Mainos

Formula 1 -kausi 2024 – evoluutio

  • 65 532
  • 521

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajaahan McLarenkin parhaillaan Mersun asiakaskoneilla ja talli on tällä hetkellä gridin nopein. Joten ei siellä tosiaan millään polkuauton moottorilla enää ajeta.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Carlos Jr. on menossa Frankin tiimiin. Mutta mitä tekee Vale?
 

Duckworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport ja Formula 1.
Carlos Jr. on menossa Frankin tiimiin. Mutta mitä tekee Vale?
Toivottavasti alpinelle

Flavio tuo jämäkkyyttä tallille. huhut mersun moottorille.(Nykyinen renault moottori noin 30hp huonompi kuin muut) ja Pystyvät kehittämään autoa eteenpäin niin kuin tämä kausi on näyttänyt.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Aika monta voittoa McLaren on ehtinyt tällä kaudella jo taktisiin moniin menettämään. Miamista eteenpäin ollut käytännössä joka kisassa nopein auto ja saldona 2 voittoa. Onhan siellä Toki huonoa tuuriakin ollut, mutta hyvin sen huomaa kun talli opettelee voittamaan ettei se aina ole kovin helppoa.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Mielenkiintoinen tuo kohta, että ensin auto oli todettu sääntöjenmukaiseksi, mutta tuon jälkeen tankista löytyi vielä 2,8 litraa polttoainetta, vaikka tallin tehtävänä on tyhjentää auto punnitusta varten. Meneeköhän ihan puhtaan vahingon piikkiin?
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bensamokailut ollut kyllä automaattinen hylky jo monta vuotta. Lewikselle varmaan voitto merkitään lopulta.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja päätös ulkona. Yrjölle hylky. Varmaan kirpaisee, kun oli aika hyvä ajo.

Bensamokailut ollut kyllä automaattinen hylky jo monta vuotta. Lewikselle varmaan voitto merkitään lopulta.
Ei liity bensoihin. Auto itsessään oli liian kevyt. Mersu oli vain "unohtanut" autoon vähän bensaa, että auto oli tismalleen oikean painoinen. Bensat pois ja kappas se olikin liian kevyt.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Onneksi Vale otettiin varikolle lopussa ettei tämäkään vahingossa nostaisi Bottasta pisteille.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Onneksi Vale otettiin varikolle lopussa ettei tämäkään vahingossa nostaisi Bottasta pisteille.

Onneksi sentään stoppi oli nopea.

Kyllä on Sauberilla kova työ kasvaa Audin mukana kärkitalliksi. Infra käsittääkseni on kovassa arvossa, mutta taktisella puolella tiimi on järkiään ollut sarjan huonoin jo monta vuotta. Liveen tulikin muisteltua Giovinazzin ikonista yhden stopin taktiikkaa, joka pudotti Gion aina sijalle 19.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Toivottavasti alpinelle

Flavio tuo jämäkkyyttä tallille. huhut mersun moottorille.(Nykyinen renault moottori noin 30hp huonompi kuin muut) ja Pystyvät kehittämään autoa eteenpäin niin kuin tämä kausi on näyttänyt.
Tää vois olla kyllä aika passeli ratkasu.

Tai sit Antonelli vielä vuodeksi kasvamaan korkoa ja Bottas mersulle tuttuihin ympyröihin russelin wingmaniksi. Sit ens kauden jälkeen Russel hiuksista kettuun ja Antonelli tilalle ja maailman paras wingman saa jäädä kirittämään ja mentoroimaan Antonellin ekalla kaudella mestaruuteen.

Just joking.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eiköhän toi Russellin hylky vielä jonkun porsaanreiän avulla saada kumottua.
En usko, niin päivän selvä ja simppeli moka, eikä punnitustapa ja minimipainoraja ole sellainen tulkinnanvarainen, ja tallikin jo tuon myönsi tai hiljaisesti hyväksyi, ainakin eilisiltaisten twiittien mukaan.

Jotain spekulaatiota syystä oli, että autoon olisi vaihdettu erilainen pohja perjantain jälkeen, ja olisiko tämä osakokonaisuus ollut aiempaa kevyempi ja tallilta jäi lisäpainot asentamatta. Mutta luulisi jääneen kiinni aika-ajon jälkeen? Mersu on muutenkin pelannut erilaisten autojen ja osien kanssa viime kisat, tuntuu, että koko ajan on erinäköinen auto kummallakin kuskilla, mm. Unkarissa Georgella oli erilainen keula kuin Lewisilla ja takasiipiä on nähty erilaisia.

Mutta kisa oli tosi hyvä. Nyt on neljä kärkitallia mukavan tasaväkisiä, pitkään ajettiin kisaakin silleen että top4 oli kaikki eri talleista. Pieniä taktisia eroja oli mikä toi jännitystä, varsinkin kun siinä on helposti 6-7 kuskia jotka voi voittaa, jos vain taktiikka osuu, ja tallien on aika hankala sulkea pois kaikkia pahimpia haastajia ja kenen taktiikkaa/ajoa pitäisi kytätä sillä silmällä. Paljon helpompi on pelata vain yhtä tiimiä tai kuskia vastaan.

Kovasti toivoin, että Piastri olisi jättänyt viimeisen stopin tekemättä ja kokeilla Russellin taktiikkaa. Nythän ratapositio puhtaassa ilmassa oli tärkeä, koska toisen perässä ajo kuormittaa rengasta muutenkin rankalla radalla. Lisäksi DRS alue Kemmelissä oli nyt n. 75m lyhyempi kuin viime vuonna ja myötätuuli, joten eipä siinä paljoa ohituksia tullut. Varmaan tämäkin oli Russellin mielessä kun haki tuota taktiikkaa, eli puolustaminen onnistuu hyvin kun tarvitsee miettiä vain tuota yhtä kohtaa ja Hamiltonilla ei ollut mitään isoa suoranopeusetua.

Piastrin olisi pitänyt päästä heti Leclercistä ohi, sitten olisi ollut se yksi kierros enemmän aikaa haastaa Mersuja ja ehkä rengastakin olisi ollut enemmän jäljellä, tuntui aika ronskisti vetävän Ferrarin perässä ne pari kiekkaa. Muutenkin huomasi, että tyhjensi akun siihen ohitukseen kun seuraavat pari kiekkaa ei ollut yhtään nopeampia kuin Mersuilla.

Perez tippuu näistä kärkikahinoista kun auto ei pärjää muille, lähtee eturivistä ja pikku hiljaa vaan valuu alas päin. Max oli aika varovainen nyt ja tuntui, että tyytyi kun sai vain Norrisin pidettyä takana.

Bottaksella taas tosi tykki taktiikka pysähtyä ainoana lopussa ja antaa kourallinen sijoja siinä saamatta niitä ajamalla takaisin kun on niin vähän kierroksia jäljellä, wtf?
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Bottaksella taas tosi tykki taktiikka pysähtyä ainoana lopussa ja antaa kourallinen sijoja siinä saamatta niitä ajamalla takaisin kun on niin vähän kierroksia jäljellä, wtf?
Tämä oli kyllä todella erikoinen liike. Jatkamalla vanhoilla hardeilla olisi sijoitus (ennen Russellin hylkyä) ollut todennäköisesti 12-14 tienoilla. Nyt sitten ei ollut palaakaan sijaa 16 korkeammalle.

Liveseurantaketjussa joku mainitsi, että Vale olisi radiossa todennut luottavansa talliin tässä, jolla pitäisi olla parempi tieto kisan kulusta. Eikö Sauber nyt koko kauden ajan ole todistanut, että ei kannattaisi..
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Jos oli Bottaksen taktiikka outo, niin samaa voisi sanoa Checosta. Keskistintille mediumit alle, jotka sulivat ennen aikojaan ja sitten pitkä loppustintti hardeilla. Oli lopulta niin kaukana muiden vauhdista, että pystyi sitten hakemaan nopeimman kierroksen kisan lopussa uusilla kumeilla.

En voi olla mitenkään ajattelematta sitä, että tämä oli herran viimeinen kisa Red Bullilla. Suoritustaso on ollut aivan katastrofaalisen surkeaa ja tuntuu, että on paljon virheherkempi heti kun auto ei olekaan gridin ylivoimaisin. Jos hänen jatkosopparissaan on todella nuo klausuulit, josta ollaan julkisuudessa puhuttu (eli sopparin voi purkaa, jos on Maxia yli 100p perässä kesätauolle mentäessä), niin eihän tuossa pitäisi olla mitään epäselvää.

Yhtä oudolta tosin sekin tuntuisi, jos Ricciardo nostettaisiin hänen paikalle. Täydellisessä maailmassa Tsunoda perisi Perezin paikan ja Liam Lawson tulisi ajamaan toista RB:tä, mutta näin tuskin tapahtuu.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Markkaa ei devalvoida ja niin poispäin, mutta käytännössä kaikki mediat raportoivat Perezin ajavan myös loppukauden Red Bullilla.

Ihmeen kauan Red Bull on kyllä Perezille antanut tilaisuuksia, kertoo varmasti omaa kieltään tallin herkästä tilanteesta. Checo on ilmeisen harmiton tapaus Maxille, joka halutaan pitää kaikin keinoin tyytyväisenä + miehen valtava markkina-arvo päälle. Perezin fanikamaahan myydään aivan poskettomia määriä.

Kun kerran Tsunodaan ei ole luottoa, niin Wingman Bottas olisi yhä vapaana ensi kaudeksi... Tuskin tuo ainakaan Checoa huonompi olisi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ihmeen kauan Red Bull on kyllä Perezille antanut tilaisuuksia, kertoo varmasti omaa kieltään tallin herkästä tilanteesta. Checo on ilmeisen harmiton tapaus Maxille, joka halutaan pitää kaikin keinoin tyytyväisenä + miehen valtava markkina-arvo päälle. Perezin fanikamaahan myydään aivan poskettomia määriä.
Joku jo twitterissä heittikin että mitähän Albon ja Gasly ovat tästä Red Bullin nykymenosta mieltä.

Toki tuolla on varmaankin myös arvioitu että Mesimäyrä, kiroileva pieni sii...japanilainen tai Lawson eivät välttämättä pysty paljoa Pereziä parempaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
.

Jotain spekulaatiota syystä oli, että autoon olisi vaihdettu erilainen pohja perjantain jälkeen, ja olisiko tämä osakokonaisuus ollut aiempaa kevyempi ja tallilta jäi lisäpainot asentamatta. Mutta luulisi jääneen kiinni aika-ajon jälkeen? Mersu on muutenkin pelannut erilaisten autojen ja osien kanssa viime kisat, tuntuu, että koko ajan on erinäköinen auto kummallakin kuskilla, mm. Unkarissa Georgella oli erilainen keula kuin Lewisilla ja takasiipiä on nähty erilaisia.
Ilmeisesti ei johtunee pohjasta, perjantaina molemmilla Mersuilla oli uudelleensuunnittelu pohja käytössä, mutta ajat olivat sen verran huonoja että vaihtoivat molempiin autoihin vanhan designin pohjan. Damon Hill spekuloi vaikuttiko pitkän stintin rengaskuluma + se että Spassa ei ajeta ruutulipun jälkeistä kunniakierrosta jolla kuskit keräävät linjan ulkopuolelta kumia renkaisiin lisätäkseen auton painoa. Tuokin vaikuttaa hiukan epätodennäköiseltä teorialta.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Damon Hill spekuloi vaikuttiko pitkän stintin rengaskuluma + se että Spassa ei ajeta ruutulipun jälkeistä kunniakierrosta jolla kuskit keräävät linjan ulkopuolelta kumia renkaisiin lisätäkseen auton painoa. Tuokin vaikuttaa hiukan epätodennäköiseltä teorialta.
En itsekään usko että syy oli tuo, mutta siinä Hill on oikeassa, että millä tahansa muulla radalla olisi kumia keräämällä tuon välttänyt. Kuitenkin niin pienestä painoerosta oli kyse.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmeen kauan Red Bull on kyllä Perezille antanut tilaisuuksia, kertoo varmasti omaa kieltään tallin herkästä tilanteesta. Checo on ilmeisen harmiton tapaus Maxille, joka halutaan pitää kaikin keinoin tyytyväisenä + miehen valtava markkina-arvo päälle. Perezin fanikamaahan myydään aivan poskettomia määriä.
Aikamoista teflonia kyllä tämä kaveri.
Mutta onhan niitä syitä tosiaan monia, harmiton Maxille ja tuo kuitenkin sitä sponsorirahaa + tosiaan myy fanikamaa aivan älyttömästi.
Nythän Perezistä tuli myös dokumenttisarja Disney+-palveluun ainakin joihinkin maihin nähtäville jne.

Mutta tällä menolla Red Bull ei tule kyllä valmistajien mestaruutta voittamaan. Piste-eroa McLareniin noin 40 pistettä ja tasaisemmat kuskikaksikot tulee napsimaan niitä pisteitä isoja määriä yhdessä, etenkin aina kun Verstappen ei voita kisoja.

Hauskana faktana muuten se, että Perez ei ole johtanut tällä kaudella YHTÄÄN KIERROSTA.
Ja meillä on kuitenkin ollut jo seitsemän eri kisavoittajaa tänä vuonna.

Ehkä Span kisa oli taas aika kuvaava. Eturivistä kisaan ja sijoitus maalissa 8. (7. Russellin hylyn jälkeen).
Eikä ollut mitään huono-onnisia turva-autoja tai muitakaan epävaihteluita kisassa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
McLaren heittämällä tällä hetkellä paras auto. Olisi Max varmaan aika kovilla, jos tuota ajaisi joku Lewis tai Alonso. Nyt annettu vähän liikaa eteen kaiken maailman mokilla. Toki tänään Landolta loistava kisa. 79p nyt perässä Verstappenia, en usko saavan millään kyllä kiinni.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Dev eikös se ero ole 70 pinnaa =) ainakin teksti-tv mukaan. Tais lipsahtaa vahingossa sulta 9 tuon 0 tilalle?

Aika makeeta sarjalle ku 5 vikaa kisaa ja 4 eri voittajaa. Ja taaskaan se ei ollut Max...
No jos otettais 6 kisaa, ni sit ois Max myös.

Toivottavasti Norris laittais kunnolla kampoihin
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Yhdeksän kisaa vielä jäljellä, mutta kyllä 70 pisteen johto on tässä vaiheessa sellainen, että se vaatisi sen pari keskeytystä Verstappenilta ja Landolle voitot näistä kisoista. Ja Samalla Lando ei saisi itse juurikaan pisteitä menettää loppukauden aikana.

Hankalahan näitä on yksi yhteen verrata, mutta jos vertaa Räikkösen mestaruuskauteen ja sen ajan pistelaskusysteemiin, niin tuo 70 pisteen johto taitaisi vastata suunnilleen 28 pisteen johtoa. Tuolloin kaudella 2007 Räikkönen oli 22 pistettä jäljessä Hamiltonia kun yhdeksän kisaa oli jäljellä, mutta nousi lopulta mestariksi yhden pisteen erolla. Toki kovin nousu tuli kahteen viimeiseen kisaan ja 17p eromatka kurottiin kiinni ja ohi.

Ei nyt tosiaan ihan yksi yhteen mene, mutta hain lähinnä tuollaista missä isolta takamatkalta on noustu mestaruuteen asti. Vettel taisi myös silloin 2010 ja 2012 olla pahimmillaan aika paljon perässä, mutta ei se missään nimessä näin iso ero ollut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös