Messi tosin ei olisi silloin noussut nykymaineeseensa, koska Madridissa häntä ei olisi pumpattu täyteen kasvuhormoneita, kuten Barcelonassa on tehty. Tämähän on sitäpaitsi kiistaton fakta, toisin kuin esimerkiksi tuo väite Madrid-mielisistä tuomareista.
Eli toimii se depre hyvä toisinkin päin. Real Madridin ja FC Barcelonan välinen suhde ei ole mikään mustavalkoinen paha-hyvä -kombikaatio, vaan molemmat ovat omalla tavallaan niitä pahoja ja hyviä, vaikka Barcan kannattajat yrittävät joka välissä asiaa toisin kääntääkin.
En nyt ihan ymmärrä mitä ajat takaa. Eihän kukaan elävä Barcaakaan ole valmentanut yhdeksään Espanjan mestaruuteen. Eiköhän noita valmentajien saavutuksia ole molemmin päin, seuratasolla tosin vain yksi voi olla ikuinen kakkonen.
Jos kaikki mielestäsi epäselvät mestaruudet (= Francon aikaiset) pitäisi pyyhkiä, niin pyyhitään sitten kasvuhormoniaikaiset mestaruudetkin pois. Ei harrasteta kaksinaismoralismia, vaikka se onkin Barca-leirissä vuodesta toiseen suosittu aihe.
Tummensin tämän viestin olennaisen kohdan, mikä tuntuu monille olevan käsittämättömän vaikea ymmärtää. Henkilökohtaisesti en pidä Real Madridia minään pyhimyksenä maailman futiskartalla, mutta ei sitä ole FC Barcelonakaan, saati mikään muukaan suurseura.
Niin no käsittääkseni kasvuhormonihoidot ovat ihan lääkärin hyväksymiä hoitotapoja, joita voidaan käyttää ihmisiin, joiden keho ei normaaliin tapaan kehitä kasvuhormonia. Messistä nyt ei kuitenkaan kehittynyt mitään 190cm luunmurskaajaa Usain Boltin nopeudella, vaan 170cm aikuinen mies, jonka vahvuudet olivat näkyvillä jo ennen noita hormoonihoitoja. Messi oli jo lapsena nopea, ketterä ja taitava pallon kanssa. Toki voidaanhan tuollaiset hoidot lopettaa, ettei jalkapallomaailma jatkossa joutuisi enää kärsimään Messin kaltaisesta ihmeestä. Toki on epäeettistä että Barcelona lennätti Messin Espanjaan ja tarjosi nuo hoidot, kun Argentiinassa siihen ei ollut varaa. Itse en näe asiassa mitään pahaa, kun perhe on muuttanut mukana. Se on Messin onni, että on noin hyvä jalkapalloilija, että nuo hoidot on saanut. Argentiinassa tai monessa muussakaan paikassa noihin ei kaikilla ole tai ole ollut varaa. Nuo hoidot olisivat auttaneet Messiä vaikka miehestä ei koskaan olisi mitään ihmemiestä tullutkaan.
Diktatuuri on vähemmän hyväksytty hallitusmuoto nykyäänkin, varsinkin sellainen sotilasjunttamainen mikä Espanjassakin oli, joten ehdottomasti ennemmin pitää pyyhkiä nuo Francon ajan saavutukset pois ennätyskirjoista.
Otetaan nyt se kieli toki viestin loppupuolella poskesta pois, mutta onhan se nyt ihan selvä asia, että Madrid oli vahvasti koko diktatuurin ajan saama puolella ja Katalonia oli sillä puolella, joka tuosta tilanteesta kärsi. Jalkapallo on ollut myös politiikan väline ja on lapsellista väittää, etteikö se olisi ollut myös tuolloin, kun siitä on ihan kiistattomia näyttöjä. Toki nykyaika on nykyaikaa ja nykyaikana nuo pokaalit ovat itse asiassa aikalailla tasan ja lähihistoriassa FC Barcelona on ylivoimainen verrattuna Real Madridiin. Itse tuot tätä historiallista perspektiiviä esiin, käännetään sitä nyt vähän tähän lähihistoriaan, sitten minun toimestani.
Tässähän haetaan nyt vähän kierroksia El Clasicoon ja sehän on vain hienoa, että saatiin tällainen pienimuotoinen skandaali tähän alle. Voisi olettaa että tuon jälkeen erotuomarit ainakin yrittäisivät olla tasapuolisia. Itse en ota vielä kantaa väitteisiin, eiköhän tuo asia tutkita ja hutkitaan sitten. En sinällään ihmettelisi jos kulisseissa olisi jotain tuollaista peliä. Francon aikana Real Madridin ei tarvinnut tuollaisesta huolehtia, kun etu oli korkeintaan omalla puolella.