Football Manager 2007

  • 84 206
  • 598

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Aloittelin tuossa Sevillalla, kerkesin yhden treenipelin vetäistä (toki sitä ennen n. 3h näpäräämistä), kunnes muistin että varmasti puuttuu ainakin Hollannin, Saksan, Japanin ja Olli Kahnin lisenssit. Ja niinhän ne puuttuivat, eli eikun alusta. Ko. asiathan korjautuvat kun poistaa lnc-kansion data\db hakemistosta. Onneksi muisti tässä vaiheessa, vähänkään pitemmällä jos olisi ollut, niin uudelleen aloittaminen olisi vituttanut ihan kympillä.
 

Bedrock

Jäsen
Tpip kirjoitti:
Aloittelin tuossa Sevillalla, kerkesin yhden treenipelin vetäistä (toki sitä ennen n. 3h näpäräämistä), kunnes muistin että varmasti puuttuu ainakin Hollannin, Saksan, Japanin ja Olli Kahnin lisenssit. Ja niinhän ne puuttuivat, eli eikun alusta. Ko. asiathan korjautuvat kun poistaa lnc-kansion data\db hakemistosta. Onneksi muisti tässä vaiheessa, vähänkään pitemmällä jos olisi ollut, niin uudelleen aloittaminen olisi vituttanut ihan kympillä.
Enpä ole tällaisesta kuullutkaan mutta täytyy testata. Onko pelissä jotain muita vastaavia "kikkoja" mitä PITÄÄ tehdä ennen aloittamista?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
eagle kirjoitti:
Mielestäni kuitenkin tässä on pari tärkeää seikkaa, ensinnäkin jos joka vuosi peli pistettäisiin ihan uusiksi varmasti tulisi bugeja paljon enemmän.

On se näinkin. Mielestäni peliä ei olisi tarkoituksenmukaistakaan laittaa joka vuosi uusiksi, koska toimiva ja loistava runko pelillä jo on. FM fani-kunta on todella tarkkoja uudistuksista ja aikamoinen meteli jo tuosta 2d-uudistuksestakin nousi. Uhkakuvana oli, että kauniista ulkokuoresta kärsisi älyttömän laaja database.

Lisätä pitää vielä, että on kyllä FM:ssa siltikin bugeja jokakainen ja jokaisessa versiossa. Välillä varsin pahojakin sellaisia.

Loppujen lopuksi peli ei ole hirveästi kymmenessä vuodessa muuttunut. Jokainen joka osaa pelata Championship Manager -97 :aa osaa myös pelata FM 2007. Kuten sanoin, niin runko on pysynyt samana, mutta peli on monipuolistunut hirveästi. Jos ajatellaan FM 2006:tta ja tätä uutta versiota, niin suurimmat erot ovat feeder-ominaisuus sekä mahdollisuus psyykata pelaajia ennen peliä. Ulkokuorta ollaan myös hiottu. Se ei kuulosta paljolta, mutta kun laskee sen työmäärän mitä ollaan nähty databasen kanssa...Siitä kiitos myös vapaaehtoisille!

Ehkä helmeimpänä ominaisuutena pelissä pidän tarkkaa scouttausta. Javier Saviola oli jo todella kova luu pelissäni ennen kuin kaverista oli kuultu mitään maailmalla. Pääsin pätemään kavereille. :)
 
Selittäkäähän nyt vielä ihan rautalangasta tämä feeder-systeemi kun siitä on niin paljon puhuttu. Luulin jo ymmärtäni sen mitä siihen sisältyy ja mitä hyötyä siitä on, mutta juteltuani eri ihmisten kanssa, se homma menikin ihan eri lailla.

Eli jos joku voisi selkeällä suomen kielellä selittää tämän feeder-systeemin perusidean niin pääsen taas kärryille.
 

J.Petke

Jäsen
Mängimies kirjoitti:
Selittäkäähän nyt vielä ihan rautalangasta tämä feeder-systeemi kun siitä on niin paljon puhuttu. Luulin jo ymmärtäni sen mitä siihen sisältyy ja mitä hyötyä siitä on, mutta juteltuani eri ihmisten kanssa, se homma menikin ihan eri lailla.

Eli jos joku voisi selkeällä suomen kielellä selittää tämän feeder-systeemin perusidean niin pääsen taas kärryille.

Joukkueita on Parent Clubeja ja Feeder Clubeja. Parent clubit voivat lähettää pelaajiaan feeder clubiin vapaasti ja myös sitten tämä Feeder Club on velvollinen antaa pelaajiaan tarvittaessa Parentin käyttöön. Eli siis jos futista seuraat niin Hjk ja Klubi-04 toimii tällä periaatteella.

Itselläni pelatessani Fc Hämeenlinnalla oli sopimus Tamun kanssa. Tosin siinä vaiheessa meni sopimus purkuun kun Tamu yritti viedä ilmaiseksi minun ykköspakkiani(Janne Salli) minkä olin juuri saanut houkuteltua Hämeenlinnaan. Ruotsista saapui Saihou Jagne vahvistamaan hyökkäystä ja Myös keskikenttä/kärki Demba Savage (17) tuli halvalla. Kauden parhaaksi ostokseksi nimettiin Tomi Sauson siirto Hämeenlinnaan.

Itse pelistä tuo kauden yhteenveto on hyvä uudistus. Itseäni lievästi sanottuna sylettää se, että FcHmln johto ei annan scouttien lähteä ulkomaille ollenkaan, toki tämä taitaa johtua siitä että rahaa ei ole hirveästi. Täytyy odotella että joku isompi seura tekee tarjouksen jostain pelurista. Tämä toinen kausi on ihan hyvin liikkeellä, puolet pelattu ja sijoitus on tällä hetkellä 4. Tosin en usko että ihan vielä ensi kaudella paukut riittäisivät Veikkausliigassa mutta ehkä jo sit seuraavana.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
J.Petke kirjoitti:
Joukkueita on Parent Clubeja ja Feeder Clubeja. Parent clubit voivat lähettää pelaajiaan feeder clubiin vapaasti ja myös sitten tämä Feeder Club on velvollinen antaa pelaajiaan tarvittaessa Parentin käyttöön. Eli siis jos futista seuraat niin Hjk ja Klubi-04 toimii tällä periaatteella.

Niin tämän lisäksi sitten on esim. se että parent club menee pelaamaan feeder clubin luokse kerran kaudessa ottelun, antaa rahaa jne. Niin ja osa on vain tosiaan lainasopimuksia, kun taas osa on sopimus missä parent clubilla on etuosto-oikeus feeder joukkueen pelaajaan.
 
Viimeksi muokattu:

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
jupster kirjoitti:
Jos ajatellaan FM 2006:tta ja tätä uutta versiota, niin suurimmat erot ovat feeder-ominaisuus sekä mahdollisuus psyykata pelaajia ennen peliä.

Itse lasken jopa noita isommaksi uudistukseksi skouttien toiminnan melko totaalisen uudistamisen. Ennenhän skoutit ovat olleet lähinnä sitä varten, että sai pelaajien arvot näkyviin. Nyt skouttausraportti on huomattavasti laajempi, sisältäen mm. tiedon pelaajan sen hetkisestä tasosta, potentiaalista, persoonallisuudesta ja kiinnostaako pelaajaa ylipäätään siirtyä seuraan. Ja jos pelkkä skouttausraportti ei riitä, voi skoutin laittaa pelaajaa katsomaan otteluihin. Lisäksi nyt ei voi ihan ketä vaan lähettää minne vaan, skouttien maakohtainen tietämys/tuntemus on arvotettu. Sinänsä ihan realistista. Muutenkin tuntuu, että ensimmäistä kertaa jopa voi uskoa skouttien suosituksia (toki varauksilla). Mutta tuntuu että ne pahimmat "ei tätä supermegalupaavanoloista junnua kannata sainata" -kommentit ovat onneksi poissa.

J.Petke kirjoitti:
Joukkueita on Parent Clubeja ja Feeder Clubeja. Parent clubit voivat lähettää pelaajiaan feeder clubiin vapaasti ja myös sitten tämä Feeder Club on velvollinen antaa pelaajiaan tarvittaessa Parentin käyttöön. Eli siis jos futista seuraat niin Hjk ja Klubi-04 toimii tällä periaatteella.

Muuten ihan hyvin selitetty, mutta esimerkki ontuu. Ainakin jos ajattelee peliä, niin siinähän Klubi04 on HJK:n reserviseura, ei feederi. Oikeasta maailmasta en ole sitten varma, toimivatko saman organisaation alla.

Sevillalla tosiaan itse aloitin ja omasta mielestä ihan näppärän feederin sain, Hollannin toisiksi ylimmällä sarjatasolla olevan NEC:n. Joitain ihan potentiaalisia pelaajia joukkueessa ja ihan hyvälle tasolle saa omat nuoret janarit kehittymään.
 

Fawkes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Steelers, Man United
Mites, onko vielä löytynyt suurempia bugeja pelistä? Ja onko demossa havaittuja virheitä korjattu, eli onko esim. Kups vielä divarissa? Alkuvaikutelmat ovat ilmeisesti ihan hyvät, vielä en ole peliä hankkinut, mutta mahdollisimman pian olisi tarkoitus ostos käydä tekemässä.
 
J.Petke kirjoitti:
Joukkueita on Parent Clubeja ja Feeder Clubeja. Parent clubit voivat lähettää pelaajiaan feeder clubiin vapaasti ja myös sitten tämä Feeder Club on velvollinen antaa pelaajiaan tarvittaessa Parentin käyttöön. Eli siis jos futista seuraat niin Hjk ja Klubi-04 toimii tällä periaatteella.

Eli millä tavalla tämä eroaa esim. edellisestä versiosta? Siinähän HJK:lla pelatessa Klubi 04:seen sai lainailtua pelaajia ja päinvastoin. Sama toimi esim. Interin ja VG:n välillä.

Vai onko uudessa versiossa periaatteena, että nämä "farmisopimukset" tehdään ihan kausittain ja on purettavissa molemmin puolin koska tahansa? Vanhassahan VG esim. ei voinut nousta Veikkausliigaan juuri tämän Inter-kytköksen takia. Uudessa se olisi periaatteessa mahdollista niin, että sopimus purettaisiin ja joukkueella olisi mahdollisuus tavoitella nousua.

Nimim. vieläkin vähän pihalla.

EDIT: Tpip jo asiaa selventääkin, eli tosiaan tämän yhteistyöseuran voi hankkia suunnilleen mistä päin maailmaa tahansa.... kai?
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Mängimies kirjoitti:
EDIT: Tpip jo asiaa selventääkin, eli tosiaan tämän yhteistyöseuran voi hankkia suunnilleen mistä päin maailmaa tahansa.... kai?

Kyllä yhteistyöseura voi olla mistä vain ja sopimustyyppejä on monta. On tämä että voit lähettää feederiin lainalle omia pelaajiaan(tai sitten jos olet se feederi niin voit saada lainalle), sitten se että on etuosto-oikeus pelaajiin(esim. Zaragozalla on näin Flamengon pelaajiin). Näissä sitten parent club voi maksaa suoraan kuten esim. Ajax Ajax CT'lle tai harjoitusottelulla. Eli parent käy siis feederin luona kerran vuodessa harkkamatsissa.

Eli kyllä tästä on kummallekkin seuralle hyötyä, joten pienillä seuroilla etsimään hyvää parenttia vain ja toisinpäin. Ja Tpip sanoi tosiaan tuon asian hyvin, nimittäin tämä ei ole ollenkaan sama asia kuin reserviseura(vaikka kai perjaatteessa Real Madridilla on Real C feederinä, jos en väärin muista).
 
On se kumma, että defaulttina pitää olla aina harvinaisen typerästi muotoiltu skin. Painikkeet ovat väärissä paikoissa ja pelaajien arvot ovat väriltään keltaisen muunnoksia. Itse joudun aina muuttamaan arvot tyyliin 0-9 valkoinen, 10-14 keltainen ja 15-20 punainen, selkeyttää muuten touhua huomattavasti.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Hazardipakki kirjoitti:
On se kumma, että defaulttina pitää olla aina harvinaisen typerästi muotoiltu skin. Painikkeet ovat väärissä paikoissa ja pelaajien arvot ovat väriltään keltaisen muunnoksia. Itse joudun aina muuttamaan arvot tyyliin 0-9 valkoinen, 10-14 keltainen ja 15-20 punainen, selkeyttää muuten touhua huomattavasti.

Makuasioita sanoi kettu kun...

Itse olen aina vetänyt beisikki skinillä, tosin sillä tavoin että valikot ovat oikealla. Uudessakaan ei mitään vikaa, paitsi hemmetin pieni tuo oikealla alhaalla oleva continue-napin virkaa toimittava pallo on. Siihenkin jo onneksi tottunut.
 

dtw!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Avalanche, hirvee intensiteetti
Tpip kirjoitti:
Itse olen aina vetänyt beisikki skinillä, tosin sillä tavoin että valikot ovat oikealla. Uudessakaan ei mitään vikaa, paitsi hemmetin pieni tuo oikealla alhaalla oleva continue-napin virkaa toimittava pallo on. Siihenkin jo onneksi tottunut.

Continuehan löytyy myös siitä yläpalkista sekä spacebarista. Meikäläinen on tottunut yleensä etenemään tuolla avaruuspatukan napautuksella.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
dtw! kirjoitti:
Continuehan löytyy myös siitä yläpalkista sekä spacebarista. Meikäläinen on tottunut yleensä etenemään tuolla avaruuspatukan napautuksella.

Niinhän ne löytyy, mutta kun on tottunut että continue-nappi on siellä oikealla alhaalla. Avaruusnäppäin ei käy, kun olen "yhden käden" -pelaajia, pelkkä hiiri käytössä. Toinen käsi roplaa tietysti samalla palleja :P.

Pelistä muuten, on ollut ainakin itselleni tämä ensimmäinen ura todella haastava. Katkesi juuri oman FM historian pisin putki ilman voittoa, R.Sosiedad kaatui 2-0, tuota ennen oli 10 peliä ilman voittoa La Ligassa. La Ligassa ei vaan synny maaleja. Ei sitten millään. Uefacupissa (lohkovaiheesta jatkoon ilman tappioita) ja Copa del Reyssä verkot ovat jatkuvaan solmulla. Kausi puolessa välissä ja sijoitus 16., tiukkaa tulee olemaan, jos eurokentille halajaa ensikaudeksi.
 

N^Miksu

Jäsen
Tpip kirjoitti:
La Ligassa ei vaan synny maaleja. Ei sitten millään.

Kannattaa kokeilla vaihtaa taktiikkaa aina välillä. Itse painin maalinteko-ongelmien kanssa hieman ennen kauden puoliväliä, kunnes puolihuvikseni otin käyttöön 4-3-3:n ja johan alkoi onnistumaan. Muutama peli tällä ja aikaisemmin käytössä ollut 4-1-2-1-2 alkoi taas toimimaan. Sigamesin forumeilla on ollut vähän arveluita siitä, että pelaajat "väsyisivät" taktiikoihin.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
N^Miksu kirjoitti:
Kannattaa kokeilla vaihtaa taktiikkaa aina välillä. Itse painin maalinteko-ongelmien kanssa hieman ennen kauden puoliväliä, kunnes puolihuvikseni otin käyttöön 4-3-3:n ja johan alkoi onnistumaan. Muutama peli tällä ja aikaisemmin käytössä ollut 4-1-2-1-2 alkoi taas toimimaan. Sigamesin forumeilla on ollut vähän arveluita siitä, että pelaajat "väsyisivät" taktiikoihin.

Paria kolmea eri taktiikkaa koitettu (osittain ihan hemmetinmoisen loukkaantumissuman takia), perus 4-4-2:sta 4-5-1:een ja 4-3-3:een. Ei vaan tunnu onnistumisia tulevan. Loukkaantumisia sitäkin enemmän...

Tässä jo mietin, että millon viimeksi olen saanut fudut FM:ssä :).

EDIT: Siima loppui 24. La Liga pelin jälkeen, rumasti tuli pataan 6-0 barcalta, jonka jälkeen boardi vapautti meikämannen tehtävistään.
 
Viimeksi muokattu:

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tpip kirjoitti:
Siima loppui 24. La Liga pelin jälkeen, rumasti tuli pataan 6-0 barcalta, jonka jälkeen boardi vapautti meikämannen tehtävistään.
Hehheh. Vaikka potkut pikkasen aina nakertaakin, niin pidän sitä ihan loistavana juttuna, että niin voi kuitenkin käydä. Tarkoitan siis sitä, että peli ei enää nykypäivänä ole niin helppo kuin vuosia sitten, jolloin mm. suomalaisseurojen nostaminen CL-menestykseen oli kohtuullisen helppoa.

Itse sain viikonlopun aikana ensimmäisen kauden FM2007:a pelattua, joukkueena Tottenham. Meni kyllä paremmin kuin uskalsin kuvitellakaan, liigassa tiukan taistelun jälkeen sijoitukseksi 2. ja UEFA Cupissa finaalitappio Sevillalle 0-1. Liverpool vei Valioliigan selvällä erolla, mutta sen jälkeen olikin todella tiukkaa, itsekin olisin vielä viimeisellä kierroksellakin voinut tippua pois CL-paikalta tappiolla West Hamille, mutta onneksi sain napattua pelistä 1-0 -kotivoiton ja samalla suoran paikan tulevan kauden Mestareiden Liigaan.

Muutama vuosi tässä nyt on mennyt hieman taantuneella mielenkiinnolla FM:ää kohti, mutta menneen viikonlopun aikana alkoi jo näkyä vanhaa kunnon "yksi peli vielä" menoa. Jos sitä pari tuntia pelaisi tänäänkin kunhan pääsee töistä kotiin.
 
Tuli viime perjantaina ostettua peli ja itse en ole saanut kyllä mitään managerina aikaiseksi. HJK:lla pelailen ja kaikki menee päin helvettiä, puolustus vuotaa, hyökkäys ei toimi ollenkaan, olen koittanut monia eri taktiikoita useiden pelien ajan, mutta mikään ei tunnu toimivan. Ensin katselin pitkälle kauteen ilman vahvistuksia, sitten ostin joukkueeseen Ato Pohjan, ei apua, seuraavaksi puolustukseen miehiä, ei auttanut, vaihdoin taktiikkaa, mutta mikään ei ole vain auttanut. Pelaan järjestäen todella tiukkoja pelejä huonoja joukkueita vastaan ja kärkijoukkueilta tulee turpaan vieraissa joka kerta, vaikka lähtisi minkälaisella puolustavalla vastahyökkäyspelillä tai yltöpiäsellä hyökkäyksellä. Sijoitukseni liigassa on tällä hetkellä 5. ja loppukauden vaikeat pelit ovat vasta tulossa.
 

wilberto

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onkos peliin tullut jo jotain päivityksiä? Itse kaipaisin jotain kunnon treeniohjelmaa, kun tuntuu, että tällä alkuperäisellä pelaajat loukkaantuvat erittäin helposti. Vähintään joka pelissä joku loukkaantuu ja on pari viikkoa poissa. En sitten tiedä voiko asia johtua jostain muusta kuin treenaamisesta.

Toinen asia joka vähän ärsyttää, on se, että kortteja tulee ainakin ihan järjettömästi ottelua kohden. Itsellänikin, kun TPS:llä pelaan, niin yhdessä ottelussa 6 keltaista. Ja tackling-asetus on vain kohdassa 'normal'.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Thornton kirjoitti:
Hehheh. Vaikka potkut pikkasen aina nakertaakin, niin pidän sitä ihan loistavana juttuna, että niin voi kuitenkin käydä. Tarkoitan siis sitä, että peli ei enää nykypäivänä ole niin helppo kuin vuosia sitten, jolloin mm. suomalaisseurojen nostaminen CL-menestykseen oli kohtuullisen helppoa.

Joo, ihan hyvä vaan että haastetta on tuotu vähän lisää peliin. Toki lähdin vähän soitellen sotaan, todellisia hankintoja ei juurikaan ollut, vaan satsasin nuoriin tulevaisuuden nimiin ja taktiikkakin oli aika kunnianhimoinen. Siihen päälle loukkaantumissuma ja syöksykierre oli valmis.

Thornton kirjoitti:
Itse sain viikonlopun aikana ensimmäisen kauden FM2007:a pelattua, joukkueena Tottenham. Meni kyllä paremmin kuin uskalsin kuvitellakaan, liigassa tiukan taistelun jälkeen sijoitukseksi 2. ja UEFA Cupissa finaalitappio Sevillalle 0-1. Liverpool vei Valioliigan selvällä erolla, mutta sen jälkeen olikin todella tiukkaa, itsekin olisin vielä viimeisellä kierroksellakin voinut tippua pois CL-paikalta tappiolla West Hamille, mutta onneksi sain napattua pelistä 1-0 -kotivoiton ja samalla suoran paikan tulevan kauden Mestareiden Liigaan.

Itsekin eilen potkujen jälkeen aloitin uran Tottenhamilla :). Tällä kertää perusvarma brittitaktiikka vastaiskuilla ilman hienouksia ja kikkailuita. Sen lisäksi pari täsmähankintaa vasemmalle laidalle (pakki ja keskikenttä), niin onhan tuloskin ollut "hieman" erilainen kuin tuossa surullisessa Sevilla -keississä. 11 kierrosta takana Premieriä ilman tappioita, toisena piste Poolin perässä. Tasureita on tullut liikaa ja vielä ennakolta heikompia joukkueita vastaan. Kehittelinkin tuossa juuri joukkueelle toisen taktiikan noita pienempiä seuroja vastaan, katsotaan josko toimisi.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Muilla tuntuu olevan suuret sarjat ja suuret seurat(pl. Suomi) aina in. Itse olen aloitellut peliä siviilikiireistä huolimatta Vojvodinalla(Serbian pääsarja keskitason seura rankingeissa). Aloituksessani on 0 yli 25-vuotiasta pelaajaa. Joten aika nuoruuspainotteista. Mutta katselllaan miten homma lähtee käyntiin, vasta harjoitusottelut takana, joissa voitin pari tsekkiseuraa ja hävisin hallinnasta huolimatta Sparta Prahalle.

Toinen seura mitä katselin on Romanian Bacau, joka on kiinnostavassa tilanteessa. Seurassa löytyy monta Romanian junnumaajoukkueiden pelaajia, mutta se aloittaa toiseksi korkeimmalla tasolla -8pisteellä.
 

J.Petke

Jäsen
eagle kirjoitti:
Muilla tuntuu olevan suuret sarjat ja suuret seurat(pl. Suomi) aina in. Itse olen aloitellut peliä siviilikiireistä huolimatta Vojvodinalla. Aloituksessani on 0 yli 25-vuotiasta pelaajaa. Joten aika nuoruuspainotteista. Mutta katselllaan miten homma lähtee käyntiin, vasta harjoitusottelut takana, joissa voitin pari tsekkiseuraa ja hävisin hallinnasta huolimatta Sparta Prahalle.

Tästä olen samaa mieltä, että yllättävän suuri osa aloittaa jo valmiiksi isolla seuralla. Itse aloittelen mieluummin erittäin pienillä seuroilla millä joutuu tekemään oikeasti hommia, että saa edes ok vahvistuksia joukkueeseen. Parasta on se, kun löytääkin sitten sen ykkösstrikerin joka paukuttaa 30 maalia kaudessa ja saa lopulta joukkueen tason nousemaan. Toki sitten tulevaisuudessa tulee itsekin haettua isoihin seuroihin mutta siinä on taas ihan erilainen tunne kuin, että olisi heti alkuun aloittanut pelin Chelsealla minne saa kenet haluaa ja maksoi mitä maksoi.

Itse nousin juuri Fc Hämeenlinnalla veikkausliigaan ja aika vaikea kausi on luultavasti tulossa. Johto ei vieläkään anna scoutata Suomen ulkopuolella joten vahvistuksien etsintä on yhtä tuskaa. Yhteistyösopimuksen sain tehtyä Tukholman AIK:n kanssa joka on voittanut Ruotsin sarjan kolmen kauden aikana kerran ja ollut kaksi kertaa toinen. Täytyy toivoa, että antaisivat jonkun hyvän vahvistuksen lainalle.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
J.Petke kirjoitti:
Tästä olen samaa mieltä, että yllättävän suuri osa aloittaa jo valmiiksi isolla seuralla. Itse aloittelen mieluummin erittäin pienillä seuroilla millä joutuu tekemään oikeasti hommia, että saa edes ok vahvistuksia joukkueeseen. Parasta on se, kun löytääkin sitten sen ykkösstrikerin joka paukuttaa 30 maalia kaudessa ja saa lopulta joukkueen tason nousemaan. Toki sitten tulevaisuudessa tulee itsekin haettua isoihin seuroihin mutta siinä on taas ihan erilainen tunne kuin, että olisi heti alkuun aloittanut pelin Chelsealla minne saa kenet haluaa ja maksoi mitä maksoi.

Se on vähän mitä peliltä hakee. Toisille tuntuu riittävän se, että pelataan aina pääsarjassa ylempää keskitasoa olevalla tai huippujoukkueella, vedetään joka ura samalla taktiikalla ja ostetaan samat pelaajat. Varsinkaan noiden taktiikoiden ja pelaajien osalta en tuota ihan käsitä, toinen on pelaajien skouttailu netistä. Toiset taas hakevat kokemuksia laajemmalti, joko alasarjoista tai hieman oudommista liigoista. Varmasti antoisaa, mutta varmastikaan kaikki eivät saa noista täysin oudoista liigoista ja pelaajista hirveästi irti.

Itselleni peli tuntuu antavan eniten silloin, kun pelaa tutussa liigassa (Englanti, Espanja, Italia, Ranska), ehkäpä vaan siksi, että pelaajat ovat ihan "tuttuja" oikeastakin maailmasta. Ihan kärkipään tiimeillä ei tule koskaan oikeastaan pelattua, vaan yleensä tulee haettua se "pienellä viilauksella mestari" -tasoa oleva tiimi. Jonkun verran on myös tullut koluttua ala-sarjoja, ehkä joka kolmas ura on aloitettu pohjamudista.

Noissa isommissa seuroissa vaan kiehtoo se, että pääsee luotsaamaan oikeassa maailmassa fanittamiaan pelaajia. Mikäs on sen hienompaa, kuin rakentaa koko taktiikka Saviolalle tai vaikkapa Dani Alvesille. Ja voihan noihin suurempiinkin joukkueisiin etsiä itse ne pelaajat, eikä vain mennä player shearchiin ja valita parhaat päältä valuen mukaan. Se vasta tyydyttääkin, kun saa huudella itsekseen kotona "Kuka vitun Rooney!", kun oma Kolumbiasta noukittu tulevaisuuden tähti nöyryyttää ManU:a. Toki tämän voi tehdä aloittamalla pikkuseuralla ja nousemalla ajan kanssa pääsarjaan. Itseäni harmittaa vaan usein silloin mahtiseurojen kasvottomuus, kun suurin osa pelaajista alkaa olla jo ärsyttävillä teininörttinaamoilla varustettuja regenejä.
 

Jeffrey

Jäsen
Itse aloitin tuossa paripäivää sitten Sheffield Unitedilla. Alunperin piti aloittaa Lutonilla, mutta ajattelin ottaa vähän pehmeämmän laskun uuteen peliin. Toisaalta kyllähän Luton on sarjaan nähden kovempi jengi kuin ShefU.

Eipä ole mullakaan alkanut ruusuisesti. Yksi voitto alla kahdeksasta pelistä, ja sekin Championshipin Leicesteriä vastaan League Cupissa. Toisaalta kuuden ekan ottelun jälkeen kuusi ekaa vastustajaani oli sijoilla 1-6. Noissakin peleissä Middlesboroughille, West Hamille ja Wiganille tuli tappio vasta loppuminuuteilla, kun en kotiyleisön edessä halunnut varmistella tasuria vaan hain voittoa. Sitten Manulle, ja Evertonille tuli 0-2 takkiin ja Portsmouthille 2-1. Eka piste tuli vierastasurista 1-1 Blackburnista.

Asia mikä mua oikeasti huolettaa se, että oon tosiaan tehny vasta kaks maalia seittemässä liigapelissä. Toisaalta omissakin on soinut vaan 10 kertaa, mutta kun mulla ei oikeastaan ole ollut edes paikkoja.

Eikä edes 2M budjetilla hirveästi tehty. Kaksi nuorta lupausta hankin vasemmallelaidalle pakki/wingeri. Kyllähän he menivät avaukseen, mutta kun iät on 17 ja 18 niin ei vielä mitään hirveän suuria voi odottaa. Alidieren hankin Arsusta vuokralle kärkeen ja levensin materiaalia Fulhamista 50k Reynalla ja Hongasta 60k Janne Saarisella.

Katsellaan miten kausi etenee...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös