Fillari varastettiin ennätysajassa - vinkkejä vastaisuuden varalle?

• 12 118
  • 55

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Vittu, että vituttaa kuin pientä oravaa. Ostin perjantaina uuden maasturin ja ma-ti välisenä yönä se lähti jonkun narkkarin matkaan. Tuli kalliita kilometrejä.

Pyörä oli kryptonite-lukolla takapyörästä ja rungosta maahan valetusta mattotelineessä kiinni. Asuinalue, vaikka onkin pk-seudulla, on tunnettu rauhallisuudestaan. No, onneksi oli vakuutus voimassa ja rahallinen menetys jäi täten omavastuuosuuteen.

Onko jollakin hyviä vinkkejä miten saan jatkossa maasturini anastuksen estettyä ilman päivystysvuoroja tai räjähteiden asentamista runkoon?

Epäilen myös, että tämä kolmen päivän väliaikainen hallinta-aika on jonkin sortin ennätys, vai laittaako joku paremmaksi?

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Kannat sen joka paikkaan mukaasi ja pidät siitä herkeämättä kahdella kädellä kiinni. Jos siitä viedään, niin saat ainakin hyvät tuntomerkit.

Haamu

Jäsen
Männä vuosina asuessani Vantaan Harlemissa a.k.a. Havukoskella/Koivukylässä, tapanani oli viedä fillari kämppäni eteiseen. Olihan talossa toki pyöräkellari, mutta varmassa vara parempi...Ainakin meikäläiselle on omien kokemusten kautta tullut selväksi, että nyky-Suomessa kaikki VÄHÄNKÄÄN arvokas kelpaa narkeille ym. saunan taakse vietäville.

tumppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp. Kärpät
Joo, ehdottomasti pyörä sisälle ja johonkin muualle kuin pyöräkellariin. Itse säilytän maasturiani vinttikomerossa ja vielä niin, että sitä ei sieltä ihan heti huomaa.

Näillä narkeilla on myös monesti tapana ensin murtautua pyöräkellariin ja katsoa apajat. Seuraavana yönä palataan paikalle ja viedään pyöräkellarista kaikki vähänkin arvokkaampi, vaikka olisi pultattu seinään.

*tumppi

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Aja paskalla fillarilla ja sijoita se aina parkkiin kalliimmman näköisten menopelien viereen.

Minä poljen sellaista faijalta sosialisoitua lähes itseni ikäistä Helkamaa. Ei ole paljon varkaita kiinnostanut, vaikken aina edes jaksa/muista pistää lukkoa kiinni. Kalliin polkupyörän ostaminen ei ole edes käynyt mielessä avausviestin kaltaisten tapahtumien johdosta.

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Minunkin 15 vuotta vanha Olmo-merkkinen maastopyöräni selvisi koko viikonlopun Pasilan asemalla. Vanha pyörä se on joka kannattaa. Jos on pakko hankkia uusi ja kiiltävä pyörä, niin sehän kannattaa sitten kantaa aina sisälle.

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kolme maasturia lähti täältäkin ennenkuin päädyin nykyiseen. Maksoin 500 vanhaa rahaa vanhasta Nakamurasta. Eipä ole varkaille kelvannut ja pyörä kulkee kuin unelma!
Oppirahansa ne on jokaisen maksettava. Toiseen maasturiini sain tehdä tuttavuutta jopa neljä päivää!!!

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä kannan Insera-maasturini sisään kämppääni joka ikinen
kerta kun käyn fillaroimassa. Pihalle en jätä sitä missään
tapauksessa. Suositeltava ratkaisu jos vaan kämpässä
löytyy tilaa. Pieni vaiva siihen nähden että fillari on turvassa

Anton

Jäsen
Jos pyörällä pitää mennä kaupunkiin, niin jätän sen usein pankkiautomaatin kohdalle. Tyhmäkin fillarirosvo tietää, että automaattien kohdalla on kameravalvonta.
Jos olen päivän tai kaksi poissa, niin kohtalaisen turvallinen paikka pyörälle on poliisilaitoksen teline. Siellä on ihmisiä kellon ympäri ja poliisit varmaankin kiinnittävät huomiota tyyppiin, joka liikkuu heidän työpaikkansa pihalla putkipihtien tai rautasahan kanssa.

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
Kun minun maastopyöräni lähti Vallilasta vaihdon välineeksi jollekin pienipupilliselle, päätin etten vastedes enää rahoita narkkareiden päiväannoksia. Otinpa sitten käyttöön vaimon dementoituneelta sukulaiselta tarpeettomaksi jääneen norjalaisen mummopyörän, oikein sellaisen perinteisen mallisen siis. Sillä sotkin puolisen vuotta tyytyväisenä jättäen sen mihin huvitti, milloin huvitti, kunnes joku perkeleen olmi Itä-Helsingissä päätti ottaa senkin arvottoman fillarin kierrätykseen.
No, onneksi toimivia käyttöpyöriä saa halvalla, kalliimman maastopyörän voin ostaa sitten joskus kun on tilaa säilyttää se sisällä. Kaupungilla asioidessa suosisin silti noita halpoja, vanhempia fillareita.

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuttu juttu. Minulta on viety yksi pyörä. Jos mitenkään on mahdollista kannattaa vaivautua viemään se sisätiloihin säilytykseen. Paljoa ei menetä jos tilaa löytyy. Narkkarit iskevät aina, harmittaa ihan perkeleesti. Itse olen ihmetellyt mihin niitä pyöriä sitten myydään.

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
Viestin lähetti lintu
Itse olen ihmetellyt mihin niitä pyöriä sitten myydään.

Kuulemma noista ilmoita ilmaiseksi -lehdistä on kaupanteossa oiva apu.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eikös niitä pyöriä osta ne samat, joiden mielestä on ok ostaa piraattituotteita kun oikeat ovat niin kalliita?

Niin eihän mulla ole edes lukkoa pyörässä, mutta sen säilytyspaikka onkin, joko huoneistokohtainen varasto tai työpaikan autotalli. Huonoa on vain se, että kaupassa ei voi pyörällä käydä....

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin itseltä lähti aikoinaan maastopyörä kahdenviikon jälkeen rauhalliselta alueelta, no vakuutus maksoi osan, osan maksoin minä. Toisaalta vakuutuksissa nämä maksamme loppujenlopuksi itse.

Mukava keino tämä vanhalla fillarilla ajaminen, jottai pyörää varasteta. Mukava elellä tällaisten narkkareiden ehdoilla, no sen minkä tilan yhteiskunta antaa, se varmasti myös otetaan käyttöön.

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Päälinjaksi näyttää muodostuvan ehdoton edellytys säilyttää pyörä mieluiten omassa asunnossa näköyhteys alati säilyttäen.

Vitutus asian ympärillä kyllä vain kasvaa. Muutamia käytännön vinkkejä itse vahingon selvitysprosessista;

1) Netistä löytyvään rikosilmoituslomakkeeseen ei kannata sortua. Näin siksi, että vaikka sen loppuosassa on kohta ( ) haluan että rikosilmoitus postitetaan, niin se erikseen asiaa Pasilan poliisilta tiedustellessani ei toimi (syy; resurssipula). Pitää kuulemma joka tapauksessa käydä fyysisesti poliisiasemalla hakemassa rikosilmoituksen diarinumero sekä (muka-)tutkivan poliisin nimi. Lisäksi netti-ilmoitukset ajetaan vasta jättämistä seuraavana päivänä tiedostoihin eli sitä käyttämällä "häviää" yhden päivän.

2) Vakuutusyhtiö ilmoitti hommaavansa "vastaavan" pyörän tilalle. Kun pyysin samanlaista niin siihen ei annettu mitään takeita. Näin ollen on täysin mahdollista, että kärsin paitsi omavastuuosuuden niin myös vahinkoa siitä että uusi pyörä on laadultaan heikompi kuin aiemmin itse tinkaamani ja huolella valkkaamani.

Olen tässä hiljaalleen miettinyt, että pitäisköhän virittää siihen anastuskohteeseen vitullinen ansa. Laitan uutuuttaan kiiltävän uuden pyöräni siihen samaan mestaan ja eikun kärkkymään sen hakijoita. Koittaa pojilla vittumainen jakso elämässä kun aineellistun vierelle kysymään että mitä miehiä ja millä asioilla. Tai sitten aiheuttavat meikäläisen liikuntakyvylle lopullisia vammoja. Asia on vakavassa harkinnassa.

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse ajelen kanssa n. 10v vanhalla pyörällä. Positiivinen puoli asiassa on, että ainakin kunto kasvaa, ei ole meinaan ihan yhtä kevyt kuin nykyaikaiset pyörät.

Yksi keino yrittää välttää pyörän varastamista on esim. kaupassa tms. käydessä jättää se sellaiseen paikkaan jossa on valmiiksi paljon pyöriä. Ei narkkarikaan ole niin tyhmä, että alkaa varastamaan pyörää paikasta, jossa pyörii koko ajan ihmisiä. Luulisi jonkun alkavan ihmettelemään, jos pienipupillinen alkaa voimapihdeillä irrottamaan lukkoa avaimella avaamisen sijaan.

Ja tottakai yön ajaksi sisätiloihin.

tumppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp. Kärpät
Joistakin vastauksista saa käsityksen, että tyhmiä eivät suinkaan ole varkaat, vaan ne ääliöt, jotka ovat päättäneet alkaa harrastamaan maastopyöräilyä ja jop sijoittamavat rahaa harrastusvälineisiin. Ennemmin kannattaisi ajaa mummon vanhalla munamankelilla kuin millään maastopyörällä.

Haloo?

*tumppi

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti tumppi
Joistakin vastauksista saa käsityksen, että tyhmiä eivät suinkaan ole varkaat, vaan ne ääliöt, jotka ovat päättäneet alkaa harrastamaan maastopyöräilyä ja jop sijoittamavat rahaa harrastusvälineisiin. Ennemmin kannattaisi ajaa mummon vanhalla munamankelilla kuin millään maastopyörällä.

Haloo?

*tumppi
En voisi olla enmpää samaa mieltä. Tässä ketjussa ilmenee jo ajatus, että tyhmä ajaa mukavalla maastopyörällä, vaikka olisi fiksumpaa ajaa vanhalla mummon fillarilla. Omaisuuden kunnioittaminen on mennyt jo todella alas meidän yhteiskunnassamme, pitäisiköhän asioille tehdä jotain vai hiljaisesti hyväksyä? Seuraavaksi siirrytään joustavasti muunkin omaisuuden varmastamisen hyväksymiseen ja vain vartioiduissa bunkkereissa on turvallista säilyttää vavalla hankkimaa omaisuuttaan.

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
No voi hellanduudelis sentään. Eihän se nyt ole varastamisen hyväksymistä, että tiedostaa omaisuutensa varastetuksi tulemisen riskin! Onko se sitten vastaavasti raiskaamisen hyväksymistä, jos neuvoo naista olemaan sammumatta pimeään puistoon?

Totuus on se, että polkupyöriä varastetaan aivan helvetisti. Ja tullaan varastamaan jatkossakin, ellei kiinnijäämisen riski nouse sieltä lähes olemattomasta jonnekin kohtuullisen tienoille. Ei tämän kiistattoman tosiasian myöntäminen ole kannanotto mihinkään suuntaan. Se on pelkkää rikostilastojen lukemista ääneen.

Kyse on omasta valinnasta ja riskinotosta. Mitä kalliimman fillarin ostaa, sitä useampaa pitkäkyntistä se kiinnostaa. Ideaalimaailmassa näin ei tietenkään olisi, vaan kukaan ei koskaan varastaisi mitään - ei tosin kiinnijäämisen pelon vuoksi vaan siksi, ettei olisi syytä varastaa. Tätä odetellessa on vaan yksinkertaisesti tehtävä valintoja laadun ja varastetuksi tulemisen riskin välillä. Valitettavaa, mutta väistämätöntä.

Spede#17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
No kappas ku löyty sopivasti tämä ketju.
Itseltä lähti noin 15-20 vuotta vanha mummo pyörä joka oli kettingillä telineessä kiinni.Vittu että vitutti ku lähti.No ei se auta ku uutta alkaa viritteleen ohan noita vanhoja pyöriä kämpillä mutta niistä pitää vaan taas koota uus.
(Nuo vanhat ei ole mitenkään rikollisesti hankittuja)
Sitä vaan ihmettelin että miten joku voi keskellä Oulua viiä pyörän ja vielä nuin paskan ku mitä itsellä oli.Oli takakumiki lähes tyhjä.
No siinäpä yrittävät saaha siitä toimivan pelin.

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Viestin lähetti kausi

2) Vakuutusyhtiö ilmoitti hommaavansa "vastaavan" pyörän tilalle. Kun pyysin samanlaista niin siihen ei annettu mitään takeita. Näin ollen on täysin mahdollista, että kärsin paitsi omavastuuosuuden niin myös vahinkoa siitä että uusi pyörä on laadultaan heikompi kuin aiemmin itse tinkaamani ja huolella valkkaamani.

Aika ikävä vakuutusyhtiö.

Minulta pöllittiin pyörä pari vuotta sitten, Tunturi-merkkinen maastopyörä, josta sai vielä omavastuuosuudenkin takaisin kun se oli suojarekisteröity. Kun menin tekemään ilmoitusta vakuutusyhtiöön, niin siellä kysyttiin heti että haluatko rahana vai vastaavan tilalle. No kun kerran oli keskitalvi niin ajattelin hommata uuden pyörän mieluummin keväämmällä kuin keskellä talvea. Kävin viereisessä pyöräliikkeessä arviottamassa vajaa pari vuotta vanhan varastetun pyöräni hinnan. Koska kyseistä mallia ei enää valmistettu niin liike arvioi pyöräni hinnan lähes vastaavasta uudesta mallista, joka oli hieman vajaa pari tuhatta markkaa kalliimpi kuin varastettu pyöräni. Vakuutusyhtiö maksoi tuon liikkeen arvioiman uuden pyörän hinnan vaikka varastettu pyörä oli siis jo pari vuotta vanha, joten minä olin ainakin varsin tyytyväinen vakuutusyhtiön toimintaan. Rahat oli tilillä alle viikossa varkaudesta, omavastuuosuus tuli sitten parin kuukauden päästä kun se maksettiin toisesta vakuutusyhtiöstä.

Eihän se raha tietenkään korvaa sitä varkauden aiheuttamaa vitutusta mutta kyllä se vähän helpotti kun sai ostettua uuden ja paremman tilalle ja rahaa jäi vielä vähän ylikin.

jerry

Jäsen
Viestin lähetti kausi

Epäilen myös, että tämä kolmen päivän väliaikainen hallinta-aika on jonkin sortin ennätys, vai laittaako joku paremmaksi?

Saattaahan tuo tietysti jonkin sortin ennätys olla fillareiden osalta. Autoni kanssa rikon tuon kuitenkin helposti.

Aikoinaan tein autokaupan n. klo 16.00. Seuraavana yönä poliisi oli löytänyt autoni puolilta öin keskeltä huoltamokeikkaa. Se oli varastettu joskus 22->. Kyllä se vitutti juu. Onnekseni olin käynyt jo rekisteröimässä auton omiin nimiini ja näin ollen ottanut siihen varkausvakuutuksen.

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti OldTimeHockey
No voi hellanduudelis sentään. Eihän se nyt ole varastamisen hyväksymistä, että tiedostaa omaisuutensa varastetuksi tulemisen riskin! Onko se sitten vastaavasti raiskaamisen hyväksymistä, jos neuvoo naista olemaan sammumatta pimeään puistoon?

Totuus on se, että polkupyöriä varastetaan aivan helvetisti. Ja tullaan varastamaan jatkossakin, ellei kiinnijäämisen riski nouse sieltä lähes olemattomasta jonnekin kohtuullisen tienoille. Ei tämän kiistattoman tosiasian myöntäminen ole kannanotto mihinkään suuntaan. Se on pelkkää rikostilastojen lukemista ääneen.

Kyse on omasta valinnasta ja riskinotosta. Mitä kalliimman fillarin ostaa, sitä useampaa pitkäkyntistä se kiinnostaa. Ideaalimaailmassa näin ei tietenkään olisi, vaan kukaan ei koskaan varastaisi mitään - ei tosin kiinnijäämisen pelon vuoksi vaan siksi, ettei olisi syytä varastaa. Tätä odetellessa on vaan yksinkertaisesti tehtävä valintoja laadun ja varastetuksi tulemisen riskin välillä. Valitettavaa, mutta väistämätöntä.

No Tuskin kukaan väittää, ettei riskiä ole tiedostettu. Toiset vain haluavat jo harrastuksen vuoksi ajaa hieman paremmalla pyörällä. ikävä kyllä nykyään pyöriä viedään sumeilematta mistä vaan milloin vaan ja mahdottoman paljon. Se on jo hyväksytty ja teot kirjataan tilastoihin, ei muuta.

Toisaalta kyllä nämä mummonfillaritkin kelpaavat. kaveriltani vietiin 3 syksyssä, joten kyllä nekin kelpaavat. pyörät eivät todellakaan ole arvokkaita, mutta vitutus on joka kerta varsin suuri.

Idelaalia yhteiskuntaa tuskin tulee olemaan. Tosin ei nykyisenkaltainen menokaan tunnu järkevältä.Nykyään pyörävarkaudet ovat enemmän sääntö kuin poikkeus, samoin menee autojen kanssa, mitä seuraavaksi? Toki tälle ei mitään mahda ja kaikki me maksamme itse nämäkin varkaudet, vaikkapa sitten vakuutuksissa, jokainen.

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Eipä nuo kaikki putkikamelivarkaat narkkeja ole.
Jotkut hakevat sillä jännitystä elämäänsä ja pitävät alaa päätoimenaan.
Tuosta tuli taannoin ohjelma jossa jeppejä haastateltiin. Myönsivät ohjelmassa yllämainitun.

Paksuimmat lukotkaan eivät ammattilaisia pitele. Rosmoilla on paineilmalla toimivat sakset, joilla katkoo vahvimmatkin lukot.
Paineilmapullo on takin hihassa piilossa ja sakset kämmenpohjassa. Yhdellä paineilmapullolla katkoo 3 vahvaa lukkoa.

Voi kuuleman mukaan päiväsaikaan surutta fillarin kääntää kun homma käy niin huomaamattomasti. Kontalleen lukon viereen ja saksilla lukko naps. Ei suurempia ääniä ja homma näyttää samalta kuin lukon aukaiseminen avaimella.

Ei siis mikään ihme että fillari katoaa terassin telineestä kenenkään huomaamatta.

K

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllähän nämä erilaiset varkauskertomukset tulivat tutuksi kymmenkuntavuotta sitten, kun olin pyöräalalla töissä ja tämä maastopyöräbuumi alkoi todenteolla Suomessa. Eräs hurjimmista jutuista oli erään taloyhtiön pihalta vieti kokonainen pyöräteline, joka oli vielä asukkaan nähden nosteltu kuorma-auton lavalle nosturilla. Äijä oli kertonut, että teline pitää siirtää tulevien pihatöiden alta pois tuonne kulman taakse...ja asukas oli vielä uskonut tämän.

Toinen kuultu tapaus oli sellainen, että nestemäisellä typellä oli jäädytetty u-kaarilukko ja napautettu vasaralla murusiksi. Itäkeskuksesta (mikähän se liike nyt oli, Velosport?) vietiin näyteikkunasta pyörä keskellä päivää...nykyään taitaa olla yksi hittituote varkaiden keskuudessa pienikokoinen auton tunkki, jolla vääntää u-kaaret väistämättä auki.

Parasta lienee säilyttää pyörää aina sisällä asunnossa, eikä jättää koskaan mihinkään ulos lukittunakaan. Ei ole helppo yhtälö aina...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy