Aloitin tavallisesta poikkeavasti urani suoraan ulkomailla Englannin League Onessa Huddersfieldillä, missä nousimmekin Championshippiin playoffien kautta. Normaalisti olen aloittanut uran Ac Oulussa, mutta nyt mielin suoraa ulkomaille.
Hienon kauden ja yllättävän nousun jälkeen sain jatkosopimustarjouksen Huddersfieldistä, mutta ennen kuin ehdin laittaa nimeä paperiin, niin Valioliigasta pudonnut Blackburn tarjosi neljän vuoden sopimusta.
Siirto- ja palkkabudjetti on aivan toista luokkaa ja muutenkin Blackburn on aivan toisen luokan joukkue Huddersfieldiin verrattuna, joten tartuin tarjoukseen. Suurempia tunteenpurkauksia Huddersfieldin jättö ei aiheuttanut, sillä valitsin sen alunperin sarjatason, stadionin koon ja Rod Smallwoodin kotipaikan perusteella.
Enempää ja vähempää Blackburnin ensimmäisen Championship-kauden tavoitteeksi ei ollutkaan kuin nousu takaisin Premiereen. No pelaajamateriaali oli sarjaan niin kova, että ei tuosta kauheita paineita tullut, sillä tuntui että se on todennäköisesti saavutettavissa ilman sen kummempia ihmetekoja.
Ensimmäinen kausi olikin heti ilmiömäinen. Vielä 9 ottelua on pelaamatta, mutta nousu on jo varmistettu. 37 ottelua ilman ainuttakaan tappiota on nyt takana (30 voittoa, 7 tasuria). Näin hyvin ei minun joukkueilla ole koskaan mennyt (lähellekään) vaikka monta FM:ää on tullut tahkottua vuosien varrella. Taktiikat on zagallon 2-6-2 pohjalta tehdyt, koska saman tyyliset oli jo FM08:ssa käytössä. Vaikkei tällaista menestystä odottanutkaan, niin kyllä tuolla pelaajamateriaalilla tietenkin menestystä odotti.
Pelillisesti on siis mennyt loistavasti, mutta joukkuehenki on surkea. Melkein puolet vakiomiehistä haikailee isompiin seuroihin ja tahtoo siirtyä muualle, minkä tietenkin ymmärtääkin. Muutaman olenkin myynyt ja noin 12M€ on niistä saanut rahastettua. Tosin yhden topparin ja pari keskikenttämiestä olen isolla rahalla ostanutkin, mutta hyviä diilejä ovat olleet. Nämä omat hankinnat ovatkin harvoja, jotka eivät muualle vielä halua. Toivottavasti nyt nousu Valioliigaan vähän helpottaisi siirtohaluja muutamilta, ettei ihan kaikkia parhaita miehiä tarvitsisi myydä. Muutaman alaikäisen Brassin olen myös ostanut, mutta nämä eivät ole vielä liittyneet joukkueeseen, vaan odottavat 18-vuotispäiviä. Lisäksi ostin vähän riskillä 1.8M€ Lauri Dalla Vallen, josta voi tietenkin odottaa kovaa pelimiestä. Silti tuollainen summa vielä raakileesta pelaajasta vähän hirvittää. LDV on nyt lainalla Leicesterissä (L1) ja tahkonnut 2(1) pelissä 5 maalia ja 1 syötön ratingilla 8.40.
Hyvän kauden lisäksi olen tyytyväinen cup menestykseen, sillä League cupissa pääsimme neljännelle kierrokselle ja FA Cupissa kuudennelle. Kummassakin cupissa kaatui Man City vieraissa, mikä oli kyllä todellinen yllätys. Seuraavalle kierrokselle matka sitten aina katkesikin kun vastaan tuli ManU ja FA Cupissa Liverpool. Siitä huolimatta hyvät muistot jäi Man Cityn kaksinkertaisesta nöyryytyksestä.
Nyt pitää vielä pelata parit jäljellä olevat pelit pois ja sitten pitää alkaa katsella vahvistuksia Valioliigaan. Ensi kaudella sitten todelliset manageritaidot nähdään, kun vastaan tulee oikeasti kovia joukkueita, eikä voidakaan jyrätä ylivoimaisella kalustolla. Tavoite on hilata joukkue liigan keskikastiin ja mielellään sitä kävisi joskus eurokentilläkin.