Formula 1 – liveseuranta

  • 1 143 223
  • 23 229

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Eikö se sää ollut tuohon pahoinvointiin vaikuttava päätekijä. Mutta että Pirellin päätös, miten se tähän vaikutti?
Niin mitkä Pirellin tai FIA:n päätökset aiheuttivat kuskien pahoinvointia? Kyllä se taisi olla säätila, joka tuon aiheutti. FIA:n päätös ajaa Qatarissa ylipäätään on toki oma juttunsa, mutta ei se nyt suoraan tuota kuskien pahoinvointia aiheuttanut.
Kolme pakollista stoppia, jolloin jokainen kierros oli kuin aika-ajokierros eilen. Tämä suoraan kuskien suusta kisan jälkeen. Tuossa itsessään ei ollut mitään vikaa, mutta nuo yhdistettynä epäinhimillisiin olosuhteisiin tuntui vähän siltä, ettei touhussa ole mitään järkeä. Varsinkin kun keskikastissa about jokaiselle rapsahti aikasakkoja, koska taistelivat sijoista enemmän mitä tyypit kärjessä.

FIA ne ratkaisevat päätökset tekee, mutta yhtä lailla Pirellille pyyhkeitä myös siitä etteivät olleet tarpeeksi tietoisia radan muuttuneista kanttareista eivätkä näin ollen osanneet valmistautua tuohon rengassekoiluun.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kolme pakollista stoppia, jolloin jokainen kierros oli kuin aika-ajokierros eilen. Tämä suoraan kuskien suusta kisan jälkeen. Tuossa itsessään ei ollut mitään vikaa, mutta nuo yhdistettynä epäinhimillisiin olosuhteisiin tuntui vähän siltä, ettei touhussa ole mitään järkeä. Varsinkin kun keskikastissa about jokaiselle rapsahti aikasakkoja, koska taistelivat sijoista enemmän mitä tyypit kärjessä.

FIA ne ratkaisevat päätökset tekee, mutta yhtä lailla Pirellille pyyhkeitä myös siitä etteivät olleet tarpeeksi tietoisia radan muuttuneista kanttareista eivätkä näin ollen osanneet valmistautua tuohon rengassekoiluun.
Onko Pirellin vika, että radan kanttarit hajottavat renkaat, jotka toimivat kaikilla muilla radoilla ihan hyvin? Pirelli ei myöskään pääse testaamaan renkaita kovin hyvin, joten kohtalaisen mahdottomia pyydetään, jos testaamatta ja ilman kunnollista informaatiota pitäisi tietää lopputulos. Lisäksi en usko, että Pirelli olisi juurikaan voinut asialle tehdä, kun tuskin voivat lähteä kehittämään erikseen renkaita pelkästään yhtä kisaa varten.

Ymmärrän, että syyttävä sormi osoittaa FIA:n suuntaan, mutta Pirelliä mielestäni syyllistetään varsin turhaan.

Lisäksi ei tuosta stoppien vaikutuksesta pahoinvointiin puhunut läheskään kaikki kuskit. Yleisesti puhuttiin vain kelistä ja siitä ettei ilma kierrä ohjaamossa tarpeeksi.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Onko Pirellin vika, että radan kanttarit hajottavat renkaat, jotka toimivat kaikilla muilla radoilla ihan hyvin? Pirelli ei myöskään pääse testaamaan renkaita kovin hyvin, joten kohtalaisen mahdottomia pyydetään, jos testaamatta ja ilman kunnollista informaatiota pitäisi tietää lopputulos. Lisäksi en usko, että Pirelli olisi juurikaan voinut asialle tehdä, kun tuskin voivat lähteä kehittämään erikseen renkaita pelkästään yhtä kisaa varten.

Ymmärrän, että syyttävä sormi osoittaa FIA:n suuntaan, mutta Pirelliä mielestäni syyllistetään varsin turhaan.

Lisäksi ei tuosta stoppien vaikutuksesta pahoinvointiin puhunut läheskään kaikki kuskit. Yleisesti puhuttiin vain kelistä ja siitä ettei ilma kierrä ohjaamossa tarpeeksi.
Pirellin ja FIAn heppuja kyllä kiertää radoilla ennen kisoja, joten ei tämä asia ole voinut tulla yllätyksenä. Lisäksi Pirellin uusia seoksia testaillaan alkukauden vapaissa harkoissa, joten dataakin saavat niistä. Käsittääkseni täksikin kaudeksi tuotiin juuri Silverstoneen vahvemmalla rakenteella varustetut gummit, koska tuo rata tunnetusti syö renkaita urakalla.

Tietysti kelilläkin oli osansa, eikä tätä kisaa olisi pitänyt ajaa lokakuussa. Väittäisin kuitenkin, että ilman mitään kanttariongelmia ja mandaattipitstoppeja oltaisiin vältytty oksenteluilta sun muilta melkein pyörtymisiltä ohjaamossa, koska sillon oltaisiin pystytty säätelemään vauhtia paremmin. Nyt käytännössä vedettiin kaasu pohjassa alusta loppuun, mikä on varmaan ihan jees paitsi Qatarissa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Giroux @Nelfor Voi tästä ehkä kuitenkin sellaisen johtopäätöksen tehdä, että on se jonkinlainen ongelma, että kisoissa ei ajeta täysillä kuin satunnaisesti. Tai jos ei ongelma, niin ainakin viihdearvossa olisi tältä osin parantamisenkin varaa.
Jos jokainen ratarajan ylitys oli tavallaan ajovirhe (ei sinne kukaan varmaan tahallaan aja ainakaan useasti), niin kyllähän tuo limitillä ajaminen toi myös virheitä esiin. En sitten tiedä, mikä olisi oikea tapa, jos haluttaisiin kisoihin lisää tätä täysillä ajamista. Äkkiseltään mieleen tulevat kestävämmät renkaat voisi toimia päinvastaisesti kun taas pakollisten stoppien määrän lisääminen rajoittaisi taktista vapautta jonkin verran.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pirellin ja FIAn heppuja kyllä kiertää radoilla ennen kisoja, joten ei tämä asia ole voinut tulla yllätyksenä. Lisäksi Pirellin uusia seoksia testaillaan alkukauden vapaissa harkoissa, joten dataakin saavat niistä. Käsittääkseni täksikin kaudeksi tuotiin juuri Silverstoneen vahvemmalla rakenteella varustetut gummit, koska tuo rata tunnetusti syö renkaita urakalla.
Radalla kiertäminen on ihan eri asia, kuin nähdä konkreettisesti miten rata vaikuttaa renkaaseen, kun siinä ajetaan kisanopeuksilla F1-autolla. Pirelli on jatkuvasti toistellut kuinka hankalaksi heidän työnsä tehdään, kun kunnollista testausta ei ole mahdollista toteuttaa ja näin ollen käyttökelpoista dataa ei ole riittävästi. Tämä luonnollisesti korostuu ääritapauksissa, kuten tässä kisassa ja tällä radalla.

Pirellin renkaathan toimivat edelleenkin ihan hyvin kaikilla muilla radoilla, mutta tällä radalla noiden paskojen kanttareiden vuoksi renkaat hajoavat luonnottoman nopeasti. Ei muilla radoilla testaaminen hyödytä yhtään, jos tällä radalla ei pääse testaamaan. Kyse on hyvin epätavallisesta ongelmasta, joka koskee oikeastaan vain tätä rataa.

Silverstone ei ole sama asia. Siellä vain rengas kuluu normaalia enemmän, mutta se on silti normaalia kulumista. Qatarissa ongelma ei ole normaalia nopeampi kuluminen, vaan renkaiden luonnottoman nopea hajoaminen, eli renkaat kuluvat paitsi nopeasti, niin myös epänormaalisti.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Radalla kiertäminen on ihan eri asia, kuin nähdä konkreettisesti miten rata vaikuttaa renkaaseen, kun siinä ajetaan kisanopeuksilla F1-autolla. Pirelli on jatkuvasti toistellut kuinka hankalaksi heidän työnsä tehdään, kun kunnollista testausta ei ole mahdollista toteuttaa ja näin ollen käyttökelpoista dataa ei ole riittävästi. Tämä luonnollisesti korostuu ääritapauksissa, kuten tässä kisassa ja tällä radalla.
Toki tuosta testaamattomuudesta samaa mieltä. Toisaalta nykyään tuo on hoidettu hyvin juurikin vapaiden harkkojen yhteydessä, sekä kauden jälkeen Abu Dhabissa.

Silverstone ei ole sama asia. Siellä vain rengas kuluu normaalia enemmän, mutta se on silti normaalia kulumista. Qatarissa ongelma ei ole normaalia nopeampi kuluminen, vaan renkaiden luonnottoman nopea hajoaminen, eli renkaat kuluvat paitsi nopeasti, niin myös epänormaalisti.
Silverstone on hyvinkin samankaltainen rata. Kovissa nopeuksissa kanttikivien päälle (mm. Copse), joten syystäkin sinne vahvistettiin renkaiden rakennetta tänä vuonna. Puhumattakaan muista mutkista.

No, ehkä se siitä omalta osaltani. Vuoden päästä onneksi ajetaan vasta joulukuussa tuolla, niin ehkä ollaan saatu siihen mennessä höylättyä kanttarit oikein ja kuskitkin pystyvät hengittämään kisan aikana.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Silverstone on hyvinkin samankaltainen rata. Kovissa nopeuksissa kanttikivien päälle (mm. Copse), joten syystäkin sinne vahvistettiin renkaiden rakennetta tänä vuonna. Puhumattakaan muista mutkista.
Nimenomaan, rata on samankaltainen, mutta kanttarit eivät. Siinä on se erittäin oleellinen ero.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Max vasta kuudes, kun aika hylättiin. Vähän pettynyt fiilis oli selostajiin, kun ehtivät hehkuttaa Maxin kierrosta, vaikka nähtiin kuvissa täysin selvästi, että meni ratarajojen yli ja hylky tulossa.

Ihan mielenkiintoiset asetelmat kisaan.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
F1TV:n Sam Collins kertoi ennen tätä sprinttien aika-ajoa, että Red Bull ottaa takkiin vauhdillisesti radan pomppuisuuden takia. Samoja ongelmia siis kuin Singaporessa.

Ja siis ottaa takkiin eli tässä tapauksessa Verstappen ei ole puoli sekuntia muita edellä.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Minua Juusela ärsyttää ilmeisesti huomattavasti vähemmän kuin keskimääräistä Jatkoajan käyttäjää, mutta se kyllä kieltämättä ärsyttää minuakin, kun aika-ajon eri osioiden lopussa tuntuu olevan ihan käsittämättömän hankala ymmärtää, että siellä on vielä kuskeja radalla. Eli siis jos joku ajaa maaliin vaikka sijalle 14, niin Juusela toteaa heti, että "ja tämä tulee riittämään jatkoon!". Sitten sieltä tuleekin vielä kuusi autoa ohi, koska ne eivät ole vielä ajaneet sitä kierrostaan. Ja tämä toistuu käytännössä ihan joka kerta. Ajattelisi, että selostamossa on hieman enemmän infoa tarjolla kuin vain töllössä näkyvä lähetys. Mutta esim. Q1 ja Q2 lopuissa, kun aika on mennyt umpeen ja jokaiselle maaliin tulevalle ilmestyy se ruutulippu nimen viereen, niin siitä on aika helppo laskea, että onko siellä viisi nimeä sen jonkun kuskin alla. Jos on, niin sitten tulee riittämään jatkoon. Niin kauan kuin ei ole, niin ei voi olla varma riittääkö se aika jatkoon vai ei.

Toki joo, joku on voinut tulla maaliin ennen ajan päättymistä, joku on voinut jäädä varikolle ja joku mokata meneillään olevan kierroksensa. Ja sitten vielä nämä ratarajarikkeet ja muut siihen päälle. Eli ei sitä niistä lipuista pelkästään päätellä. Mutta noin 90% kerroista tuo lippu-laskenta toimii paremmin kuin Juuselan julistus.
 

Sukee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Russell ohitti Piastrin melko täpinöissään radan ulkopuolelta lämä pohjassa mutta tilanne vaan "noted" ja nyt onkin mielenkiintoista että jos tuon pitäisi antaa paikka takaisin niin miten Gaslyn kanssa tehdään kun Russell meni siitäkin jo ohi.

Hamilton pysyy hyvin Verstappenin matkassa. Antaako Max pysyä vai ajaako tuolla itsekin jo äärirajoilla. Tiedä häntä.

E:Hamilton varmaan tehnyt jonkun pienen virheen kun menettänyt DRS:n ja sen jälkeen tuossa on kokoajan sitten Verstappen tehnyt pientä
eroa. Nyt jo 3,2s ja vain 8 kierrosta jäljellä
 
Viimeksi muokattu:

Sukee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Paaluttaja nousee sijalle 17 kun Stroll joutui keskeyttämään sprintin. Verstappenkin jo turvallisen kaulan päässä Hamiltonista, 7 sekkaa ja yks kokonainen kierros jäljellä.
 

Sukee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
15min vielä ja USAn GP alkaa. Lähinnä varmaan saa jännittää että millä kierroksella Max Verstappen siirtyy johtoon. Hamiltonin sijoitus kiinnostaa kyllä kun eilen ajoi kuitenkin kakkosena ihan ok. Tekeekö nousua ja jos niin kuinka paljon.

E: Pätkiikö muilla F1TV?
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mites toi tuleva maailmanmestari George Russell noin pahasti tippui?
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Boltterilla ns. normistartti sijoitusten suhteen.
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tällä kertaa ei haittaa jos yksi painaa startista maisemaan ja ottaa voiton, jos se on Lando Norris. Hänelle soisin sen ensimmäisen voiton
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös