Tuntuu, että nykyisille oikeinkannattajille rupeaa muun jalkapallomeiningin ohella olemaan tärkeää myös se, että vastustajan faneja ja joukkuetta halveksitaan ja kaikenlainen kädenojennus tulkitaan oman pesän likaamiseksi. Siinä yksi asia, jotan en halua nähdä jääkiekko- tai missään muussakaan katsomossa. Jos meininki menee siihen, että matsipäivinä pitää puoli kaupunkia erottaa aidoilla, että hallille kulkevat fanit eivät törmää toisiinsa, tai että katsomossa pitää jättää sektorinlevyinen hajurako koti- ja vierasfanien väliin, tai että vieraspaikkakunnalla saa pelätä saavansa pizzeriassa puukosta, jos on vääränvärinen kaulaliina, sanon kyllä kiitos ja näkemiin koko penkkiurheilulle. Onneksi ei taida olla kovinkaan todennäköistä, että sellaiseen jouduttaisiin, vaikka vähän ikäviä merkkejä on ilmassa.
Jalkapallossa puhutaan kyllä paljon kunnioituksesta ja kentällä se suht hyvin toimiikin - vielä kun saisi saman asenteen katsomoihin. Jääkiekossa se on sentään toiminut hyvin, ainakin tähän asti. Periaatteessa tuollainen futiksen puolelta apinoitu karnevaalimeininki on ihan jees, mutta omalla kohdalla raja menee siinä, että omalta osaltani en anna kannustuksen menevän sellaiseksi, että se häiritsee pelin seuraamista. No, kotipelien konservatiivisella kausikorttipaikalla siitä ei ole pelkoa.
Ja mitä nyt tuohon jalkapallo-HIFK:n kannattamiseen tulee, niin ei sen tarvitse tietenkään sitä tarkoittaa, että on kaatamassa maaleja ja vetämässä järkkäreitä turpaan Kingien viiropääosaston kanssa. Ehkä olen väärinkannattaja, kun en ole kingien katsomoon hakeutunut ja joskus jopa taputtanut hillitysti vastustajan pelaajille palkintojen jaossa, mutta hyvin olen silti muualle katsomon muihin osiin mahtunut.
Mitä tuohon jäähallin fanikatsomoon tulee, niin idea E6-E7 katsomojen muuttamisesta seisomakatsomoksi ei välttämättä olisi huono idea ollenkaan. Vaikka ei nyt ihan jään tasossa olekaan, niin siellä ei ainakaan olisi häiriötä aitoille. Eri asia sitten onkin, että haluaako A-katsomo yläpuolelleen jotain "retalejengiä". Penkkejä sieltä ei varmasti saisi poistettua - varmaan ainoa paikka hallissa, jossa voitaisiin edes keskustella penkkien poistosta olisi D-pääty, kun se jää konserteissa lavan taakse. Siihen, miksi lava ei ole koskaan (ainakaan niissä konserteissa, missä minä olen käynyt) ollut B-päädyssä, on varmaan syynsä -kenties ainakin lyhyempi matka pukuhuoneisiin. Ja jos HIFK:n hyökkäyssuunta käännettäisiin, se varmasti aiheuttaisi jupinaa osassa kausikorttilaisia.