Formula 1 – liveseuranta

  • 1 142 754
  • 23 229

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ei oo tainnu kovin montaa sua viihdyttävää kautta ollut viimeiseen noin 20 vuoteen.

Tossa 10+ vuotta sitten oli hieno kausi kun eri voittajia oli muistaakseni 8. Tällaista kautta, jossa yksi kuski voittaa käytännössä jokaisen kisan, en muista nähneeni pitkään aikaan. Aiempina aikakausina oli sentään aina mahdollisuuksia moottoririkkoihin tms, nykyisin niitäkään ei tule ainakaan pääkyrväkkeelle.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Miten musta tuntuu, että olet harmistuneena kysynyt samaa aiemminkin?

Oon katellut lajia Ruusperin ajoista asti sitä mukaa kuin kasarilla tv:stä näki. Enköhän tiedä onko lajissa vika vai tässä tämän hetkisessä aikakaudessa, jossa kisat ovat kuin maalin kuivumista katsoisi.

:D "kyllä minä tiedän..."Lajin pariin on löytänyt viime vuosien aikana aivan hemmetisti uusia ihmisiä ja suosio on noussut aivan mielettömästi.

Sulle ongelma on vain se, että kärjessä ajaa sinulle epämieluisa hahmo. Kokemus ei aina tuo viisautta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tällaista kautta, jossa yksi kuski voittaa käytännössä jokaisen kisan, en muista nähneeni pitkään aikaan.
2020 Lewis Hamilton 11/16 (missasi yhden kisan)?

Tokihan ei niin kaukaa löytyy Hamiltonin lisäksi Vettelin pari dominointikautta, ja Schumacherin muistavatkin kaikki.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
2020 Lewis Hamilton 11/16 (missasi yhden kisan)?

Tokihan ei niin kaukaa löytyy Hamiltonin lisäksi Vettelin pari dominointikautta, ja Schumacherin muistavatkin kaikki.

Erona on se, että kaikilla muilla dominanssikausillakin voittaja ei ole ollut varmaa ennen kisaa - nykyisin käytännössä on. Kun autot kestävät aivan tolkuttoman paljon (milloin Maxin auto on viimeksi tehnyt tenän?), ei yllätyksiä pääse tapahtumaan sitä vähääkään kuin aiemmin.

Kyllähän tästä selkeästi moni tykkää, ei siinä.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Erona on se, että kaikilla muilla dominanssikausillakin voittaja ei ole ollut varmaa ennen kisaa - nykyisin käytännössä on. Kun autot kestävät aivan tolkuttoman paljon (milloin Maxin auto on viimeksi tehnyt tenän?), ei yllätyksiä pääse tapahtumaan sitä vähääkään kuin aiemmin.

Kyllähän tästä selkeästi moni tykkää, ei siinä.

No en nyt tiedä, oliko se niin eri asia aikaisemmin tietää, että toinen Mersu voittaa yhtä isolla todennäköisyydellä kuin Verstappen nykyään. 2017 ja 2018 oli pientä värinää, mutta nekin sitten loppupeleissä melko läpihuutojuttuja. Ei ne autot ole oikeastaan sitten hybridikauden alun jälkeen olleet kovin epäluotettavia kenelläkään. Red Bull toki asia erikseen, koska Renaultin kanssa oli isoja ongelmia ennen kuin tuli vaihto Hondalle.

Schumin Ferrari oli aina ääriluotettava dominointikausilla myöskin, joka oli ajankuvaan nähden äärimmäisen hyvä suoritus Ferrarilta.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Lewis Hamiltonilla oli hiljattain noin neljän ja puolen vuoden jakso ilman teknistä keskeytystä. Kaksi kolarikeskeytystä mahtui väliin (joista Monzan 2021 voi laittaa Maxin viaksi ja Span 2022 omaan piikkiin).
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Söörin ”kultti” on muovannut historiaa omassa mielessään ja kaikki näyttävät unohtaneen, että eipä tuolla 2014-2020 ollut kuin yhdellä kaudella vähän haastoa Ferrarin suunnasta.

Perus nahkahousuilua. Itse hallittiin lajia mielinmäärin ja auto täysin ylivoimainen. Olihan sielläkin ylimääräistä ”rengastestiä” Mersun apuna jne. Tätä ei tietenkään Mersu-lippisten mukaan kuitenkaan ole tapahtunut.

Verstappen on vienyt ajamisen ihan uudelle tasolle ja autojen ollessa tasavertaisia, pesisi myös Hamiltonin mennen tullen. Näin se vain on.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Söörin ”kultti” on muovannut historiaa omassa mielessään ja kaikki näyttävät unohtaneen, että eipä tuolla 2014-2020 ollut kuin yhdellä kaudella vähän haastoa Ferrarin suunnasta.

Perus nahkahousuilua. Itse hallittiin lajia mielinmäärin ja auto täysin ylivoimainen. Olihan sielläkin ylimääräistä ”rengastestiä” Mersun apuna jne. Tätä ei tietenkään Mersu-lippisten mukaan kuitenkaan ole tapahtunut.

Verstappen on vienyt ajamisen ihan uudelle tasolle ja autojen ollessa tasavertaisia, pesisi myös Hamiltonin mennen tullen. Näin se vain on.
Mersun dominointi kausina oli Mersun sisäistä kisailua ja pari kautta kun Ferrari pystyi haastamaan. Ainoastaan 2015 oli vähän tylsempi kausi 2014 jälkeen. Noinakin kausina joka vuosi nähtiin muutama bängeri kisa yllätystuloksilla.
Nyt tämä ja viime kausi ovat olleet paria poikkeusta lukuunottamatta hirveää kuraa. Kyllä näitä silti itse katselee, mutta moni tuttu lopettanut katselun viimeisen vuoden aikana. Tämän päivän kisahan oli toki hyvä.

2020 kausi on loistava esimerkki. Vaikka Mersu oli täysin ylivoimainen niin tuo kausi oli erittäin tapahtumarikas ja mielenkiintoinen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Erona on se, että kaikilla muilla dominanssikausillakin voittaja ei ole ollut varmaa ennen kisaa - nykyisin käytännössä on. Kun autot kestävät aivan tolkuttoman paljon (milloin Maxin auto on viimeksi tehnyt tenän?), ei yllätyksiä pääse tapahtumaan sitä vähääkään kuin aiemmin.

Kyllähän tästä selkeästi moni tykkää, ei siinä.
Joo ei ollenkaan ollut varmaa. Mitä nyt Mersulla ei tosiaan ollut tasan yhtäkään teknistä keskeytystä ja kyseisellä autolla ajettiin kauden 17 mahdollisesta paalupaikasta 15. Kaiken 2020 Mesestä kertoo, että Russell olisi ensimmäisellä yrittämällään voittanut kisan, ellei Mese olisi tehnyt poikkeuksellista määrää virheitä. Autothan eivät juuri keneltäkään hajoa, paitsi että Alpinella tuntuu olevan varsin paljon ongelmia ja korostan kyseessä olevan mutu. Totuus voi olla toinenkin.

On täysin sallittua olla pitämättä Verstappenista, mutta ei häneltä pidä mitään ottaa poiskaan. Nopein kuski nopeimmassa autossa näyttää tuolta.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Pitää sanoa, että autodominanssissa pidän Mersun dominanssia hybridikauden alussa isompana, mutta Red Bullilla operatiivinen toiminta on taas vahvempaa kuin Mersulla silloin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joo ei ollenkaan ollut varmaa. Mitä nyt Mersulla ei tosiaan ollut tasan yhtäkään teknistä keskeytystä ja kyseisellä autolla ajettiin kauden 17 mahdollisesta paalupaikasta 15. Kaiken 2020 Mesestä kertoo, että Russell olisi ensimmäisellä yrittämällään voittanut kisan, ellei Mese olisi tehnyt poikkeuksellista määrää virheitä. Autothan eivät juuri keneltäkään hajoa, paitsi että Alpinella tuntuu olevan varsin paljon ongelmia ja korostan kyseessä olevan mutu. Totuus voi olla toinenkin.

On täysin sallittua olla pitämättä Verstappenista, mutta ei häneltä pidä mitään ottaa poiskaan. Nopein kuski nopeimmassa autossa näyttää tuolta.

Autolla ehkä otettiin paalupaikkoja, mutta silloin Bottaskin onnistui viidesti nappaamaan paalun. Perez on onnistunut tällä kaudella kahdesti. Ja nuokin ovat vain paalupaikkoja. Tässä vaiheessa kautta vuonna 2020 oli jo 4 eri voittajaa, siinä missä tänä vuonna Verstappen on voittanut kaikki muut kisat paitsi kaksi Perezin outlieriä.

Täyttä shittiä ollut tämä kausi, ei se siitä kääntelemällä ja vääntelemällä muutu. Ei se Verstappenin syytä ole eikä kukaan ole häneltä mitään pois ottamatta, tekee sen minkä jokainen huippukuski noin dominantilla autolla tekee, mutta ei se itse F1:stä kiinnostavaa tee.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Lajin pariin on löytänyt viime vuosien aikana aivan hemmetisti uusia ihmisiä ja suosio on noussut aivan mielettömästi.

Tämä on totta, mutta jos Red Bullin ylivoima jatkuu vielä ensi kaudellakin, on drivetosurvive-katsojalle vaikea perustella lajin hienoutta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kisahan oli varsin kiinnostava Monzan kisaksi ja tapahtumia riitti. Sainz sai kyllä puolustaa yllättävän paljon jarrutuksissa, tuomaristolla Ferrari-lippikset päässä.

Bottakselta hieno kisa ja taktisesti hyvä suoritus. Fiksusti säästellen eka stintti ja sitten ohituksia paremmalla renkaalla toisella stintillä. Yhden stopin kisassa huonolla lähtöpaikalla tämä taktiikka tuntuu usein toimivan jos vain saa ajettua ekan stintin kovilla renkailla kohtalaisesti: ei tipu lähdössä ja malttaa ajaa undercut-huumassa olevista huomattavasti pidemmälle, eli ei stoppaa just 2-3 kiekkaa undercuttaajien jälkeen, siinä valitsee huonoimman vaihtoehdon. Joko sama taktiikka tai sitten reilusti pidemmälle ja lopun rengasetu kunnolla käyttöön. Näki, että muutamat keskitason ja häntäpään tallit kärsi renkaiden kanssa, siihen nähden poikkeava trendi Bottaksen kohdalla tällä kertaa. Vähän oli hankala mennä Williamsista ohi mutta lopulta sekin antautui. Aikalailla maksimi suoritus kisassa missä ei tule kärkipäässä keskekytyksiä.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Ferrari-kuskit kyllä laittoivat aivan kaiken peliin ja sääntöjen harmaalla alueella etenkin Sainz meni kuten tässä ovat jo muut todenneetkin. Sen lisäksi Albon, Hamilton ja McLarenit loi hyvää mielenkiintoa. Red Bullille ei nyt vaan kukaan voi mitään mutta muuten hieno kisa ja paljon kilvanajoa.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Vakuuttavaa on Alfa Romeon vauhti kyllä tällä Singaporen radalla.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Lance Strollaili vikassa mutkassa sitten itsensä kunnolla seinään ja punainen lippu. Toki aika lopussa muutenkin.

Aika romuksi meni auto, vähän mekaanikoille lisäpuuhaa.
 

Aleesa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ville Mäntymaan povitaskut
Verstappenillakin heti päätä kiristää kun auto ei olekaan ihan optimaalinen. Toivottavasti enteilee jännittävää kisaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös