Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 591 660
  • 1 881

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heikiltä mielestäni ihan positiivisia näyttöjä kun koko viikonlopun ottaa huomioon. Ilman ongelmia olisi pisteillä todennäköisesti ollut. Tosiaalta kun ei kaikkia faktoja ole niin ei voi tietää oliko vika sitten toisella stintillä myös kuskissa, oliko esimerkiksi säädöissä jotain pielessä etteivät sopineet kovalle renkaalle vai mitä vikana. Se tuossa juuri on kun kuski hyppää ihan kylmiltään mukaan niin kilpailutilanteissa se ajamattomuus näkyy eniten.

Kuitenkin mielestäni antanut hyviä näyttöjä ensikaudenkin suhteen ja toivotaan että pisteitäkin tulisi ensiviikonloppuna. Olihan tuo nyt harmi että lopulta ajoi maaliin taas omalla vanhalla paikallaan, olisi varmaan jo pelkästään ilman Kers ongelmia pystynyt ehkä muutaman auton enemmän napsimaan edestä varikko-ongelmista huolimatta. Olihan tuo talliltakin melkoista pelleilyä eka varikkostoppi kesti yli sekunnin liikaa ja ei tainut tuo siivenkään vaihto sujua niin nopeasti kuin voisi.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Paljon saa Heikki parantaa mikäli mielii parempiin talleihin kuin Caterhamille. Ensimmäinen kierros oli täysi katastrofi, jossa jo -4 pykälää. Vauhtia olisi riittänyt, mutta surkea Rosberg pilasi olemalla hidas siinä edessä. Varikkostoppikin meni pieleen, mikä onkin jo Lotuksen tavaramerkki. Uusilla renkailla onnistui kuitenkin ajamaan sen verran hyvin, että pääsi letkan edelle, mutta sitten tulikin mystiset ongelmat, jotka eivät korjaantuneet edes siiven vaihdolla. Massakin katosi siitä edestä maisemaan, kun tuli varikolta edelle. Autossa oli selvästi potentiaalia, kun ranskis veteli tasatahtiin RedBullien kanssa.

Bottakselta hyvä kilpailu, mutta olisi saanut ajaa vähän aikaisemmin niitä hyviä kierrosaikoja, jolloin olisi voinut taistella korkeammistakin sijoista.
 
Suosikkijoukkue
KK
Paljon saa Heikki parantaa mikäli mielii parempiin talleihin kuin Caterhamille. Ensimmäinen kierros oli täysi katastrofi, jossa jo -4 pykälää.
Täytyy nyt muistaa, että Heikki ei ole starttiviivalla ollut pitkään aikaan. Auto on kumminkin aika uusi tuttavuus Heikille. Mielestäni noilla lähtökohdilla ja ongelmilla joilla Heikki kisaan lähti sekä koki kisan aikana niin sijoitus on täysin tyydyttävä. Pisteille pääsy olisi jo mielestäni ollut jo hyvä suoritus. Uskon, jos ongelmia ei auton kanssa ilmene ja sää on Braziliassa hyvä, yltävän Heikin pistesijoille. Nyt kun Heikki on autoonkin jo saanut jonkinlaista kosketusta, ei olisi mikään yllätys, että Kovalainen taistelisi sijoista 3-7.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Täytyy nyt muistaa, että Heikki ei ole starttiviivalla ollut pitkään aikaan. Auto on kumminkin aika uusi tuttavuus Heikille. Mielestäni noilla lähtökohdilla ja ongelmilla joilla Heikki kisaan lähti sekä koki kisan aikana niin sijoitus on täysin tyydyttävä. Pisteille pääsy olisi jo mielestäni ollut jo hyvä suoritus. Uskon, jos ongelmia ei auton kanssa ilmene ja sää on Braziliassa hyvä, yltävän Heikin pistesijoille. Nyt kun Heikki on autoonkin jo saanut jonkinlaista kosketusta, ei olisi mikään yllätys, että Kovalainen taistelisi sijoista 3-7.

Tuosta Heikin ensimmäisestä kierroksesta pitää vielä huomauttaa että monella muullakin heikkenivät lähdössä sijoitukset kun lähtivät tuolta "likaiselta puolelta", Kovalainen ajautui vielä ykkösmutkassa edessä hidastelleen Alonson vuoksi pussiin jossa menetti lisää sijoja. Ensimmäiseen varikkokäyntiin asti vauhtia oli Kuhalla ihan kohtuullisesti, Rosbergin Mersua oli vain mahdoton ohittaa kun pikku-Kekekin sai käyttää DRS:ää Ricciardon takia. Kuhan ensimmäinen stoppi oli kummallisesti ajoitettu, 7 kierrosta ennen edellä pöristelleitä kun normaalisti tuollaisessa tilanteessa jossa yritetään päästä tuoreella renkaalla ohi tuo marginaali on korkeintaan pari kierrosta. Vaikea on tuota suoritusta arvioida kun tiedossa ei ole mikä tuo etusiipiongelma oli ja missä vaiheessa KERS alkoi pätkimään(Sky Sportsilla siitä puhuttiin jossain 40 kierroksen kohdalla)
 

Veri

Jäsen
Heikki Kovalainen on hyvä esimerkki suomalaisesta kulttuurista ja miksi Suomi ei pärjää. Menestyksellä ei ole mitään merkitystä ja tärkeintä on vain tehdä asioita, ei väliä kuinka hyvin asiat tehdään. Silti häntä hehkutetaan enemmän kuin ketään toista formulakuljettajaa. Toivottavasti Bottaksesta ei tule koskaan Kovalaista, vaan haluaa oikeasti pärjätä ja ajaa hyvin. Mikään "isi, aja hiljaa" -touhu ei sovi formuloihin.
Huvittava viesti Schollilta. Onnistunu kääntään myös asiat iha päälaelleen jollakin kummallisella logiikalla.

Ajatteleppa asennetta jossa NHL-pelaaja tulee maitojunalla takaisin liigaan, jossa hän voi pärjätäkkin ja tehdä joskus maalejakin ja MENESTYÄ, ois vissii sun mielestä hyvä asenne. Heikiltähän sinä tuota samaa jo vaadit. Olisi kuulemma poistuttava kiistattomasta kuninkuusluokasta, jonnekki pikkusarjaan, koska siellä voi menestyä?

Normaalilla logiikalla ajateltuna Heikki juuri edustaa sitä kaikista suurinta taistelijaa, mies ei millään suostu luovuttamaan, vaan jatkaa kovan duunin tekemistä ja odottaa hetkeä jolloin saa kutsun ylös "farmista". No nyt kutsu on käyny ja mies saa antaa näyttöjä vielä yhden kisan. Ne näytöt tuskin tuo diiliä siihen kaikkein kauneimpaan talliin, mutta Heikki on valmis heikompaankin tiimiin, kunhan se on autourheilun NHL:ssä. Siellä missä kaikkien kuskien unelma on. Vähintään 99,9% maailman kaikista autourheilijoista pissis housuihin ilosta jos pääsisivät Caterhamille.

Yks asia on myös palkka, F1 on niitä harvoja luokkia maailmassa, jossa ajamalla voi tehdä kovaa rahaa. Milli vuodessa on iha realistista saavuttaa ykkösissä. Ei sitte niin mitään syytä olla ottamatta paikkaa Caterhamilta, jos semmoista tarjotaan.
 
Suosikkijoukkue
KK
Se olisi kohtapuoliin alkamassa kauden päätös osakilpailu. Voittaako Vettel viimeisenkin kisan? Pääseekö Heikki sinuiksi autoon ja saako hän säädöt kohdalleen? Mahdollisuudet ovat hyvät. Jatkaako Bottas pisteputkeaan? Paljon on kysymyksiä ja vastausta saadaan odotella sunnuntaihin. Kyllä Kovalaisen tulo Lotukselle ja Bottaksen viime viikkoinen suoritus tuovat lisäarvoa kilpailuun. Jotenkin silti huojentunut olo, että tämän kautinen pelleily rengasfarsseineen ja sen jälkeen alkanut RB:n ylivoima loppuu.

Ei tässä kauaa tarvitse odottaa, kun jo seuraavan kauden testit alkavat ja tallit kertovat kuulumisiaan. Oikein hyvää F1-viikonloppua kaikille.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sadetta povattu, olisi ihan mielenkiintoista nähdä kunnon sadelotto tähän kauden loppuun ja joku huippuyllätys tyyliin Marussia pisteillä. Interlagosissa aina hyvät kisat, joten jopa odottava fiilis.

Mutta eiköhän Red Bull harjaa tämänkin viikonlopun. En tiedä mitä he ovat tässä loppukaudella keksineet kun autojen huippunopeudetkin on nyt ihan kärkitasoa. Ennenhän ne suorilla tosi hitaita. Nyt menevät mutkissakin kovaa ja suorilla myös.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lotus-omistaja: Kimin palkka pitikin maksaa kauden lopussa

Miksi tulla julkisuuteen tuon asian kanssa vasta nyt? Jonkinlainen tiedottaja Lotuksen kannattaisi ensikaudeksi palkata, mikäli nyt siihenkään rahaa on?

Voi tsiisus, hyvähän se nyt on ilmoitella tuollaista, voi alkaa jo miettiä kumpi tässä jo valehtelee ja kumpi ei. Ei kyllä tekisi mieli yhtään sekaantua tuohon talliin enää. Toivottavasti hulkenberg ei sekantuisi tuohon talliin ensikaudella.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Aika selkeää se on kuka valehtelee.

- Miksi Kimi olisi maininnut asiasta jos tuollainen järjestely olisi ollut. Ja miksi Lopez ei silloin maininnut että on sovittu kauden jälkeisestä palkanmaksusta jo aiemmin
- Välillä ilmoitettiin että osa palkasta on maksamatta.
- Ilmoitetaan uusista loppukauden kattavista maksu suunnitelmista.

Mahtaako olla Lotus ensikaudella enää mukana? Eiköhän Hulk jatka Sauberilla.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Turun Sanomien juttu aiheesta

Jutussa arviota Bernien rahanjaosta. Eipä tarvi ihmetellä, miksi osa talleista saa kehitettyä autoaan joka vuosi toisia paremmin. Onhan nuo jakoperusteet pienempien suhteen vähintäänkin kyseenalaiset. Kuin myös se, että Mersusta on tullut heti lellikki, ja 2000-luvun alkupuolella pärjännyt os. Renault nyk. Lotus ei ole koskaan statusta saanut.

Oskari Saari tiesi vielä eilen kertoa, ettei tiimit saa jokaisesta pisteestä erikseen rahaa, kuten joskus Kimi-uutisoinneissa on taidettu mainita. Ainoastaan sijoitus tallien keskinäisessä taulukossa vaikuttaa tulomäärään.
 
Suosikkijoukkue
KK
Turun Sanomien juttu aiheesta

Jutussa arviota Bernien rahanjaosta. Eipä tarvi ihmetellä, miksi osa talleista saa kehitettyä autoaan joka vuosi toisia paremmin. Onhan nuo jakoperusteet pienempien suhteen vähintäänkin kyseenalaiset. Kuin myös se, että Mersusta on tullut heti lellikki, ja 2000-luvun alkupuolella pärjännyt os. Renault nyk. Lotus ei ole koskaan statusta saanut.

Oskari Saari tiesi vielä eilen kertoa, ettei tiimit saa jokaisesta pisteestä erikseen rahaa, kuten joskus Kimi-uutisoinneissa on taidettu mainita. Ainoastaan sijoitus tallien keskinäisessä taulukossa vaikuttaa tulomäärään.
Eikö ne kausimaksut (vai mitkä nyt olikaan) kumminkin ole suurempia sitä mukaan kuinka korekalla talli on edellisellä kaudella ollut? Tämä hieman kompensoi jonkin verran asiaa. Toki pa. tallit, kuten Lotus joka on yllättävänkin korkealla sarjataulukossa, mutta lompakossa on paha reikä (Kimi).
 

Metsuri #37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikö ne kausimaksut (vai mitkä nyt olikaan) kumminkin ole suurempia sitä mukaan kuinka korekalla talli on edellisellä kaudella ollut? Tämä hieman kompensoi jonkin verran asiaa. Toki pa. tallit, kuten Lotus joka on yllättävänkin korkealla sarjataulukossa, mutta lompakossa on paha reikä (Kimi).
Onhan ne suurempia joo, mutta kyse on vain muutamista miljoonista. Ylen uutinen aiheesta:

Katso kuinka paljon F1-tallit maksavat osallistumismaksuja - Red Bullia kirpaisee eniten | Yle Urheilu | yle.fi
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Vettel paalulle, Kovalainen 11. ja Bottas 13.. Ei ihan putkeen mennyt varsinkaan Kovalaisella, joka jäi kakkososiossa lähes 1,3s Grosjeanille, joka oli osion nopein. Toivottavasti kisa onnistuu tai tästä visiitistä tulee kyllä melkoinen pannukakku.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vettel paalulle, Kovalainen 11. ja Bottas 13.. Ei ihan putkeen mennyt varsinkaan Kovalaisella, joka jäi kakkososiossa lähes 1,3s Grosjeanille, joka oli osion nopein. Toivottavasti kisa onnistuu tai tästä visiitistä tulee kyllä melkoinen pannukakku.

No aika paljonhan Heikki on kyllä antanut tasoitusta sillä että ei ole ajanut tällä kaudella oikeastaan yhtään. Testeissä kaiketi vähän ajanut parina kisaviikonloppuna. Tilanne olisi kyllä varmasti toinen jos olisi ollut mahdollisuus ajaa paljon enemmän ja etenkin Lotuksella. No toivotaan että kisa onnistuu ja saisi vaikkapa paikan vielä ensi kaudelle johonkin talliin jonka autolla voisi oikeasti päästä sinne top 10:een. Tosin niitä paikkoja ei taida olla vapaana...
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Vettel otti taas omansa. Itse odotin, että Vettel olisi päästänyt Webberin ohi kun pari päivää sitten kehui kuinka Mark on häntä auttanut. No ei kaikki ole yhtää tyyllikäitä kuin Joe Sakic.

Kovalaiselle arvosanaksi välttävä. Eiköhän se ollut siinä Heikin osalta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Että sellainen kausi, aluksi näytti että saadaan mielenkiintoinen, jännä ja vaihteleva kausi, mutta sitten FIA päätti kumartaa Red Bullille(ja Mersulle) ja Vettelille annettiin kesällä mestaruus tarjottimella rengasmuutoksen avulla.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Kovalaiselle arvosanaksi välttävä. Eiköhän se ollut siinä Heikin osalta.

Joo, eiköhän Hessun F1 ura kisakuskina ollut siinä. Näyttäs vahvasti, et ihan sama millä autolla Hessu ajaa, ni siellä häntäpään sijoilla on ja ohitettavana pyörii.

Arvosanaksi HEIKKO, jos ei sit ollut tänäänkin jotain tupakantumppia jarrukanavassa hidastamassa.
 

Carlos

Jäsen
Joo, eiköhän Hessun F1 ura kisakuskina ollut siinä. Näyttäs vahvasti, et ihan sama millä autolla Hessu ajaa, ni siellä häntäpään sijoilla on ja ohitettavana pyörii.

Näin on. Näytöt on nyt annettu, ja jokainen F1-talli tietää että Heikin kanssa ei kannata ainakaan mitään kuskin hommiin liittyviä keskusteluja käydä. Aikansa kutakin, ja onhan se niin että ei kai jokainen suomalainen voi heti olla huippulahjakkuus. Bottas on antanut lupauksia herättäviä näyttöjä nyt loppukaudesta, siitä ehkä sitten Kimin manttelinperijä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itseä jäi kisassa vähän hämmentämään Massan saama rangaistus. TV-kuvissa näytettiin, että kerran oli kaikki neljä rengasta varikon sisäänmenoviivan sisäpuolella. Vastaavasti ainakin Button, toinen Toro Rosso ja Caterham tekivät TV-kuvissa täysin samaa, ilman rangaistusta. Ja vielä viimeisillä kierroksilla Vettel. Ilmeisesti sääntö oli, että toistuvista rikkeistä penalttia, kun Webberillekin sanottiin että enää ei saa kertaakaan leikata liian sisältä. Oliko Massa sitten ajanut jatkuvasti siitä kun vielä niin varhaisessa vaiheessa kisaa sai rangaistuksen...

Ihan hanurista kun ei sadetta tullut. Olisi ollut hyvä tilaisuus antaa Webberin voittaa ja naamioida sateen syyksi Vettelin hidastelu. Onneksi eivät kuitenkaan mitään ferrareita tehneet maaliviivalla.

Kovalaiselta heikko suoritus. Ehkä vähän haittasi kun ei ollut kuivalla kelillä sessioita niin auto ei ollut ihan täydellinen kisaa varten, mutta silti todella ponneton suoritus. Hävisi starteissa ja muissa kisatilanteissa jatkuvasti, ihan kaikille. Kisaamattomuus näkyi. Harjoituskierrokset meni ihan ok, mutta siellä ei näyttöjä anneta.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Alkukausi antoi olettaa, että tästä olisi tullut mielenkiintoinen ja tasainen kausi, mutta eihän se näin mennyt. Rengasmuutosten jälkeen Vettel alkoi löytämään huippuvauhtiaan ja kesätauon jälkeen ei hänelle enään löytynyt pysäyttäjää. Eilen taas suvereenin esityksen jälkeen voitto.

Kovalaisen mahdollisuudet saada ensi kaudeksi kisapaikka taisi lopullisesti kaatua näihin kahteen viimeiseen kisaan. Näyttöpaikasta tuli siis Kovalaiselle täydellinen painajainen.

Bottas sen sijaan piristyi loppu kaudesta. Siihen vaikutti toki olennaisesti se, että Williams alkoi löytää vauhtia loppukaudesta. Tärkeintä kuitenkin, että sai pistetilin avattua ja löi tallikaverin.

Ensi kautta kohti.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ihan hanurista kun ei sadetta tullut. Olisi ollut hyvä tilaisuus antaa Webberin voittaa ja naamioida sateen syyksi Vettelin hidastelu. Onneksi eivät kuitenkaan mitään ferrareita tehneet maaliviivalla.

Samaa mieltä, sadetta kaipailin minäkin... mutta...

Tuota Vettelin voiton luovutusta en olisi ymmärtänyt kyllä laisinkaan, vaikka Salo ja Saarikin siitä puhuivat selostamossa. Oliko siitä jotain spekulaatiota, jäi oheisseuraamiset hieman vähälle? OK, Webber lopetti uransa, mutta Vettel on rakentamassa sellaista voittoputkiennätystä, että sitä ei välttämättä ihan hetkeen rikota.

Olisiko pitänyt antaa voitto pois ja sitten 20v päästä kun joku paahtaa ohi, sanoa että kyllä mäkin oisin vielä pari voittoa saanut jos olisin viitsinyt... vai kenties paahtaa nyt ne voitot kotiin mitä otettavissa on.

Jos Vettelin putki olisi mennyt poikki Austinissa, olisin ymmärtänyt voiton pois heittämisen nyt Brasiliassa. Mutta en kun putki on edelleen päällä ja sitä voi jatkaa vielä ensi vuoden alusta lähtien.

Ja Heikki tosiaan on näytöt antanyt. OK aika-ajo Austinissa. Kisasuoritukset luokattomia.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Alkukausi antoi olettaa, että tästä olisi tullut mielenkiintoinen ja tasainen kausi, mutta eihän se näin mennyt. Rengasmuutosten jälkeen Vettel alkoi löytämään huippuvauhtiaan ja kesätauon jälkeen ei hänelle enään löytynyt pysäyttäjää. Eilen taas suvereenin esityksen jälkeen voitto.

Siinä ovat myös meikäläisen ajatukset päättyneestä kaudesta.

Se rengasmuutos olisi ehdottomasti pitänyt jättää toteuttamatta, vaikka ymmärrän myös asian turvallisuusnäkökohdan.

Noh, Red Bull oli vahva tiimi ja Vettel tosi hyvä kuski, joten ei MM-kulta mitenkään väärään osoitteeseen mennyt.

Mitä sitten tulee Heikkiin, niin Kovalainen jätti myös meikäläisen silmiin varsin valjun kuvan itsestään. Oli kuitenkin ajanut pitkin kautta jonkin verran, mutta kisasuoritukset eivät kyllä mitään silittelyjä kaipaa. Ei tuollaisilla esityksillä voi saada paikkaa edes keskitason tallista, kärkiosastosta puhumattakaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös