Kauden huipennus siis jäljellä ja vastassa, omasta näkökulmasta, yksi ennakoitu ja toinen hieman yllätysjoukkue. Oli Oilersin finaalimarssi sitten yllätys tai ei, kyse on hyvin laadukkaasta joukkueesta. Molemmat tuhosivat useamman laatujoukkueen matkan varrella, joten tämäkin tukee täysin ansaittua finaaliparia. Länttä kun ei tule niin paljon seurattua, niin Oilersia en ennen kautta tai etenkään syksyllä pitänyt todennäköisenä menestyjänä, ainakaan tässä määrin. Toisaalta oli vain ajankysymys, milloin palikat loksahtavat paikalleen ja joukkue taistelee mestaruudesta. Vahvalta on näyttänyt uuden koutsin myötä ja oltiinhan sitä jo taannoin konferenssifinaalivaiheessa. Ei se niin paljon eroa siitä, että on ottamassa finaaleissa tylysti pataan viime kaudella. Molemmat osaavat voittaa, mutta molemmilla on äärimmäistä voitonnälkää.
Tässä ketjussa on paljon jo pohdittu hyviä näkökulmia. Itse ajattelen, että vastassa on vahva kollektiivi idästä ja lännestä hieman arvaamattomampi ja kärkitaidoltaan terävämpi joukkue. Omassa tarkastelussa on joukkueiden kärkikolmikot, Barkov, Tkachuk ja Forsling vs. McDavid, Draisatl ja Bouchard. Tässä kolmikossa uskon myös vähemmän yllättävästi piilevän ottelusarjan ratkaisun ja minun ääneni menee Edmontonin kolmikolle.
Ei Panthers ole missään nimessä vailla mahdollisuuksia, kuten ei ennakkosuosikin kuulukaan ja vahva sekä laaja kollektiivii voi hyvin kääntää asetelmat. Eikä oletusarvoisesti parempi maalivahtikaan haittaa tässä. Itse asiassa puhtaasti fanipoikana toivon Pantterien vievän pokaalin, minulla on paljon enemmän kosketuspintaa Floridaan ja ko. joukkueeseen.
Uskon kuitenkin, että erityisesti McDavid sementoi lopullisesti asemansa modernin ajan absoluuttisena maaailman kärkipelaajana, joka vielä voi nousta kolkuttelemaan Lemieuxin ja Gretzkyn vanaveteen. Tai tässä kohdassa siis erouttautuu vielä entisestään muista aktiivipelaajista. Tämä edellä mainitsemani toki tuonnempana ja ensiksi pitää se ensimmäinen pysti ottaa ja johdattaa joukkue mestaruuteen.
4-3 Oilersille tähtikultin myötä, tässä oma vaatimaton veikkaus.