Mainos

Formula 1 -kausi 2024 – evoluutio

  • 65 580
  • 520

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pientä vertailua viime vuoden Bahrainin GP:n aika-ajoista tähän vuoteen. Vertailussa tallin nopein kuski sekä aikaparannus viime vuoteen nähden. Kai tästä jotain osviittaa saa senkin suhteen, miten tallit ovat kehittyneet vuoden aikana.

Red Bull Max Verstappen 1.29,708 (2023) -> 1.29,179 (2024)
Ferrari Charles Leclerc 1.30,000 -> 1.29,165 (Q2 2024)
Mercedes George Russell 1.30,340 -> 1.29,485
Aston Martin Fernando Alonso 1.30,336 -> 1.29,542
McLaren Lando Norris 1.31,381 -> 1.29,614
Alpine Esteban Ocon 1.30,914 (Q2 2023) -> 1.30,793
Haas Nico Hülkenberg 1.30,809 -> 1.29,851 (Q2 2024)
RB Yuki Tsunoda 1.31,400 (Q1 2023) -> 1.30,129
Williams Alex Albon 1.31,461 -> 1.30,221
Kick Sauber Valtteri Bottas 1.31,443 -> 1.30,756

En tiedä mitä Alpinella on tehty viime talvena, mutta ei siellä ainakaan uuden auton kehitystyöhön olla liiemmin keskitytty. McLarenin kohdalla näkyy rajusti tietysti se kuinka huonossa jamassa olivat viime kauden alussa ja RB eli entinen Alpha Taurikin otti isoja kehitysaskelia viime kauden lopussa. Sauber tuntuu myös junnaavan ikuisessa keskinkertaisuudessa.


Tässä vielä visualisoitua versiota kehityksestä. En tosin muista miten tuo tarkkaan oli laskettu. Rellulla tosiaan menty melko varmasti talvella taaksepäin, koska autot kehittyy kyllä pitkin vuottakin.

Red Bull taas oli jo niin hyvä, ettei suuremmin parannusta. Itse asiassa vaikea sanoa onko tuo RB:n uusi konsepti edellistä nopeampi. Toki, kun muut ovat kopioineet RB:n konseptin ja RB kehittänyt uuden niin voi olla, että konseptissa on eniten parannuksen varaa, koska kokivat, ettei edellisestä välttämättä ole enää suuremmin kehitettävää ja muut sen kopioivat. McLaren myös tehnyt suurimmat harppaukset toki jo viime kauden päivitysten muodossa.

En myöskään osaa sanoa, miten suuri vaikutus sillä, että Bahrainin olosuhteet tänä vuonna olivat todella haastavat tai ainakin normaalista poikkeavat. Tuulista ja kylmää.

Neweyn sainauksen lopullisena takeena oli aikoinaan Gerhard Berger, joka oli edesmenneen Mateschitzin ystävä, liikekumppani sekä itse asiassa ensimmäinen sponsoroitava urheilija. Newey oli vaatinut neuvotteluyhteyden avanneelta Hornerilta silloisen McLaren-palkkansa tuplaamista, mitä Mateschitz piti käsittämättömänä summana insinöörille muiden joukossa. Tuossa vaiheessa Red Bullin organisaatioon kuulunut Berger oli luonnollisesti täysin tietoinen neuvottelujen ajautumisesta umpikujaan ja päätti esittää yksinkertaisen kysymyksen:

"Kuinka paljon olet valmis maksamaan kierrosajan parantumisesta sekunnilla?" Kas kummaa, miljardööri raotti lompakkoa ja naulasi kertaheitolla Red Bullista oikeasti uskottavan projektin. Täytyy muistaa ykkösten olleen tuolloin todella vahvasti isojen mutta konservatiivisten autonvalmistajien käsissä: bailaamisen osannut juomayhtiö herätti enemmän ihmetystä kuin pelkoa, ovatkohan nuo tosissaan vai pelkästään markkinoimassa itseään. Neweyn myötä sitä ei tarvinnut enää epäillä.

Red Bull on hyvä esimerkki siitä, kuinka toimivaa reseptiä ei kannata muuttaa: laadukas kuskiohjelma, ammattitaitoinen johto ja ennen kaikkea sitoutunut organisaatio taustalla. Vertaa vaikka Ferrariin, jossa on koko Red Bullin historian ajan ollut kuusi eri tallipäällikköä ja teknisiä johtajia varmaan toistakymmentä.
Jotain tällaista. Muistelen, että Hornerilla oli kuitenkin rooli siinä, että vakuutti Neweylle, että RB ei ole pelkästään biletalli, joka tarjoaa muille jatkoja ja markkinoi energiajuomaa. Toki energiajuomaa ovat tuolla markkinoimassa, mutta kuitenkin. Eli oli pitkälti tekemisissä sen suhteen, että Newey valitsi RB:n. Kysyntää kai oli muuallekin. Horner oli kuitenkin tosi nuori tallipäällikkö tuossa vaiheessa.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Itse kummeksun tätä näkökulmaa.
Itse taas kummeksun sinun näkölkulmaasi. Suurin osa faneista haluaa, että mestaruustaisto on tasainen koska se luo jännitystä ja se jännitys on urheilun pääasia katsojille ja kilpailijoille joka ikisessä lajissa. En ymmärrä yhtään kommenttiasi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jälleen yksi erittäin jännittävä kausi tulossa. Onnittelut Verstappenille mestaruudesta. Takana saattaa jotain taisteluja olla mutta ei ne ole draama-arvoltaan lähelläkään sitä mitä mestaruudesta taisto tuo tähän lajiin.
Vähän sellainen masennus iski kun katselee tätä kisaa. Ei vaan jaksaisi toista kautta putkeen tällaista paskaa.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vähän sellainen masennus iski kun katselee tätä kisaa. Ei vaan jaksaisi toista kautta putkeen tällaista paskaa.
Sama täällä. Vähän oli tiedossa että näin saattaa käydäkin mutta nyt se vähän niinkuin iski vasten kasvoja. Pieni toivonkipinä oli siitä että Ferrari pystyisi laittamaan kapuloita rattaisiin.

Taitaa olla jopa entistä ylivoimaisempi auto kun Perezkin ajamassa suhteellisen kivuttomasti toiseksi. Viime kaudella pääsi aina muutama auto väliin, nyt helppo kaksoisvoitto.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sama täällä. Vähän oli tiedossa että näin saattaa käydäkin mutta nyt se vähän niinkuin iski vasten kasvoja. Pieni toivonkipinä oli siitä että Ferrari pystyisi laittamaan kapuloita rattaisiin.

Taitaa olla jopa entistä ylivoimaisempi auto kun Perezkin ajamassa suhteellisen kivuttomasti toiseksi. Viime kaudella pääsi aina muutama auto väliin, nyt helppo kaksoisvoitto.
Joo jep. Ja mikään auto ei edes hajoa nykypäivänä.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Paljonkohan saa kerrointa sille, ettei kauden aikana voittajaksi selviä muut kuin Verstappen ja Perez?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse taas kummeksun sinun näkölkulmaasi. Suurin osa faneista haluaa, että mestaruustaisto on tasainen koska se luo jännitystä ja se jännitys on urheilun pääasia katsojille ja kilpailijoille joka ikisessä lajissa. En ymmärrä yhtään kommenttiasi.
Missä kohtaa sanoin, että en halua tasaista mestaruustaistoa?

Kaikkihan sitä haluavat. Käytännössä joka lajista löytyy kuitenkin myös paljon muuta jännitettävää ja seurattavaa, eikä mestaruustaisto ole ainoa merkittävä asia. Todella paljosta jää paitsi, jos seuraa urheilua pelkästään mestaruustaistojen vuoksi.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Todella paljosta jää paitsi, jos seuraa urheilua pelkästään mestaruustaistojen vuoksi.
Urheilun tarkoitus on selvittää kuka on voittaja, se on koko urheilun idea. Kaikki kisailijat kamppailevat siitä, kuka on paras, aivan sama lajista. Ketään ei kiinnosta kuka on kakkonen eikä heitä muisteta. Et taida ymmärtää urheilun tarkoitusta ylipäätänsä? Jokainen urheilija haluaa olla paras omassa lajissaan. Kommenttisi ovat omasta mielestäni aivan naurettavia urheilun kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaikkihan sitä haluavat. Käytännössä joka lajista löytyy kuitenkin myös paljon muuta jännitettävää ja seurattavaa, eikä mestaruustaisto ole ainoa merkittävä asia. Todella paljosta jää paitsi, jos seuraa urheilua pelkästään mestaruustaistojen vuoksi.
Käytännössä kuitenkin isoa yleisöä kiinnostaa ainoastaan voittokamppailu. Lajin kasvulle tällainen on aika pitkälti myrkkyä. Lajissa on paljon mielenkiintoista, mutta ne tietyt fiilikset mitä urheilusta saa vaativat vähän sitä, että niillä on merkitystä mestaruuden kannalta.

Se on oikeastaan aika sama vaikka melkein koko kisan tapahtuu jotain, jos kisan voittaja ajelee niin yksinään, ettei saa edes ruutuaikaa. Autot ei mene edes rikki, vaikka kauden eka kisa. Samat naamat kuin viime kaudella samoissa penkeissä ja samassa järjestyksessä kuin mihin viime kaudella jäätiin. Aika vähän tässä on aihetta innostumiseen edes aktiiviseuraajan toimesta. Bahrain ei onneksi kerro ihan kaikkea, että jännitettävää jää todellisen järjestyksen osalta vielä parin kisan päähän, mutta ei Ferrarin sisällisotakaan loputtomiin kanna. Pientä iloa sentään tuo, että RB:n takana Ferrari, McLaren ja Mersu todennäköisesti kisailevat keskenään ellei Ferrari mene menojaan.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Pelottavan kovaahan se Verstappenin vauhti jälleen oli. Mielestäni jopa kovempaa kuin ison osan viime kaudesta. Jotenkin tuntuu että muut tallit kompastelivat ongelmiin sekä toisiinsa, kun taas Verstappen otti ykkösmutkan haltuun eikä sen kummemmin katsellut taaksepäin. Sainz oli sentään kohtalaisen lähellä Pereziä. Mutta eihän tämä hyvältä näytä kärkitaistelun kannalta. Astonkin on luvattoman kaukana Ferrari/Mercedes/McLaren kolmikosta. Toivottavasti edes nuo kolme tallia pystyvät luomaan mielenkiintoisia kilpailuja Verstappenin takana.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kyllähän tuo "mestaruustaisto" valitettavasti näyttää jo selvältä, sen verran ylivoimainen tuo Verstappen näytti ja Red Bull on kisassa valitettavan ylivoimainen auto. Päästin sit Hamiltonin dominoinnista Verstappenin dominointiin. Molemmat lajin ja mielenkiinnon kannalta ihan yhtä perseestä. Jos ei itse kolaroi tai auto ei hajoa niin Verstappen voittaa jokaisen kisan.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Se, kun luotettavuus on nykyään niin täydellistä tekee kyllä sen, että vaikka historiassa on ollut suhteessa muihin nopeampia autoja kuin Red Bull nykyään, niin voittoja tulee liukuhihnalta.

Nopeimmassa kierroksessa on iso ero muihin, mutta Verstappen oli sen verran selvässä johdossa että pystyi vetämään kunnon boostikierroksen, mihin muilla ei ollut mahdollisuuksia tai jos oli, renkaat olivat paljon huonommassa kunnossa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Pitihän se kauden ensimmäinen kisa katsoa.
Kisa ei aiheuttanut yhtään ainutta fiilistä, että tekisi mieli katsoa kaudella joku toinenkin kisa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Urheilun tarkoitus on selvittää kuka on voittaja, se on koko urheilun idea. Kaikki kisailijat kamppailevat siitä, kuka on paras, aivan sama lajista. Ketään ei kiinnosta kuka on kakkonen eikä heitä muisteta. Et taida ymmärtää urheilun tarkoitusta ylipäätänsä? Jokainen urheilija haluaa olla paras omassa lajissaan. Kommenttisi ovat omasta mielestäni aivan naurettavia urheilun kannalta.
Urheilun tarkoitus on selvittää paremmuutta, mutta ei siinä ole kyse pelkästään sen yhden ainoan voittajan selvittämisestä. Mieti nyt kaikkia maailman urheilulajeja ja urheilijoita. Väitän, että 99% maailman ammattilaisurheilijoista ei ole mestaritasoa, mutta urheilevat silti ammatikseen ja ovat silti arvostettuja. Valtaosa näistä ei myöskään omaa realistisia mahdollisuuksia voittotaisteluihin, mutta se ei saa heitä lopettamaan ammattiaan.

Kommenttisi ovat omasta mielestäni aivan naurettavia urheilun kannalta. Et taida ymmärtää urheilun tarkoitusta ylipäätänsä? Urheilussa on kyse urheilusta ja paremmuuksien selvittämisestä, mutta tämä ei rajoitu siihen yhteen mestariin tai yhteen voittajaan. Sille on syynsä, että urheilutapahtumissa jaetaan tarkat sijoitukset, eikä ole pelkästään se yksi voittaja, jonka jälkeen kaikki muut heitetään samaan "ei voittaja" -läjään ilman mitään järjestystä.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Kylläpä oli mielenkiintoinen kausi tämä 2024. Otin F1tvn 7pv koeajalla ja ennenkuin kisa loppui peruin sen. Eihän tätä Verstappen paskaa jaksa maksaa enää yhtään. Homma kun ois edes tasaisempaa eikä 20sek etumatkaa tyyliin Pereziin vois vielä jotenkuten ymmärtää.

Palataan asiaan enskaudella kun Hamilton Ferrarilla, annan taas mahdollisuuden uudelleen.


Terveisin "Viimeiset 20v intohimoisesti seurannut"
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Kylläpä oli mielenkiintoinen kausi tämä 2024. Otin F1tvn 7pv koeajalla ja ennenkuin kisa loppui peruin sen. Eihän tätä Verstappen paskaa jaksa maksaa enää yhtään. Homma kun ois edes tasaisempaa eikä 20sek etumatkaa tyyliin Pereziin vois vielä jotenkuten ymmärtää.

Palataan asiaan enskaudella kun Hamilton Ferrarilla, annan taas mahdollisuuden uudelleen.


Terveisin "Viimeiset 20v intohimoisesti seurannut"
Aikalailla samaan tulokseen tulin minäkin.
Red Bull on liian ylivoimainen ja Perez on sen verran heikko aisankannattaja ettei pysty edes nimellisesti haastamaan.

Ferrari näyttäisi olevan aika selkeä kakkonen ja McLaren/Mercedes muodostaisi oman keskikastinsa.
Aston Martin ottaa loput tarjolla olevat pisteet ja muut sitten teknillisten vikojen tuomat armopalat.

DRS taitaa lopulta olla kuitenkin huono asia, tämän avulla saadaan autot liian helposti nopeusjärjestykseen kun ohittaminen ei vaadi näin kärjistetysti sen enempää kuin moottoritiellä ohittaminen.

Ja sitten kun kisoja viedään vielä enemmän näille persoonattomille radoille niin ei siitäkään tule mitään fiilistä.
Monza, Spa ja Suzuka tuo ihan eri fiiliksen kisaan vaikka se muuten olisi tylsä.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Noh kyseessä oli kuitenkin vasta ensimmäinen kisa. Toki olihan tuo Verstappenin vauhti aivan eri sfäärissä muihin nähden, mutta kyllä siellä on varmasti kisoja, joissa muut pystyvät haastamaan paremmin. Red Bullin rengaskulutus näytti aivan käsittämättömän hyvältä, ei käytännössä mitään kulumaa millään renkaalla. Tämän takia nuo aika-ajot saattavat tällä kaudella tuoda muutamiakin yllätyksiä lähtöjärjestykseen, jos Red Bull ei saa yhdellä kierroksella renkaita aivan optimilämpöön.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Kuulun sitten varmasti vähemmistöön, kun osaan nauttia lajin seuraamisesta, vaikka yksi mies dominoi tätä täydellisesti.

Ajetaanhan tuolla muustakin kuin voitosta. Sille ei mahda minkään, että kenestäkään ei ole edes tasavertaisella kalustolla Verstappenia haastamaan.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Kuulun sitten varmasti vähemmistöön, kun osaan nauttia lajin seuraamisesta, vaikka yksi mies dominoi tätä täydellisesti.

Ajetaanhan tuolla muustakin kuin voitosta. Sille ei mahda minkään, että kenestäkään ei ole edes tasavertaisella kalustolla Verstappenia haastamaan.
Tuolle väitteelle ei ole mitään näyttöä, kun sitä ei ole testattu Red bulilla millään tavoin. 2021 Mersu ja RB olivat lähellä toisiaan ja kyllä Hamilton ajoi ihan Maxin tasolla j kauden ratkaisuhetkillä Hamilton oli jopa parempi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Tuolle väitteelle ei ole mitään näyttöä, kun sitä ei ole testattu Red bulilla millään tavoin. 2021 Mersu ja RB olivat lähellä toisiaan ja kyllä Hamilton ajoi ihan Maxin tasolla j kauden ratkaisuhetkillä Hamilton oli jopa parempi.
Toisaalta sanoisin että Verstappen on myös kuskina kehittynyt vielä entisestään tuosta kolmen vuoden takaisesta.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Tuolle väitteelle ei ole mitään näyttöä, kun sitä ei ole testattu Red bulilla millään tavoin. 2021 Mersu ja RB olivat lähellä toisiaan ja kyllä Hamilton ajoi ihan Maxin tasolla j kauden ratkaisuhetkillä Hamilton oli jopa parempi.
Hamilton, joka nykyään ajelee ynnämuut sijoilla ?

Veikkaan, että Hamiltonin kehityskäyrä ei tuon jälkeen ole ollut enää ylöspäin, toisinkuin nuoremmalla Verstappenilla.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Hamilton, joka nykyään ajelee ynnämuut sijoilla ?

Veikkaan, että Hamiltonin kehityskäyrä ei tuon jälkeen ole ollut enää ylöspäin, toisinkuin nuoremmalla Verstappenilla.
Ei Verstappenia ole testattu tuon kauden jälkeeen, joten pelkkää veikkailua on Maxin kehityskäyrä.
Verstappen on ollut pelkästään mukavuusalueella viimeiset kaudet eikä se ole mikään paras ympäristö kehittymiselle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös