu erittäin vahvasti nyt kuljettajiin. Jos he yhdessä rintamassa (vaikka sitten kirosanojen säestämänä) ottavat kantaa asioihin, niin eivät he oikeastaan voi hävitä sitä peliä. FIA ei voi kaikkia kuskeja laittaa kilpailukieltoon.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Kun katsoo minne F1 sarja on laajentumassa niin ei nuo linjaukset mitenkään yllätä.
F1 alkaa lopullisesti menettämään sitä gloriaa mistä se aikoinaan tui tunnetuksi.

Tätä uumoilin jo silloin, kun Liberty Media osti oikeudet. Hyvää showta saavat aikaiseksi kyllä. Mutta onhan tämä nykyinen radan ulkopuoleinen meno melkoista. Mua ei sinänsä kiinnosta toi linjaus ja radan ulkopuolinen show, mutta onhan toi kyllä sikäli perseestä, että jättää liikaa tulkinnanvaraa. Jos NHL:ssä annetaan kakkua ns hatusta vetämällä, niin voipi olla että formuloissa nähdään tulevaisuudessa sama meno. Säännössä sinänsä ei siis ole mitään vikaa, mutta jättää liikaa tulkinnanvaraa. Katsotaan sitten uudestaan, jos isoilla nimillä alkaisi olemaan ns. pää pölkyllä.

Ans kattoo, sano mummo kun pikkusen pyöräillessä liukastu.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
FIA kun on jatkossa suitsemassa kuskien kielenkäyttöä, ettei vaan kukaan kuule ikävästi sanottavan, lapsikatsojia ajattelevat tietysti. Nehän voi vielä vetää todellisen ässän hihasta: Kuljettaja joka kehuu eniten kisan aikana kilpailun järjestävää maata ja sen erehtymätöntä, aina kansan parasta ajattelevaa pyyteetöntä hallitsijaa, hän saakin lisäpisteitä, olkoon se kuski Ass-kisser Of The Race.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
FIA kun on jatkossa suitsemassa kuskien kielenkäyttöä, ettei vaan kukaan kuule ikävästi sanottavan, lapsikatsojia ajattelevat tietysti. Nehän voi vielä vetää todellisen ässän hihasta: Kuljettaja joka kehuu eniten kisan aikana kilpailun järjestävää maata ja sen erehtymätöntä, aina kansan parasta ajattelevaa pyyteetöntä hallitsijaa, hän saakin lisäpisteitä, olkoon se kuski Ass-kisser Of The Race.
Nyt tarkkana ettei tulkita viestejä rasistisesti tällä palstalla. Olen kokemusasiantuntija tässä.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiroilun kieltäminen on kyllä aivan naurettava "uudistus" F1 sarjaan. Ymmärtäisin tämän, jos kuljettajilla olisi live-tila päällä ja kaikki teksti tulisi suoraan katsojille. Loppupeleissä radiokeskustelut mitä kuljettajilta katsojille tuodaan on 100% ohjaajan päätettävissä - sinne se vastuu ja pelisilmä. Jos joku sanoo kirosanan, niin jättäkää perkele koko keskustelu pois.

Yleisissä presseissä kiroilukielto on ihan ok ja siitä on hyvä muikkaria antaa, tosin siinäkin pelisilmää jos nyt vahingossa tulee selkeästi joku lapsonen - sehän on vain hauskaa.

Kaudella 2025 ajetaan siis kuusi kilpailua "öljyssä", toistaiseksi ainakin aika maltillinen määrä kokonaisuudesta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, LA Kings, , Newcastle United
"Kiroilukieltoa" merkittävämpäähän on että kuskeilta kielletään myös kattojärjestöä tai kisajärjestäjää kohtaan negatiiviseksi koettava kommentointi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
"Kiroilukieltoa" merkittävämpäähän on että kuskeilta kielletään myös kattojärjestöä tai kisajärjestäjää kohtaan negatiiviseksi koettava kommentointi.
Valtava pettymys kyllä, jos kuskit eivät uskalla haastaa tätä kauden aikana kunnolla. Olen ihan varma, että jos kuskit yhdessä päättävät lyödä kapuloita rattaisiin, niin FIA:n on pakko perääntyä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Monacon GP kisaan määrätään enemmän kuin yksi varikkokäynnin, kertoo iltalehti
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Monacon GP kisaan määrätään enemmän kuin yksi varikkokäynnin, kertoo iltalehti
Normaalisti en pidä ns. kisan puhtauden rikkomisesta (kisaa merkittävästi muuttavat seikat, kuten juurikin pakollisten varikkopysähdyksien asettaminen), mutta jotain tuohon Monacoon on keksittävä ja tämä on mielestäni kelvollinen kokeilu. Ei tule korjaamaan ohitusongelmaa, mutta tuota jonossa ajelua ja "kärki ajaa 5 sekuntia hitaammin säästääkseen rengasta, koska kukaan ei pääse ohi" tilanteita tulee suurella todennäköisyydellä vähentämään. Kasvaa täten mahdollisuudet sillekin, että joku rysäyttää kaiteeseen.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eilen julkaistiin tulevan kauden väritykset Lontoon O2-areenan tapahtumassa.

  • Alpinelle taas pieni silaus lisää BWT:n pinkkiä, muuten melko samalla kuosilla kuin viime kaudellakin.
  • Aston Martinilla taitaa olla hieman enemmän mustaa sivuponttooneissa kuin viime kaudella, mutta ei juurikaan eroa viime vuoteen
  • Ferrari tuntui jakavan mielipiteitä. Vähän vanhojen Marlboro-vuosien tyyliin enemmän valkoista, mutta tällä kertaa höystettynä HP:n logolla. Sinivalkoinen takasiipi vaatii ehkä hieman totuttelua.
  • Haasilla sivuponttoonit tällä kertaa valkoisina, muuten ei pahemmin eroa.
  • Mclaren omaan silmään täysin vastaava kuin vuosi sitten, sama Mercedes, Red Bull ja Williams.
  • Racing Bulls se isoin räväyttäjä, eli pääväri on tulevalla kaudella valkoinen.
  • Sauber muokannut takapään kokonaan mustaksi, josta liukuvärillä muuttuu keulaan vihreäksi.
Ja eihän tässä ole enää kuin 3,5 viikkoa kauden avaukseen! Pre-season testaus edessä helmikuun viimeisenä viikonloppuna.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eilen julkaistiin tulevan kauden väritykset Lontoon O2-areenan tapahtumassa.

  • Alpinelle taas pieni silaus lisää BWT:n pinkkiä, muuten melko samalla kuosilla kuin viime kaudellakin.
  • Aston Martinilla taitaa olla hieman enemmän mustaa sivuponttooneissa kuin viime kaudella, mutta ei juurikaan eroa viime vuoteen
  • Ferrari tuntui jakavan mielipiteitä. Vähän vanhojen Marlboro-vuosien tyyliin enemmän valkoista, mutta tällä kertaa höystettynä HP:n logolla. Sinivalkoinen takasiipi vaatii ehkä hieman totuttelua.
  • Haasilla sivuponttoonit tällä kertaa valkoisina, muuten ei pahemmin eroa.
  • Mclaren omaan silmään täysin vastaava kuin vuosi sitten, sama Mercedes, Red Bull ja Williams.
  • Racing Bulls se isoin räväyttäjä, eli pääväri on tulevalla kaudella valkoinen.
  • Sauber muokannut takapään kokonaan mustaksi, josta liukuvärillä muuttuu keulaan vihreäksi.
Ja eihän tässä ole enää kuin 3,5 viikkoa kauden avaukseen! Pre-season testaus edessä helmikuun viimeisenä viikonloppuna.
Tuon tilaisuuden parasta antia oli, kun FIA mainittiin ja yleisö buuasi sille.

Aika teennäistä ja väkinäistä oli meno noin yleisesti, sekä itse julkistukset tylsiä, kun autojen väritys on useimmilla muuttunut hyvin vähän aiemmasta.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuon tilaisuuden parasta antia oli, kun FIA mainittiin ja yleisö buuasi sille.

Aika teennäistä ja väkinäistä oli meno noin yleisesti, sekä itse julkistukset tylsiä, kun autojen väritys on useimmilla muuttunut hyvin vähän aiemmasta.
En nähnyt itse tilaisuutta, mutta mukava kuulla ettei viime aikaisia linjauksia purematta niellä fanien keskuudessa.

Tuosta samaa mieltä että pienoisesti pettyy kun kankaan alta paljastuu kutakuinkin edelliskauden auton kopio, mutta näinhän se perinteisesti on mennyt, ellei pääsponsori tallilla ole vaihtunut.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuosta samaa mieltä että pienoisesti pettyy kun kankaan alta paljastuu kutakuinkin edelliskauden auton kopio, mutta näinhän se perinteisesti on mennyt, ellei pääsponsori tallilla ole vaihtunut.

Varsinkin kun nyt vedellään viimeinen kausi nykyisellä sääntökokonaisuudella, niin olisi aika riskialtista vetää autoa merkittävästi uusiksi(tune: McLaren MP4-28 vuonna 2013)
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Kiroilun kieltäminen on kyllä aivan naurettava "uudistus" F1 sarjaan. Ymmärtäisin tämän, jos kuljettajilla olisi live-tila päällä ja kaikki teksti tulisi suoraan katsojille. Loppupeleissä radiokeskustelut mitä kuljettajilta katsojille tuodaan on 100% ohjaajan päätettävissä - sinne se vastuu ja pelisilmä. Jos joku sanoo kirosanan, niin jättäkää perkele koko keskustelu pois.

Yleisissä presseissä kiroilukielto on ihan ok ja siitä on hyvä muikkaria antaa, tosin siinäkin pelisilmää jos nyt vahingossa tulee selkeästi joku lapsonen - sehän on vain hauskaa.

Kiroilusta 10 sekunnin stop-and-go tai joku lähtöruuturangaistus olisi aika kova juttu. :D
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Talvitestien toinen päivä jo käynnissä ja Bahrainissa sataa. Keneltä löytyi tämä bingokortista?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Normaalisti en pidä ns. kisan puhtauden rikkomisesta (kisaa merkittävästi muuttavat seikat, kuten juurikin pakollisten varikkopysähdyksien asettaminen), mutta jotain tuohon Monacoon on keksittävä ja tämä on mielestäni kelvollinen kokeilu. Ei tule korjaamaan ohitusongelmaa, mutta tuota jonossa ajelua ja "kärki ajaa 5 sekuntia hitaammin säästääkseen rengasta, koska kukaan ei pääse ohi" tilanteita tulee suurella todennäköisyydellä vähentämään. Kasvaa täten mahdollisuudet sillekin, että joku rysäyttää kaiteeseen.

Tässä kyllä mielestäni ollut jo pitempään se käsillä että Monaco pitäisi ottaa kalenterista pois tai ainakin kiertoon. Vaikka aina ollut vaikeaa ohittaminen niin nykyisillä autoilla mahtuu vielä vähemmän ohittamaan. Aika vähän lopulta tuossa jonossa ajeluissa tullut niitä kaiteisiin osumia. Ihan hyvä kokeilu ainakin, aika sitten näyttää että onko se lopulta kuitenkin että taktiikat peilaa aika paljon kärkikuskeja ja ajellaan silti jonossa hiljaa suurin osa kisassa samalla tavalla. Noh olisihan sekin jo jotain vaikka häntäpäässä joku pystyisi tekemään urotekoja taktiikan ansiosta.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tässä kyllä mielestäni ollut jo pitempään se käsillä että Monaco pitäisi ottaa kalenterista pois tai ainakin kiertoon. Vaikka aina ollut vaikeaa ohittaminen niin nykyisillä autoilla mahtuu vielä vähemmän ohittamaan. Aika vähän lopulta tuossa jonossa ajeluissa tullut niitä kaiteisiin osumia. Ihan hyvä kokeilu ainakin, aika sitten näyttää että onko se lopulta kuitenkin että taktiikat peilaa aika paljon kärkikuskeja ja ajellaan silti jonossa hiljaa suurin osa kisassa samalla tavalla. Noh olisihan sekin jo jotain vaikka häntäpäässä joku pystyisi tekemään urotekoja taktiikan ansiosta.
Mä näen Monacon tätä nykyä vähän samanlaisena tapahtumana kuin Pohjois-Amerikan joukkueurheilusarjojen tähdistöottelut. Urheilullisesti kuraa, mutta silti todella suosittu tapahtuma glamoureineen yms. Mielestäni yksi tuommoinen kisa mahtuu kyllä kalenteriin, vaikka toki toisin kuin tähdistöotteluissa, pisteisiin vaikuttaakin.

Hyvä kuitenkin että jotenkin yritetään puuttua tuohon kilvanajoonkin, viime kisa oli niin suuri floppi.

Onko Monacossa ajettu jo tähän asti pehmeimmillä mahdollisilla rengasseoksilla, vai voisiko tuossa olla vielä yksi tapa lisätä mielenkiintoa, että renkaat oikeasti sulaisi alle vähänkään pidemmillä stinteillä?
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Bahrainissa testailtiin kolme päivää tällä viikolla ja näin saatiin ensimmäistä konkreettista dataa siitä missä mennään, kenellä kulkee ja kenellä ei. McLaren viime kauden lopun tapaan nopein talli ja sen jälkeen tuo kolmikko Mercedes-Red Bull-Ferrari, joiden järjestyksestä ei oikein pysty vielä sanomaan mitään mutta ilmeisesti ainakaan Ferrarilla ei ihan riemusta kiljuttu testien perusteella. Seuraavasta porukasta Alpine ja Sainzilla vahvistunut Williams vaikuttivat parhailta, siinä missä Aston Martinin luisu kohti pohjaa jatkuu. Sauberia voidaan vastaavasti aika turvallisesti veikata selkeästi hitaimmaksi menopeliksi.

Huomenna voi sanoa että ensi viikolla alkaa kausi. Monesta paikasta se on vuosien mittaan alkanut ja kaikilla varmaan oma käsitys siitä mikä se "oikea" avauspaikka olisi mutta itselle se on ainakin juuri Melbourne ja aamuherätys.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Bahrainissa testailtiin kolme päivää tällä viikolla ja näin saatiin ensimmäistä konkreettista dataa siitä missä mennään, kenellä kulkee ja kenellä ei. McLaren viime kauden lopun tapaan nopein talli ja sen jälkeen tuo kolmikko Mercedes-Red Bull-Ferrari, joiden järjestyksestä ei oikein pysty vielä sanomaan mitään mutta ilmeisesti ainakaan Ferrarilla ei ihan riemusta kiljuttu testien perusteella. Seuraavasta porukasta Alpine ja Sainzilla vahvistunut Williams vaikuttivat parhailta, siinä missä Aston Martinin luisu kohti pohjaa jatkuu. Sauberia voidaan vastaavasti aika turvallisesti veikata selkeästi hitaimmaksi menopeliksi.

Huomenna voi sanoa että ensi viikolla alkaa kausi. Monesta paikasta se on vuosien mittaan alkanut ja kaikilla varmaan oma käsitys siitä mikä se "oikea" avauspaikka olisi mutta itselle se on ainakin juuri Melbourne ja aamuherätys.


Nyt tulee tiukkaa faktaa ja kannattaa lopettaa lukeminen jos haluaa pitää jännityksen yllä. En kuitenkaan laita spoileriin.

MESTARI / YKKÖSTALLI

Lando Norris ja McLaren.

Tallimestaruus tulee mäkille tällä kertaa aivan järisyttävällä sadan pisteen erolla seuraavaan talliin jonka paljastan kohta. Lando Norris tulee olemaan selkeästi mestari kuskien puolella. Kakkoseksi tulee Verstappen noin 30 pisteen erolla ja kolmanneksi kaahaa Lewis Hamilton muutaman pisteen perässä Verstappenia.

Kausi tulee olemaan voittojen suhteen tylsä. Norris ja Verstappen voittavat 90% kisoista. Mäkki on aivan ylivoimainen auto mutta Verstappenin röyhkeys tuo pari tuurivoittoa kun hän kolaa Norriksen keskeytyskuntoon. Piastri on säännöllisesti myös podiumilla ja on sarjassa neljäs.

Talleissa kakkoseksi tulee Ferrari. Kolmantena Mercedes. Neljäntenä Red Bull.

Liam Lawson saa lempinimen Crashson ja vaihtuu Tsunodaan.

Doohan saa kenkää myös.

Antonelli sairastaa jossain vaiheessa jonkun kiinasta karanneen lepakkomiesflunssan ja Valtteri ajelee hienosti sijalle kahdeksan tuurajana ja huutelee radioon To whom this might concern fuck you tai jotain sinne päin.

Tallipisteissä viimeiseksi jää Aston Martin jonka auto on sysipaska ja Alonso huutelee jokaiseen kisaan this car has a gp2 motor why Lawrence why?


Toiseksi viimeinen on potku Sauber joka saa Monacon osakilpailussa todellisen jättipotti podiumin Bortolettolle kun radalle juossut kissa aiheuttaa ketjukolarin ja näillä pisteillä he ovat AM edellä loppuun asti. Muissa kilpailuissa jäävät aina kierroksella muiden taakse.


Ihan kaikkea en paljasta joten lopun voi päätellä itse.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tive
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös