Mainos

Formula 1 – liveseuranta

  • 1 253 264
  • 24 765

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei Bottasta väkisin tule kritisoitua, mutta tässä kisassa ihan pätevä ajo ja tulos heitettiin romukoppaan vikalla kierroksella. Kyllä se huomiota herättää vaikka Alpine parempi auto ja Alonso parempi kuski onkin.
Se, että joku menee ohi viimeisellä kierroksella, ei tarkoita sitä, että ohitettava olisi tehnyt virheen, eikä varsinkaan sitä, että virhe olisi normaalia suurempi, kun se tapahtuu viimeisellä kierroksella. Nyt ei tapahtunut virhettä, eikä ollut tehtävissä mitään tuon estämiseksi. Tästä kertoo sekin, että mielestäsi "hyvä ratkaisu" olisi ollut "ajaa kylkeen".

Ja todellakin kritisoit Bottasta väkisin. Joka kerta kun bongaat jonkun aiheen mistä voi vähänkin antaa kritiikkiä tai yrittää edes, niin isket kiinni. Muiden kuskien kohdalla et todellakaan toimi näin ja Lewiksen kohdalla puolustelet samaan tapaan väkisin.

Mick taisi ohitella samassa mutkassa Lewistä, vaikka Haas on taatusti heikompi auto kuin Mersu. Samoin Leclerc ohitteli Maxia samalla tavalla. Ja monet muutkin toisiaan. Bottas nyt ohitettiin ison rengasedun turvin viimeisellä kierroksella, mutta ei se tuosta tee mitään hirvittävää virhettä, vaan tilanteen jolle ei oikein voinut mitään.
 
Faktojen toteaminen on mustan selittämistä valkoiseksi? Yritä nyt edes, säälittävää. Mutta sun heikko kohta on selvästi Bottas, kun pitää joka välissä väkisin kritisoida.

Alonsolla oli tuoreemmat kumit, koska kävi eri aikaan varikolla. Bottas kävi alussa vaihtamassa renkaat nähdäkseni ihan taktiikkapäätöksen vuoksi, kun edessä oli pitkä DRS-juna, jonka ohittaminen olisi ollut todella hidasta ja vaikeaa. Alonso lähti toiseksi viimeisenä liikkeelle, mutta lähti kuitenkin ruudukosta, eikä Bottaksen tapaan varikolta, joten pystyi vetämään kisan läpi erilaisella taktiikalla.

Alonsolla on parempi auto alla ja parempi lähtöpaikka, joten on hyvä suoritus Bottakselta olla heti Alonson perässä maalissa, vaikka ei mahtanutkaan Alonson ohitukselle lopussa mitään. Bottaksen taktiikka onnistui mielestäni todella hyvin.
Millä tavalla Alonsolla oli lähtöruudukkopaikan takia mahdollisuus vetää erilaisella taktiikalla kuin Bottas? Mikä siis oli se taktiikkaetu, jonka Alonson viimeinen lähtöruudukkopaikka toi taktisessa mielessä verrattuna Bottakseen ts. mitä Alonso pystyi tekemään mitä Bottas ei olisi voinut tehdä? Eikös he olleet jo ensimmäisella kierroksella peräkkäin letkan perällä? En ymmärrä mitä etua viimeinen ruudukkopaikka tuo varikolla lähtemiseen varsinkin, jos ollaan toiselle kierrokselle lähdettäessä letkan hännillä peräkkäin? Korkeintaan startissa voi ottaa muutaman sijan, mutta tätäkään ei tapahtunut. Bottas vaan valitsi erilaisen taktiikan, mutta ei mielestäni Alonson lähtöruudukkopaikka tuonut mitään etua, kun ei startissa napannut yhtään sijoitusta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Millä tavalla Alonsolla oli lähtöruudukkopaikan takia mahdollisuus vetää erilaisella taktiikalla kuin Bottas? Mikä siis oli se taktiikkaetu, jonka Alonson viimeinen lähtöruudukkopaikka toi taktisessa mielessä verrattuna Bottakseen ts. mitä Alonso pystyi tekemään mitä Bottas ei olisi voinut tehdä? Eikös he olleet jo ensimmäisella kierroksella peräkkäin letkan perällä? En ymmärrä mitä etua viimeinen ruudukkopaikka tuo varikolla lähtemiseen varsinkin, jos ollaan toiselle kierrokselle lähdettäessä letkan hännillä peräkkäin? Korkeintaan startissa voi ottaa muutaman sijan, mutta tätäkään ei tapahtunut. Bottas vaan valitsi erilaisen taktiikan, mutta ei mielestäni Alonson lähtöruudukkopaikka tuonut mitään etua, kun ei startissa napannut yhtään sijoitusta.
Suurin ero tulee ihan siitä, että Alonso oli Bottaksen edellä. Eli Bottaksen edessä oli toinen nopeammalla autolla varustettu kuski, mitä Alonsolla ei ollut. Tietysti merkittävämpi tekijä on Alonson parempi auto, jolla pystyi tekemään ohituksia helpommin.

Toki en tiedä oliko Bottaksen aikainen stoppi pelkkää taktiikkaa, vai liittyikö siihen myös jotain muuta.

Joka tapauksessa olen edelleen sitä mieltä, että nimenomaan Bottaksen kohdalla tuo taktiikka toimi ja toi käytännössä parhaan mahdollisen tuloksen.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Tuo Alonson pistesijahan oli ihan kusetus. Alpine päästi hänet varikolta takaisin radalle huonosti kiinnitetyn renkaan kanssa. Alonso itse kertoi radiossa, että pitää pysähtyä uudestaan, mutta syytä ei kertonut, vaikka tiimi sitä kysyi. Tajusivat sitten itsekin myöhemmin kierroksen aikana mistä oli kyse.

Normaalisti tuosta pitäisi tulla iso penaltti, mutta nyt ei jostain syystä tullut mitään.
 

Glove

Jäsen
Jaa nyt on päässyt juniorikuskejakin formulan rattiin tähän ekaan harjoitukseen. Siinä kisakuski tykkää varmasti kyttyrää jos junnu romuttaa auton.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Vaikka en Alonsosta ole pahemmin ikinä pitänyt niin oishan se maukasta nähdä mies jossain kunnon voittaja autossa. Näkyy olevan vielä vauhtia ainakin aika-ajoissa.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Vaikka en Alonsosta ole pahemmin ikinä pitänyt niin oishan se maukasta nähdä mies jossain kunnon voittaja autossa. Näkyy olevan vielä vauhtia ainakin aika-ajoissa.
No onneksi ne Alonson voittaja-auto-ajat ovat jääneet taakse. Ellei Alpinella nyt ihan satumainen lottovoitto käy.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Onhan tuo Paul Ricardin rata koko MM-sarjan kauhein. Onneksi on mahdollisesti poistumassa sarjasta.
Kyllä se kauheimman radan titteli kuuluu Monacolle. Mut koska siellä ollaan ajettu 1500-luvulta lähtien ja on niin perkeleesti glamööriä, niin eihän siitä voi luopua.

Muistaakseni Paul Ricardin diili F1:n kanssa päättyi muutenkin tähän vuoteen (näin ainakin sanoivat F1TV:llä), joten melko varmasti viimeinen kisa vähään aikaan tuolla ajetaan tänään.
 

Sukee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
F1TV:n Pre-Showssa oli Emma Kimiläinen juuri haastattelussa ja jutteli sopivasti kuumuudesta.

Melko pätevää analysointia noin muuten.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Grande Mario Isola haastattelussa Viasatilla. Liian kuuma keli kuulemma pehmeiden renkaiden käyttöön ja 2 stoppia on todennäköinen strategia. Kiitos Mario Isola. Danke Mario Isola. Buenas tardes Mario Isola.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
On kyllä karsee rata.

Toivottavasti jotain nyt edes tapahtuisi, Verstappen ei pysty tekemään kunnon ohitusyritystä vaikka on selkeesti nopeampi.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tosi hauska rata kyllä. Taidetaan jännitellä kuinka monta rankkua tulee ratarajoista. Toki pysähdykset tuo aina oman lisänsä, mutta ei tämä varsinainen kilvanajo kyllä ole odotettua parempaa.

Ferrarilla mentiin jo plan B.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös