Pientä vertailua viime vuoden Bahrainin GP:n aika-ajoista tähän vuoteen. Vertailussa tallin nopein kuski sekä aikaparannus viime vuoteen nähden. Kai tästä jotain osviittaa saa senkin suhteen, miten tallit ovat kehittyneet vuoden aikana.
Red Bull Max Verstappen 1.29,708 (2023) -> 1.29,179 (2024)
Ferrari Charles Leclerc 1.30,000 -> 1.29,165 (Q2 2024)
Mercedes George Russell 1.30,340 -> 1.29,485
Aston Martin Fernando Alonso 1.30,336 -> 1.29,542
McLaren Lando Norris 1.31,381 -> 1.29,614
Alpine Esteban Ocon 1.30,914 (Q2 2023) -> 1.30,793
Haas Nico Hülkenberg 1.30,809 -> 1.29,851 (Q2 2024)
RB Yuki Tsunoda 1.31,400 (Q1 2023) -> 1.30,129
Williams Alex Albon 1.31,461 -> 1.30,221
Kick Sauber Valtteri Bottas 1.31,443 -> 1.30,756
En tiedä mitä Alpinella on tehty viime talvena, mutta ei siellä ainakaan uuden auton kehitystyöhön olla liiemmin keskitytty. McLarenin kohdalla näkyy rajusti tietysti se kuinka huonossa jamassa olivat viime kauden alussa ja RB eli entinen Alpha Taurikin otti isoja kehitysaskelia viime kauden lopussa. Sauber tuntuu myös junnaavan ikuisessa keskinkertaisuudessa.
Tässä vielä visualisoitua versiota kehityksestä. En tosin muista miten tuo tarkkaan oli laskettu. Rellulla tosiaan menty melko varmasti talvella taaksepäin, koska autot kehittyy kyllä pitkin vuottakin.
Red Bull taas oli jo niin hyvä, ettei suuremmin parannusta. Itse asiassa vaikea sanoa onko tuo RB:n uusi konsepti edellistä nopeampi. Toki, kun muut ovat kopioineet RB:n konseptin ja RB kehittänyt uuden niin voi olla, että konseptissa on eniten parannuksen varaa, koska kokivat, ettei edellisestä välttämättä ole enää suuremmin kehitettävää ja muut sen kopioivat. McLaren myös tehnyt suurimmat harppaukset toki jo viime kauden päivitysten muodossa.
En myöskään osaa sanoa, miten suuri vaikutus sillä, että Bahrainin olosuhteet tänä vuonna olivat todella haastavat tai ainakin normaalista poikkeavat. Tuulista ja kylmää.
Jotain tällaista. Muistelen, että Hornerilla oli kuitenkin rooli siinä, että vakuutti Neweylle, että RB ei ole pelkästään biletalli, joka tarjoaa muille jatkoja ja markkinoi energiajuomaa. Toki energiajuomaa ovat tuolla markkinoimassa, mutta kuitenkin. Eli oli pitkälti tekemisissä sen suhteen, että Newey valitsi RB:n. Kysyntää kai oli muuallekin. Horner oli kuitenkin tosi nuori tallipäällikkö tuossa vaiheessa.Neweyn sainauksen lopullisena takeena oli aikoinaan Gerhard Berger, joka oli edesmenneen Mateschitzin ystävä, liikekumppani sekä itse asiassa ensimmäinen sponsoroitava urheilija. Newey oli vaatinut neuvotteluyhteyden avanneelta Hornerilta silloisen McLaren-palkkansa tuplaamista, mitä Mateschitz piti käsittämättömänä summana insinöörille muiden joukossa. Tuossa vaiheessa Red Bullin organisaatioon kuulunut Berger oli luonnollisesti täysin tietoinen neuvottelujen ajautumisesta umpikujaan ja päätti esittää yksinkertaisen kysymyksen:
"Kuinka paljon olet valmis maksamaan kierrosajan parantumisesta sekunnilla?" Kas kummaa, miljardööri raotti lompakkoa ja naulasi kertaheitolla Red Bullista oikeasti uskottavan projektin. Täytyy muistaa ykkösten olleen tuolloin todella vahvasti isojen mutta konservatiivisten autonvalmistajien käsissä: bailaamisen osannut juomayhtiö herätti enemmän ihmetystä kuin pelkoa, ovatkohan nuo tosissaan vai pelkästään markkinoimassa itseään. Neweyn myötä sitä ei tarvinnut enää epäillä.
Red Bull on hyvä esimerkki siitä, kuinka toimivaa reseptiä ei kannata muuttaa: laadukas kuskiohjelma, ammattitaitoinen johto ja ennen kaikkea sitoutunut organisaatio taustalla. Vertaa vaikka Ferrariin, jossa on koko Red Bullin historian ajan ollut kuusi eri tallipäällikköä ja teknisiä johtajia varmaan toistakymmentä.