Formula 1 – kausi 2017

  • 313 879
  • 1 872

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä tässä moni asia vinkkaa siihen suuntaan että Bottas on se ykkösvaihtoehto ja taustalla tehdään kovasti töitä että hänet saadaan vapautettua Williamsilta. Juuri tuo että Mersu ilmoitti että kuljettajauutisia ei kuulla ennen tammikuuta, ja samaan aikaan nämä huhut että Williams on avannut taas neuvottelut Massan kanssa, ja nyt vielä tämä Claire Williamsin lausunto että ovat valmiit luopumaan Bottaksesta kertovat että siellä taustalla kyllä tapahtuu ihan oikeasti jotakin.

Olisihan tuo kyllä win-win-tilanne kaikille jos tuo kuvio onnistuisi. Williams tietenkin menettäisi erittäin hyvän kuljettajan mutta saisi tilalle kokeneen ja parhaimmillaan erittäin nopean kuljettajan joka on kaiken lisäksi tuttu tallille, mutta ennen kaikkea saisi kompensaationa ison summan rahaa jolla kehittää autoa. Strollit saisivat myös mitä haluavat, eli nuorelle Strollille kokeneen tallikaverin joka pystyisi opastamaan ja neuvomaan auton säätämisessä ym. asioissa. Lisäksi Massa olisi ehkä astetta helpompi vastus Strollille. Bottas saisi sen paikan huipputallista minkä hän kyllä on ansainnut hyvillä suorituksillaan, ja Mersu saisi Rosbergin tilalle suoritusvarman ja nopean kaverin. Nyt vaan kädet ja sormet ja kaikki ristiin että toteutuu.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä tässä moni asia vinkkaa siihen suuntaan että Bottas on se ykkösvaihtoehto ja taustalla tehdään kovasti töitä että hänet saadaan vapautettua Williamsilta. Juuri tuo että Mersu ilmoitti että kuljettajauutisia ei kuulla ennen tammikuuta, ja samaan aikaan nämä huhut että Williams on avannut taas neuvottelut Massan kanssa, ja nyt vielä tämä Claire Williamsin lausunto että ovat valmiit luopumaan Bottaksesta kertovat että siellä taustalla kyllä tapahtuu ihan oikeasti jotakin.
Jep... Jossain jo spekuloitiin tämän tarkoittavan sitä että sopimus olisi jo tehty ja ehdoista sovittu. Nyt annetaan Williamsille aikaa pariviikkoa etsiä korvaaja ja molemmat julkaisee kuskit yhtäaikaa...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jep... Jossain jo spekuloitiin tämän tarkoittavan sitä että sopimus olisi jo tehty ja ehdoista sovittu. Nyt annetaan Williamsille aikaa pariviikkoa etsiä korvaaja ja molemmat julkaisee kuskit yhtäaikaa...

Tältähän tämä koko kuvio vähän haiskahtaa että periaatteellisella tasolla hommista on jo sovittu ja nyt viilaillaan yksityiskohtia, ja sitten kun kaikki on valmista niin ilmoitetaan yhtä aikaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vahvasti näyttää siltä että on tulossa todella iso siirto ajatellen ensi vuotta ja mielenkiintoa suomalaisia kohtaan kasvaa maksimiinsa.
Kaikki yllä todetut kertovat kyllä vahvasti siitä että Bottas on ykkösvaihtoehto ja Pascalilla ei Mersu halua lähteä kauteen, pelkäävät selvästi ettei kokemus riitä kilpailemaan tallimestaruudesta mikä tallille merkitsee enemmän rahallisesti kuin kuljettajien mestaruus.

Claire Williamsin ensimmäiset lausunnot Bottaksen tulaveisuudesta ja Massan pohdiskelevat twiitit jatkon suhteen, siihen vielä se että julkistusta ei tehdäkään ensimmäisen toiveen mukaan ennen joulua vaan uudenvuoden jälkeen niin selvää pässinlihaahan tämä alkaa olemaan.

Ei muuta kuin lippuja varailemaan ensi vuoden kisoihin. Osuu mukavasti kohdalleen itsellä, ollaan frendin kanssa jo tovi suunniteltu että tehdään come back 10 vuoden jälkeen kisapaikoille, paljon mielenkiintoisia muutoksia tulossa niin autoihin kuin kuskipaikkoihin.

Yksi mielenkiintoinen pointti on myös uusien autojen fyysiset haasteet kuljettajille, näkyisiköhän siellä oikeasti tämän johdosta enemmän väsymistä ja virheitä, sekä niitä kaikkensa antaneita kuljettajia jotka eivät jaksa seistä podiumilla vaan istuvat siinä portaalla.

_
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainoa huoli tästä mahdollisesti tulevasta "Kaikkien aikojen F1-kaudesta!" on se, että maikkari nostelee taas hintojaan. Sisältö vähenee, mutta hinnat nousee perinteiseen tyyliin. Tälläkin hetkellä alkaa olemaan aika kipupisteessä viitsiikö maksaa sitä kolmeakymppiä pelkästään formuloista, joita tuli jo viime vuosi käytännössä tehtyä. Ainoastaan IFK:n muutaman CHL-pelin taisin sieltä muuta maksullista ohjelmaa katsoa formuloiden lisäksi.

Olen vain sen verran mukavuudenhaluinen, että on se mennä sohvalle, avata telkkari ja se on siinä eikä tarvitse mitään kikkailuja tietokoneella tai muuta, jos haluaa eri reittejä katsella.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen vain sen verran mukavuudenhaluinen, että on se mennä sohvalle, avata telkkari ja se on siinä eikä tarvitse mitään kikkailuja tietokoneella tai muuta, jos haluaa eri reittejä katsella.

Eikös tuo Katsomo tule ChromeCastilla tai jollain muulla tavalla siihen isolle ruudulle? En ole perehtynyt, mutta tapoja on monia että saa sen Katsomon tai vastaavan helposti töllöön. Meillä kotona ChromeCast kiinni töllössä ja tabletista netflixiä, hbo nordicia jne, yhdellä napilla kuva siirtyy isolle ruudulle. Eikä se ongelma ole laittaa sitä läppäriäkään siihen tv.n viereen ja HDMI kiinni töllöön.
En ole perehtynyt hintoihin mutta jos Katsomo näin saatavilla ja halvemmalla kuin MAX niin suosittelisin tuota.

_
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ainoa huoli tästä mahdollisesti tulevasta "Kaikkien aikojen F1-kaudesta!" on se, että maikkari nostelee taas hintojaan. Sisältö vähenee, mutta hinnat nousee perinteiseen tyyliin. Tälläkin hetkellä alkaa olemaan aika kipupisteessä viitsiikö maksaa sitä kolmeakymppiä pelkästään formuloista, joita tuli jo viime vuosi käytännössä tehtyä. Ainoastaan IFK:n muutaman CHL-pelin taisin sieltä muuta maksullista ohjelmaa katsoa formuloiden lisäksi.

Olen vain sen verran mukavuudenhaluinen, että on se mennä sohvalle, avata telkkari ja se on siinä eikä tarvitse mitään kikkailuja tietokoneella tai muuta, jos haluaa eri reittejä katsella.

Tai sitten hankkii jonkun "TV Boxin", joka taitaa lähteä 20-30e ylöspäin riipuen sitten kuinka uuden ja tehokkaan laitteen haluaa, ei tarvitse hirveästi kikkaila välttämättä sen jälkeen. Taitaa olla jo esiasennettuna yleensä semmoisia ohjelmia jolla helposti ainakin nämä suosituimat urheilutapahtumat löytyy ja usein hyvälaatuisena.

Sehän tuossa ensikaudesta on petollista että pian siellä on joku ihan surkea selostaja ja hinnat pilvissä. Vähän täälä on suunitelmissa että pitäisiköhän alkaa totutella noihin ulkomaalaisiin selostuksiin. Se on vaan kun englanti ei ehkä niin känny niin onko niin nautinnollista. Maikkarilla tosiaan hyvä sauma varmaan nyt rahastaa , vähän semmoisen käsityksen saanut että siellä ollaan ehkä vähän ajamassa jatkossa maksu tv alaspäin joten nyt saatavat yrittää viimehetkellä vielä rahastaa.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@-0O- Hyvin summasit tilanteen, ihan samaa mieltä. Ja Massa on hyvässä tilanteessa saamaan mojovan palkankorotuksen. Lisäksi Brasilia on F -sirkukselle iso markkina ja Massa on siellä päin erittäin suosittu. Bottas Mersulle ja Massa jatkaa, kaikki voittavat! Massan paluu voi olla snadisti nolo, mutta toisaalta koska ennen on mestari lopettanut näin? Tilanne on kaikille uusi ja siksi tarvitaan myös uusia ratkaisuja.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@-0O- Hyvin summasit tilanteen, ihan samaa mieltä. Ja Massa on hyvässä tilanteessa saamaan mojovan palkankorotuksen. Lisäksi Brasilia on F -sirkukselle iso markkina ja Massa on siellä päin erittäin suosittu. Bottas Mersulle ja Massa jatkaa, kaikki voittavat! Massan paluu voi olla snadisti nolo, mutta toisaalta koska ennen on mestari lopettanut näin? Tilanne on kaikille uusi ja siksi tarvitaan myös uusia ratkaisuja.

Niin, unohtui vielä tuosta listasta että Felipe Massa on myös voittaja tässä yhtälössä. Massahan ei nimittäin tehnyt tuota lopettamispäätöstä täysin vapaaehtoisesti vaan käsittääkseni asia meni niin että Williams ei hänelle enää jatkoa pystynyt tarjoamaan ja Massa ei enää halunnut lähteä minnekään Saubereille rämpimään. Tämäkin varmasti näkyi Massan motivaatiossa ja suoritustasossa viime kaudella, hänhän on yleensä hyvin herkkä tällaisille asioille ja vaatii sitä että koko ajan on joku Smedley radiossa kannustamassa ja tsemppaamassa. Minä uskon että vaikka Massa jo lopettamispäätöksen teki ja jäähyväisiä vietteli loppukaudesta, niin häneltä löytyy varmasti vielä motivaatiota jatkaa koska tuo lopetuspäätös ei tosiaan tullut täysin omasta tahdosta vaan pakon sanelemana.

Brassilähteiden mukaan Massalle on tarjottu tasan samanlaista diiliä minkä Bottas olisi saanut tulevalle kaudelle, eli 6 miljoonaa dollaria pohjapalkkaa ja menestysbonukset päälle, ja että diili olisi käytännössä jo varma. Nyt alkaa kieltämättä jo vähän jännättämään...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaikkein hauskinta tässä olisikin se että Williams löytäisi jostain yhden vaihteen lisää autoonsa ja Massan johdolla nappaa ensikaudella voittoja ja mersu menettäisi etumatkansa muihin nähden ja talli alkaa pikkuhiljaa hyytyä omien sisäisten ongelmien vuoksi..
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kaikkein hauskinta tässä olisikin se että Williams löytäisi jostain yhden vaihteen lisää autoonsa ja Massan johdolla nappaa ensikaudella voittoja ja mersu menettäisi etumatkansa muihin nähden ja talli alkaa pikkuhiljaa hyytyä omien sisäisten ongelmien vuoksi..

En kyllä jaksa oikein uskoa tuohon Mersun "sulamiseen". Viime vuodet ratoja suvereenisti dominoinut talli ei vaan voi hetkessä sukeltaa totaalisesti. Ei vaan voi. Nythän tilanne voi toisaalta olla parempi Hamiltonin kannalta kun tallikaverina ei jatka Nico. Eiköhän siellä ole ollut aika räjähdysaltis tilanne päällä kun 2 huippukuljettajaa ovat keskenään tapelleet. Ensi kaudella ei tulla näkemään niitä tilanteita jossa tallikaverit koettavat kiilata toisiaan pois radalta tai kolaroivat keskenään kuten kävi mm. Espanjassa ja Itävallassa.

Pitäisin ihmeenä jos Hamilton ei voita mestaruutta kaudella 2017
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On se täysin mahdollista että Mersu menettää ensi kaudeksi etumatkansa tai joutuu jopa altavastaajaksi, koska juuri näissä tilanteissa nuo voimasuhteet tuppaa keikahtamaan kun säännöt muuttuu isommin. Aika raju oli Red Bullinkin pudotus kun näihin hybrideihin siirryttiin. No, nyt tuskin on kenellekään ihan samanlaista romahdusta tulossa mutta kun aeron merkitys kasvaa suhteessa moottoriin niin se voi kyllä syödä Mersun etumatkaa isostikin.

Mutta vaikka Mersu nyt vähän taantuisikin niin Williams ei ole kyllä se talli joka sieltä ohi tulee, niin kauan kun Mersun moottorilla ajavat. Sen verran moottoreillakin kuitenkin on merkitystä, ja Mersu pitää varmasti huolen että asiakastalleilla ei ole koskaan viimeisimmät moottorikartat ja päivitykset käytössä.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
En kyllä jaksa oikein uskoa tuohon Mersun "sulamiseen". Viime vuodet ratoja suvereenisti dominoinut talli ei vaan voi hetkessä sukeltaa totaalisesti. Ei vaan voi.

Eikö?

Williams 1997 -> 1998
Ferrari 2004 -> 2005
Renault 2006 -> 2007
Ferrari ja McLaren 2008 -> 2009
Red Bull 2013 -> 2014
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
En osaa sanoa näiden juttujen luotettavuudesta, mutta "lähteet" sanoo, että Massan diili on selvä ja sitä myötä Bottas ajaa Mersulla: Massa to return allowing Bottas to got to Mercedes
On kyllä jännä nähdä Hamiltonin ja Bottaksen keskinäinen kilpailu. Rosberg ei minusta ollut koskaan mikään aivan kärkikuski. Hävisi liian usein tallikaverilleen ja joskus nukahteli ajaessaan kärjessä. Ja kun F-ykköset on teatteria ja sirkusta, epäilen Ecclestonen määränneen Nicon mestariksi, ettei Mersun ylivoima olisi kaikin puolin yksitoikkoista. Myös Hamiltonin kiukuttelut ja avoin protestointi viittaisi tähän.
Nyt auton muuttuessa saattaa ahkera ja tunnollinen Bottas saada bling-bling Hamiltonin valtaistuimen heilumaan. Haaveet haaveet...
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eikö?

Williams 1997 -> 1998
Ferrari 2004 -> 2005
Renault 2006 -> 2007
Ferrari ja McLaren 2008 -> 2009
Red Bull 2013 -> 2014

No niin no... En kuitenkaan jaksa uskoa et Mersu "romahtaisi". Varmaa on että Hamilton on Mersun selkeä ykköskuski ja en usko että Bottas ? pystyy laittamaan Nicon tavoin kampoihin ?


Edit: Iltasanomat kertoo että uudet omistajat haluaisivat sarjaan kulukaton ? Tästä varmaan saadaan hyvät väännöt aikaan.... Uutinen
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eikö?

Williams 1997 -> 1998
Ferrari 2004 -> 2005
Renault 2006 -> 2007
Ferrari ja McLaren 2008 -> 2009
Red Bull 2013 -> 2014

Ja yleensä nuo vallanvaihdot ovat tapahtuneet kun teknisiä sääntöjä on rukattu jossain määrin merkittävästi. Mersu menettänee ainakin moottoristaan saamaa hyötyä, sillä ensi vuoden säännöt tosiaan laskevat autojen suoranopeuksia(autot levenevät fyysisesti) ja mutkanopeudet nousevat, koska aerodynamiikan rooli korostuu merkittävästi. Tätä pohjaa vasten voisi uskoa Red Bullin olevan ensi vuonna vahva. Mersu ei välttämättä "romahda", mutta sen dominanssi loppunee, lasketaanko se sitten romahdukseksi.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
No niin no... En kuitenkaan jaksa uskoa et Mersu "romahtaisi". Varmaa on että Hamilton on Mersun selkeä ykköskuski ja en usko että Bottas ? pystyy laittamaan Nicon tavoin kampoihin ?

Olisihan se toki yllätys jos Mercedes ei olisi ykkösvaihtoehtoja ensi kauden mestariksi, mutta esimerkkitapausten valossa ei lainkaan mahdotonta.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ja yleensä nuo vallanvaihdot ovat tapahtuneet kun teknisiä sääntöjä on rukattu jossain määrin merkittävästi. Mersu menettänee ainakin moottoristaan saamaa hyötyä, sillä ensi vuoden säännöt tosiaan laskevat autojen suoranopeuksia(autot levenevät fyysisesti) ja mutkanopeudet nousevat, koska aerodynamiikan rooli korostuu merkittävästi. Tätä pohjaa vasten voisi uskoa Red Bullin olevan ensi vuonna vahva. Mersu ei välttämättä "romahda", mutta sen dominanssi loppunee, lasketaanko se sitten romahdukseksi.

Nimenomaan. Niin suurta ja menestyvää tallia ei ole olemassakaan että se suuremmin toivoisi merkittäviä sääntömuutoksia tai että sääntömuutokset eivät olisi merkittävä riski valta-asemalle.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Joitain ajatuksia talleista:

1. Mercedes
-Ollut liian pitkään huipulla, keskittyivät liikaa riitelyyn viime kaudella. Sääntömuutokset ovat iso riski, mutta tallin resurssit ovat liki rajattomat. Toisaalta en ihmettelisi, vaikka Mersu lopettaisi parin vuoden päästä. Kaikki maine ja kunnia on otettu, mitä jaossa on ollut. Kisoja haluavat nykyään järjestää lähinnä diktaattorit ja rikolliset, yleensä asialla on rikollinen diktaattori. Jossain vaiheessa Ecclesonen imperiumi (tai kenen se enemmistö nyt onkaan nykyään) saattaa näyttää autofirman pr-osaston mielestä liikaa rikkaitten kusipäitten leikiltä. Mitä se tetysti onkin. Mersu saattaa lähteä kuten sarjaan palasikin: yllättäen.

2. Red Bull
-Talli on palaamassa voittajaksi. Loistavat kuljettajat ja osaavaa porukkaa muutenkin. RB ei kuitenkaan ole tehdastalli ja kysymys kuuluukin: voiko tulevaisuudessa pärjätä ostomoottoreilla? Jaa-a.

3. Ferrari
-Tarvitaan iso harppaus, että vetelä ja espoon sutkauttelija näkisivät ruutulipun ensimmäisinä. Jotain on pielessä koko prosessissa, sillä tiedossa olevia ongelmia ei kyetä ratkaisemaan. Ihmetellään vaan, että kappas, meillä on vähemmän tehoja kuin muilla. Ei se auto vaan parane, vaikka Gazzetta dellopelle miten haukkuisi Räikkösen.

4. McLaren
-Honda vai mikä vitun Tohatsu siellä perässä nyt päriseekään: tulos tai ulos. Jos nyt ei kulje, niin Alonso räjähtää. Se olis kyllä kiva nähdä.

5. Renault
-Tehdastalli upealla historialla. Nyt olisi syytä alkaa saada sijoituksia kuuden sakkiin. Muuten menee usko projektiin. Kaikki puhuu pitkän tähtäimen projekteista, mutta oikeasti kaikilla formuloissa on oravan keskittymiskyky. Jos ei homma pelaa viidessä minuutissa, niin kaikille kenkää.

Lopuista lisää tuonnempana. Ehkä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
5. Renault
-Tehdastalli upealla historialla. Nyt olisi syytä alkaa saada sijoituksia kuuden sakkiin. Muuten menee usko projektiin. Kaikki puhuu pitkän tähtäimen projekteista, mutta oikeasti kaikilla formuloissa on oravan keskittymiskyky. Jos ei homma pelaa viidessä minuutissa, niin kaikille kenkää.
.

Rellulta en kyllä vielä odota ihan hirveitä ensi vuodelle, muut tallit ovat käytännössä valmistelleet ensi kauden autojaan jo vuodesta 2015 lähtien, Rellu otti kusessa olleen Lotuksen haltuunsa vasta loppuvuodesta 2015 ja tämänkin vuoden auto suunniteltiin käytännössä "muutamassa viikossa", eli jonkinverran ovat joutuneet antamaan tasoitusta ainakin muita isoja tiimejä vastaan. Sauberit ja muut kääpiöt kyllä pitäisi päihittää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On kyllä jännä nähdä Hamiltonin ja Bottaksen keskinäinen kilpailu. Rosberg ei minusta ollut koskaan mikään aivan kärkikuski. Hävisi liian usein tallikaverilleen ja joskus nukahteli ajaessaan kärjessä. Ja kun F-ykköset on teatteria ja sirkusta, epäilen Ecclestonen määränneen Nicon mestariksi, ettei Mersun ylivoima olisi kaikin puolin yksitoikkoista. Myös Hamiltonin kiukuttelut ja avoin protestointi viittaisi tähän.

Minä taas sanoisin että Rosberg oli mainettaan parempi kuljettaja. Hänelläkin oli heikkoutensa, juuri tuollaisissa paineenalaisissa kaksintaisteluissa, mutta silti oli nopeudessa paljon lähempänä Hamiltonia kuin kukaan olisi osannut etukäteen uskoa ja löi myös Schumacherin aika suvereenisti kun ajoivat samassa tallissa. Ja Rosberg pystyi vielä kolmekymppisenäkin kehittymään ja ajamaan ehkä uransa parhaan kauden. Kyllä nuo minun mielestäni jo näytöksi riittää.

Tuohon Ecclestone-salaliittoteoriaan en usko kyllä pätkääkään, ja Hamiltonin kiukuttelusta ei kannata kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä vetää, Hamilton kun on kiukutellut koko uransa ajan silloin kun hommat eivät mene täysin hänen pillinsä mukaan. Tämä keskustelu on käyty täällä jo monta kertaa kauden aikana, mutta minä sanoisin että tällä kaudella Rosberg oli keskittyneempi kuin Hamilton ja pystyi voittamaan tämän ajamallakin useita kertoja, ja sen lisäksi hänellä oli vähemmän epäonnea, mutta sekin kuuluu lajiin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joitain ajatuksia talleista:

Minä uskon ensi kaudella Red Bulliin. Moottoripuolella antanevat edelleenkin tasoitusta kun joutuvat ajamaan asiakasmoottoreilla ja Rellu ei todennäköisesti muutenkaan ole paras moottori vielä tulevalla kaudellakaan, mutta näissä uusissa autoissa aeron osuus korostuu ja moottori ei ole ihan niin tärkeässä roolissa kuin kolmella aikaisemmalla kaudella. Red Bullin auto oli tälläkin kaudella todennäköisesti rungoltaan sarjan paras ja ensi kaudella saattavat hyvinkin haastaa Mersua jo ihan tosissaan. Mersun uskon edelleenkin olevan kyllä ykköstalli ensi kaudellakin, mutta voi olla että ero Red Bulliin on kutistunut olemattomiin.

Ferrari vaikuttaa olevan edelleenkin niin sekaisin että he tuskin tekevät paluuta kärkeen. Jonkun yksittäisen voiton saattavat ottaa mutta tuskin pystyvät haastamaan Mersua ja Red Bullia.

Renaultin projekti on vielä ihan alkutekijöissään ja ensi kausikin mennee vielä palikoita järjestellessä. Tähän kauteen verrattuna heidän pitää kyllä parantaa, ja kyllä minä siihen uskon että myös parantavat kun ovat päässeet valmistautumaan huomattavasti paremmin, mutta en usko että vielä kärkitaisteluihin nousevat. Rellun pääkilpailijoita saattaa olla ensi kaudella Williams, Force India ja Toro Rosso, ja heidän pitäisi kyllä käytännössä pystyä mielellään ainakin kaksi noista lyömään. Palmer voi tosin aiheuttaa sen että tämä ei lopulta onnistu.

McLarenin ja Hondan pitäisi kyllä sen sijaan jo pystyä ensi kaudella jonkinlaiseen loikkaan ylöspäin. Olihan viime kausi jo huomattavasti parempi kuin aivan katastrofaalinen ensimmäinen kausi, mutta kärkeen on vielä paljon matkaa. Eihän McLaren pystynyt tosissaan haastamaan edes Williamsia ja Force Indiaa vaikka Alonso jonkun kerran pystyikin em. tallien kuljettajat kisassa lyömään. Projektin uskottavuuden kannalta McLarenin pitäisi kyllä pystyä jo nousemaan sinne Ferrarin tuntumaan, mutta nähtäväksi jää miten käy.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ja yleensä nuo vallanvaihdot ovat tapahtuneet kun teknisiä sääntöjä on rukattu jossain määrin merkittävästi. Mersu menettänee ainakin moottoristaan saamaa hyötyä, sillä ensi vuoden säännöt tosiaan laskevat autojen suoranopeuksia(autot levenevät fyysisesti) ja mutkanopeudet nousevat, koska aerodynamiikan rooli korostuu merkittävästi.
Olin kokonaan tuon missannut, onko merkittäviäkin muutoksia suoranopeuksiin tulossa? Toki enemmänhan sitä kierrosaikaa voittaa nopeammassa mutkan läpiviemisessä kun puhuttiin useamman sekunnin nopeammista kierrosajoista lisääntyneen gripin ja aeron myötä.

Ei tietääkseni Mersun aero ole mikään susi ollut nytkään tai siitä olisi saatu halutessa parempi mutta kun autoa suunnitellaan niin sitä pitää suunnitella vahvuuksien ehdoilla ja vahvuus on mersulla ollut ennen kaikkea moottori ja siitä saatu tehohyöty muihin nähden. Jos tämä tehohyöty saadaan pidettyä niin valta jatkuu, en tosin usko että tehoetu on ensi kaudella yhtä huomattava jollei ole keksitty jotain uutta merkittävää moottoripakettiin, eikös kauden puolivälin jälkeen esitelty spekulaatiota siitä että siinä olisi ollut jopa tehoreserviäkin vielä joten on siinä muilla riittävästi kehittämistä sille osastolle.

Red Bullin muutaman vuoden takainen superautohan perustui siihen luistonestoon joka mahdollisti mutkista ulostulon ihan eri tavalla kuin kilpailijoilla, kaasu avattiin paljon muita aikaisemmin mutkista ulostullessa ja eikös tämä toteutettu jotenkin auton moottori/vaihteisto-osastolta käsin.

_
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Noniin F1Today ja monet muut mediat kertovat, että Massa on hyväksynyt Williamsin tarjouksen. Toivotaan, että Valtteri saa useamman vuoden pahvin mersulta, nyt meni kyllä hommat Valtterin kannalta paremmin kuin kukaan olisi odottanut. Rellua minäkin melkein pidin hänen valttikorttinaan, mutta olikin "vähän" parempaa tarjolla.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä taas sanoisin että Rosberg oli mainettaan parempi kuljettaja. Hänelläkin oli heikkoutensa, juuri tuollaisissa paineenalaisissa kaksintaisteluissa, mutta silti oli nopeudessa paljon lähempänä Hamiltonia kuin kukaan olisi osannut etukäteen uskoa ja löi myös Schumacherin aika suvereenisti kun ajoivat samassa tallissa. Ja Rosberg pystyi vielä kolmekymppisenäkin kehittymään ja ajamaan ehkä uransa parhaan kauden. Kyllä nuo minun mielestäni jo näytöksi riittää.

Mikä on sitten se maine? Tällä palstalla pikku-Keke nauttii ainakin maireaa suosiota, olen veli Blöön kannalla, että kovasti yliarvostettu. Menneen kauden kuskirankingissa siellä viidennen sijan tietämillä. Se mihin piti tarttua, oli tuo Schumacherin lyöminen "suvereenisti". Ensimmäisellä kaudella hänellä oli selvä niskalenkki, tulihan Mestari pitkällä sapatilta. Toisena vuonna nuorempi saksalainen oli enää 13 pistettä edellä. Viimeisellä ero oli paperilla hurjalta näyttävä 44 pistettä. Tämä tosin oli mielestäni Schumin kovin kausi ja hän koki hamiltonmaista, jäätävää epäonnea useamman kerran. Mm. Kiinassa Nicon ottaessa uran avausvoiton, Schumacher menetti varman kakkosen ferrarimaiseen tumpelointiin renkaan kiinnityksen kanssa. Monacossa mies oli paalulla ja 25 pinnaa olisi ollut sunnuntaita valmis pokattavaksi. Idioottimaiset lähtöruuturangaistukset veivät tässäkin kaiken, ja ruudusta 6 lähteneenä sai alussa osumaa autoon sillä seurauksella, ettei se maalia nähnyt. Kyllä, Rosberg löi iäkkään mestarin, mutta niin pitikin. En kuitenkaan ole ihan mukana tuon työrmäyksen voimakkuudessa.

Bottaksessa näen paljon samaa kuin Rosbergissa. Täysin hmv, joskin varma ja nopea, sekä pystyy tuomaan maksimaaliset tallipisteet. Ei tule haastamaan Hamiltonia millään osa-alueella, mutta on Rosbergia kiltimpi luonne ja ei nouse Lewista vastaan henkiseen sodankäyntiin, jollaisessa britti söi Nicon elävältä. Toivotaan, että manageri Torger Wolff kirjoittaa niin pitkän sopparin, että Bottas saa nauttia hedelmistä, kun Lewis siirtyy räppiuralle. Joka tapauksessa hieno asia suomalaisen F1-seuraajan kannalta, että Kimin jälkeenkin on mies huipputallissa, ellei Valtteri sitten tee heikkejä..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös