Formula 1 – kausi 2012

  • 325 399
  • 1 750

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
F1 kausi 2012

Kun moottorit on juuri ja juuri jäähtyneet edellisestä kaudesta niin on aika alkaa spekuloimaan seuraavaa... Näyttäisi siltä että huipputallien osalta mitään isompia henkilövaihdoksia ei ole tulossa mutta keskikastissa on vielä monen tallin kohdalla kuljettajatilanne ihan auki. Ja suomalaisittainhan mielenkiintoa on että tekeekö Räikkönen paluun ja nähdäänkö jopa kolmaskin suomalainen eli Valtteri Bottas Williamsin ratissa.

Varmistetut sopimukset ja spekulaatioita mahdollisista kuljettajista:

Red Bull
Sebastian Vettel
Mark Webber
Red Bullilla jatkaa tuttu ja hyväksi havaittu kuljettajakaksikko.

McLaren
Jenson Button
Lewis Hamilton
Myös McLarenilla jatkaa entiset miehet kun Button solmi pitkän jatkosopimuksen loppukaudesta, ja Hamiltonillakin on ainakin ensi kausi jäljellä sopparia.

Ferrari
Fernando Alonso
Felipe Massa
Huolimatta Massan heikosta kaudesta Ferrarilta ilmoitettiin että Massa jatkaa myös ensi kauden Alonson parina. En kuitenkaan pitäisi tätä siltikään täysin varmana, koska ennen Brasilian kisaa Ferrarilta sanottiin että Massalta odotetaan parempaa. Ferrarilla on soppari ainakin nuoren ja lupaavan Jules Bianchin kanssa ja muistaakseni myös Sauberilla hyvän tulokaskauden ajaneella Sergio Perezillä on jonkinlaisia kytköksiä Ferrariin.

Mercedes-Benz
Nico Rosberg
Michael Schumacher
Nico teki juuri pitkän jatkosopimuksen ja Schumi ajelee tuon viimeisen sopimuskautensa pois ennen kuin vetäytyy lopullisesti.

Lotus
Vitaly Petrov
?
Se on varmaa että tallin nimi vaihtuu mutta kuljettajien suhteen on vielä homma auki. Petrovilla ja Kubicalla on sopimukset seuraavasta kaudesta mutta Kubica tuskin ensi kaudellakaan ajaa (ja tallista ilmoitettiin jo että he eivät enää voi odotella Kubican tilannetta) ja Petrovinkaan kohdalla en pitäisi täysin varmana jatkoa. Huhuissa on pyörineet ainakin Kimi Räikkösen, Romain Grosjeanin, Adrian Sutilin ja Bruno Sennan nimet.

Force India
Paul Di Resta
Nico Hülkenberg
Talli ei ole vielä tuota kaksikkoa vahvistanut mutta käytännössä se on tiedetty jo pitkään että Sutil saa lähteä ja Hülkenberg nostetaan testikuskin paikalta hänen tilalleen.

Sauber
Kamui Kobayashi
Sergio Perez
Molemmilla on sopimukset ensi kaudesta.

Toro Rosso
?
?
Tilanne vielä auki. Alguersuari saattaa saada jatkon mutta Buemin kohdalla on epävarmempaa. Red Bullilla löytyy näitä nuoria junnuja kuten Daniel Ricciardo ja Jean-Eric Vergne joten on mahdollista että ainakin toinen noista ajaa Toro Rossolla ensi kaudella. Myös Räikköstä huhuttiin jossain vaiheessa mutta Red Bullilta ilmoitettiin että Toro Rosso on ja pysyy junnutallina.

Williams
?
?
Williamsin kohdalla on ollut paljon huhuja ja kaikki on vielä täysin auki. Huhuissa on olleet viime kauden kuljettajat Barrichello ja Maldonado, ja heidän lisäkseen mm. Räikkönen, Sutil, Valtteri Bottas jne. Maldonado ja Sutil lienee vahvimmilla kun Räikkönen hinnoitteli itsensä ulos.

Caterham
Heikki Kovalainen
Jarno Trulli
Molemmilla nykyisistä kuljettajista on soppari myös ensi kaudelle, mutta Trulli kohdalla jatko ei ilmeisesti ole siltikään varma. Huhuja on ollut ainakin siitä että Red Bullin vaihdelaatikkojen ja KERS-systeemin kylkiäisinä tulisi myös joku kuljettaja Red Bullin junnulegioonasta, todennäköisesti Vergne tai Ricciardo. Ja onhan Caterhamilla (ex-Lotus) itselläänkin näitä junnukuskeja kuten Luiz Razia joka ajoi parissa harjoitussessiossa tällä kaudella.

Marussia
Timo Glock
Charles Pic
Ex-Virgin jatkaa nimellä Marussia ja kuljettajista Glock jatkaa ja D'Ambrosion tilalle tulee ranskalainen Charles Pic. GP2-sarjassa neljäs mutta muuten en kyllä tiedä tuosta miehestä hirveästi. Toivottavasti on edeltäjäänsä nopeampi.

HRT
Pedro De la Rosa
?
De la Rosan soppari ilmoitettiin muutama päivä sitten mutta toinen paikka on vielä auki. Huhuissa on ollut ainakin nykyiset miehet Liuzzi ja Ricciardo, kuten myös Barrichello ja Sutil. Barrichelloon en kuitenkaan usko enää sen jälkeen kun De la Rosan sopimus julkistettiin. HRT on niitä talleja joka saattaa yllättä vetämällä hatusta jonkun ihan oudonkin nimen koska mukana tuotu sponsoripaketti on melkeinpä tärkeämpi kuin ajotaidot.


Kisakalenterin suhteen ei ole tulossa isoja muutoksia tähän kauteen. USA:n kisan piti olla mukana ensi kaudella mutta Austinissa tuntuu olevan epäselvyyksiä radan ja kilpailun omistusoikeuksien suhteen joten näyttää aika todennäköiseltä että tuota kisaa ei ajeta. Bahrain tekee paluun kalenteriin jos eivä taas saa jotain kähinää aikaiseksi siellä, ja Turkki taasen jää pois kalenterista.
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
MTV3 uutisoi uusista käänteistä Räikkös-huhussa. Nyt Räikkönen on nyt "lähes varma Renault'n mies". Adrian Sutil sen sijaan ottaisi Barrichellon paikan Williamsilla ja Daniel Ricciardo tulisi Lotukselle (tai tulevalla Caterhamille) Trullin paikalle.

Nyt huhuillaan että kannattaa tää ilta viettää aktiivisesti koneen ääressä, jos haluaa kuulla uutisia ensimmäisten joukossa.
 

Calgaryman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Panthers
Huhujen mukaan Kimi on paraikaa lentokoneessa Lotus-Renault GP:n kanssa määränpäänä Eurooppa (Renaultin päämaja?). Jännitys tiivistyy.
 
Viimeksi muokattu:

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Twitteristä luin, että jotain lotuksen porukkaa lähti pari tuntia sitten sao paulosta ja ennakoivat, että aamulla olisi uutisia Kimiin liittyen.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Kimi saattaa siis ajaa ensi kaudella heikoimmassa tallissa. Saa nähdä, kuinka motivaatio riittää. Vähän epäilen.
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hieno juttu suomalaisten F1-fanien kannalta. Varmasti myös maikkari kusee hunajaa :) Mitenköhän käy. Menettääkö Viipurin suuri poika Petrov paikkansa vai ottaako Kubican paikan, mikäli puolaisesta ei enää rattimieheksi ole ?
 

trap

Jäsen
Kimi saattaa siis ajaa ensi kaudella heikoimmassa tallissa. Saa nähdä, kuinka motivaatio riittää. Vähän epäilen.

Juu, totta kai myös Ferrari tai Red Bull saattaa olla ensi kaudella heikoin talli. Eiköhän LRGP ole kuitenkin ensi kaudellakin suht samaa tasoa kuin päättyneellä. Ihan hyviä tuloksia tallin autolla on aiemminkin ajettu, varsinkin Kubican toimesta. En usko että motivaatiossa on ongelmaa kun halusi palata. Paska se auto oli 2009:kin.
 

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitäköhän Räikkönen meinaa? 2-vuotinen sopimus Lotus Renaultille. Kai se yrittää tuon Lotus keikan jälkeen johonkin isompaan talliin.

Eihän tuossa muuten ole mitään järkeä. Jos siis meinasi vielä menestyäkin formuloissa, eikä vaan tulla ajelemaan ja pitämään kivaa.

Sitähän Kimi on vaan tehnyt eri sarjoissa sen jälkeen kun formuloista lähti.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Hyvä lisähän tämä on. Kimi on aina ollut ns. kakkossuosikkini F.Massan jälkeen. Toivottavasti molemmat pärjäisivät hyvin ja saisivat hyvän kaluston alleen.
 

JKyykka

Jäsen
Mitäköhän Räikkönen meinaa? 2-vuotinen sopimus Lotus Renaultille. Kai se yrittää tuon Lotus keikan jälkeen johonkin isompaan talliin.
Oli Renault kuitenkin viime kaudella sarjan viidenneksi paras talli. Ja jos noita parempia talleja miettii, niin Ferrarille Kimiä ei varmaan mistään summasta saisi ja tuskin hän myöskään haluaisi Vettelin apupojaksi Red Bullille. McLaren tai Mercedes? No joo, kai sitä niille voisi yrittää päästä, mutta Mersu ei kyllä tule olemaan seuraavina kausina kovinkaan merkittävästi parempi auto kuin Rellu.
 

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oli Renault kuitenkin viime kaudella sarjan viidenneksi paras talli.

Niin. Viidenneksi paras. Räikkönen on formuloissa jo pyörinyt, voittanut kisoja ja mestaruuden. Mitäköhän tuon tason talli antaa Kimille?

Jos noita parempia talleja miettii, niin Ferrarille Kimiä ei varmaan mistään summasta saisi ja tuskin hän myöskään haluaisi Vettelin apupojaksi Red Bullille.

Tämä on ihan selviö. Kumpikaan noista talleista ei ole Räikköselle vaihtoehto. Red Bull ehkä muuten jos ei Vettel siellä ajaisi. Tasapuolista kohtelua tuskin siellä tulisi saamaan jos Vettelin pariksi sinne menisi.

McLaren tai Mercedes? No joo, kai sitä niille voisi yrittää päästä, mutta Mersu ei kyllä tule olemaan seuraavina kausina kovinkaan merkittävästi parempi auto kuin Rellu.

Niinpä. Vaihtoehtoja ei hirveästi ole joten itseasiassa McLaren on ainut vaihtoehto.

Ei Räikkönen ainakaan Lotus Renaultia pysty nostamaan ylöspäin. Muuta kun ajamalla kovaa. Ja ei taida se ihan riittää. Autoa ei Kimi ainakaan pysty eteenpäin kehittämään niin paljoa, että menestystä tulisi.

Räikkönen tarvitsee valmiin huipputallin auton, että kykenee menestymään. Auton kehittäminen ei taida paljoa napata Kimiä edelleenkään. Ja onko edes kykyjä siihen?

Olihan tämä parempi vaihtoehto kuin Williams

No tämä on ihan totta. Williams diili olisi ollut ihan täysi vitsi.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Noniin tulihan se sieltä, ja arvatkaa kuka on vähintään puolet ensi kaudesta maastopuvussa kainuun metsissä.

Olihan tämä parempi vaihtoehto kuin Williams ja luulen, että Lotus saattaa olla ensi kaudella jopa satunnainen yllättäjä palkintokorokkeelle, kuten kauden 2011 alussa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Loistava uutinen. Hienoa nähdä Kimi JPS-kultamustissa ensi kaudella.

En epäile hetkeäkään etteikö Rellun(Lotuksen) raha-asiat olisi kunnossa ja panostus tuleviin kausiin tulisi olemaan kohdallaan. Räikkönen ei ilmeisesti omista Lotuksen osakkeita? Onko tästä talliomistuksesta ollut jo mainintaa? Itse pidin kuviota joka tapauksessa outona varsinkin jos on kahden vuoden diilin jälkeen mahdollisesti siirtymässä toisiin maisemiin. On F1-sarjassa nähty suurempiakin yllätyksiä kuin että Lotus kipuaisi kahdessa vuodessa yhdeksi kärkitalleista.

Onneksi huhutusta Williams -diilistä ei tullut totta, siellä suunnallahan jopa Patrick Head oli antanut masentavan kommentin viikonloppuna siirtyessään sivuun. Todennut tallin uivan niin syvissä vesissä ettei ole mitään tehtävissä(ainakaan nopeasti).
Head: My F1 departure is best for Williams - GPUpdate.net

Olen Martin Whitmarshin linjoilla Räikkösen arvostusasiassa, nyky seiska-journalismia ymmärtävä tuulipukukansa on aika hakoteilla kun tekee Kimistä analyysinsa habituksen ja medialle suuntautuvan ulosannin myötä. Se on totta että Kimi ei varmasti ole helpoin kuski insinööreille tulkita mutta kun se yhteisymmärrys löytyy on autokehittäjänä sarjan parhaimmistoa ja nimenomaan kehittäessä suuntaan jolla itse saa siitä kaiken irti.

edit. Patrik Head - gpupdate.net
 
Viimeksi muokattu:

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
En epäile hetkeäkään etteikö Rellun(Lotuksen) raha-asiat olisi kunnossa ja panostus tuleviin kausiin tulisi olemaan kohdallaan.

Minä taas olen lukenut, että Rellun odotetaan vajoavan lähes viimeiseksi. Sen raha-asiat ovat kuulemma aivan rempallaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minä taas olen lukenut, että Rellun odotetaan vajoavan lähes viimeiseksi. Sen raha-asiat ovat kuulemma aivan rempallaan.

No nyt niihin raha-asioihin tuli vielä isompi lovi. :)

Veikkaan että raha-asiat rempallaan oleva talli olisi ajattanut Grosjeania ja Petrovia.

Totta myös sekin että Renaultillahan ei ole hirveästi enään tallin kanssa tekemistä, tallihan ajaa britti-lipun allakin nykyisin. Onko se sitten GENII Capital tai jokin muu taho mutta rahaa tuntuu löytyvän uuden nousun aloittamiseen.
Ehkä LADA on nostanut sijoitustaan ja suunnittelee parhaillaan moottoria Lotukselle. :)


_
 

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Renaultillahan ei ole hirveästi enään tallin kanssa tekemistä, tallihan ajaa britti-lipun allakin nykyisin. Onko se sitten GENII Capital tai jokin muu taho mutta rahaa tuntuu löytyvän uuden nousun aloittamiseen.
Ehkä LADA on nostanut sijoitustaan ja suunnittelee parhaillaan moottoria Lotukselle. :)

Renault on tosiaan enää pelkkä moottoritoimittaja. Ja keväällä oli ainakin juttua, että maksut on rästissä Renaultille. Eikä muutenkaan lujaa mennyt. Saa nähdä.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ei pitäisi olla mitään raha ongelmia, nyt kun siirtyivät Lotuksen omistukseen. Eikös tämä Kimin palkkaaminenkin jo sen osoita? Paljon huonommin menee Williamsilla, joka jää ehkä ilman Maldonadon PDVSA rahoja. Lotus-Renaulthan ei kehittänyt tällä kaudella enää autoaan viimeiseen 10 kilpailuun, joten en mitenkään usko, että ensi kaudella he voisivat tästä vielä vajota.

Kimin motivaatiostakaan ei liene epäselvyyttä:

Kimi Räikkönen: “I’m delighted to be coming back to Formula 1 after a two-year break, and I’m grateful to Lotus Renault GP for offering me this opportunity. My time in the World Rally Championship has been a useful stage in my career as a driver, but I can’t deny the fact that my hunger for F1 has recently become overwhelming. It was an easy choice to return with Lotus Renault GP as I have been impressed by the scope of the team’s ambition. Now I’m looking forward to playing an important role in pushing the team to the very front of the grid.”
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kimin motivaatiostakaan ei liene epäselvyyttä

On huvittavaa lukea miten jengi aliarvioi Kimiä, kun epäilevät hänen motivaatioitaan. Totta kai Kimi tietää mihin ryhtyy, ja kuten hän tuossa videohaastattelussa sanoo, ettei olisi tullut takaisin jos ei ole motivaatioita.

PS. Mikä on tämä ketju? Nimimerkillä -OO- oli jo hyvä alustus ensi kaudesta, täsmälleen samalla ketjun nimellä, mutta joku nappasi viestini F1-kausi 2011 -ketjusta ja aloitti siitä tämän. Nämä kaksi voisi yhdistää.

Edit. Hyvä homma että ketjut laitettiin kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei pitäisi olla mitään raha ongelmia, nyt kun siirtyivät Lotuksen omistukseen. Eikös tämä Kimin palkkaaminenkin jo sen osoita? Paljon huonommin menee Williamsilla, joka jää ehkä ilman Maldonadon PDVSA rahoja. Lotus-Renaulthan ei kehittänyt tällä kaudella enää autoaan viimeiseen 10 kilpailuun, joten en mitenkään usko, että ensi kaudella he voisivat tästä vielä vajota.

Toivotaan, että asiat on näin. Todellakin odotan, että Räikkönen menestyisi tulevalla kaudella ja näyttäisi epäilijöille, että mielenkiintoa vielä löytyy.

Kimin motivaatiostakaan ei liene epäselvyyttä:

Kimi Räikkönen: “I’m delighted to be coming back to Formula 1 after a two-year break, and I’m grateful to Lotus Renault GP for offering me this opportunity. My time in the World Rally Championship has been a useful stage in my career as a driver, but I can’t deny the fact that my hunger for F1 has recently become overwhelming. It was an easy choice to return with Lotus Renault GP as I have been impressed by the scope of the team’s ambition. Now I’m looking forward to playing an important role in pushing the team to the very front of the grid.”

No tämähän nyt on tätä yleistä diipadaapaa sopimuksen julkistamisissa. Eihän tuo nyt oikeasti todista yhtään mitään.

On huvittavaa lukea miten jengi aliarvioi Kimiä, kun epäilevät hänen motivaatioitaan. Totta kai Kimi tietää mihin ryhtyy, ja kuten hän tuossa videohaastattelussa sanoo, ettei olisi tullut takaisin jos ei ole motivaatioita.

No itse olen lähinnä epäillyt sitä onko tulossa tosissaan takaisin vai pelkästään ajelemaan ja pitämään hauskaa. Sitähän Räikkönen on Ferrarilta lähdön jälkeen tehnyt eri sarjoissa.

Ja eikös Kimi ole Ferrarilta lähdön jälkeen ilmaissut, ettei juurikaan viihtynyt formuloissa sen kaiken hässäkän ja hälinän keskellä? Joten miksi nyt viihtyisi sitten? Mutta toivotaan, että on 110% panostus kun tekee paluun ensi kaudella.
 
Viimeksi muokattu:

TJ MACKEY

Jäsen
Ja eikös Kimi ole Ferrarilta lähdön jälkeen ilmaissut, ettei juurikaan viihtynyt formuloissa sen kaiken hässäkän ja hälinän keskellä? Joten miksi nyt viihtyisi sitten?
Ehkä 20 vuotta ihmisten seurassa on kasvattanut Jääpään sosiaalisuutta ainakin jonkin verran. Mutta eiköhän siellä ensi kaudella edelleen se sama jörrikkä patsastele kameroilta ja etenkin mikrofoneilta piilossa.

Mutta sama sen väliä, itse näen Rellulle siirtymisen jotenkin mielenkiintoisempana kuin ihan huipputalliin siirtymisen. Nyt Kimi palaa juurille ja keskittyy haastamaan kärkitalleja ainakin muutamissa kisoissa. Jotenkin meillä on kummallinen vääristymä formuloista, että jos ei aja Mäcillä tai Ferrarilla niin on aivan paska. Tänä päivänä suomalaisille käy toki myös Red Bull.

Hyvä Kimi, ainakin oma kiinnostus ensi kauden formuloita kohtaan nousi rajusti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös