Formula 1 – kausi 2018

  • 304 908
  • 1 853

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eiköhän Bottas saa ajaa rauhassa ensikauden loppuun ja sen jälkeen katsotaan Hamiltonin tilanne jatkaako mies sopimuksesta huolimatta. Toista autoa ajaa joka tapauksessa Ocon

Joo toki jos Ocon pitää välivuoden niin Bottas voidaan heittää ulos missäkohti tahansa kautta jos hyytyy taas loppukaudesta yhtä pahasti kun nyt kaksi edellistä kautta. Oma veikkaus että jos Bottas ei olisi näin näkyvästi ollut tiimipeluri tallille ja että Vettel melkein lahjoitti Mersulle tallimestaruuden niin Bottas olisi saanut ehkä potkut jo kauden lopussa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kyllä toi laji tarvitsisi jonkun kannustimen jolla tällainen sopuilu tallin sisällä ei olisi järkevää/tavoiteltavaa. Liekö sellaista mahdollista löytää.
Tai tallipisteet tulisivat autojen yhteisestä sijoituksesta? Yhteisen sijoituksen ollessa tasan, korkeampi sija vie voiton. Keskeyttäminen aiheuttaa sitten vaikka 20 sijaa lisää tallille.

Esimerkiksi eilisessä kisassa:
Ham + Bot = 1 + 5 = 6
Räi + Vet = 3 + 6 = 9
Ver + Ric = 2 + 4 = 6

Eli tallipisteet olisi mennyt vaikka mersulle 50, red bullille 40 ja ferrarille 30. Suurin ero tuossa tulisi että tallipisteissä olisi parempi ajaa sijat 2&3, kuin 1&5. Nykyään taitaa sijat 2&3 tuottaa samanverran tallipojoja kuin sijat 1&6. Tietenkin 1&4 pysyisi parhaimpana "huonona". Eli ylläolevassa esimerkissä Ricciardon ollessa kolmas tai Bottaksen kuudes, olisi Red Bull vienyt eniten pojoja tallimestaruudelle.

Tai sitten niinkin yksinkertainen että tallin huonommin sijoittuneen auton pisteet lasketaan tallimestaruuteen. Toisen kuskin käyttäminen tulppana parantaisi vieläkin mahdollisuuksia henkilökohtaiseen mestaruuteen, mutta huonontaisi mahdollisuuksia merkkimestaruuteen. Tai ainakin tietyissä tilanteissa kävisi näin. Jos jompikumpi kuski keskeyttää, niin ei tule tallipisteitä. Luotettavuus, tasapainoiset tiimit ja kolareiden välttely toisivat ehkä mielenkiintoa lisää.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis mitä helvettiä... eikös Verstappen juuri päässyt Oconista kierroksella ohi sen takia, kun Ocon meni varikolle. Oconin tullessa varikolta oli jäänyt Verstappenin taakse varikolta tullessaan ja olivat eri kierroksella. Ocon ajoi hitaamman Verstappenin kiinni ja yritti sitten ohi koska oli nopeampi uusilla renkailla. Oli kuulemma ohitellut samassa paikassa samalla tavalla muitakin autoja, jotka eivät olleet tulleet kylkeen kuten Verstappen. Jos säännöissä kielletään hitaamman ohittaminen, kun se on kierroksella edellä niin sitten täysin Oconin piikkiin. Muuten Max saa syyttää OSITTAIN myös itseään. Millä tavalla Ocon ajoi väkisin Maxin kylkeen? Hölmöä kyllä mennä sotkemaan kärkiauton kilpailu, mutta siellä sisäkurvissa oli täysin radan reunassa ja Max ajoi päälle. Max oletti, että Ocon antaa tietä vaikka tiesi, että kaveri yrittää ohi. Kuten sanoin niin outo tilanne kaikenkaikkiaan ja mielestäni kärkikuskin kisaa ei saisi mennä pilaamaan.

Siis tapahtui varikolta tulokierroksella. Ei ole säännöissä kielletty ohittaminen, mutta mitä järkeä tuossa oli. No en tarkalleen tiedä miten säännöt menevät, mutta Max oli edellä tuohon seuraavaan kurviin mennessä kuten selviää youtuben pätkästä Verstappen And Ocon Collide | 2018 Brazilian Grand Prix ja Ocon ajoi siihen kuin ajaisi kisaa Verstappenin kanssa. Nuoria kuumapäisiä kuskeja, mutta Verstappen on huomattavasti vähemmän edellisiin kausiin verrattuna törttöillyt kuin Ocon joka ei oikein vieläkään ole oikein oppinut samaa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pidin vähän erikoisena Oconin ristiinnaulitsemista eilisessä kisassa. Jos on nopeampi, niin on oikeus ohittaa. Koskee myös kärkiauton ohittamista ja myös linjan vaihtamisesta tunnettua Verstappenia. Hänetkin tulee voida ohittaa, jos takana tulee nopeampi auto.

Jättikö Verstappen tilaa rinnalla olleelle Oconille? Ei mielestäni, vaan leikkasi typerästi suoraan eteen. Minne Oconin olisi tuossa tilanteessa pitänyt mennä, kun oli lähes rinta rinnan tullut ulos ykkösmutkasta? Entä jos Ocon olisi vetänyt samalla lailla ykkösmutkan kiinni ja Max olisi täräyttänyt kylkeen? Sama tuomio toisinpäin? Ei todellakaan. Kisatilanne.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pidin vähän erikoisena Oconin ristiinnaulitsemista eilisessä kisassa. Jos on nopeampi, niin on oikeus ohittaa. Koskee myös kärkiauton ohittamista ja myös linjan vaihtamisesta tunnettua Verstappenia. Hänetkin tulee voida ohittaa, jos takana tulee nopeampi auto.

Joo ja taisi vielä tallikin kannustaa ohittamaan Oconia, siinä olisi myös varmaan Red Bullin talli voinut varoittaa Verstappenia että nopeampi auto on että voikin yrittää ohi.

Mutta mitä tulee vielä kieroksella ohitettaviin niin tälläkaudella tuntuu että olisi ennätysmäärä ongelmia noiden autojen ohittamisessa, toisen auton perässä ajaminen tuntuu olevan vaikeaa vaikka kieroksella ohitus olisi tapahtumassa ja toisaalta taas formuloiden säästösäänöt jossa autossa ei voi ottaa kokoajan irti kaikkia tekee sen että kärkiautot välillä hissuttelee tuolla radalla ja joku joka käy vaihtaan tuoreemmat renkaat ja ajaa täysillä voi olla sekuntteja nopeampi vaikka kieroksella jo ohitettu.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tai tallipisteet tulisivat autojen yhteisestä sijoituksesta? Yhteisen sijoituksen ollessa tasan, korkeampi sija vie voiton. Keskeyttäminen aiheuttaa sitten vaikka 20 sijaa lisää tallille.

Esimerkiksi eilisessä kisassa:
Ham + Bot = 1 + 5 = 6
Räi + Vet = 3 + 6 = 9
Ver + Ric = 2 + 4 = 6

Eli tallipisteet olisi mennyt vaikka mersulle 50, red bullille 40 ja ferrarille 30. Suurin ero tuossa tulisi että tallipisteissä olisi parempi ajaa sijat 2&3, kuin 1&5. Nykyään taitaa sijat 2&3 tuottaa samanverran tallipojoja kuin sijat 1&6. Tietenkin 1&4 pysyisi parhaimpana "huonona". Eli ylläolevassa esimerkissä Ricciardon ollessa kolmas tai Bottaksen kuudes, olisi Red Bull vienyt eniten pojoja tallimestaruudelle.

Tai sitten niinkin yksinkertainen että tallin huonommin sijoittuneen auton pisteet lasketaan tallimestaruuteen. Toisen kuskin käyttäminen tulppana parantaisi vieläkin mahdollisuuksia henkilökohtaiseen mestaruuteen, mutta huonontaisi mahdollisuuksia merkkimestaruuteen. Tai ainakin tietyissä tilanteissa kävisi näin. Jos jompikumpi kuski keskeyttää, niin ei tule tallipisteitä. Luotettavuus, tasapainoiset tiimit ja kolareiden välttely toisivat ehkä mielenkiintoa lisää.
Jonkun tämän tapaisen hahmotelman pohjalta voisi jotkut viisaat keksiä kokonaisuuden jossa saman tallin kuskit eivät olisi toistensa parhaita kavereita. Toisaalta kiinnostaako tallimestaruus suurta yleisöä edes? Tärkeä juttu se on talleille mutta voisiko siitä tehdä vähemmän tärkeän? Tai pitääkö siitä edes taistella jos se pilaa miestä mies vastaan väännöt radalla? Hieman filosofisen pohdinnan puolelle menee.. Rahan jako tuossa taustalla on mutta kyllä se fyrkka jaettua saataisiin muillakin perusteilla. Ans katsoa mitä lajissa tapahtuu tulevina vuosina. Muutoksia on tulossa vissiin paljon.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos Max olisi ollut fiksumpi ja kokeneempi, olisi hän toiminut siten, miten Hämäläinen antoi palautetta "lämpiössä" ennen palkintojenjakoa. Max varmasti näki, että Ocon tulee vauhdilla takaa, joten miksi pidätellä jo kierroksella ohitettua noin? Kuten Hämis sanoi, Maxilla oli enemmän menetettävää ja Oconilla ei niinkään mitään. Olisi Max vaan antanut Oconin mennä ohi uusilla renkaillaan ja pusulta olisi vältytty. OK, Ocon olisi ehkä voinut tilanteen toisinkin ja vaikka ohittaa Max jossain muussa kohtaa, mutta tuossahan se radan paras ohituspaikka oli. Siis siinä lähtösuoran päässä. Minä olen sitä mieltä, että Maxin olisi pitänyt antaa Oconin mennä, kun se oli siinä kohtaa nopeampi, ja keskittyä vain Hämiksen tekemisiin siellä peileissä. Vittuako sen tarvi Oconin tekemisistä välittää mitään, kun tilanne oli tuo?! Nyt tuli oppia karulla tavalla. Ehkä seuraavalla kerralla osaa jo toimia toisin. Junnumaista höntyilyä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eniten pistää silmään miten hyvin Hamilton on tälläkaudella pystynyt maksimoidaan pisteensä jopa niistä kisoissa kun joutunut häntäpäästä tekemään ohituksensa, sen sijaan kun nämä Vettel ja verstappen tehnyt molemmat alokasmaisia mokia. Olkoonkin että Verstappen on jo kypsempää ajoa loppukaudesta ollut niin vielä selkeästi maksaa oppirahojaan. Jos Verstappen olisi nyt varmistellut tässä kisassa mestaruutta olisi todennäköisesti silti ajanut ihan samalla tavalla ,mutta Hamilton olisi varmaan antanut paljon enemmän tilaa ja antanut Oconin mennä menojaan. Kolareihin yleensä vaaditaan se kaksi osapuolta vaikka olisi täysin toisen vika.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jonkun tämän tapaisen hahmotelman pohjalta voisi jotkut viisaat keksiä kokonaisuuden jossa saman tallin kuskit eivät olisi toistensa parhaita kavereita. Toisaalta kiinnostaako tallimestaruus suurta yleisöä edes? Tärkeä juttu se on talleille mutta voisiko siitä tehdä vähemmän tärkeän? Tai pitääkö siitä edes taistella jos se pilaa miestä mies vastaan väännöt radalla? Hieman filosofisen pohdinnan puolelle menee.. Rahan jako tuossa taustalla on mutta kyllä se fyrkka jaettua saataisiin muillakin perusteilla. Ans katsoa mitä lajissa tapahtuu tulevina vuosina. Muutoksia on tulossa vissiin paljon.

Talleja motivoi loppupelissä kuskien mestaruus vähemmän vaikka tavalliselle katsojalle se onkin se tärkeämpi. Kauden lopuksihan tallit saavat tietenkin palkintorahansa MM-tilanteen mukaan ja myös sponsoreille on helpompi "myydä" omaa organisaatiota tallimestaruudella. Pitäisin vähän höpsönä ruveta miettimään miten saadaan tallikaverit tappelemaan enemmän keskenään. Pitäisikö jääkiekossa hyökkääjiä kannustaa vähemmän yhteispeliin ja kaikki vain yrittäisivät itsekkäämmin tehdä sen maalin pahemmin syöttelemättä?

Eniten pistää silmään miten hyvin Hamilton on tälläkaudella pystynyt maksimoidaan pisteensä jopa niistä kisoissa kun joutunut häntäpäästä tekemään ohituksensa, sen sijaan kun nämä Vettel ja verstappen tehnyt molemmat alokasmaisia mokia. Olkoonkin että Verstappen on jo kypsempää ajoa loppukaudesta ollut niin vielä selkeästi maksaa oppirahojaan. Jos Verstappen olisi nyt varmistellut tässä kisassa mestaruutta olisi todennäköisesti silti ajanut ihan samalla tavalla ,mutta Hamilton olisi varmaan antanut paljon enemmän tilaa ja antanut Oconin mennä menojaan. Kolareihin yleensä vaaditaan se kaksi osapuolta vaikka olisi täysin toisen vika.

Voisi sanoa että Red Bull ja Helmut Marko pilaavat tuolla suosikkinsa lellimisellä kuskinsa, kuten sanoit, Vettel ei osaa nöyrtyä tekemään MM-taiston kannalta varmoja ratkaisuja ja Pizzanaama-Verstappenissa on vielä pahemmin samaa vikaa. Niin kauan kuin Verstappenin ego ei kestä sitä että hänet ohitetaan missään tilanteessa, ei hänestä tule maailmanmestaria.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Niin kauan kuin Verstappenin ego ei kestä sitä että hänet ohitetaan missään tilanteessa, ei hänestä tule maailmanmestaria.
Jos ei tuota Brasilian kisaa ja Oconin väkinäistä ohitusyritystä oteta huomioon, niin en kyllä muista yhtäkään tilannetta tältä kaudelta, että Verstappenilla olisi joku ohitus mennyt tunteisiin. Pikemminkin on pystynyt pitämään päänsä kasassa ja ottamaan sijoituksen uudelleen takaisin. Parissa vuodessa tätä henkistä kasvua radalla on tapahtunut siis jo aika paljon.

Radan ulkopuolellahan tuo on melkoinen douchebag, mutta juuri sitä mitä F1 tarvitsee. Loppuu se Hamiltonin happyhappy-meininki, kun Vettelistä ei näytä olevan todelliseksi haastajaksi enää.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ocon ja Verstappen ovat torstaina samassa pressitilaisuudessa. Kyllä tuo jo hymyn huulille näin etukäteen. Kimi ja vettel myös mukana.
Toivottavasti Kimillä sujuisi taas Abu Dhabissa kun pari edellistä kautta on tuo rata ollut vauhdillisesti Kimille melkoisen heikkoa. 2012 ja 2015 lukuunottamatta tuntunut muutenkin vauhti olleen vähän kadoksissa Kimillä tuolla radalla.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Voisi kai sanoa normaaliksi aika-ajoksi. Mites se nyt menee, että Kimi ei menetä pronssia? Laskenko oikein, että 4. sija riittää varmuudella?

Aina yhtä huvittavaa kun Hämis rupeaa masturboimaan omalle autolleen tv-kameroiden edessä. Nytkin meinasi ruveta itkemään kun otti paalun panoksettomassa kisassa. Uskomattoman teennäinen jätkä ja tulihan tietenkin sieltä perinteiset boys at the factoryt ja varmasti kovien sheikki-fanien kiittelyt.
 

BaronFIN

Jäsen
Huomenna Hamilton menee menojaan ja Bottas-juna tulee perässä. Yllättäen Hamiltonin hyytyy ja singlen Bottas pääsee ohi armovoittoon. Riippuu Verstappenista tavalla tai toisella pääseekö Räikkönen neljäntenä maaliin MM kolmoseksi.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Vaikkei Kimiä kiinnosta niin toivon kyllä todella, että Kimi saisi pitää kolmannen sijansa sarjassa. Kun huomioidaan miten vaikeita 2014 ja 2015 mm. olivat niin olisihan tuo kolmas sija aivan huikea juttu. Hamiltonin auto voisi jäädä ruutuun vaikkapa samalla tapaa kuin tänään F2 startissa jollakin ja Vettel ajaa konttiin samalla tapaa...
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kimi on siis kolmas, joka on hieno saavutus. Bottas sitten taas viides, joka on tuolla autolla loppujen lopuksi surkea saldo. Mahtaako Ocon viedä paikan ensi kaudella?
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kimin kolmas sija mielestäni täysin oikeutettu. Erittäin varmaa ajoa läpi kauden ja vaikka miestä itseään varmasti vähän ärsyttääkin mennä taas pokkaamaan joku höpöhöpö-pokaali FIA:n gaalaan, niin kyllä noita varmasti tulee arvostamaan myöhemmin. Jälkikäteen ajateltuna kolmas sija MM-pisteissä vuonna 2012 Lotuksella oli myös todella kova suoritus, kun taakse jäi kuitenkin Hamiltonia, Buttonia jne.

Bottakselta kyllä ala-arvoinen kauden jälkimmäinen puolisko. Viime kaudella sentään voitti kisoja Hamiltonin ratkaistua mestaruuden, mutta nyt ei pärjännyt vauhdillisesti oikein kenellekään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimi on siis kolmas, joka on hieno saavutus. Bottas sitten taas viides, joka on tuolla autolla loppujen lopuksi surkea saldo. Mahtaako Ocon viedä paikan ensi kaudella?

Jotain tuosta Bottaksen kaudesta on puuttunut vaikka kuinka haluaisi suomalaisena puolustella. Ei olisi ihan kummallinen ratkaisu vaikka tuohon päädytään. Ocon olisi juuri sopiva todennäköisesti tilalle tarvittaessa. Semmoinen nimi joka varmasti pystyisi kisoja voittaan mutta ei varsinaisesti kuitenkaan Hamiltonin varpaille astuisi. Katsellaan mutta en yllättyisi että tuota mahdollisuutta tultaisiin jopa käyttään että Ocon on vapaana ja Bottas ollut surkea.

Tänään muuten tuntui että Bottas oli vain hidas ja teki ajovirheen jonka seurauksena rytmi katosi ja paras terä renkaista, sitten otti osumaa ja varikolle vaihtaan renkaat ettei puhkea. Tiedä sitten oliko oikeasti jotain ongelmaa mutta vähän semmoinen kutina että lieneeköhän maikkarin asiantujat pihalla vai oliko siellä oikeasti jotain? :D tuntui vain että oikeasti oli vain hidas ja teki sen ajovirheen jonka seurauksena muut sen pari sekunttia kiini.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Huvittavaa kuinka maikkari lähetyksen lopuksi näytti viime kauden Abu Dhabin podiumia, Bottas keskimmäisellä korokkeella juhlimassa. Ensi kaudella Valtteri ei toivottavasti ole mikään siipeilijä. Nyt kun Kimi Sauberille siirtyy niin hyvin todennäköisesti mestaruustaistossa kannatetaan Bottasta, kun vaikea uskoa Sauberin sinne yltävän. Toivottavasti myös Renault ottaisi ison loikan nyt talven aikana, sillä olisihan se mukava Ricciardo ja Hulkkikin kärjen tuntumassa nähdä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hamiltonin dominointia, siinäpä päättynyt kausi tiivistettynä.

Tarjolla oli maksimissaan 525 pistettä ja Hamilton kasasi 408 pinnaa. Huimat 77,7 prosenttia maksimipisteistä on käsittämätön saldo. Kauteen mahtui 11 voittoa ja 17 podiumpaikka. Kauden kuninkaasta ei pienintäkään epäselvyyttä. Sarjassa toiseksi tullut Vettel jäi 88 pisteen päähän. Samaan aikaan Valtteri ajoi Hamiltonin kanssa samanlaisella autolla podiumille kahdeksan kertaa ilman voittoa sijoittuen viidenneksi sarjassa. Korkeintaan keskinkertainen suoritus Bottakselta. Otteiden ja ennenkaikkea tulosten pitää kohentua huomattavasti ensi kaudella tai lähtö tulee Mersulta.

Kimin kausi oli mielestäni hyvä. Tasaisesti ajoi läpi kauden, josta kertoo 12 podiumsijaa kruununa Austinin voitto. Ferrarin jäsentenvälisessä Kimi jäi Vettelin taakse 69 pisteellä. Keskeytykset Kimi ”voitti” numeroin 4-1, joka hieman selittää piste-eroa tallikaveriin.

Red Bullin Verstappen ajoi ihan hyvän kauden loppujen lopuksi. Pari omaa hölmöilyä vei mm-taulukon kolmospaikan. Ricciardon kauteen mahtui todella paljon keskeytyksiä, vähän kävi jo sääliksi välillä. Muista talleista Sauberin hyvä kehitystyö kauden mittaan nousi esille. Lupailee ihan hyvää ajatellen ensi kautta. Toro Rosso ja etenkin Williams kyntävät syvissä vesissä.

Kauden päätyttyä kuusi kuljettajaa poistuu gridiltä. Suurin nimi tietysti Alonso, jonka taaperrus päättyi ainakin toistaiseksi kuninkuusluokassa. Oconille ei löytynyt paikkaa, vaikka taitojen puolesta sarjaan kuuluisiin. Ensi kausi tuo paluumuuttajat Kubican ja Kvyatin sekä uutena tulokkaana Kimille tallikaveriksi Giovinazzin.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Bottaksen kautta ei voi kuvailla edes keskinkertaiseksi, kyllä se oli yksinkertaisesti huono. Alkukaudesta oli epäonnea, mutta ei tuo enää kauden toisella puolikkaalla ollut oikeastaan missään muualla kuin Venäjällä sellaisessa vauhdissa, että voitto olisi ollut oikeasti mahdollinen. 0 voittoa tuolla autolla on oikeasti aivan selittämätön suoritus.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Bottaksen kautta ei voi kuvailla edes keskinkertaiseksi, kyllä se oli yksinkertaisesti huono.
Noh, nousi se Bottas sentään Michael Schumacherin rinnalle saavutuksissa. Bottas on nimittäin ensimmäinen Mersu-kuski sitten kauden 2012 ja Michael Schumacherin joka ei onnistunut voittamaan osakilpailua Mersulla. Toki Schumin aikana talli ei "ihan" yhtä kova ollut kuin nykyään, mutta voittipa Nico Rosberg silläkin kaudella yhden kilpailun.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Sääli, ettei Kimi päässyt päättämään aikaansa punaisissa hyvään päätöskisaan. Olisi luultavasti ollut kolmas jos kisavauhti olisi pysynyt Vettelin tahdissa. Verstappen tosin hiipi aika lähelle Vetteliä, joten jännäksi se taas olisi mennyt. Itseä lämmittää tuo MM-kolmostila, vaikkei se Kimiä kiinnostakaan. Oli kuitenkin rutkasti epäonnea jälleen kauden mittaan, kun keskeytykset ilman omaa syytä menivät 4-0 Kimille Ferrarin sisällä. En nyt jaksa ruveta laskemaan, mutta monta kymmentä pistettä meni varmasti viemäristä alas tuurin takia, joten olisi itseasiassa varmaan ollut yllättävänkin lähellä Vetteliä pisteissä samanlaisella onnella. Tai no kyse on Ferrarista, joten ei se ihan ehkä sattumaa ole, että toisen autolle käy jotain kesksytykseen johtavaa joka viidennessä kisassa ja toiselle ei.

Hamilton on kyllä masentavan hyvä. Näyttää siltä, että ei häntä voita ilman, että joku talli onnistuisi tekemään koko kaudeksi paremman auton kuin Mersu. Sehän olisi äärimmäisen kutkuttavaa, jos jonain päivänä Lewiksen tallikaveriksi tulisi Vettel tai Verstappen. Tätä ei kuitenkaan tule tapahtumaan ainakaan sarjan parhaassa autossa.

Persoonana todella rasittava tapaus tämä Hamilton. Taas jaksoi kisan alussa nyyhkyttää tiimiradioon, että guys näillä renkailla ei tästä tule mitään, guys tiesittekö että stopin jälkeen putoan näin kauas yhyy yhyy. No, hyvinhän ne renkaat vaihteeksi kesti ja Mersun taktiikkakin meni nappiin. Sitten kisan jälkeen perinteiset litaniat yleisölle ja tehtaanpojille. Vielä oikein korosti strippaamalla ja osoittamalla Still I Rise -tatskaansa, että aina jaksaa uskoa että täältä tullaan. Hieman ristiriitaista...Tekisi ihan hyvää, että joku pudottaisi Leewin valtaistuimeltaan alas. Ei jaksaisi katsoa noita tekopyhiä lätinöitä joka kisassa ja kuinka kaikki onnistuu ja on helppoa sekä kivaa. Lajin kannalta se olisi parasta ja olisi se ihan hauska välillä nähdä että Hamiltonilla on edes vaikeuksia voittaa mestaruus.

2000-luvun Schumin mestaruusvuosina mies itsessään oli ihan hyvän tyypin oloinen, tosin aiempien vuosien likaiset temput toki muistissa. Silloin 2001-2004 häiritsi ainoastaan Ferrarin ylivoima, mutta nyt ainakin kismittää Mersun dominanssin lisäksi se, että sarjaa viime vuodet (yhtä kautta lukuunottamatta) ylivoimaisesti dominoineen kuskin täytyy olla sarjan feikein tyyppi.

Edit. Lisäyksenä tuli mieleen, että tuossa Leclercin ohituksessa juuri ennen Kimin keskeytystä oli hyvin paljon symboliikkaa mukana. Muistaakseni Kimillä ja Schumilla oli myös todella hyvä vääntö Schumin viimeisessä Ferrari-kisassa 2006 olisiko ollut Brasiliassa. Jännää symboliikkaa molemmissa. Taisi tosin Kimin autoon tulla jokin pieni ongelma jo ennen varsinaista hyytymistä, koska oli ihan Vettelin kannassa ja yhtäkkiä muka Sauberilla tullaan ohi heittämällä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös