J.Petke kirjoitti:
Tästä olen samaa mieltä, että yllättävän suuri osa aloittaa jo valmiiksi isolla seuralla. Itse aloittelen mieluummin erittäin pienillä seuroilla millä joutuu tekemään oikeasti hommia, että saa edes ok vahvistuksia joukkueeseen. Parasta on se, kun löytääkin sitten sen ykkösstrikerin joka paukuttaa 30 maalia kaudessa ja saa lopulta joukkueen tason nousemaan. Toki sitten tulevaisuudessa tulee itsekin haettua isoihin seuroihin mutta siinä on taas ihan erilainen tunne kuin, että olisi heti alkuun aloittanut pelin Chelsealla minne saa kenet haluaa ja maksoi mitä maksoi.
Se on vähän mitä peliltä hakee. Toisille tuntuu riittävän se, että pelataan aina pääsarjassa ylempää keskitasoa olevalla tai huippujoukkueella, vedetään joka ura samalla taktiikalla ja ostetaan samat pelaajat. Varsinkaan noiden taktiikoiden ja pelaajien osalta en tuota ihan käsitä, toinen on pelaajien skouttailu netistä. Toiset taas hakevat kokemuksia laajemmalti, joko alasarjoista tai hieman oudommista liigoista. Varmasti antoisaa, mutta varmastikaan kaikki eivät saa noista täysin oudoista liigoista ja pelaajista hirveästi irti.
Itselleni peli tuntuu antavan eniten silloin, kun pelaa tutussa liigassa (Englanti, Espanja, Italia, Ranska), ehkäpä vaan siksi, että pelaajat ovat ihan "tuttuja" oikeastakin maailmasta. Ihan kärkipään tiimeillä ei tule koskaan oikeastaan pelattua, vaan yleensä tulee haettua se "pienellä viilauksella mestari" -tasoa oleva tiimi. Jonkun verran on myös tullut koluttua ala-sarjoja, ehkä joka kolmas ura on aloitettu pohjamudista.
Noissa isommissa seuroissa vaan kiehtoo se, että pääsee luotsaamaan oikeassa maailmassa fanittamiaan pelaajia. Mikäs on sen hienompaa, kuin rakentaa koko taktiikka Saviolalle tai vaikkapa Dani Alvesille. Ja voihan noihin suurempiinkin joukkueisiin etsiä itse ne pelaajat, eikä vain mennä player shearchiin ja valita parhaat päältä valuen mukaan. Se vasta tyydyttääkin, kun saa huudella itsekseen kotona "Kuka vitun Rooney!", kun oma Kolumbiasta noukittu tulevaisuuden tähti nöyryyttää ManU:a. Toki tämän voi tehdä aloittamalla pikkuseuralla ja nousemalla ajan kanssa pääsarjaan. Itseäni harmittaa vaan usein silloin mahtiseurojen kasvottomuus, kun suurin osa pelaajista alkaa olla jo ärsyttävillä teininörttinaamoilla varustettuja regenejä.