Viime vuoden tapaan, juuri päättyneen F1-kauden jälkeen ajattelin avata jo seuraavalle kaudelle oman ketjun. Kausi 2024 päättyi odotetusti Max Verstappenin neljänteen peräkkäiseen kuljettajien mestaruuteen, mutta harva osasi arvata McLarenin vievän valmistajien tittelin itselleen. Mennyt kausi oli muutenkin tapahtumiltaan odotettua tasaisempi, peräti seitsemällä kuljettajalla oli vähintään kaksi osakilpailuvoittoa.
Jos viime kaudella puhuttiin siitä, että kaikki kuljettajat pysyivät samoissa talleissa vuoden 2023 jälkeen, nyt tilanne on aivan toinen. Sergio Perezin saadessa huhujen mukaan kenkää, vain McLaren ja Aston Martin ovat pitämässä molemmat kauden 2024 kilpakuljettajansa (jos unohdetaan Alpinen potkut Oconille ennen 2024 Abu Dhabin GP:tä). Listaan nyt kuitenkin alle sen sopimustilanteen, joka pitää paikkaansa sunnuntaina 8.12.2024:
McLaren - Lando Norris & Oscar Piastri
Ferrari - Charles Leclerc & Lewis Hamilton
Red Bull - Max Verstappen & Sergio Perez
Mercedes - George Russell & Andrea Kimi Antonelli
Aston Martin - Fernando Alonso & Lance Stroll
Alpine - Pierre Gasly & Jack Doohan
Haas - Esteban Ocon & Oliver Bearman
VCARB - Yuki Tsunoda & ?
Williams - Alexander Albon & Carlos Sainz
Sauber - Nico Hulkenberg & Gabriel Bortoleto
Uutta väriä gridille siis tuo Bortoleto, Antonelli sekä jo nopeasti ykkösissä pyörähtäneet Doohan ja Bearman. Lisäksi Perezin saadessa kenkää on huhuttu Isaak Hadjarin siirtyvät VCARBille, jolloin Liam Lawson siirtyisi Verstappenin rinnalle Red Bullille. Nämä toki varmistukseen asti kysymysmerkkejä.
Mielenkiintoisin kuljettajasiirto on ehdottomasti Lewis Hamiltonin siirtyminen Ferrarille vuosien spekulaation jälkeen. Kausi 2024 oli Hamiltonille kahdesta voitosta huolimatta vaikea, vieläkö nelikymppisenä löytyy se "bounce back" Hamiltonilta haastaa tosissaan Leclerc?
Ketjun otsikon pohdinta selittyy mielestäni kahdella pointilla, joista toinen on nämä edellä käydyt kuljettajamuutokset. Toinen on tuo kärjen tasaisuus. Ensi vuoteen siirryttäessä autot eivät muutu merkittävästi ja kyseessä on myös nykyisten sääntöjen viimeinen kausi, ennen suurta muutosta kaudelle 2026. En siis pidä kovinkaan todennäköisenä, että voimasuhteet muuttuvat enää merkittävästi tekemään yhdestä tallista täysin dominoivaa nimenomaan ensi vuotta ajatellen.
Oma veikkaus on se, että kuljettajien mestari vaihtuu ensi kaudella. Red Bull vaikuttaisi olevan menossa alaspäin ja vaikka Verstappen on gridin paras kuljettaja, niin ilman tuota alun ylivoimaa Red Bullilta menneellä sesongilla, olisi ollut Verstappenkin ongelmissa. Onko mestari sitten Norris, Leclerc tai jopa Hamilton, sen aika näyttää. Odotan kuitenkin äärimmäisen tasaista kautta kärjen osalta, kuten kausi '24 oli keski- ja loppuvaiheilla. Sen lisäksi on mukavaa nähdä tosiaan eri kuskeja eri talleissa.
Vielä kun FIA saisi tuon homman hanskaan niin voisi oikeasti olla ihan tyytyväinen. Melkoista pelleilyä jälleen kerran oli kausi 2024 FIAlta. Parannusta on tultava.
Jos viime kaudella puhuttiin siitä, että kaikki kuljettajat pysyivät samoissa talleissa vuoden 2023 jälkeen, nyt tilanne on aivan toinen. Sergio Perezin saadessa huhujen mukaan kenkää, vain McLaren ja Aston Martin ovat pitämässä molemmat kauden 2024 kilpakuljettajansa (jos unohdetaan Alpinen potkut Oconille ennen 2024 Abu Dhabin GP:tä). Listaan nyt kuitenkin alle sen sopimustilanteen, joka pitää paikkaansa sunnuntaina 8.12.2024:
McLaren - Lando Norris & Oscar Piastri
Ferrari - Charles Leclerc & Lewis Hamilton
Red Bull - Max Verstappen & Sergio Perez
Mercedes - George Russell & Andrea Kimi Antonelli
Aston Martin - Fernando Alonso & Lance Stroll
Alpine - Pierre Gasly & Jack Doohan
Haas - Esteban Ocon & Oliver Bearman
VCARB - Yuki Tsunoda & ?
Williams - Alexander Albon & Carlos Sainz
Sauber - Nico Hulkenberg & Gabriel Bortoleto
Uutta väriä gridille siis tuo Bortoleto, Antonelli sekä jo nopeasti ykkösissä pyörähtäneet Doohan ja Bearman. Lisäksi Perezin saadessa kenkää on huhuttu Isaak Hadjarin siirtyvät VCARBille, jolloin Liam Lawson siirtyisi Verstappenin rinnalle Red Bullille. Nämä toki varmistukseen asti kysymysmerkkejä.
Mielenkiintoisin kuljettajasiirto on ehdottomasti Lewis Hamiltonin siirtyminen Ferrarille vuosien spekulaation jälkeen. Kausi 2024 oli Hamiltonille kahdesta voitosta huolimatta vaikea, vieläkö nelikymppisenä löytyy se "bounce back" Hamiltonilta haastaa tosissaan Leclerc?
Ketjun otsikon pohdinta selittyy mielestäni kahdella pointilla, joista toinen on nämä edellä käydyt kuljettajamuutokset. Toinen on tuo kärjen tasaisuus. Ensi vuoteen siirryttäessä autot eivät muutu merkittävästi ja kyseessä on myös nykyisten sääntöjen viimeinen kausi, ennen suurta muutosta kaudelle 2026. En siis pidä kovinkaan todennäköisenä, että voimasuhteet muuttuvat enää merkittävästi tekemään yhdestä tallista täysin dominoivaa nimenomaan ensi vuotta ajatellen.
Oma veikkaus on se, että kuljettajien mestari vaihtuu ensi kaudella. Red Bull vaikuttaisi olevan menossa alaspäin ja vaikka Verstappen on gridin paras kuljettaja, niin ilman tuota alun ylivoimaa Red Bullilta menneellä sesongilla, olisi ollut Verstappenkin ongelmissa. Onko mestari sitten Norris, Leclerc tai jopa Hamilton, sen aika näyttää. Odotan kuitenkin äärimmäisen tasaista kautta kärjen osalta, kuten kausi '24 oli keski- ja loppuvaiheilla. Sen lisäksi on mukavaa nähdä tosiaan eri kuskeja eri talleissa.
Vielä kun FIA saisi tuon homman hanskaan niin voisi oikeasti olla ihan tyytyväinen. Melkoista pelleilyä jälleen kerran oli kausi 2024 FIAlta. Parannusta on tultava.
Viimeksi muokattu: