Football manager 2008

  • 10 139
  • 52

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Herää kysymys, miten pystyt seuraamaan jalkapalloa ollenkaan?

En tiedä, ehkäpä tästä johtuu jo kuukauden kestänyt ripuli, unettomuus ja eturauhashäiriöni.

Lisää ärsyttävyyksiä pelistä ja Ranskan liigasta (en tiedä meneekö muissa liigoissa ok). Siirtoikkuna kiinni, samalla pelaajien rekisteröinti, seuraava uutinen kertoo rekisteröinnin avautuneen uudelleen ja samalla sitten on hävinnyt pelaajien rekisteröinnit. Ei siinä mitään, kyllähän nuo uudelleen klikkailee, mutta varmaampa muistaa millä pelinumerolla kukakin vääntää. No wikipedia auttoi. Silti todella ärsyttävää.

~10 peliä takana ja 2d pelimoottori tuntuu ihan kohtuulliselta, ehkä eniten häiritsee tällä hetkellä se että pallottoman pelaajan rikkomisista vihelletään todella usein. Äskenkin PSG:tä vastaan Pauleta oli yksin läpi, mutta onneksi Lorik Cana rikkoi taaempana PSG:n toista pelaajaa. Peli poikki ja vapari 15m taaempaa siitä missä Pauleta oli viilettämässä pallon kera.
 
Pistänpä nyt kysymyksen, että onkos muille pelaajille käynyt seuraavaa: Eli aloitin pelin Millwallilla ja viikon sisään tulostani minulta on lähtenyt: Kaksi scouttia, kuntovalmentaja, junnuvalmentaja, fysioterapeutti ja reservijoukkueen valmentaja. Olenko tosiaan noin epämielyttävä ihminen pomoksi, että jo ennen yhtäkään kunnon päätöstä minulta lähtee 6 miestä valmennuksesta/scouttauksesta kesken sopimuksen?
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Olenko tosiaan noin epämielyttävä ihminen pomoksi, että jo ennen yhtäkään kunnon päätöstä minulta lähtee 6 miestä valmennuksesta/scouttauksesta kesken sopimuksen?
Oletko koittanut pitää niitä tarjoamalla uusia sopimuksia? Yleensä toimii, varsinkin jos ryöstäjäseura ei ole reilusti isompi reputationiltaan ja tarjoat palkankorotusta. Yleensä nuo alasarjojen valmentajat eivät välttämättä ole ihan parhaasta päästä, joten tuo voi olla ihan hyväkin tilanne että ne lähtee. Noista saa vielä (League 1 tasolle) ihan ok korvauksenkin, jonka voi käyttää johonkin tarpeellisempaan. Pelissä on kuitenkin todella paljon hyviä valmentajia ja scoutteja vapaina agentteina / pienempien maiden liigoissa palkkalistoilla, mistä niitä saa poimittua ilmaiseksi / puoli ilmaiseksi. Kannattaa viettää hieman aikaa selaillen joukkueiden staff osiota ns. keskisuurissa maissa, joissa joukkueiden reputation ei kuitenkaan päätä huimaa.
 

Gunners

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Washington
Mikähän on kun aluksi FM 08 toimi normaalisti(pelasin parikin savea), mutta yhtäkkiä ilmaantui tällainen probleema. Eli, kun yritän katsoa mitä muissa otteluissa tapahtunut, heittää peli työpyödälle ja tulee teksti "xml parsing error". Puolestaan kun yritän pelata omia pelejä, peli tilttaa, eikä mitään tapahdu. Jos joku osaisi auttaa jollain lailla?
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Mitäs kautta peli on paras hankkia?
Onko netin kautta kovastikin halvempi?

45eurolla löytyy ainakin gamelifesta&konsolinetistä&verkkokaupasta. En tiedä miten muualla. Itse yhdestä noista hankin ja ihan sopiva hinta PC-pelistä. Voi olla että jostain saisi halvemmallakin toki.
 

wilberto

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Maglor

Jäsen
Suosikkijoukkue
EDM
Onko se taas niin, että uudet päivitykset alkaa vasta sitten toimimaan kun aloittaa uuden peli? Eli patchi ei vaikuta keskeneräsiin peleihin !?

Kyllä pelimoottoripäivitykset yms. toimivat, mutta vanhoissa saveissa Mika Ääritalo dominoi edelleen euroopan kenttiä. Eli databasemuutokset eivät tule voimaan, muut tulevat.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Kyllä pelimoottoripäivitykset yms. toimivat, mutta vanhoissa saveissa Mika Ääritalo dominoi edelleen euroopan kenttiä.

Ja vielä kerran täytyy ihmetellä, miten ihmiset pystyvät parin vuoden päästä seuraamaan futista ollenkaan, jos fudismanagerissa Ärtsi pyörittelee koko Eurooppaa, ja jo SE aiheuttaa itkupotkuraivareita joissain...
 

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Sama koukutus on iskenyt kuin aiemmissakin versioissa.
Mitään erityisen hienoa uutuutta en ole löytänyt, mutta huippupeli on jölleen kyseessä.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Mistähän tuon patchin löytäisi, kun ei nyt osu silmään, ei sitten kirveelläkään..

Painat linkkiä niin siinähän on suoria linkkejä patchin imaamiseen. Tuossa Boxed retailin alla on viisi linkkiä patchiin mistä voit imata sen, jos sinulla on ihan normi PC-versio.
 

Ltk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, LA Kings, Liverpool

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mennäänpäs hieman taktiseen puoleen ja otetaan framille pelin yksi vaikeimmista osa-alueista, eli mentality. Oman puhtaan logiikkani mukaan jokaiselle pelaajalle voisi laittaa personal mentalityn, eli hyökkääjälle very attacking ja puolustajalle very defensive. Lueskelin kuitenkin pelistä ohjeistusta näiltä eri keskustelupalstoilta ja sieltä sain sellaisen käsityksen, että maksimi mentalityero puolustavimman ja hyökkäävimmän pelaajan välillä saisi olla 6 naksausta sliderissa. Olenko nyt ymmärtänyt tämän oikein? Siis jos haluat pelata hyökkäävällä taktiikalla ja laittaa kärkipelaajalle maksimihyökkäys mentalityn (20) niin puolustavimman puolustajan mentalitynkin pitäisi olla (14) todella hyökkäävä? Tätä teoriaa perustellaan sillä, että kentälle ei näin synny suuria rakoja eri pelipaikkojen kesken. Ongelma vain on ainakin minulla ollut tätä teoriaa testatessa se, että pakit yrittävät pelata taitoihinsa nähden liian hyökkäävästi ja hukkaavat palloja liian paljon sekä ryntäilevät ohi vastustajan hyökkääjistä.

Miten muilla kokemusta tästä asiasta?
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Nostetaanpa tätäkin ketjua pitkästä aikaa. Muutama päivä sitten ilmestyi 8.0.2 versio missä on datapäivitys mukana. Päivityksen saa tällä hetkellä ilmeisesti vain torrenttina mutta ainakin tuolla foorumilla oli mainittu, että suorat latausmirrorit ovat tulossa.

Aika ikävän maun jätti kyllä FM2008. Julkaisusta taitaa olla reilu puoli vuotta ja silti pelimoottorista löytyy todella ikäviä vikoja. Toki semmoisia, jotka eivät estä pelaamista, mutta joiden takia täysnautinnosta ei todellakaan pysty puhumaan. Kulmatilanteissa en pysty käyttämään "normaali taktiikkaani", kun nykyisessä versiossa sillä tulee melkeimpä maali per peli kulmista. Suorat vapaapotkut ovat täysin turhia, kun 99% vedoista osuu muuriin. Samoin SI:n asennoituminen ei oikein ole ollut mitään parasta, ainakaan sen vähän perusteella, mitä heidän omaa foorumiaan olen seuraillut. "Sen pystyy korjaamaan editorilla, se ei ole bugi.", ei näin SI. Samoin viimeisin 8.0.2 päivitys on todella hidas ja raskas pelattava.

Harmi ettei todellista kilpailijaa tälle saagalle löydy, tekisi varmasti hyvää FM:llekin. Vikoineen kaikkineen, silti ainoa tietokonepeli, jota tulee pelattua.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Olenko nyt ymmärtänyt tämän oikein? Siis jos haluat pelata hyökkäävällä taktiikalla ja laittaa kärkipelaajalle maksimihyökkäys mentalityn (20) niin puolustavimman puolustajan mentalitynkin pitäisi olla (14) todella hyökkäävä? Tätä teoriaa perustellaan sillä, että kentälle ei näin synny suuria rakoja eri pelipaikkojen kesken. Ongelma vain on ainakin minulla ollut tätä teoriaa testatessa se, että pakit yrittävät pelata taitoihinsa nähden liian hyökkäävästi ja hukkaavat palloja liian paljon sekä ryntäilevät ohi vastustajan hyökkääjistä.

Miten muilla kokemusta tästä asiasta?

Ainakaan koskaan ikinä en ole tämmöistä neroutta kokeillut. Itselläni on maalivahdin ja toppareiden mentality lähes siellä slaiderin alkupäässä, eli täysin puolustavia. Samoin sitten kärkipelaajilla ja jos kymppipaikalla joku häärii, niin mentality on sitten lähes toisessa ääripäässä. Itse kokisin asian niin, ettei mentalityn ero saa olla liian raju eri väleillä (topparit-keskikentän pohja, keskikentän pohja-keskikentän keskusta, keskikentän keskusta-kymppipaikka/kärjet). Laidoilla vaihteluväli saa olla omasta mielestäni sitten jo suurempi, jos vain pelaajien taito/nopeus ja kunto riittää. Eli toppareiden ja laitapakkien mentalityn ero on itselläni usein aikakin roisi, jos pelaan jollain isolla tiimillä minne saa laadukkaat jätkät hoitamaan roolinsa oikein.

Tällä hetkellä menossa ura Milanilla, jossa taktiikkana on dc-dc, wlb-dm-wlr, mc-mc, amc, fc-fc. Keskikentän ryhmittely tosin voi muuttua (dm-dm, mc), riippuen ihan siitä ketkä ovat avauksessa. Yksi asia joka muuten vituttaa on se, että dm paikalla pelaavien pelaajien avr on poikeuksetta keskimääräistä heikompi. En tiedä sitten mistä johtuu. Eni vei, toinen kausi loppupuolella ja Serie A:ssa ilman tappioita. Toppareilla mentality tosiaan ihan toisessa laidassa ja sitten wing backeillä jo todella hyökkäävä mentality. Tuosta keskeltä sitten mennäänkin asteittain niin, että "ylimpänä" pelaavalla kärjellä se on ihan tapissa.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lupaava alkukausi Leedsillä Championshipissä toisella kaudella oli jo menemässä mid table taisteluksi orastavassa tappioputkessa. Runkkasin taktiikkaslidereita hulluna hakiessani pieniä muutoksia, mutta mikään ei tuntunut toimivan. Hallitsin usein varsinkin kotona pelejä, mutta jotenkin väkinäisen oloisista paikoista ei pallo sisään mennyt ja vastustaja teki niistä harvoista paikoista maalit ja yleensä helpon näköisesti.

Sitten räjähti pankki ja oikeastaan vahinhossa. Kolme hyökkääjää samaan aikaan telakalle ja vain yksi kunnollinen käytössä. Siirryin yhden kärjen taktiikkaan ja pistin kolme hyökkäävää keskikenttämiestä pelintekijöiksi, kun aikaisemmin olin käyttänyt vain yhtä pelintekijää. Lisäksi 3-1-2-2-1 taktiikassa DMC:lle, FC:lle, ja yhdelle MC:lle hold up ball, joista DMC:llä ei sitä ennestään ollut. Lisäksi käytin koko siirtorahani kovaan maalivahtihankintaan, vaikka kipeää teki.

Tulos: vyöryn sekä kotona että vieraissa vastustajan maalille useamman pelaajan voimin, kun aikaisemmin hyökkääminen oli väkinäistä. Nyt takana yhdeksän ottelun vottoputki, joista useammat nollapelillä ja 2-3 maalin voitolla. FA-cupissa tiputin Valioliigajoukkueet West Bromwichin ja Sunderlandin suvereenien esitysten jälkeen. Suora sarjanousu on tosin jo tammikuussa 9 pisteen päässä, mutta tällä tahdilla tulee tiukka taisto ja pudotuspeleissä vastustajat ovat todella kusessa.

Maalivahti on todella puoli joukkuetta. Puolustuksen tötöilyt puolittuivat ja uusi veskari ottaa kiinni ne mitä pitääkin.
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nostetaanpas tätäkin ketjua vähän ylös.

On tossa nyt tullut pelailtua taas pienen tauon jälkeen. Ensimmäinen kausi Brasilian 3. divarissa menossa Adap GALO:n peräsimessä. Aloitin pelin työttömänä ja parin päivän jälkeen Brasseista tarjottiin paikkaa vaikeuksissa olevasta joukkueesta. 4 ekaa matsia olen nyt voittanut todella puolustusvoittoisella taktiikalla ja oman lohkon johtopaikka on hallussa kun 7 peliä eli puolet sarjasta on vielä pelaamatta. Sopimus kestää vain puoli vuotta eli kauden loputtua katsotaan tilannetta uudelleen.

Selailin siinä sitten muita isoja liigoja kun huomasin, että Real Madrid hankkii ihan rutosti pelaajia. Siellä on nyt hyökkäyksessä nykyisten pelaajien lisäksi Huntelaar, Livorino, Saha ja Toulalan ainakin. Kaikki nuo siis hankittu ihan parin viikon sisällä. 10 hyökkääjälläkö meinaavat pelata? Muutenkin isot seurat tuntuvat edelleen hamstraavan pelaajia ihan sairaasti.
 
hei, meitsi vasta hankki ensimmäisen kerran football managerin, ja siis tän 2008:n juurikin. En oikein handlaa, niin voisin kysyä pari kysymystä manageroinnista.

Aloitin Championshipistä Hull Cityllä, ja yksi kausi on takana, sijoitus joku 17. muistaakseni.

Pelaan taktiikalla 4-4-2, kuten kunnon britit... team tacticsissa on aika keskipaikkeilla kaikki palkit, jos paha vastus niin laitan 'defensive'. Joskus laitan puolustuksen syvälle. Ja aina on 'tight marking'... sit mä olen asettanut pelaajille henk.koht. määräyksiä. 'set as striker, centarl midfielder, jne'... Laitan vastustajan kärjen tiukkaan vartiointiin, jos se vaikuttaa vaaralliselta ja on tehnyt paljon maaleja. Team talkseissa käytän yleensä sitä apuvalmentajan ehdottamaa.

Mulla on kuitenkin ongelmia peleissä. Ne ailahtelee todella vituttavasti. Saattaa mennä hyvinkin, ja sit yht'äkkiä joku peli meneekin ihan päin persettä, tyyliin kaatuu kaikki kun vastustaja vaan mättää kolme maalia ekalla puoliskolla.

Toihan saattaa olla ihan normaaliakin, että peli ailahtelee. Mutta mä olen miettinyt, et jääkö multa huomaamatta joku oleellinen osa managerointia. Et saisinko jotain tasaisuutta esityksiini jotenkin, vai tuleeko se sit ehkä parempien pelaajien jne kautta? Olisiko jollain jotain kommentoitavaa roolituksista kentällä, tai siitä mitä mä voisin tehdä, mitä mun kuuluis tehdä, mitä en ehkä ole tajunnut tai huomannut? Ja treenauksesta kans, en ole uskaltanut koskea joukkuetreeneihin ja vaihtaa henk.koht. treenejä... mutta kannattaisko osalle pelaajista laittaa jotain muutoksia sillä saralla?

Kiitoksia.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
hei, meitsi vasta hankki ensimmäisen kerran football managerin, ja siis tän 2008:n juurikin. En oikein handlaa, niin voisin kysyä pari kysymystä manageroinnista.

Aloitin Championshipistä Hull Cityllä, ja yksi kausi on takana, sijoitus joku 17. muistaakseni.

Pelaan taktiikalla 4-4-2, kuten kunnon britit... team tacticsissa on aika keskipaikkeilla kaikki palkit, jos paha vastus niin laitan 'defensive'. Joskus laitan puolustuksen syvälle. Ja aina on 'tight marking'... sit mä olen asettanut pelaajille henk.koht. määräyksiä. 'set as striker, centarl midfielder, jne'... Laitan vastustajan kärjen tiukkaan vartiointiin, jos se vaikuttaa vaaralliselta ja on tehnyt paljon maaleja. Team talkseissa käytän yleensä sitä apuvalmentajan ehdottamaa.

Mulla on kuitenkin ongelmia peleissä. Ne ailahtelee todella vituttavasti. Saattaa mennä hyvinkin, ja sit yht'äkkiä joku peli meneekin ihan päin persettä, tyyliin kaatuu kaikki kun vastustaja vaan mättää kolme maalia ekalla puoliskolla.

Toihan saattaa olla ihan normaaliakin, että peli ailahtelee. Mutta mä olen miettinyt, et jääkö multa huomaamatta joku oleellinen osa managerointia. Et saisinko jotain tasaisuutta esityksiini jotenkin, vai tuleeko se sit ehkä parempien pelaajien jne kautta? Olisiko jollain jotain kommentoitavaa roolituksista kentällä, tai siitä mitä mä voisin tehdä, mitä mun kuuluis tehdä, mitä en ehkä ole tajunnut tai huomannut?

Ensinnäkin tosiaan taso saattaa heitellä. Kuitenkin hyvä muistaa että joukkueella menee yleensä hetki ennenkuin tottuvat taktiikkaan. Samoin vastustajan taktiikka voi vaikuttaa helposti ja vastustaja ns. oppii sinun taktiikkasi heikkoudet, jos pelaat kokoajan samalla taktiikalla. Tight markin väsyttää pelaajia aika paljon ja kannattaa miettiä pelaajien käskyjä niin että suurimmalla osalla olisi suhteellisen lähellä joukkueen taktiikoita, jos tahdot joukkueen taktiikoilla vaikuttaa pelin sisällä tapahtumiin. Jos laitat jokaiselle pelaajalle omat käskyt, niin joukkueen käskyillä ei sitten enää niin väliä.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
...

Mulla on kuitenkin ongelmia peleissä. Ne ailahtelee todella vituttavasti. Saattaa mennä hyvinkin, ja sit yht'äkkiä joku peli meneekin ihan päin persettä, tyyliin kaatuu kaikki kun vastustaja vaan mättää kolme maalia ekalla puoliskolla.

Toihan saattaa olla ihan normaaliakin, että peli ailahtelee. Mutta mä olen miettinyt, et jääkö multa huomaamatta joku oleellinen osa managerointia. Et saisinko jotain tasaisuutta esityksiini jotenkin, vai tuleeko se sit ehkä parempien pelaajien jne kautta? Olisiko jollain jotain kommentoitavaa roolituksista kentällä, tai siitä mitä mä voisin tehdä, mitä mun kuuluis tehdä, mitä en ehkä ole tajunnut tai huomannut? Ja treenauksesta kans, en ole uskaltanut koskea joukkuetreeneihin ja vaihtaa henk.koht. treenejä... mutta kannattaisko osalle pelaajista laittaa jotain muutoksia sillä saralla?

Kiitoksia.

Hieno peli on kyseessä, joten tervetuloa vaan joukkoon mukaan. Tietysti peli ailahtelee, siihen voi olla monta syytä. Jonkun pelaajan tyytymättömyys esim. väärällä pelipaikalla pelaamiseen, pelimoraali ja monet muut asiat. Ja kuten eagle tuossa sanoi, niin vastustaja oppii myös pelitaktiikkasi. Mutta tämä tapahtuu vasta vähän myöhemmin, sanotaan vaikka yhden kauden pelailun jälkeen.

On myös hyvä laittaa joukkue pelaamaan vastustajan mukaan, eli jos on kyse sinua vahvemmasta joukkueesta, joka pelaa hyökkäävästi, niin silloin defensive-asetukset päälle, kuitenkin counter attack optiot huomioiden. Tight marking on hyvä asetus silloin, kun vastustaja pelaa yhdellä kärjellä (mitä tapahtuu aika harvoin) ja silloin kun vastustajan hyökkääjä on hidas. Toisaalta, jos oma topparisi on hitaamman puoleinen ja vastustajan hyökkääjä nopea (Pace), niin silloin saattaa tulla tosi kiire ja yleensä topparia viedään kuusi-nolla.

Treenaukseen suosittelen ehdottomasti omakohtaiset ohjelmat tietyille pelipaikoille. Topparit, laitapakit, puolustava keskikenttä, hyökkäävä keskikenttä, laiturit, target-hyökkäävä(tarvittaessa) sekä striker. Noille sitten rukkaa asetuksia esim. pakit ei tarvitse mitään dribblingiin liittyviä asetuksia, kun taas hyökkäjät eivät paljonkaan defence-asetuksia. Laiturit saisivat olla nopeita, eli aerobic-painotteiset modaukset. Tossa nyt jotain suuntaan hieman...

Peli sisältää niin paljon mikromanagerointia, että aikaa menee tutustuessa. Mutta on se sen arvoista.

EDIT: noista tight marking asetukset oli ajateltu sen mukaan, että olisi kyse man markingista myös. Miksei tietysti voisi käyttää zonal-asetuksillakin...
 

J.Petke

Jäsen
Perkele, että voi pistää tietokonepeli vituttamaan. West Hamia tässä olen nostanut maailmankartalle ja ihan hyvällä mallilla mennään. Seitsemisen kautta pelattu ja nyt ruvetaan vakiinnuttamaan paikkaa neljän joukossa. Pitkään riipuin siinä 5-10 sijoilla mutta nyt näyttää toimivan. Uudeksi kärkimieheksi ostin Valladolidista Cuadradon (ARG) ja kaveri on painanut 21 liigapelissä 31 maalia ja kokonaisuudessaankin 34 pelissä 47+12 joten ihan kohtuullisessa tikissä on jannu. Kerennyt olemaan jo 3kk loukkaantuneenakin kauden keskellä.

Ai niin se vitutuksen aihe. ManU, 8 peliä ja viidessä niistä vastassa ManU. Jotenkin tämä peli onnistuu aina löytämään ne vaikeimmat Cupeihin vastaan. Olisi kiva joskus pelata jotain muutakin vastaan. Joutuu varmaan lomailemaan noi pelipäivät kun vituttaa tuo niin paljon.

Vielä ollaan sarjajohdossa mutta tuntuu siltä, että poikia ei oikein kiinnosta tuo pelaaminen tällä hetkellä. 8 peliä pitäisi vielä sinnitellä sarjaa.
 

devil29

Jäsen
Suosikkijoukkue
pikkuseurat
Osaako joku kertoa miten kaverin kans saa helposti pystyyn pelin netissä?. Hamachi löytyy ja sama versio on kummallakin käytössä. Mut peli sanoo että unvailable to connect to server tai jotain sinnepäin. En sana tarkasti muista. Netissä on hyvät vihjeet mutta tuohon ei löydy ratkasua ja vituttaa. Ollaan kauan kaverin kans mietitty että pitäs pelata ja nyt olis kummallaki kesäloma ja tiukkaa aikaa myllyttää. Nopeasta avusta annan palkinnoksi hatun noston.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös