Mainos

Formula 1 -kausi 2024 – evoluutio

  • 65 895
  • 521

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tässä on siis sellainen tarina että Stake on siis tuo kasinofirma, joka nuo nimioikeudet on ostanut, ja halusi että ko. tallia kutsutaan vain Stakeksi, mutta uhkapelikytköksien takia ei mennyt läpi, jolloin tuohon oli pakko ympätä tuo Kick, joka on Staken omistama striimauspalvelu (jolla käsittääkseni lähinnä striimataan ja puffataan Staken pelejä). Täten virallinen nimi on tuo Stake F1 Team Kick Sauber ja Kick Sauber on "virallinen lempinimi" uhkapelisäännösten kiertämiseen.

Kohtuullisen mädältä vaikuttava homma siis. Noh, onneksi voi aina kutsua Sauberiksi.

edit: ja ilmeisesti uusin käänne on se, että koko Staken toiminta on julistettu juuri laittomaksi Sveitsissä, jossa Sauber päämajaansa pitää, joten voi olla vielä mahdollista että kauden alkaessa tallilla on taas joku ihan eri nimi.
Jonkun artikkelin luin, jossa mainittiin että Sauber operoisi kahdella eri nimellä ensi kaudella. Stake niissä maissa missä uhkapelimainonta on OK ja Kick sitten niissä joissa se on kielletty. Erikoista puljailua
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Hieno välimallin sekamelska kyllä tuo Sauber on ennen kuin arvokkuus ja aito urheilubrändi Audin muodossa tulee. Jonkun pitää olla viimeinen, niin olkoon se sitten tuo.
 
Viimeksi muokattu:

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Omaan silmäänk tämä tällä hetkellä muodissa(osin painosäännöistä johtuen) oleva tummien värien hallitseva käyttö on hirveää. McLarenin Indycar-talli näyttää kuinka auton värityksen voi tehdä tyylikkäästi, ilman mustan/tummien värien ylikäyttöä:


Omaan makuun tuo on jotenkin turhan neutraali. Ja toki värimaailmasta tulee mieleen about 08/09 vuoden Renault. Ei siis rumaksan ole.

Mitä Sauberiin tulee, niin todella iso peukku!
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Alpinen uusi väritys julkaistu

16 kisassa ilmeisesti väritys on tuo ja kahdeksassa "pink dominated" eli olisiko jotain Force Indiamaista väritystä tulossa?
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Tulee kyllä olemaan hankalaa taas kerran erottaa nopealla silmäilyllä autoja toisistaan, kun musta tuntuu taas kerran olevan useamman tallin pääväri. Jos Mersu on jälleen musta, niin tulee kyllä menemään sekaisin tv-kuvissa Alpinen kanssa. Sauberilla sentään toi kirkkaanvihreä väri auttanee tunnistamaan auton selkeämmin edellä mainituista varsinkin yläviistosta kuvatessa.

Vuosi tai pari sitten, kun tuosta alkoi tulemaan trendi, luin jonkun jutun että syynä tuohon olisi maali. Musta maali kuulemma painaa vähemmän kuin muut värit. Mutta onkohan tuolla edes pienintäkään totuuspohjaa, sitä en tiedä. Mikäli on, niin siinä tapauksessa en pitäisi tuota minään ihmeenä, painoa kun pyritään pudottamaan ihan mistä tahansa.

Jonkun artikkelin luin, jossa mainittiin että Sauber operoisi kahdella eri nimellä ensi kaudella. Stake niissä maissa missä uhkapelimainonta on OK ja Kick sitten niissä joissa se on kielletty. Erikoista puljailua

En yllättyisi, jos Sauber pakotetaan valitsemaan yksi ja ainoa nimi. Näin katsojana se on aivan sama mikä tiimin koko nimi on, kun tulee kuitenkin puhuttua Sauberina. Vuosien saatossa on kuitenkin rajoitettu ja/tai kielletty tyhmempiäkin juttuja, joten tuokin on täysin mahdollista. Tuo nyt saattaa kyllä muuttua ilman itse sarjan painostusta, kun myös Sveitsissä on tuosta älähdetty.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Vuosi tai pari sitten, kun tuosta alkoi tulemaan trendi, luin jonkun jutun että syynä tuohon olisi maali. Musta maali kuulemma painaa vähemmän kuin muut värit. Mutta onkohan tuolla edes pienintäkään totuuspohjaa, sitä en tiedä. Mikäli on, niin siinä tapauksessa en pitäisi tuota minään ihmeenä, painoa kun pyritään pudottamaan ihan mistä tahansa.
Olen ymmärtänyt, että tuo "musta maali" on oikeasti ei maalia ollenkaan, eli hiilikuitu jätetään maalaamatta kokonaan. Tai vaihtoehtoisesti voidaan laittaa ohuempi maalikerros, kun hiilikuitu pohjalla on jo musta. Tiedä häntä, mutta menee kyllä sarjaan "kaikki kivet käännetään", jotta autosta saadaan mahdollisimman kevyt. Ihme ettei Hamiltonin korvakorujakin viedä tuolla verukkeella pois.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Vuosi tai pari sitten, kun tuosta alkoi tulemaan trendi, luin jonkun jutun että syynä tuohon olisi maali. Musta maali kuulemma painaa vähemmän kuin muut värit. Mutta onkohan tuolla edes pienintäkään totuuspohjaa, sitä en tiedä. Mikäli on, niin siinä tapauksessa en pitäisi tuota minään ihmeenä, painoa kun pyritään pudottamaan ihan mistä tahansa.
Niin tai siis maalaamatta jättäminen on se painoetu. Pari kautta sitten oli kyllä mukavaa, kun kaikilla tiimeillä oli tunnistettava väritys ja helppo erottaa. Taitaa Ferrari ja RB olla ainoat ei-mustat autot tällä kaudella, joka itsessään on ihan farssi.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vuosi tai pari sitten, kun tuosta alkoi tulemaan trendi, luin jonkun jutun että syynä tuohon olisi maali. Musta maali kuulemma painaa vähemmän kuin muut värit. Mutta onkohan tuolla edes pienintäkään totuuspohjaa, sitä en tiedä. Mikäli on, niin siinä tapauksessa en pitäisi tuota minään ihmeenä, painoa kun pyritään pudottamaan ihan mistä tahansa.
Muistaakseni auton kokonaan maalaaminen tuo painoa 5-6 kiloa, joten ihan pienestä painonsäästöstä ei ole kyse. Toki yksikään talli ei autoa jätä kokonaan maalaamatta, mutta varmasti siinä pari kiloa saa säästettyä helposti. Tuon voisi sääntöihin lisätä, että autoon pitää käyttää tietty määrä maalia, niin loppuisi tuo kikkailu ja saataisiin taas värikkäämpiä autoja radalle.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Vuosi tai pari sitten, kun tuosta alkoi tulemaan trendi, luin jonkun jutun että syynä tuohon olisi maali. Musta maali kuulemma painaa vähemmän kuin muut värit. Mutta onkohan tuolla edes pienintäkään totuuspohjaa, sitä en tiedä. Mikäli on, niin siinä tapauksessa en pitäisi tuota minään ihmeenä, painoa kun pyritään pudottamaan ihan mistä tahansa.
Ei sinänsä maalin paino värin mukaan, vaan kuinka paljon maalia tarvitaan että saadaan haluttu väri. Valkoista vaaditaan paksumpi kerros kuin mustaa, jos pohjaväri musta.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Kiitoksia hyvistä vastauksista tuohon värien painoon liittyviin juttuihin. Aina oppii uutta!

Tuon voisi sääntöihin lisätä, että autoon pitää käyttää tietty määrä maalia, niin loppuisi tuo kikkailu ja saataisiin taas värikkäämpiä autoja radalle.

Olisin pitänyt tätä typeränä ideana muutama vuosi sitten. Mutta kun värityksellä kikkailu on nouseva trendi, niin voisi sille jotain tehdä. Etenkin kun otetaan huomioon vielä sekin seikka, että formulat on mennyt entistä enemmän siihen suuntaan, että kyseessä on ennemminkin show. Kyllähän tää nykyinen värisysteemi hankaloittaa tietyissä kisoissa ja valaistuksessa kisojen seuraamista. Olikos se nyt viime vai toissa kaudella kun itsellä ainakin meinasi mennä tietyissä kuvakulmissa nopeasti katsottaessa Mersut ja Astonit sekaisin. Nyt tuohon trendiin on lähtenyt mukaan ainakin Alpine ja Sauber. Vaikka tosin lähtökohtaisesti toi Sauberin kirkkaanvihreä väritys auttaa auton erottamista.

Tuntuu vähän hölmöltä puhua tästä aiheesta. Mutta ehkä se kertoo enemmän siitä kuinka "typerää" toi kikkailu on kuin siitä, että katsojat olisi puusilmiä. :D
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Täällä ei muuten ollutkaan vielä uutista tuosta RB:n uudesta ilmeestä. Uusi väritys julkaistiin pari päivää sitten. Toihan on hieno. Kuten aiemmin sanoin, pelkäsin värityksen muistuttavan -97 Lolaa Mastercardin värityksessä. Onneksi olin väärässä.
 

Liitteet

  • 0004-667x500.jpg
    0004-667x500.jpg
    41,8 KB · kertaa luettu: 207

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mustan värin taustallahan on siis tosiaan maalailut. Ja nuo mustat osat ovat usein ihan paljasta hiilaria, kuten täälläkin mainittu. Sääntömuutosten johdosta pari vuotta sitten autoja oli aika vaikea saada painorajan tuntumaan, joten maalipinnasta on otettu helppoja kiloja pois. Toivotaan, että tuohon keksitään joku ratkaisu. Musta on kiva väri, mutta autot olis myös kiva erottaa toisistaan.

Musta maali itsessään on muuten painavaa. Enemmän pigmenttejä, enemmän painoa. Tämä on lämmön ohella yksi selittävä tekijä, miksi lentokoneet ovat valkoisia. Siellä kun säästetään polttoainekuluissa jopa oliiveja poistamalla ruoista, niin parisataa kiloa kevyempi maalikin on merkittävä, kun ajetaan tarpeeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Täällä ei muuten ollutkaan vielä uutista tuosta RB:n uudesta ilmeestä. Uusi väritys julkaistiin pari päivää sitten. Toihan on hieno. Kuten aiemmin sanoin, pelkäsin värityksen muistuttavan -97 Lolaa Mastercardin värityksessä. Onneksi olin väärässä.
Värisävyt ei omaan mieleen ole, mutta muuten ihan tyylikäs kokonaisuus ja tosiaan Lolan värityksen tajusivat välttää. Pisteet myös tuosta täällä keskustellusta mustan värin/paljaan hiilikuidun vähyydestä.

Aston Martin laittoi sitten oman vastineensa tänään:
Melko vähän on muutosta viime kauden autoon, joka toisaalta oli yksi gridin tyylikkäimmistä. Tyylikäs kokonaisuus myös kaudella 2024.
 

Outsider

Jäsen
Olikos tuo keltainen Jordan muuten sponsorin takia? Joku Buzzin Hornets tai vastaava siellä tais olla

Buzzin Hornets oli yksi väännöksistä mitä käytettiin pääsponsorina toimineen tupakkafirma Benson & Hedgesin nimestä niissä kilpailuissa missä tupakkaa ei saanut mainostaa. Sitä en tiedä miksi väri vaihtui tupakkafirman kultaisesta keltaiseen, mutta olihan se yksi parhaista värityksistä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sitä en tiedä miksi väri vaihtui tupakkafirman kultaisesta keltaiseen,

Muistelen Eddien kertoneen jossain että tuo kulta ei näyttänyt TV:ssä siltä miltä sponsori halusi, siksi vaihto.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Aston Martin laittoi sitten oman vastineensa tänään:
Melko vähän on muutosta viime kauden autoon, joka toisaalta oli yksi gridin tyylikkäimmistä. Tyylikäs kokonaisuus myös kaudella 2024.

Mitäpä sitä hyvää vaihtamaan. Ei väriä, eikä toimivaksi havaittua suunnittelua. Viime kauden auto oli hyvä, mutta niin vain lopulta McLaren kiilasi ohi loistavan päivityspaketin saatuaan käyttöön. Tosin tässä on hyvä muistaa, että Stroll on mitä on. Jos Strollin tilalla olisi ihan kuka tahansa muu, niin piste-ero olisi varmasti ollut pienempi. Eikä mikään mahdottomuus olisi ollut haastaa Ferraria valmistajien 3. sijasta kalkkiviivoille saakka.

Saas nähdä kuinka paljon pappa Strollia kiinnostaa katsoa poikansa touhuja. Etenkin nyt kun auto on ainakin viime kauden perusteella sellainen, jolla voidaan ajaa tasaisesti podiumeista ja ehkä jopa voitoista. Luulisi, että nyt viimeistään alkaisi tuntua siltä, että molempiin kuljettajiin kannattaisi panostaa kunnolla.

Tässä kirjoitellessa tuli mieleen tuo jonkinlainen huhu siitä, että Sebastian Vettel harkitsisi paluuta. Mersulle huhuiltu. Mutta mites olisi paluu Astonille? Ikää ensi vuonna on 38. Mutta kuten Alonso, Kimi ja Hamilton ovat osoittaneet niin ainakaan näille aikansa huippulupauksille ikä ei paljoa paina. Olisihan tuo todella mielenkiintoista nähdä Alonso-Vettel samassa tallissa. Näin siis, jos Vettel oikeasti on miettinyt paluuta.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mitäpä sitä hyvää vaihtamaan. Ei väriä, eikä toimivaksi havaittua suunnittelua. Viime kauden auto oli hyvä, mutta niin vain lopulta McLaren kiilasi ohi loistavan päivityspaketin saatuaan käyttöön. Tosin tässä on hyvä muistaa, että Stroll on mitä on. Jos Strollin tilalla olisi ihan kuka tahansa muu, niin piste-ero olisi varmasti ollut pienempi. Eikä mikään mahdottomuus olisi ollut haastaa Ferraria valmistajien 3. sijasta kalkkiviivoille saakka.

Saas nähdä kuinka paljon pappa Strollia kiinnostaa katsoa poikansa touhuja. Etenkin nyt kun auto on ainakin viime kauden perusteella sellainen, jolla voidaan ajaa tasaisesti podiumeista ja ehkä jopa voitoista. Luulisi, että nyt viimeistään alkaisi tuntua siltä, että molempiin kuljettajiin kannattaisi panostaa kunnolla.

Tässä kirjoitellessa tuli mieleen tuo jonkinlainen huhu siitä, että Sebastian Vettel harkitsisi paluuta. Mersulle huhuiltu. Mutta mites olisi paluu Astonille? Ikää ensi vuonna on 38. Mutta kuten Alonso, Kimi ja Hamilton ovat osoittaneet niin ainakaan näille aikansa huippulupauksille ikä ei paljoa paina. Olisihan tuo todella mielenkiintoista nähdä Alonso-Vettel samassa tallissa. Näin siis, jos Vettel oikeasti on miettinyt paluuta.
Viime kaudella kuului jo sen verran soraääniä Strollin köröttelystä, että eiköhän pappakin jo tiedä että pojan viimeinen kausi on käynnissä. Itse en Vettelin paluuseen usko, vaikka olisihan se hienoa nähdä 80-vuotias kuskipari.

Ferrarin uusi auto tänään uunista ulos ja tykkään kovasti. Viime kauden auto oli jo tyylikäs ja mielestäni tämä on vielä astetta parempi
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Viime kaudella kuului jo sen verran soraääniä Strollin köröttelystä, että eiköhän pappakin jo tiedä että pojan viimeinen kausi on käynnissä. Itse en Vettelin paluuseen usko, vaikka olisihan se hienoa nähdä 80-vuotias kuskipari.

Ferrarin uusi auto tänään uunista ulos ja tykkään kovasti. Viime kauden auto oli jo tyylikäs ja mielestäni tämä on vielä astetta parempi

Joo en minäkään jaksa Vettelin paluuseen uskoa. Mutta onhan noita hullumpiakin juttuja vuosien saatossa nähty. Jos Vettel tekee paluun, niin eiköhän se mene Mersulle jollain kahden vuoden sopparilla. Mutta en tosiaan itsekkään paluuseen jaksa uskoa. Hauska tuolla on spekuloida toki.

On kyllä tyylikäs tämä uusi Ferrari. Astonin kanssa tähän asti julkistetuista omaan makuun hienoimmat. Ferraria on mielenkiintoista seurata nyt ja varsinkin ensi kaudella. Vasseur ranskalaisena on pistänyt mulle sellaisen etiäisen takaraivoon, että noin 3-4 kauden aikana tiimi on laitettu kuntoon ja taistelevat mestaruudesta. Se on nähty ja sen näkee sokea Reettakin, että jos siellä häärää vain italialaisia niin hommasta ei tule edes sitä itseään. Jos Vasseurille annetaan työrauha ja asiat etenee hyvin, niin en näkisi tuota minään isona ihmeenä.

Kyllä tässä jo innolla odottaa alkavaa kautta. Vaikka nää 24-25 kaudet onkin "välikausia" niin kyllä sitä aina kuitenkin odottaa mielenkiinnolla. Reilu kaksi viikkoa ja kausi on käynnissä.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Mukava että Ferrari on taas punainen eikä viininpunainen. Lisätystä keltaisesta myös peukkua.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
142 kierrosta ilman ongelmia päristeli Verstappen testien avauspäivänä ja 1,1 sekuntia nopeampi kuin toisena ollut Norris.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Max Max Max Super-Max.... Tietää taas mitä kausi tuo tullessaan
Joo ja muut tallit kopioineet Red Bullin ponttooneja ja yms viime vuodelta, samalla kun Red Bull itse vetänyt ponttoonien kohdalla ihan eri strategian ja taas kaikilla monttu auki kun menee ihan liimautuneena rataan tuo uusi autokin.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Joo ja muut tallit kopioineet Red Bullin ponttooneja ja yms viime vuodelta, samalla kun Red Bull itse vetänyt ponttoonien kohdalla ihan eri strategian ja taas kaikilla monttu auki kun menee ihan liimautuneena rataan tuo uusi autokin.
Ei tietysti ikinä sais toivoa mitään pahaa mutta kyllähän se hyvää tekis kun muutama kolari ja moottorin räjähdys pilais heti kolme neljä ekaa kisaa ja vaikka Alonso vetäis kaikista voitot ni mukavasti alkais isä poika tiimillä keittää...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs








F1:n youtubekanavalla hyviä videoita uusien autojen aero-osista. Mielenkiintoinen kohta lähinnä tuo viime alkukauden Mersu ja tämän tulevan kauden RedBull. Näköjään Newey&co nähneet jotain hienoa Mersun ei-sivuponttooneja ja korkea "olkapäät" -designissa kun vieneet sitä eteenpäin. Mersuhan sittemmin on tuon suunnan hylännyt, mutta ilmeisesti RedBullilla keksitty siitä ne parhaat hyödyt ja jatkojalostettu ideaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös